Alfakrull
Aktiv medlem
Finns det möjlighet till extern gummidämpning?
Hej!
Jag läste MnO:s rapport i projekt Opinion-tråden där han skrev ett stycke om att testpatrullen testade hur man skulle placera gummit i skidan genom att ha flyttbart gummi ovanpå skidorna. För att öka förståelsen är det lika bra att jag klipper ut kommentaren:
Detta tycker jag verkar intressant och jag funderar på om det är något man skulle applicera på en skida som redan är en färdig produkt får att öka dämpet och förändra karaktären mer från lekfullhet till charger. Som konkret exempel kan man ta en relativt lekfull skida, låt säga Line SFB. Man använder den som enda skida eller har ansett att den passar bäst för dagen men har med sig gummi för extern dämpning vilket gör att man när man inser att man får hålla sig i pisten eller hittar offpist där man vill köra mer åt chargerhållet applicerar sina gummibitar.
Är detta möjligt? Är det något som redan finns tillgängligt på marknaden eller går enkelt att ordna själv (en förutsättning är ju att det är hyfsat praktisk och lätt att fästa eller flytta runt)? Förstör det enbart en välavvägd konstruktion då man använder den på ett annat sätt en vad som var tanken?
Jag läste MnO:s rapport i projekt Opinion-tråden där han skrev ett stycke om att testpatrullen testade hur man skulle placera gummit i skidan genom att ha flyttbart gummi ovanpå skidorna. För att öka förståelsen är det lika bra att jag klipper ut kommentaren:
MnO sa:TESTRAPPORT OPINION SERIE 2[/b]
Dämpningstester:
Som förtydligande till en del bilder i inlägget så har vi testat med externt gummi för dämpning. Det är helt enkelt för att man då har möjlighet att testa inverkan av olika former och placeringar av gummielement för att se hur det påverkar skidans egenskaper. Vi har framförallt jobbat med två olika komponenter, gummistringers och ett tunt gummifolie.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/8a514558692996af8059062c636fe1e6.jpg
Gästtestare Johan och kryss-Jon verkar nöjda. Olika grader av gummidämp testas.
Folien påverkar främst "ljudbilden" i skidan. Ljudet kan tyckas vara en oviktig parameter, men det ger en subtil grundton och om skidan är tyst eller klonkig i slag tex påverkar hur man uppfattar den. Gummistringers görs i ett tjockare material och dämpar betydligt mer när det gäller vibrationer. Skillnaden mellan en full stringer och inget gummi alls är världsvid. En skida går nästan från att vara en lättsam odämpad dagis-hubba-bubba-leksak utan gummi till att bli en rå tuff och krävande charger om man pimpar upp den med upp mot 400 kvadratcentimeter gummi.
/MnO
Detta tycker jag verkar intressant och jag funderar på om det är något man skulle applicera på en skida som redan är en färdig produkt får att öka dämpet och förändra karaktären mer från lekfullhet till charger. Som konkret exempel kan man ta en relativt lekfull skida, låt säga Line SFB. Man använder den som enda skida eller har ansett att den passar bäst för dagen men har med sig gummi för extern dämpning vilket gör att man när man inser att man får hålla sig i pisten eller hittar offpist där man vill köra mer åt chargerhållet applicerar sina gummibitar.
Är detta möjligt? Är det något som redan finns tillgängligt på marknaden eller går enkelt att ordna själv (en förutsättning är ju att det är hyfsat praktisk och lätt att fästa eller flytta runt)? Förstör det enbart en välavvägd konstruktion då man använder den på ett annat sätt en vad som var tanken?