MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Hasse_Lindborg sa:
Men återkommer till frågan? Var det inte en allroundskida/one quiverskida Opinion skulle bli?
Jo. Och det tycker jag den har blivit också. Det är en skida som jag tycker är nära nog perfekt för att tex ta med sig som enda par till en alpvecka. Det ska vara en allroundskida som dock också är tillräckligt bra i riktigt bra snö för att man inte ska behöva känna att man borde ha haft en annan skida. För mig har vi uppnått det målet. Jag ser den som ett självklart val om jag åker tåg upp till Åre för en helg, likväl som ett lika självklart val om jag drar ner till alperna för en eller ett par veckors åkning. Skulle man optimera skidan för mindre svenska anläggningar, typ Sälen hade vi förmodligen valt att göra den lite smalare. Den levererar dock förvånande bra även där dock, tycker jag. En skida som inte fungerar när det har dumpat en halvmeter är inte allround enligt mig.

Jag håller för övrigt med om att Proto2 i serie 1 var riktigt go i puder med sin reaktivitet, men den var en av de skidor som inte räckte till när det stökade till sig.

Har läst många inlägg här , mycket trevligt ! Kunde tyvärr inte åka till tandådalen ( är tillfälligt och jobbar mitt emellan Stranda och Stryn ,en stängd för säsongen /en inte öppnat än :( .
Hur vill ni beskriva dessa skidor jmf. med svarta soul som jag har ? Den modellen med lite tip-rocker , tror det kallades " soul-rocker" .
Åker fö. med varken kraft eller teknik , men tycker det är kul !
Erik

erik832995 sa:
Har läst många inlägg här , mycket trevligt ! Kunde tyvärr inte åka till tandådalen ( är tillfälligt och jobbar mitt emellan Stranda och Stryn ,en stängd för säsongen /en inte öppnat än :( .
Hur vill ni beskriva dessa skidor jmf. med svarta soul som jag har ? Den modellen med lite tip-rocker , tror det kallades " soul-rocker" .
Åker fö. med varken kraft eller teknik , men tycker det är kul !
Erik
Jag gillar den svarta Soulen. Det är Souls i särklass bästa skida i mitt tycke. Men den är en helt annan typ av skida. Det är en traditionellt formad fatski som har försetts med tiprocker. Balansen i Soul Svart (och alla deras andra skidor) är tydligt framändesdominerade, framförallt utanför pisten. Så länge underlaget är fast är Soul Svart riktigt bra, men i planande snö kan den inte mäta sig med vare sig Opinion eller andra skidor i marknadens framkant när det gäller shape och rocker.

Låter ju kanon det här, skall bli kul att se hur forumgrafiken blir. Kan ni jämföra dämpningsgrad och hur skidan hanterar stökig snö med wailer 112 hybrid 190cm? Tänkte ersätta den med något nytt till nästa år.

MarkusO sa:
free_fall sa:
Det som gör mig mest nyfiken är längden framför bindningen och hur den eventuellt kommer skilja sig mellan 187 & 19x. Har ni någon tanke där än så länge?
Preliminärt behåller vi samma förhållande antar jag, vilket torde innebära att framänden blir ((194-187)/2)+(((194/187)*3.5)-3.5)= 3.63 cm längre vid samma montering.

Det där skrev jag dock utan att tänka efter, så rätta mig gärna.
Låter ganska rimligt tycker jag. Borde kunna tänkt ut den matematiska formeln men ibland är hjärnan inte med :p

Kommer PO skidorna att vara uppe i Gränsen nu på NM ? Har anmält mig och tänker att det borde vara det optimala testet. i baren alltså ;)

blomman67 sa:
Kommer PO skidorna att vara uppe i Gränsen nu på NM ? Har anmält mig och tänker att det borde vara det optimala testet. i baren alltså ;)
Yes. Tobbe verkar ha lämnat ett par, men det är inte omöjligt att det kommer upp några fler. :)

PNyberg sa:
blomman67 sa:
Yes. Tobbe verkar ha lämnat ett par, men det är inte omöjligt att det kommer upp några fler. :)
Låter bra, åker upp nu på lördag och hem på onsdag. Hade ju varit mumma om man fick testa några par. Vem kommer att ha dom ? Det enklaste vore ju om det stod några par i Schmedjan eller ännu bättre nere vid Nordalsgrillen så att man slipper springa emellan liften och Schmedjan, men det blir kanske lite för omständligt.

Några mobil nr till dom/den som har skidorna vore ju nice :)

Senast ändrad:
blomman67 sa:
PNyberg sa:
blomman67 sa:
Låter bra, åker upp nu på lördag och hem på onsdag. Hade ju varit mumma om man fick testa några par. Vem kommer att ha dom ? Det enklaste vore ju om det stod några par i Schmedjan eller ännu bättre nere vid Nordalsgrillen så att man slipper springa emellan liften och Schmedjan, men det blir kanske lite för omständligt.

Några mobil nr till dom/den som har skidorna vore ju nice :)
Vi tänkte försöka dra nåt åk på dem i eftermiddag i så fall. Dyker det upp fler är vi klart på :)

Hej forumet! Erik Norman, som jobbar på Åre Skidfabrik, är uppe i Gränsen och ska köra NM.

Han kommer att vara kontaktperson för Opinion, dvs det är bara att ringa honom och komma överens om var ni ska träffas för smidig överlämning av skidorna.

Ring honom på 073-834 51 31

/ Calle på Åre Skidfabrik

Hur ser man på protosen vilket nummer de har? Sitter med ett par på fötterna just i liften. Utförligare rapport kommer ikväll men bra att veta vilken det är jag åkt på ;)

Jag har suttit och funderat lite på kammaren nu, kanske någon ur projektgruppen/teståkare som kan hjälpa till?

Har ett par auto's just nu, som på papperet såg ut att vara som skräddarsydd för mig. Har dock efter en säsong där de har fått prova alla slags snöförhållanden kommit fram till att den känns väldigt nervös i mitt tycke. "livlig" när den funkar som best, men samtidigt "nervös" när det blir stökigt/ mindre optimala förhållanden.

Hur känns OP gentemot Atomic Automatic?

Sådär, då har man äntligen fått prova skapelsen. Tyvärr har föret i Riksgränsen varit väldigt mjukt och slaskigt under dagen vilket gjort att det varit svårt att få nån direkt känsla av skidan. Första åken igår testade jag den med bindningen justerad utifrån siffrorna. Vilket innebar att tailen blev lite för påtaglig för min smak. Det blev en rejäl skillnad mot mina recommended-monterade Bibbys. Idag provade jag att skruva bak den lite grann och utifrån en okulär besiktning verkar det som att midsole då hamnade ca 0.5 cm bakom strecket.

Känslan förändrades ganska kraftigt av den lilla justeringen. Helt plötsligt kändes den mer balanserad och det kändes som att tailen gick att pressa ut utan större ansträngning och skidan styrde väldigt enkelt dit jag ville ha den.

I samma veva blev det också några åk på Rocker2 115. Rent generellt så upplevde jag känslan som väldigt lik mellan R2 och PO medan Bibby är lite snällare. De som sett mina omdömen om Bibby tidigare vet att jag trivs oerhört bra på just den skidan. Efter jag hade monterat bak PO en aning så blev balansen i skidan klart mer lik Bibby och den blev väldigt lättdriven. Däremot känns PO lite "vassare" och mer bastant i bygget. Fartstabiliteten på PO är också lite bättre än Bibby men samtidigt också lite mindre lättjobbad, utan att på något sätt bli bångstyrig. R2 däremot upplever jag som väldigt spårande och svår att trycka ut på sladd.

Nu är det bara #10an jag fått prova och jag kan tänka mig att #11an blir lite mer levande. Utifrån min smak om skidor så misstänker jag att #11an kan vara riktigt spot on.

Det hade förstås varit roligt att få prova skidorna på mer "normal" snö där man kan få mer känsla för responsen i skidan men nu är ju föret som det är så här års och när det gäller slask så levererar skidan alldeles utmärkt.

