Finns det möjlighet till extern gummidämpning?

Alfakrull

Aktiv medlem
Hej!
Jag läste MnO:s rapport i projekt Opinion-tråden där han skrev ett stycke om att testpatrullen testade hur man skulle placera gummit i skidan genom att ha flyttbart gummi ovanpå skidorna. För att öka förståelsen är det lika bra att jag klipper ut kommentaren:

MnO sa:
TESTRAPPORT OPINION SERIE 2[/b]

Dämpningstester:
Som förtydligande till en del bilder i inlägget så har vi testat med externt gummi för dämpning. Det är helt enkelt för att man då har möjlighet att testa inverkan av olika former och placeringar av gummielement för att se hur det påverkar skidans egenskaper. Vi har framförallt jobbat med två olika komponenter, gummistringers och ett tunt gummifolie.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/8a514558692996af8059062c636fe1e6.jpg
Gästtestare Johan och kryss-Jon verkar nöjda. Olika grader av gummidämp testas.

Folien påverkar främst "ljudbilden" i skidan. Ljudet kan tyckas vara en oviktig parameter, men det ger en subtil grundton och om skidan är tyst eller klonkig i slag tex påverkar hur man uppfattar den. Gummistringers görs i ett tjockare material och dämpar betydligt mer när det gäller vibrationer. Skillnaden mellan en full stringer och inget gummi alls är världsvid. En skida går nästan från att vara en lättsam odämpad dagis-hubba-bubba-leksak utan gummi till att bli en rå tuff och krävande charger om man pimpar upp den med upp mot 400 kvadratcentimeter gummi.

/MnO

Detta tycker jag verkar intressant och jag funderar på om det är något man skulle applicera på en skida som redan är en färdig produkt får att öka dämpet och förändra karaktären mer från lekfullhet till charger. Som konkret exempel kan man ta en relativt lekfull skida, låt säga Line SFB. Man använder den som enda skida eller har ansett att den passar bäst för dagen men har med sig gummi för extern dämpning vilket gör att man när man inser att man får hålla sig i pisten eller hittar offpist där man vill köra mer åt chargerhållet applicerar sina gummibitar.

Är detta möjligt? Är det något som redan finns tillgängligt på marknaden eller går enkelt att ordna själv (en förutsättning är ju att det är hyfsat praktisk och lätt att fästa eller flytta runt)? Förstör det enbart en välavvägd konstruktion då man använder den på ett annat sätt en vad som var tanken?

Ja, det är ju klart att det ändrar skidans karaktär på det sätt jag pratar om, men det är ju som du säger inte lika flexibelt. Sen kan jag tänka mig att plattor ger större ändring än vad jag syftar på, men jag har aldrig gjort någon direkt jämförelse mellan plattor och inte plattor så det kanske jag inte ska uttrycka mig för mycket om.

Förövrigt syftar jag främst på de gummistringers som nämns, ljudbilden är väl troligen redan reglerad från fabrik, så känns det på mina skidor i alla fall.

Både placering och mängd spelar mycket stor roll. Ju närmare tipparna, desto mer effekt får gummit enligt våra tester. Allra mest effekt får man om man dämpar ner den del av skidan som inte är i kontakt med snön. Förmodligen för att vibrationerna blir långlivade där iom att tippen kan svänga fritt. Snön i sig stabiliserar naturligtvis en hel del, iom att den stoppar skidan från att svänga.

Jag kan säga att de tester vi gjorde nu senast för alltid förändrar synen på hur jag tänker när jag ska välja en skida. Det har hänt många gånger att jag har valt bort en skida där jag verkligen gillar shapen, men där jag samtidigt tycker att den är för odämpad och nervös. Med den typen av externa stringers som vi använde nu senast skulle man kunna justera en sådan skida så att den blev precis lagom dämpad efter eget behag. Svårigheten ligger såklart i att hitta ett lämpligt material som sitter fast bra nog och som inte går sönder. Vi hade gjort egna "moduler" som vi tejpade dit med dubbelhäftande tejp bara. Det satt förvånansvärt bra faktiskt måste jag säga och då använde vi ändå nån riktigt billig skit-tejp som vi hittade på nåt Aus&Raus (typ ett par snäpp sämre än Rusta och ÖB i Sverige).

Som vi sa i inlägget också: En odämpad skida påverkas enormt mycket, medan en skida som redan är bra dämpad inte påverkas knappt något.

MnO sa:
Både placering och mängd spelar mycket stor roll. Ju närmare tipparna, desto mer effekt får gummit enligt våra tester. Allra mest effekt får man om man dämpar ner den del av skidan som inte är i kontakt med snön. Förmodligen för att vibrationerna blir långlivade där iom att tippen kan svänga fritt. Snön i sig stabiliserar naturligtvis en hel del, iom att den stoppar skidan från att svänga.
Tack för ditt svar MnO!
Jag förstår att placering och mängd är av stor vikt och tänker egentligen att en lägre mängd gummi är bättre för oss som inte egentligen är kunniga inom skidbyggarteknik i någon särskild utsträckning så att man inte kastar idén enbart får att man började med för mycket gummi. Att de delar som inte rör snön påverkar mest är ju ytterst intressant eftersom tip och tail brukar vara det som är tunnaste delen på skidan. Att snön dämpar är ju perfekt eftersom det borde leda till att en skida på hårt underlag blir mer väldämpad än när den körs på mjukt underlag, något jag skulle anta att de flesta uppskattar, även om skillnaden inte lär vara särskilt markant (eller?).

MnO sa:
Jag kan säga att de tester vi gjorde nu senast för alltid förändrar synen på hur jag tänker när jag ska välja en skida. Det har hänt många gånger att jag har valt bort en skida där jag verkligen gillar shapen, men där jag samtidigt tycker att den är för odämpad och nervös. Med den typen av externa stringers som vi använde nu senast skulle man kunna justera en sådan skida så att den blev precis lagom dämpad efter eget behag. Svårigheten ligger såklart i att hitta ett lämpligt material som sitter fast bra nog och som inte går sönder. Vi hade gjort egna "moduler" som vi tejpade dit med dubbelhäftande tejp bara. Det satt förvånansvärt bra faktiskt måste jag säga och då använde vi ändå nån riktigt billig skit-tejp som vi hittade på nåt Aus&Raus (typ ett par snäpp sämre än Rusta och ÖB i Sverige).
Mycket intressant, det betyder ju alltså att du ser det som ett möjligt sätt att på lång sikt ha ändrade egenskaper på en skida. Jag tänker också att det kan ge två typer av beteende från samma skida, vilket borde kunna minska quivern för en del (jag har än så länge bara ekonomi att ha ett par skidor men om man kan göra detta i praktiken skulle jag ju kunna få ut ett bredare användningsområde ur samma modell). Jag anade att stringersen var egentillverkade och därmed är det ju intressant ungefär hur dessa är utformade om det är okej att avslöja ;) Jag gissar på att det åtminstone är en symmetrisk kompakt gummibit med platt undersida. Vilka storlekar varierar det mellan på ett ungefär? När det kommer till att fästa modulen så lär ju just dubbelhäftande tejp vara optimalt (eller finns det någon kreativ själ som kommer på något bättre?), min tanke är ju inte att det ska sitta permanent utan snarare som en möjlighet att variera skidans egenskaper. vill man ha en hyfsat permanent lösning så använder jag den här något mer starka dubbelhäftande tejpen i andra sammanhang. Jag antar att gummit satt helt fixerad vid skidan så som det gör när det väl är inuti konstruktionen, men om man tänker att man ska ha gummit externt, ska man då möjliggöra att det löper fritt i förhållande till skidan så som en dämpplatta gör?

Att en odämpad skida påverkas mer förstår jag, den procentuella ökningen av dämpande material blir ju mycket större.

