Guldpjäxan - 07 Recensioner och tyckande

Dupa

Ny medlem
Tänkte att vi kan väl ta och ge små recensioner, betyg osv För filmerna som är i final?

De hittas här:
http://www.skistar.com/are/svenska/misc/tv_are/guldpjaxan_2007.app
En del har ni säkert sett här i forumen, men blir intressant när man ser dem samlade och kan jämnföra bättre.

Gärna lite mer givande kommentarer än "den där äger, den där suger".
Detta är alltså för åsikter om finalisternas videor, inte tävlingen i övrigt eller anant.

Jag börjar!
Ingen särskild ordning, bara hur jag såg på filmerna:

GP4 raila i stockholm - Erik Lindhe
Skön film. Bra grejer, skulle ha gynnats av lite hopp, men jag bor själv i sthlm och vet att det varit klent emd det, iaf i Hammarbybacken.
En av de klart härligast redigerade. Har mycket av den nya vågens snowboardfilmer över sig, inte bara klipp från hopp till hopp utan lite saker emellan och snygga övergångar.
Skulle ha kunnat kortats ner lite men overall riktigt skön, bra val av låt, känns lite "glad". 4/5

GP1 One Word - Claes Lind
Riktigt snygg rent estetiskt och filmmässigt, men det är också dess fall. Blir som tröttsamt i längden när det mellan varje klipp är en massa annat orelaterat, för mycket har satsats på effekte och för lite fokus på åkningen.Dessutom hade det enligt mig varit bättre att blanda klippen mer, Nu vardet som en tredjedel från samma rail i olika vinklarmed lite runt.
Snygg som sagt men för mycket satsat på effekterna. Introt ser ok ut men lite knackigt. Ska bli intressant och se vad han gör framöver. 3/5

GP3 Flowertwig och Albano - Emil albano
Mjaa. Känns lite som att det är mer en liten hälsning från Albano och tjejen, än skidfilm. Inte så het åkning, lite dåligt tryck men med nåra härliga klipp. Inget speciellt helt enkelt. 2/5

GP2 Ett inslag om det heliga partiet schack - Martin Söderberg
Härligt. Här fanns det också lite känsla, närvaro eller vad man ska säga, inte bara hopp på hopp utan lite lek, kommentarer och annat, men ändå stort fokus på åkningen. Nåra av railsen var riktigt sick och hoppningen höll bra klass.
Låten glömde man mer eller mindre bort, vilket är både bra och dåligt, blev mer fokus på åkningen men en annan låt hade nog kunnat kompletterat ännu bättre.
Bra helt enkelt. 4/5

GP5 Varför åker du skidor
Mycket bra. Helschysst klippt i början med intervjun, som för övrigt var ett roligt och annorlunda grepp, lite Afterlame över det hela. Det enda jag har att klaga på egentligen är klippningen i början av hoppen med stillastående kamera. Det syns lite såligt och blir lite förvirrande, Hade varit bättre att slänga in dom bland followcamsen.
Followcamsen var förövrigt riktigt schyssta. Lagom avstånd och bra variation på trick och åkning. Att det verkar ha filmats med en vettig kamera och under schyssta förhållanden gör det inte direkt sämre :)
4.5/5

Uppdaterar med resten av filmerna allt eftersom jag ser dem.

Woops. Hade tänkt lägga den här bland Filmer. Om nån mod tycker att det behövs frå dom gärna flytta

GP 6 Ikvällshowen smått och gott - William Fjällström
Mjaa. Rätt ok åkning och filmning. Ok klippt, vissa av tricken såg lite fladdriga ut, Låtvalet var bra men Introt och ooutrot hade jag fan helst skippat.
3/5

GP 7 Hela dan varje dag - Kristoffer Fahlgren
Får bra vibbar av denna. Härligt väder och man blir sugen på att åka. Lider dock lite av Skakig kamera och inte helt tight klippning. Valet av låt var väl ok även om det hade varit bätre med något gladare i mitt tycke. Potential men når inte ända fram.
3/5

GP 8 Information - Fredrik Häll
Sådär. Rätt skön början men åkninen var inte så varierad eller avancerad. Kul grej men inte värd en topplacering pga åkningen och klippning utöver introt.
2/5

GP 10 E14 - Martina, Linnea och Hanna Spetz
Kändes tveksam i början och första biten men sen slog det mig att den här hade fan mer att säga än många av de andra. Ser härligt ut och ganska personligt. Inget jätteavancerat när det gäller åkning och klippning men känns ändå bra. Jag vet inte om den passar som vinnare här men känns lite som ett bättre nyhetsinslag/sportspegelninslag.
3.5/5

GP 9 A trip to fonna - Andreas Olofsson
Grymt! Allt jag kan säga. Ljudet är perfekt mixat, klippningen matchar låten, Snygga vinklar, scenery bilder och grym åkning. Hade kunnat varit aningen längre med mer åkning men overall ger den ett grymt proffsigt intryck. Övergångarna mellan klippen känns rätt.
Bäst hittils 5/5!

Fonna, helt klart. Bäst kvalitet, bäst klippning, konsekvent genomfört på alla plan.
Vinner inte den då är det konstigt. /Erics pappa

GP 11 Bra och dåliga dagar - Christoffer Kristiansson
Känns överlag bra. Lite skak i första delen men inte så farligt. Den andra delen är riktigt intressant. Snacket går lite stelt i början men när han kommer loss så blir man riktigt intresserad. Mycket bra. Det stora problemet med den delen är att ljudet är lite taskigt mixat så man hör inte riktigt vad han säger i vissa delar. Men annars grymt, En av de man kommer komma ihåg.
4/5

GP 12 Mitt gäng - Jon Byström
Fett! I den här ligger nåra av dom absolut grymmaste railsen i hela tävlingen. Sista Waveboxen är sjukt clean. Rent klippmässigt ganska standard men vettiga vinklar och lagom långa klipp. Mycket intressant åkning och musiken passar ganska bra. Just innehållet ger denna:
4/5

GP 14 Airbag - Mattias Rönngren
Sådär. Ganska bra åkningen men påtok för mörkt, Många av åkarna försvinner mot bakgrunden. Kan bero på Kameran och/elelr Slutare/bländare inställningar. Sedan kändes klippningen sådär, en del omotiverade tilltag så som svartvitt helt plötsligt och långa svarta partier mellan åkarna kändes inte helt rätt. Låtbytena var heller inte helt nödvändiga. Tror det hade blivit bättre om man kortat ner en minut och kört på en låt.
2.5/5

GP 15 Lets ride - Henrik Harlaut
Mjao. Ojämn. Åkningen är ju bra om än det har en tendens att bli lite enformigt i vissa partier. också denna hade tjänat på att kortas ner. Kameraarbetet är väldigt ojämt. I vissa clip ser det grymt bra ut medans i andra är det skakigt som få, avkapade huvuden med mera. Den liter också lite av samma saker som Airbag, lite för mörk, åkaren försvinner i bakgrunden. Flera av nattklippen hade kunant skippats helt och hållet på man i princip inte ser vad som händer. Motiverar trean med bra åkning.
3/5

Min ranking:
1. GP 9 Fonna /splendid - Absolut bästa produktionen, mästerligt genomförd
2. GP 5 Varför åker du skidor - Känsla och närvaro samt ett bra klipparbete
3. GP 12 Mitt gäng - Grymt innehåll med bra kringarbete.

min rank:
1.Splendid prod. Sjukt snygga klipp och perfekt klippt...

2.fnc prod. Så jäkla skön, allvarlig men ändå grymt kul att se på, kunde dock vart lägre musik när han pratade om krashen...

3.varför åker du skidor Får fram glädjen och kul med intervju, hade vart kul med lite mer okänd musik dock...

4.raila i sthlm Underbart skön men kan bli lite väl lång...

5. lets ride Henrik är så sjukt bra och editen är cool, blev lite besviken på fortsättningen efter wallish delen..

Senast ändrad:
Splendid kommer lätt att vinna! Den var otroligt snyggt filmad o klippt, åkningen var också grym och pratet blev också bra... aa sjukt bra helt enkelt!

Senast ändrad:
Absolut Splendid prod. med Fonna. Mästerverk, tänk så bra och ljuvligt det kan bli att titta utan all hip hop! Sen redigeringen, klippen, känslan osv. asskön att titta på, en värdig vinnare.

Dom där klippen är väl med i welfare va? kände igen de

Splendids var perfekt på alla sätt och vis

lite mycket streetrails i Fool filmen

Henkes film från åre är grymt skön.. grabben är duktig som få och har en helt egen stil.. gillar Gangstah temat över filmen

Tillbaka
Topp