Vad gäller carvingkvaliteten blir det förstås lite besvärligt att uttala sig med tanke på föret. Självklart funkar skidan fint att driva i långa skärande svängar men med tanke på hur diffust underlaget är så har jag svårt att komma på en skida, med en form skapad senare än -95, som det inte går att göra med.

Jag är absolut ingen hoppare men på lite naturliga småhopp känns den väldigt balanserad och smidig.

Längden känns helt ok för min del. 189cm/78kg. Jag skulle inte vilja ha längre ifall inte monteringen samtidigt flyttas bak. Mer tail gjorde helt enkelt skidan för trög i svängen för min smak. Jag hade velat prova den i lite hårdare uppkörd snö för att se ifall den går stadigare än vad mina Bibbys gör i fart.

Summa sumarum måste jag säga att det känns som att slutprodukten av PO-projektet kommer att bli en väldigt lyckad one-quiver. Den känns lättåkt och inte alls som någon machopjäs som kräver mycket kraft för att kunna åkas utan den följer snällt utan att för den skull bli vek. Grafiken är väl ingen head-turner och i matt utförande var den inte jätterolig i min mening.

Tack för feedback Pillard. Väldigt intressant hur du upplevde bindningsmonteringen. Om jag förstår dig rätt så stod du TC -5,5 cm.

För er som är i Gränsen så är ett par Opinion #11 på väg upp. Dessa kommer att kunna testas från och med tisdag förmiddag. Kontakta Erik Norman på på 073-834 51 31.

/ Calle

MarkusO sa:
AreSkidfabrik sa:
Väldigt intressant hur du upplevde bindningsmonteringen.
/ Calle
No shit, för då är ni ju iaf två... ;)
Nu har jag ju bara kört första serien men på den så tyckte jag att den rekommenderad monteringspunkten var alltför långt fram. Trivdes betydligt bättre med den 2 cm bakom rekommenderad. Men vet inte hur den har förändrats efter de skidorna.

Men gillar Salomon R122 på strecket och Nya Elan Boomerang och bägge de två är ju -5 typ(?)...

Pillard sa:
MarkusO sa:
AreSkidfabrik sa:
/ Calle
Markus, öl en söndagkväll ;)?

Varje gång jag gått till en mer mittmonterad skida har jag haft en liten invänjningsfas där jag hamnat för mycket bak i offpisten. När man hamnar bak på en mittmonterad skida blir ju tailen väldigt påtaglig (speciellt i tyngre snö) eftersom den är längre.

Pillard, kan det ha något med hur du upplevde monteringen?

LawndartGustav sa:
Pillard sa:
MarkusO sa:
AreSkidfabrik sa:
/ Calle
Markus, öl en söndagkväll ;)?

Varje gång jag gått till en mer mittmonterad skida har jag haft en liten invänjningsfas där jag hamnat för mycket bak i offpisten. När man hamnar bak på en mittmonterad skida blir ju tailen väldigt påtaglig (speciellt i tyngre snö) eftersom den är längre.

Pillard, kan det ha något med hur du upplevde monteringen?
Känns som det blir ett par Schizo på dem...

AreSkidfabrik sa:
Tack för feedback Pillard. Väldigt intressant hur du upplevde bindningsmonteringen. Om jag förstår dig rätt så stod du TC -5,5 cm.

För er som är i Gränsen så är ett par Opinion #11 på väg upp. Dessa kommer att kunna testas från och med tisdag förmiddag. Kontakta Erik Norman på på 073-834 51 31.

/ Calle
Som jag skrev så upplevde jag väldigt stor skillnad bara på den centimetern jag backade. Det gick verkligen från att tailen höll emot till att skidan kändes väldigt balanserad. Nu är ju jag förstås van vid att åka på en skida som inte behöver drivas speciellt hårt utan glatt åker med.

Lawndart: Japp, så är det ju antagligen. Däremot så måste ja ju säga att upplevelsen inte bara handlade om bakvikt eller inte utan mer att skidan behövde drivas rejält vid den främre monteringen. I den snö som nu var så upplevde jag iof inte att det blev nån större skillnad med mängden skida framför foten.

Lånade tillsammans med Pillard Opinion #10 i Riksgränsen under helgen. Vi hade skidan i 1,5 dagar ungefär så fick en del åk gjorda. Föret var som sagt vårslask blandat med lite frusen slask alt. puckligt och uppkört.

Åker i normala fall på Rocker 2 115 och vid en första inspektion är skidorna väldigt lika varandra profilmässigt. OP har en lite längre tailrocker men annars så ser de väldigt lika ut. När jag hoppade mellan skidorna så var den stora omedelbara skillnaden att PO kändes mer dämpad och mindre orolig över uppkörd lite hårdare snö men även lite kortare i känslan. Skidan kändes väldigt kontrollerad men samtidigt lekfull. Den kändes lättare på foten och har en krispighet i snökänslan som Rocker 2 inte har. En snabb metafor är väl att OP känns lite mer "träig" i sin känsla men på ett positivt sätt. :)

Prövade två olika monteringspunkter, den ena ungf. 0,5cm framför linjen och den andra spot on alt. några mm bakom linjen. Upplevde inte den stora skillnaden som Pillard påpekar utan tyckte de fungerade bra i bägge monteringar.

En sak jag tänkte på är att jag gärna skulle sett en lite längre skida. 188 alt. 189 cm skulle kännas bättre rent spontant för mig. Även om det bara handlar om några cm så känns mina Rocker 2 188cm som en bättre längd när man brassar på i uppkörd snö, men det kanske är en vanesak. Kanske låter lite motsägelsefullt att PO trots detta var mer stabil men jag fick samtidigt en känsla av att de kunde varit lite längre. Antar att det har med mängden dämpning att göra.

Beträffande grafiken så testade vi den matta varianten (gissar på det eftersom den var matt. :)) vilken fick ganska ljummen kritik i vårt läger. Skulle misstänka att den klarlackade varianten kanske har lite bättre "pop" i färgerna vilket ger grafiken mer rätta. Så skulle jag få rekommendera så skulle jag säga att köra på den klarlackade utan att ha sett den på riktigt. :)

Summa summarum så är PO en riktigt bra skida och jag tycker att den var lite vassare än mina Rocker 2 i vårslasket tack vare att den kändes lite mer stabil och mer lekfull. Min enda invändning skulle vara längden på skidan men smaken är som baken. :)

Tack för att få ha testat!
/ Erik

Senast ändrad:
Erihof sa:
En sak jag tänkte på är att jag gärna skulle sett en lite längre skida. 188 alt. 189 cm skulle kännas bättre rent spontant för mig. Även om bara handlar om några cm så känns mina Rocker 2 188cm som en bättre längd när man brassar på i uppkörd snö, men det kanske är en vanesak.
/ Erik
FYI så är R2 115 i 188 ungefär 186 centimeter! R2 115 är verkligen en skida som gärna hade fått komma i en 195, dvs. typ 193. Jag kommer inte ihåg hur PO-skidorna är måttade. Om de är 187 i CAD-ritningen och sedan lite kortare irl (som de flesta skidor) eller om de är korrigerade i förhand.

Montering så långt fram som vi förespråkar kommer inte passa alla, det står klart. En mer traditionell stance tilltalar säkerligen en del. (Även utöver Calle, Pillard, Hasse, Glisseur och övriga förespråkare...)

Även där finns det dock två läger. Ett som gillar att montera bak för att det ser kort ut, och ett annat som gör det med mer koppling till egenskap. Jag hoppas att de flesta försöker sälla sig till de senare...

Jag vidhåller dock att skidan går sämre på -5, och ännu sämre på -7. I löst. På fastare underlag funkar det väl.

MarkusO sa:
Montering så långt fram som vi förespråkar kommer inte passa alla, det står klart. En mer traditionell stance tilltalar säkerligen en del. (Även utöver Calle, Pillard, Hasse, Glisseur och övriga förespråkare...)

Även där finns det dock två läger. Ett som gillar att montera bak för att det ser kort ut, och ett annat som gör det med mer koppling till egenskap. Jag hoppas att de flesta försöker sälla sig till de senare...

