Cunningham (Passerelle) Couloir i Chamonix

Bjersing

Aktiv medlem
För många år sedan var jag i Cham och tittade ner från bron och kände att man måste vara tappad för att vilja åka där, antagligen har jag blivit visare med åren och känner att det hade varit jävligt skoj att ha ett lite utmanande mål. Min plan hade varit att efter man kommer ur rännan ta glacier rond åket ner och sedan hålla mot mitt stationen.

Mitt problem är dock att jag inte riktigt vet hur bra snötäcke jag kan förvänta mig, jag ska ner v4 vilket såklart är lite för tidigt egentligen men jag vill ändå kolla om det finns någon som hängt mycket i Chamonix som kanske kan ge lite insikt i hur mycket snö det egentligen krävs för att kunna göra detta åk. Någon här som har några tips och tankar?

Om du inte har ecceptionell erfarenhet av brantåkning, klättring och alpinism är det rena dumheter att göra detta åk utan Certifierad bergsguide. Har inte varit åk Chamonix själv, men att döma av videon så, ja..

Nu har jag inte varit inne i passerelle själv, men någon exceptionell erfarenhet av klättring och alpinism har jag svårt att se att den kräver? För att fortsätta ner i passerelle istället för west couloir krävs ju inget annat än den inledande firningen och sen att åka hela vägen ner!

v4 skulle jag dock tippa på att det är extremt olika från år till år och det går inte att säga något alls om huruvida det är lämpligt att göra ett sådant åk för än väldigt tätt inpå.

johngustafsson sa:
Om du inte har ecceptionell erfarenhet av brantåkning, klättring och alpinism är det rena dumheter att göra detta åk utan Certifierad bergsguide. Har inte varit åk Chamonix själv, men att döma av videon så, ja..
Har åkt väggen i sälen flera gånger så det är nog lugnt! :cool:

Nej men de åket i filmen är inte samma som jag tänker göra, bortsett från den inledande firningen, finns inga klättermoment där jag vill åka. Den inledande biten kan man ju se innan man bestämmer sig för att kasta ner repen, men när man ska möta upp med glacier rond åket och ska ner i den rännan hade det ju varit jävligt skönt om det inte bara är stora stenar utan att man faktiskt kan åka det, även snötäcket bort mot liften igen. Lite sådant jag tänker på, såklart man kan se en del från kabinbanan men alltid bra om någon som faktiskt åkt där kan ge lite tips tänkte jag.

Tillbaka
Topp