Bygga monoski av snowboard?

Fladlish

Ny medlem
Imed att det verkar helt omöjligt att hitta en monoski till salu så har jag funderat på om man skulle kunna bygga om sin snowboard till en.
Jag menar göra en metallplatta som man sedan skruvar fast i de befintliga hålen i brädan för att sedan fästa bindningarna direkt på metallplattan, och på detta sätt kunna byta lätt samt att man inte skadar brädan.
Tror ni att detta skulle kunna gå?
för en monoski är egentligen samma sak som en bräda, ok den är något hårdare och så men annars är det nästan samma sak samt att man då får den som en twin-tip.
Min bräda har dessutom redan en viss midja, samt att brädden på den är rätt ok.

Vad säger ni?
Mvh
Fredrik "Fladlish" Ejserholm
fladlish@home.se
icq 2008601

Hmmm, min brorsa har en gammal monoski som står nere i källaren, jag kan kolla om han vill ha kvar... annars kan jag säkert ordna så du kan köpa den om du är interesserad?

/Jocke

Asså frågan är om stabiliteten, visst brädan är något mjukare än vad en monoski var, men metallplattan borde ta ut lite av flexet i mitten..
Den monoski jag hyrde förra veckan var egentligen en bräda, en gammal bräda, en hoger booger (eller någe sånt, svart och gul).
Fast den var ju dock riktigt djävla tung samt flexet i den var inte det bästa, den var ruskigt hård nämligen.

/Fredrik

Jag har lite att tillföra:
Mina polare har gjort lite otalia försök att "Bygga" sina egna mono:s av snowboards. men en snowboard visade sig vara JÄTTEmjuk i förhållande till en mono!

PS DET FINNS CARVADE MONO:S OCH MED TWINTIP!!!*ler*

Kolla in:
www.snowsharkmonoskis.com
www.duretskis.com
www.usmonoski.com

/AntonMonoski

Se till att skaffa en vettig metallplatta, typ av fjäderstål, så bör det väl gå. Fast stål väger. Sen har du problemet att du får två rätt så markanta brytpunkter på brädan där plattorna slutar, riskerar att knäckas...

Bygga själv är helt klart coolt.Finns nog många här som vill se kort på resultatet om det blir färdigt.
Lycka till.

Köpte en Hooger Booger Grinder för 6 alpdollar, tänkte jag skulle slänga på bindingar men killen svamla något om att skiten skulle spricka och att det inte ens skulle hjälpa med metallplatta. Synd som fan, hade varit jävligt kul att köra lite "hemmagjord" monoski. Men va fan go for it!

Hur gick det???

Byggde min för två år sedan. Bara gamla binningar på gammal bräda. Höll förvånansvärt bra, och är grymt kul att åka. Lite för kort dock 160cm. Är väldigt sugen på en ny "riktig" från Duret, men det får nog vänta ytterligare ett år pga ebb i kassan, om jag inte hittar en billig begagnad.

Tillbaka
Topp