eventuellt misslyckat köp, vad göra?

Pennylane

Ny medlem
Hej hej!
Ja. det här är lite pinsamt, kanske. Men jag ville väldigt gärna prova på longboard, och köpte en snabbt som fan utan att kolla så mycket... ville inte lägga mycket pengar, eftersom jag aldrig innan åkt, och man vet ju inte hur mycket man kommer använda saker och ting..

Om jag vill att det ska rulla bättre, är det hjul eller kullagern som ska bytas? spelar det någon roll hur breda hjulen är?

Har invigt idag, och fastän jag inte åkt något alls innan tycker jag det går för långsamt, jag får kicka för mycket tycker jag... Kan man byta ut allting hur som helst? Eller måste man tänka på vilka märken man kombinerar?

Ja, det pinsamma är att jag inte ens hittar vilket märke det är på den! Och inte på hjulen eller truckarna heller...
på undersidan av bräden står det massa häftiga ord, typ "american boys" och "bad" och "bratz"...Är det någon som har en susning?

Skulle någon kunna lägga upp en liten beskrivning av delarna på en longboard? Bushing och pivot, till exempel, vad är det?

Ja, jag vet inte vad jag ska tycka om mitt köp egentligen. Ville absolut inte lägga mer pengar, men borde kanske letat begagnat... Men ja, nu gick det ju fort i alla fall.

Basfaktan kring longboards, värd att läsa för din del känner jag!

Men var har du köpt den, vad kostade den?

Köpte du den på en leksaks affär för 600 kr så är det inget att ha....

Men för bättre rullning kan du skaffa nya hjul och kullager så borde den rulla bättre.

Köpte du den på en leksaks affär för 600 kr så är det inget att ha....
Näää, ingen leksaksaffär, en sportbutik 95 euro.. Vilket var ungefär vad jag ville lägga, eftersom jag aldrig provat innan. Men ja, jag kunde väl fått nåt bättre på second hand-marknaden. Kanske blir till att byta hjul och kullager..

Tack för basfakta-sidan! Ska genast kika!

Begagnat är det sista valet enligt mig.

byta bushings, köp nya truckar och hjul

kullager bryr jag mig inte om

dock får du inte ha hjulen för lösa, då förstör du kullagrena

Vad du vill lägga mot vad du förväntar dig är lite skevt ;)

Jag får ingen ny bil för 20 tusen :P

För en vettig långboard MÅSTE man lägga 2200kr (ordinariepris)

Visst du kan uppgradera dig men det kommer kosta mer än att sälja / köpa nytt eller helt enkelt begagnat :)

Ta en bild vetja och lägg upp här så kanske vi kan se vad det är för saker

Snabbheten i en skateboard styr väl egentligen bara av hjul och kullager? Brädan och truckarna borde egentligen inte spela någon roll... förutsatt att brädan inte är jättejätte mjuk så att den dämpar farten vid varje kick. Börja med att köpa nya hjul, stenhårda! Kullager behöver oftast rullas in lite innan dom går perfekt... det är min uppfattning i alla fall. Går den inte bra efter några turer, byt kullager.

Stenhårda hjul leder även till att man "sladdar" mer. Det e väl lite vad man är ute efter antar jag men mjuka hjul med hår kärna funkade fint när jag åkte skateboard.

Är dock ingen longboardåkare utan skatare.

Nu blir det väldigt med blandade åsikter här men enligt mig så spelar inte hjulen nån större roll på hur långt den rullar, visst det spelar roll men inte lika stor roll som kullagren...

Jag och min kompis har lika kullager men han har 83a på sina hjul och jag har 78a, han rullar då ca en meter längre än mig, men om ja där emot har lika hjul som han och tar abec 5 kullager mot hans abec 7 så rullar ja ca en tredjedel mindre än vad han gör

Enligt mig så måste du ha minst abec 7 för att brädan ska rulla hyfsat, det är för det mesta abec 5 på brädorna i sportaffärer som intersport och stadium och abec 3 på skatboards i leksaksaffärer så då har du en känsla på vad det är...

Och som en annan sa så är 2200 absolut det minsta du ska lägga ner på en bräda, och en bra bräda går på 3000 +- 400
Så du ska inte vara missnöjd med ditt köp, tänk om du hade köpt en bräda för 3k och sen inte tyckt det va roligt?

Mitt råd är att köpa en ny bräda, köp kända märken då vet du att det kommer bli bra, och gå till en longboardaffär så du får klämma och känna på grejerna
Så tex bör du köpa en bräda som har "drop through" montering och kan svikta ner till backen om du hoppar på den(dom som börjar åka vill gärna ha en mjuk bräda som man kan cruisia runt på, hård bräda tar den mer avancerade som bara vill köra downhill och slidea)
köp nå abec 7 lager som du läst på om själva märket, om dom är bra och slittåliga
sen är det bara hjul och truckar kvar, paris truckarna är populära, bra och billig, sen köper då nå hjul runt 80a (83a med raka läppar är att föredra så kan du lära dig att åka bra först och när du åkt in hjulen lite så kan du börja slidea med dom)

mooden94 sa:
Nu blir det väldigt med blandade åsikter här men enligt mig så spelar inte hjulen nån större roll på hur långt den rullar, visst det spelar roll men inte lika stor roll som kullagren...

Jag och min kompis har lika kullager men han har 83a på sina hjul och jag har 78a, han rullar då ca en meter längre än mig, men om ja där emot har lika hjul som han och tar abec 5 kullager mot hans abec 7 så rullar ja ca en tredjedel mindre än vad han gör

Enligt mig så måste du ha minst abec 7 för att brädan ska rulla hyfsat, det är för det mesta abec 5 på brädorna i sportaffärer som intersport och stadium och abec 3 på skatboards i leksaksaffärer så då har du en känsla på vad det är...

Och som en annan sa så är 2200 absolut det minsta du ska lägga ner på en bräda, och en bra bräda går på 3000 +- 400
Så du ska inte vara missnöjd med ditt köp, tänk om du hade köpt en bräda för 3k och sen inte tyckt det va roligt?

Mitt råd är att köpa en ny bräda, köp kända märken då vet du att det kommer bli bra, och gå till en longboardaffär så du får klämma och känna på grejerna
Så tex bör du köpa en bräda som har "drop through" montering och kan svikta ner till backen om du hoppar på den(dom som börjar åka vill gärna ha en mjuk bräda som man kan cruisia runt på, hård bräda tar den mer avancerade som bara vill köra downhill och slidea)
köp nå abec 7 lager som du läst på om själva märket, om dom är bra och slittåliga
sen är det bara hjul och truckar kvar, paris truckarna är populära, bra och billig, sen köper då nå hjul runt 80a (83a med raka läppar är att föredra så kan du lära dig att åka bra först och när du åkt in hjulen lite så kan du börja slidea med dom)
Snälla ... Få INGEN att tro att abec spelar någon roll alls inom longboard/skateboard världen.
Det enda som faktiskt kommer fram när du säger det är hur lite du kan om kullager. Vet du vad skillnaden är mellan abec 3 och abec 7?

http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC sa:
There are a number of factors covered by the ABEC grades. One is the eccentricity (roundness) of the track in the inner ring. The figures given below is the maximum eccentricity allowable.
ABEC 1: 0.0075mm (0.000295")
ABEC 3: 0.0050mm (0.000197")
ABEC 5: 0.0035mm (0.000138")
ABEC 7: 0.0025mm (0.000098")
ABEC 9: 0.0012mm (0.000047")
Läs igenom dessa bilderna så kommer du förstå mycket mer om just longboards http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=12237

Du kan börja med den om kullager där det till och med finns ett avsnitt som heter "I probably have an abec rating..." http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=12229

Ska vi sedan dissa resten av ditt inlägg, varför i helvete måste man kunna hoppa ner den i marken? Gör det med något annat än en bambubräda och dom går av (tro mig) , Sen skruver du "(83a med raka läppar är att föredra så kan du lära dig att åka bra först och när du åkt in hjulen lite så kan du börja slidea med dom)" ... Detta gäller alla hårdheter så ut och åk, läs och bli bättre innan du rekommenderar sånt här random :P

Troop sa:
Begagnat är det sista valet enligt mig.

byta bushings, köp nya truckar och hjul

kullager bryr jag mig inte om

dock får du inte ha hjulen för lösa, då förstör du kullagrena
Varför är begagnat sista valet? För mig är det första valet:D

begagnat är väll hur bra som helst, byt kullager och kör! bara brädan inte har spruckit eller delaminerat så är begagnat ett givet köp.

Tillbaka
Topp