Friår till alla!

Magnus76

Ny medlem
Friår till alla!
Notera att i uppgörelsen mellan Sossarna och Miljöpartiet så utlovar den gode Göran Persson "ett försök med friår". Detta är tänkt att ske 2005, över hela landet och om jag fattat rätt vara möjligt oavsett var du jobbar så länge en arbetslös tar din plats. Tidigare var det snack om att begränsa möjligheten till friår till de stats- och kommunanställda, för att på detta sätta höja statusen för dessa yrken.

Från dn.se: "Friår införs i hela landet från 2005. Friår innebär rätt till ledighet med 85 procent av a-kassan om en arbetslös går in som vikarie."

Det här öppnar möjligheter!

Friår till alla!
Förlåt en okunnig, men intresserad stackare. Är det inte skattepengar som ska bekosta en massa människors jättesemester? A-kassan, är inte det skattepengar? Är det inte då bättre att man kanske får gå i pension ett år tidigare? OK, för den enskilde individen så är det klart att det vore skoj med ett friår, åka skidor, umgås med sina barn (om man har nåra), resa, osv. Men från samhällets perspektiv så tycker jag det låter lite märkligt.

Arbeten som inte kräver nån utblidning (mer eller mindre) är väl kanske realistiskt genomförbart att ha friår på, men yrkesgrupper som det inte dräller av arbetslösa i (arbetsterapeuter tex, vad jag vet) kan ju ha svårt att hitta nån som kan ersätta. Ska inte de få något friår då? Fast de betalar skatt och är goda medborgare och röstade på miljöpartiet? Då blir det ju orättvist liksom...

Klart jag vill ha ledigt, men jag tycker inte att det ska ske på alla andras bekostnad...

/Tove

Friår till alla!
Notera att Göran INTE är god, Säkert ännu en jävla ursäkt för att ta ut mer skatt....... vilket leder till mindre skidåkning.... jag blir så trött

Friår till alla!
Klart att det kommer bli problem. Och även om det kanske inte är en stor kostnad för staten, då en arbetslös (som är en "kostnad" för A-kassan) måste ta den lediges plats, så kommer det däremot att kosta företagen multum. Detta eftersom den med A-kassa troligtvis behöver någon form av inskolningsperiod, oavsett vilket yrke vi pratar om.

Självklart kommer inte alla kunna utnyttja det här, även om de "röstade på miljöpartiet". Men livet är inte alltid rättvist. Tyvärr kommer jag knappast kunna utnyttja det här. Men jag gillar tanken! Känns schysst att kunna vara ledig ett år och åka skidor utan att fuska med a-kassan eller "söka jobb i Frankrike".

Jag är å andra sidan kanske mer visonär än realist...

Friår till alla!
Vist Fan är det en bra tanke och får jag möjligheten att utnyttja den så stannar jag inte i Sverige så länge......
Men hade det inte varit enklare att låta folket behålla sina pengar och själva bestämma va dom vill göra .........i vårat fall åka lagg

vänliga knäböj // Henrik

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp