Låga hälplattor på telisar?

freeride_nu

Aktiv medlem
Låga hälplattor på telisar?
För några år sedan kom de första förhöjningsplattorna för telemarksbindningar. Riva/Rottefella hade då en "telespacer" på ca: 10 mm med hälplatta. För något år sedan gjordes dessa plattor några mm högre. Men hälplattorna är de samma! Dvs. köper man ett par Rottefella "telespacer" i dag får man ett något lägre häl än tådel, vilket resulterar i en "lätt" bakåtvikt på skidorna! Samma sak gäller BD Pittbull! Bindningen har höjts några mm medan hälplattan är densamma!!!

Efter att själv ha åkt halva vintern med lätt "bakåtvikt" har jag skruvat fast en ca: 3 mm hög gummiplatta på hälen för att få jämnvikt. Och se... jag upplever en betydligt förbättrad stabilitet och det har blivit betydligt enklare att initiera en sväng. Min åkning har har helt klart blivit bättre genom dessa få mm!

Hur #¤%6%## kan man sälja bindningar med för låga hälplattor? Eller är det jag som inte fattat att hälen skall vara lägre än tån...??? (Övriga plattor på marknaden har något högre häl än tådel, vilket jag absolut föredrar).

Någon som har synpunkter i ämnet?

MVH/MM

Tillbaka
Topp