Man kan ju också göra det riktigt enkelt genom att bara skruva dit helt vanliga redan befintliga uvo puckar...eller skruva av dem.

Jag börjar fundera på om man inte kan lösa det med någon slags inserts så man kan skruva dit eventuella dämpningar. Dessa kan antingen bestå av gummi eller metall för att styva till konstruktionen. Lite liknande salomons viberationsdämpare från tidigt 2000-tal.

Men jag ställer mig skeptisk till universallösningar och håller mig hellre till två par skidor, annars försvinner ju halva nöjet med skidåkningen ;-)

Prøv med å teipe på noen små blyvekter eller mynter først.

Evt kan du borre hull gjennom skien og sette i en klomutter med epoxy rundt og banke denn inn i sålen. Da har du en insert du kan feste metallskiver i med en skrue.

Om gummien skal ha noen særlig effekt må den være kontinuerlig heftet til skien slik at den blir deformert med skjærkrefter. Tynn, sterk dobbeltsidig teip eller epoxy er nok det beste, men da blir det vanskelig å få den løs... ;)

Larssa sa:
Man kan ju också göra det riktigt enkelt genom att bara skruva dit helt vanliga redan befintliga uvo puckar...eller skruva av dem.
Absolut, men det låter återigen som en mer permanent lösning, förutsatt att man inte använder inserts som nämnts nedan.

Joye sa:
Jag börjar fundera på om man inte kan lösa det med någon slags inserts så man kan skruva dit eventuella dämpningar. Dessa kan antingen bestå av gummi eller metall för att styva till konstruktionen. Lite liknande salomons viberationsdämpare från tidigt 2000-tal.

Men jag ställer mig skeptisk till universallösningar och håller mig hellre till två par skidor, annars försvinner ju halva nöjet med skidåkningen ;-)
Inserts är absolut en lösning om man vill ha en seriös lösning där man enkelt kan variera. Å andra sidan blir det lite mer budget. Jag är för ung för att vara helt säker på vilka viberationsdämpare du syftar på men jag anar att det är de metallstag som sitter ovanpå en del äldre scratch och crossmaxmodeller? De ska enligt den butiksarbetare som slipade mina före detta crossmax x8 enbart vara för syns skull, men jag lovar inte att det är en helt säker källa ;)

Visst är det roligt att planera inköp men i dagsläget är jag fortfarande student och har just gjort en (för mig) stor investering i skidor så nästa säsong står pjäxorna på tur och då vill jag få ut så mycket som möjligt av det par skidor jag har till dess att jag kompletterar. Å andra sidan tror jag att så länge jag äger detta skidparet så kommer de vara mina huvudsakliga skidor om det inte blir några puderresor.

Jag måste förövrigt ursäkta mig om jag verkar överdrivet kritisk, för era förslag är absolut gångbara förutsatt att man vill ha en mer permanent lösning eller en lite seriösare lösning. Jag är dock av sådan natur att jag är lat men älskar teknisk teori så därför resonerar jag hellre fram den "perfekta" lösningen för att sedan testa den istället för att experimentera mig fram. Sen kommer jag inte stå på skidor före december heller så jag har inte så stor möjlighet att experimentera med olika idéer.

En idé jag funderar på är hur det skulle fungera med sådana band av gummi man har på skaftet på en innebandyklubba, de har ju redan klister på sig men är å andra sidan gjorda av relativt mjukt gummi och kanske därmed ger för lite verkan?

Sorry JellyfishFluff, jag insåg inte att du faktiskt sökte efter en lösning för dina skidor utan började filosofera på hur det rent allmänt skulle kunna användas för att förändra en skidas karaktär. Min tanke var att på ett sätt liknande Full tilts tungor med olika flex så skulle man kunna få olika flex i skidan genom att skruva på olika dämpare.

Salomons viberationsdämpare (Verkar kallas för powerline) användes på de flesta av Xscrem, Crossmax och Equipe-modellerna under några år i början av 2000-talet, troligtvis hade de i butiksskidorna inte någon som helst funktion men i race-skidorna tror jag nog de var till användning.

Något direkt förslag på hur du ska kunna lösa ditt problem men jag blir själv lite sugen på Sists tips och att testa tejpa på små vikter långt fram, får se om jag kan testa det någon dag.

Lycka till med dämpningen!

(PS om du verkligen vill ha ett par mer dämpade sfb kan du få köpa mina influence 115 ;-) )

Joye sa:
Sorry JellyfishFluff, jag insåg inte att du faktiskt sökte efter en lösning för dina skidor utan började filosofera på hur det rent allmänt skulle kunna användas för att förändra en skidas karaktär. Min tanke var att på ett sätt liknande Full tilts tungor med olika flex så skulle man kunna få olika flex i skidan genom att skruva på olika dämpare.

Salomons viberationsdämpare (Verkar kallas för powerline) användes på de flesta av Xscrem, Crossmax och Equipe-modellerna under några år i början av 2000-talet, troligtvis hade de i butiksskidorna inte någon som helst funktion men i race-skidorna tror jag nog de var till användning.

Något direkt förslag på hur du ska kunna lösa ditt problem men jag blir själv lite sugen på Sists tips och att testa tejpa på små vikter långt fram, får se om jag kan testa det någon dag.

Lycka till med dämpningen!

(PS om du verkligen vill ha ett par mer dämpade sfb kan du få köpa mina influence 115 ;-) )
Allmänt filosoferande är bara trevligt, det var ju knappast OT och till och med OT kan jag finna som trevlig så filosofera på, det är ju trevligt om fler än jag får idéer från tråden. Och återigen, det var en mycket bra idé som jag definitivt hade kunnat använda om jag snarare var ute efter att verkligen påverka skidans egenskaper permanent och inte enbart experimentera. Vidare så är det ju något man kan ha i tanken när det eventuellt ska köpas nya skidor.

Vi tänker på samma dämpare, och jag är ganska säker på att de inte sätter på något på tävlingsskidor för skojs skull.

Det där med att tejpa vikter är intressant, för det borde ju egentligen minska svägningsfrekvensen i de fria delarna av skidan mindre effektivt, förutsatt att vikten inte följer skidans form och är fastsatt så att den inte rör sig i förhållande till skidan som Sist skrev om, alltså borde det vara mindre effektivt i förhållande till adderad massa/vikt. Tänker jag vettigt?

Appråpå SFB så var de enbart ett exempel, de skidor jag har är mer väldämpade, jag vet inte om jag vågar nämna modellnamnet eftersom folk kan bli ledsna att man experimenterar med sådana redan fina skidor. Tanken är snarare tillgång till variation av skidans beteende än att förbättra det.

Jag tror jag gör som så att jag hittar några passande gummidon som är självhäftande eller med dubbelhäftande tejp som inte är av supermodell till nästa säsong och helt enkelt testar lite, för att sedan, om jag konstaterar något relevant, återkomma till tråden. Och om det nu lät som jag avslutade tråden och du har något på hjärtat, så skriv, jag behöver lite stimulans ;)

Intressant men hur är teorin bakom? Enligt SiSt så har vikter samma inverkan och är det då egentligen ändring av egenfrekvens i skidan snarare än dämpning det är frågan om? Om hela skidan eller delar därav skall ändra flexmotstånd så bör väl både utbredning i längd samt styvheten i tilläggsmaterialet spela in? Gummi finns ju i olika hårdhetsgrad och tjocklek alltifrån Durex sortiment till cykelslang och bildäck. Kan kanske en stållinjal och dubbelhäftande tejp göra underverk på en fladdrig skida?.

Turade häromdagen och växlade bitvis mellan 2 dm puder och vindblåst skare omvartannat. Vore ju guld att kunna styva upp nosen på mina fladdriga Manaslu istället för att önska att man släpat på tyngre grejor.

snorkel sa:
Intressant men hur är teorin bakom? Enligt SiSt så har vikter samma inverkan och är det då egentligen ändring av egenfrekvens i skidan snarare än dämpning det är frågan om? Om hela skidan eller delar därav skall ändra flexmotstånd så bör väl både utbredning i längd samt styvheten i tilläggsmaterialet spela in? Gummi finns ju i olika hårdhetsgrad och tjocklek alltifrån Durex sortiment till cykelslang och bildäck. Kan kanske en stållinjal och dubbelhäftande tejp göra underverk på en fladdrig skida?.

Turade häromdagen och växlade bitvis mellan 2 dm puder och vindblåst skare omvartannat. Vore ju guld att kunna styva upp nosen på mina fladdriga Manaslu istället för att önska att man släpat på tyngre grejor.
SiSt jämför egentligen inte effekterna utan snarare påpekar att det skulle vara ett sätt att förändra egenskaper hos skidan, och jag tror att det är som du skriver att utbredning och styvhet är det som ändrar påverkansgraden och -sättet.

En stållinjal kan säkert göra skillnad, men som MnO skrivit i Opinion-tråden så spelar gummit större roll än man tror, eftersom det minskar vibrationer. Sen tror jag det är viktigt att man också kommer ihåg att reglera tailen på skidan efter som beteendet annars lär bli skumt förutsatt att tailen inte redan är stenhård eller har lite skärning.

Det kan jag tänka mig att det verkligen är av intresse, så därför promotar jag testande och feedback i denna tråden, jag ska väl testa lite själv i början av nästa säsong.

Vid närmare eftertanke är nog stål kanske inte så bra. Åter till gummit, vilken typ av gummi rekommenderas?

JellyfishFluff sa:
snorkel sa:

SiSt jämför egentligen inte effekterna utan snarare påpekar att det skulle vara ett sätt att förändra egenskaper hos skidan, och jag tror att det är som du skriver att utbredning och styvhet är det som ändrar påverkansgraden och -sättet.

En stållinjal kan säkert göra skillnad, men som MnO skrivit i Opinion-tråden så spelar gummit större roll än man tror, eftersom det minskar vibrationer. Sen tror jag det är viktigt att man också kommer ihåg att reglera tailen på skidan efter som beteendet annars lär bli skumt förutsatt att tailen inte redan är stenhård eller har lite skärning.

Det kan jag tänka mig att det verkligen är av intresse, så därför promotar jag testande och feedback i denna tråden, jag ska väl testa lite själv i början av nästa säsong.
Vekter/gummi gir ikke samme effekt, men noe av samme resultat i og med at de begge fjerner en del høyfrekvente vibrasjoner.

Ekstra vekt: Senker egenfrekvensen -> vibrasjonene får lavere frekvens og skien oppleves som "lugnare".

Gummi: Demper vibrasjoner, særlig høyfrekvente ved å omdanne de til varme -> mindre vibrasjoner i skien, og de som er har lavere frekvens, skien oppleves som "lugnare".

Gummi tilfører også en del vekt, så sånn sett oppnår man to effekter med gummi der man bare får en effekt med vekt.

Ang. MnO´s kommentar om metall eller ikke i skiene (i Opinion-tråden) og hvordan dette påvirker egenfrekvensen og dempingen, så er metall en veldig dårlig demper, men den tilfører en del vekt (analogt med eksempelet over). Den største fordelen med metallsandwich er den økte torsjonsstivheten, noe som var ekstremt merkbart ved testing av Opinion og i kombinasjon med shapen ga en veldig "spårande" og taildominant ski i en av protoene, som var ekstremt mye mer lettmanøvrert og tillitvekkende i en versjon med bare glassfiber.

For the nerds: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/183664-DPS-S-S-the-next-level

@SiSt: Tack för nördlänken, tur att man redan har årets DPS Wailer 112 då. Bredden kräver dock stabilare pjäxor när det är hårt så det blir ändå tungt.

Larssa sa:
...som sagt uvo puckar... snacka om att gå över ån efter vatten ;)
Vad är dessa uvo-puckar du promote:ar?

SiSt sa:
JellyfishFluff sa:
Vekter/gummi gir ikke samme effekt, men noe av samme resultat i og med at de begge fjerner en del høyfrekvente vibrasjoner.

Ekstra vekt: Senker egenfrekvensen -> vibrasjonene får lavere frekvens og skien oppleves som "lugnare".

Gummi: Demper vibrasjoner, særlig høyfrekvente ved å omdanne de til varme -> mindre vibrasjoner i skien, og de som er har lavere frekvens, skien oppleves som "lugnare".

Gummi tilfører også en del vekt, så sånn sett oppnår man to effekter med gummi der man bare får en effekt med vekt.

Ang. MnO´s kommentar om metall eller ikke i skiene (i Opinion-tråden) og hvordan dette påvirker egenfrekvensen og dempingen, så er metall en veldig dårlig demper, men den tilfører en del vekt (analogt med eksempelet over). Den største fordelen med metallsandwich er den økte torsjonsstivheten, noe som var ekstremt merkbart ved testing av Opinion og i kombinasjon med shapen ga en veldig "spårande" og taildominant ski i en av protoene, som var ekstremt mye mer lettmanøvrert og tillitvekkende i en versjon med bare glassfiber.

For the nerds: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/183664-DPS-S-S-the-next-level
Så anledningen till att man har metall i en skida är enligt dig den ökade vikten och inte den ökade hållfastheten? Det tycker jag låter lite skumt, men jag är väl ung och dum. Sen kan jag tänka att det är svårt att applicera vikt på en skida, utan att de fördelarna främst nyttjas vid själva skidkonstruktionen. Men jag ska testa med vikter någon gång i framtiden, absolut! Förövrigt bekräftar ditt resonemang de ytterst olämpliga konsekvenser jag anat att mina vänners idéer att montera sina gopros på skidan, om man bortser ifrån att de ändå tappar dem...

Angående länken så är den trevlig, men med tanke på att den åkade vikten enbart är 10g/skida så borde väl det vara hållfasthet och inte vikt som spelar in? (Varför) tänker jag fel?

Pistgubbe sa:
På temat (kanske):
Vad är det som sitter på Völkl-skidan?

https://www.facebook.com/photo.php?...673130117.1438.102511829796868&type=1&theater

(Klippet från sällskapsresan är ett av mina favoriter. Jag uppdaterar utrustning i högre takt än jag förbättrar min åkning. Mitt Ole Bramserud-index ökar för varje år.)
Jag vet inte, de ser ju ganska mycket ut som Bramseruds viberationsdempere, någon som har teorier eller till och med vet?

Och visst är det den bästa sällskapsresefilmen av alla!? Dock uppdaterar jag nog teknik mer än utrustning. Hoppas jag.

JellyfishFluff sa:
Så anledningen till att man har metall i en skida är enligt dig den ökade vikten och inte den ökade hållfastheten? Det tycker jag låter lite skumt, men jag är väl ung och dum. Sen kan jag tänka att det är svårt att applicera vikt på en skida, utan att de fördelarna främst nyttjas vid själva skidkonstruktionen. Men jag ska testa med vikter någon gång i framtiden, absolut! Förövrigt bekräftar ditt resonemang de ytterst olämpliga konsekvenser jag anat att mina vänners idéer att montera sina gopros på skidan, om man bortser ifrån att de ändå tappar dem...
Metall ger vridstyvhet och en skörare skida då det är svårt att laminera.

I Snowboard har man använt sådana här plattor vilket ger dämpning i form av gummi, vikt och friktion:
http://allboardssports.com/files/2012/01/vist-pate1.jpg

Den senaste utvecklingen främst inom GS är istället för dämpning av brädan isolation:
http://www.bomberonline.com/VBulletin/attachment.php?attachmentid=29536&d=1329092057
http://www.apexsnowboard.com/images/movement_900.jpg

MnO sa:
Därav hammerhead nose vilket jag inte förstår varför inte fler skidtillverkare använder, iofs mer en fråga för pistskid-delen kanske.
http://www.wintertree.info/gallery/wp-content/uploads/2011/12/DSC_6587-1024x680.jpg

rednil sa:
JellyfishFluff sa:
Metall ger vridstyvhet och en skörare skida då det är svårt att laminera.

I Snowboard har man använt sådana här plattor vilket ger dämpning i form av gummi, vikt och friktion:
http://allboardssports.com/files/2012/01/vist-pate1.jpg

Den senaste utvecklingen främst inom GS är istället för dämpning av brädan isolation:
http://www.bomberonline.com/VBulletin/attachment.php?attachmentid=29536&d=1329092057
http://www.apexsnowboard.com/images/movement_900.jpg
Plattorna liknar ju ganska mycket de plattor som finns till skidor, dessa är ju dock som tidigare nämnts en permanent om än bra lösning.

Isolation kan jag tänka mig att det är riktigt bra men det känns lite svårare, om än fullt möjligt, att applicera på skidor, och kanske inte något man tillverkar själv utan får hoppas att skidtillverkarna börjar producera.

rednil sa:
MnO sa:
Därav hammerhead nose vilket jag inte förstår varför inte fler skidtillverkare använder, iofs mer en fråga för pistskid-delen kanske.
http://www.wintertree.info/gallery/wp-content/uploads/2011/12/DSC_6587-1024x680.jpg
finns ju på en del ross, och en del race.skidor har ju hål i tippen vilket också borde minska påverkan. Detta funkar ju dock inte på allmountain- eller offpistskidor...sen borde väl detta ge en mer svåråkt karaktär då man slöåker eller inte lägger tryck?

Bilderna på prylen på völklskidan ni länkar till är just dessa uvo puckar. En platta man fäster på skidan och i plattan sitter en vikt monterad på något gummimaterial. Vikten är alltså väldigt lättrörlig och tillsammans med gummit dämpar arrangemanget vibrationer i skidan.

Senast ändrad:
JellyfishFluff sa:
Plattorna liknar ju ganska mycket de plattor som finns till skidor, dessa är ju dock som tidigare nämnts en permanent om än bra lösning.

Isolation kan jag tänka mig att det är riktigt bra men det känns lite svårare, om än fullt möjligt, att applicera på skidor, och kanske inte något man tillverkar själv utan får hoppas att skidtillverkarna börjar producera.
Nä du får nog ingen fungerande lösning av mig :)
Men med mindre permanent fastsättning av bindningar i skidor skulle möjligheterna vara större för att variera sig känns det som.

JellyfishFluff sa:
finns ju på en del ross, och en del race.skidor har ju hål i tippen vilket också borde minska påverkan. Detta funkar ju dock inte på allmountain- eller offpistskidor...sen borde väl detta ge en mer svåråkt karaktär då man slöåker eller inte lägger tryck?
Nä det var mer en notering för mig att det verkligen gör skillnad med en fladdrande nose. Jag har aldrig saknat en nose så länge man håller sig i pisten, hur dåligt före det än är, fast jag har ingen aning hur det är på skidor.

Larssa sa:
Bilderna på prylen på völklskidan ni länkar till är just dessa uvo puckar. En platta man fäster på skidan och i plattan sitter en vikt monterad på något gummimaterial. Vikten är alltså väldigt lättrörlig och tillsammans med gummit dämpar arrangemanget vibrationer i skidan.
Och var finns detta? Hittar absolut ingenting när jag googlar.
Det bästa vore dessutom om det finns en tydlig förklaring eller bild som visar hur tekniken fungerar så att man eventuellt kan få inspiration till egentillverkning...

rednil sa:
JellyfishFluff sa:

Nä du får nog ingen fungerande lösning av mig :)
Men med mindre permanent fastsättning av bindningar i skidor skulle möjligheterna vara större för att variera sig känns det som.

JellyfishFluff sa:
Nä det var mer en notering för mig att det verkligen gör skillnad med en fladdrande nose. Jag har aldrig saknat en nose så länge man håller sig i pisten, hur dåligt före det än är, fast jag har ingen aning hur det är på skidor.
Det kanske är plattor monterade med inserts som gäller alltså...det blir så dyrt bara ;)

Nosens form vid passiv åkning eller dåligt underlag spelar antagligen större roll på skidor eftersom skidan är smalare och har lägre tryck på sig (eftersom skidorna är längre och två)

Senast ändrad:
Ifall någon mot förmodan sitter hemma och undrar varför jag aldrig laddade upp några erfarenheter av hur det blev när jag testade så var det helt enkelt så att jag fick en mycket bättre och stabilare upplevelse av de aktuella skidorna i och med att jag bytte till hårdare och bättre sittande pjäxor. Det innebär att jag har ett gäng sånna här http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...ubber&_nkw=shoe+self+adhesive+rubber&_sacat=0 liggande hemma som inte kommer till använding. Eftersom de är näst intill gratis är de inte värda att skicka men om någon vill hämta dom i Gbg/Lerum för att testa att dämpa sina skidor så är det varmt välkommet. Vet förövrigt att de inte lär vara de mest effektiva gummigrejerna men...

Detta är ju en urgammal tråd men om någon har vägarna förbi så vill jag bara tillägga att jag fäst en självhäftande gummimatta (3 mm tung mineralblandad polymermassa) längs fram på ett par lätta toppturskidor (Salomon MTN 86 Pro) som jag från början tyckte var lite nervösa i stökig snö och jag upplever att de blivit lugnare och bättre. Jag tror inte vikten ökat mer än 50 gram per skida så jag behåller nog denna tweak. Jag funderade också på att köpa ett par Marker UVO 3D (troligen exakt samma vibrationsdämpare som Völkl har på en del skidor) men de kostar 1000:- paret och tveksamt om de funkar (finns inga tester publicerade som faktiskt visar detta). Gummit jag köpte är främst avsett att dämpa vibrationer på plåt i bilar tror jag, men kanske funkar det även på skidor (min helt subjektiva åsikt förstås, kan inte bevisa min teori på något sätt...)

Intressant! Metall med gummidämpning...Ja, det finns olika lösningar och mest flexibelt blir det förstås att kunna alternera vikt/material/position för att testa sig fram om det gör en positiv skillnad. Dessutom för att anpassa den till de egenskaper man vill ha en viss dag (topptura en dag, åka pist en annan till exempel). Risken finns förstås att man sätter en vikt (med fel egenskaper) på fel ställe och försämrar skidans åkegenskaper, det är nog mycket möjligt.

Med självhäftande gummi är det enkelt att testa olika vikt och position, men för min del vill jag inte transformera en toppturskida till en freerideskida (om det nu är möjligt), eftersom jag använder den främst att tura och vill verkligen hålla den lätt. Men kul att testa tycker jag, självhäftande gummi är ju billigt, enkelt att ta bort eller klippa en ny större/mindre bit eller ändra position för att se vad som händer med skidans egenskaper. Kanske är skillnaden enbart beroende på att skidans framdel blir något lite tyngre snarare än var exakt man sätter tyngden, och tveksamt om gummit verkligen dämpar vibrationer (snarare förändras vibrationerna) men min upplevelse är en lite lugnare (och något lite tyngre) skida.

Jag satte alltså en bit gummi, ca 1,5 kvadratdecimeter per skida, som ungefärligen täcker området där rockern tar slut.

Snödjup

Tillbaka
Topp