Jag vidhåller dock att skidan går sämre på -5, och ännu sämre på -7. I löst. På fastare underlag funkar det väl.
Hehe, jag är bara inne på egenskaper i mitt omdöme. Skulle jag säga nåt om hur långt frammonterat det ser ut så skulle jag behövt dra bak monteringen en dec iaf ;)

Kan också tilläggas att min tidigare favoritskida var Katana, monterad på strecket, så jag är van vid att se mycket skida framför foten...

Senast ändrad:
Carled sa:
Erihof sa:
En sak jag tänkte på är att jag gärna skulle sett en lite längre skida. 188 alt. 189 cm skulle kännas bättre rent spontant för mig. Även om bara handlar om några cm så känns mina Rocker 2 188cm som en bättre längd när man brassar på i uppkörd snö, men det kanske är en vanesak.
/ Erik
FYI så är R2 115 i 188 ungefär 186 centimeter! R2 115 är verkligen en skida som gärna hade fått komma i en 195, dvs. typ 193. Jag kommer inte ihåg hur PO-skidorna är måttade. Om de är 187 i CAD-ritningen och sedan lite kortare irl (som de flesta skidor) eller om de är korrigerade i förhand.
Kan så vara. Vid en okulär jämförelse kändes det dock som att OP är ungf. 1cm kortare än R2.

Då är den nog också 2cm kortare än angivet vilket är ganska vanligt när det är både tip- och lite tailrocker.

Carled sa:
Jag kommer inte ihåg hur PO-skidorna är måttade. Om de är 187 i CAD-ritningen och sedan lite kortare irl (som de flesta skidor) eller om de är korrigerade i förhand.
PO är 187cm i CAD-ritningen, sen via rundan i pressen något kortare i rocken IRL.

Något nytt? Hur går det med slutkonstruktionen? Blir det 10:an, 11:an, eller ngt mellanting? Några mer tankar kring forum edition och pre-order?

Senast ändrad:
Vi är precis i slutfasen när det gäller forumgrafiken, konstruktionen och att formulera ett pre-ordererbjudande i någon form. Statusen är följande för respektive område:

Forumgrafik: Ett förslag är klart och håller just nu på att verifieras av fabriken. Det handlar om små detaljer för att anpassa det så att det går att trycka det med den befintliga utrustningen. Vattendroppe och resten av grafikgruppen har verkligen lagt ner ett hästjobb den senaste tiden i det tysta. Vi räknar med att det ska vara klart inom ett par dagar, men vi måste få klartecken om att den är realiserbar först.

Konstruktion: Vi har inte spikat det till 100%, men vi är ändå i princip överens om att vi kommer att bygga skidan som 10,3 på en skala mellan 10 och 14, enligt tidigare prototypserie. Det blir en skida som är mycket nära 10:an, men med ett litet uns upplättning i tippen som påminner om 11:an, fast i betydligt mindre omfattning. Det är så små förändringar att det handlar om subtila skillnader jämfört med nuvarande 10. Vi har avvaktat för att höra lite åsikter från tester i Riksgränsen.

Beställning av forum edition: Vi har haft diskussioner med fabriken och de kommer att presentera ett förslag här i tråden snart. Det kommer att komma inom en vecka uppskattningsvis, men vi kan inte lova en exakt tid.

Övrigt: Vi har börjat jobba med den längre längden. Vi utgår från en 194cm lång skida i inledande diskussioner. Det lutar åt att vi behåller vissa parametrar med befintliga mått och ändrar andra. Tex kommer vi inte att bredda 194:an, utan den kommer fortsatt att vara 118mm. Med allra största säkerhet kommer den att ha en aningen längre radie, som brukligt är och den kommer att få en aningen biffigare konstruktion. Den kommer dock ha samma Opinon-DNA i botten i form av lättåkt prestanda, dvs det kommer inte att bli en ren compski/charger, utan helt enkelt en Opinion med samma känsla, fast anpassat för en större och tyngre åkare. Med tanke på Patrik och fabrikens erfarenheter av skidbygge så räknar vi med att det kommer att gå mycket fortare att utveckla 194:an jämfört med 187:an.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp