A
AlexanderJohansson
Guest
Officiella Fotbollstråden
Haha, skön kommentar!Wesslan95 sa:" ljungberg är bra tycker jag för han är bra på att fejka när han ramlar, "
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha, skön kommentar!Wesslan95 sa:" ljungberg är bra tycker jag för han är bra på att fejka när han ramlar, "
Nja, hade vi fått med oss en pinne hade vi ju haft en poängs mariginal ner till Mother Russia. I stället blir det ju spel på liv och död. Men efter kvarten är det slut vart som.H-T sa:Angående matchen, Spaniens segermål var egentligen ganska betydelselöst för Sverige i och med resultatet i Ryssland och Greklands match. 1-1 hade gjort att Sverige och Spanien legat på samma poäng och Sverige fortfarande haft chansen att vinna gruppen. Dock skulle det knappast vara troligt då Spanien möter ett otroligt blekt Grekland i sista matchen och man förlorar knappast den matchen, snarare vinst med minst 2 mål. I och med Spaniens bättre målskillnad så skulle Sverige vara tvugna att vinna med minst 4 mål mot Ryssland om Spanien vinner med två, och det händer inte.
Men nu ser gruppen ut sådan att Spanien är klar gruppetta och Sverige tvåa på samma poäng på Ryssland, men på grund av bättre målskillnad så räcker det med oavgjort mot Ryssland, vilket det också gjort om matchen slutat 1-1.
Så egentligen så kan man säga att läget är likadant nu även om Sverige inte släppt in det sista målet. Förutom att nu finns det ingen teoretisk möjlighet för dem att sluta som gruppetta och slippa Holland i en möjlig kvartsfinal, men chansen att lyckas med detta efter ett oavgjort resultat mot Spanien hade ändå varit minimal.
orkar inte läsa allt men du kan inte mena att Lagerbäcks agerande under matchen mot Spanien nu var bra? zlatan mot rosenberg är ett riktigt värdelöst byte om du jämför dom som spelare. Att han sen bytte in källström i 86 minuten är bara pinsamt när han såg vad sverige presterade framåt i andra halvlek. Att taco sen får lira från start kan man ta nån annan gång.H-T sa:Öhh...Nej? Vad har han gjort fel? Alltför många klagar på Lagerbäck utan några egentliga argument, helt enkelt för att man hör att "alla" tycker det.
Kolla på vad han har presterat under sin tid som förbundskapten. Sverige har kvalificerat sig till fyra raka mästerskap och nått slutspel i tre av dessa (det fjärde håller ju på för tillfället, men jag tror att de klarar det denna gång också). Man har sedan dock åkt ut i första matchen mot Senegal (VM 2002), Holland (EM 2004) och Tyskland (VM 2006). Den enda match som egentligen var dålig där var mot Tyskland och man förlorar ändå bara med 2-0 trots att man spelar större delen av matchen med 10 man. Och det mot Tyskland som är ett av världens mest framgångsrika landslag genom tiderna och som spelade kanske turneringens bästa fotboll under turneringen och som sedan vann bronset mot Portugal med samma marginal som mot Sverige.
Holland är ett världslag och har varit det länge, och ett litet land som Sverige med endast en superstjärna (Zlatan, som inte ens var bra under EM 2004) pressar Holland till straffar. Ett Holland som kryllade av stjärnor och var klart favorittippade mot ett Sverige som led av att Zlatan var helt ur form.
Sverige har dessutom under Lagerbäck, innan ikväll, spelat 11 raka gruppspelsmatcher utan förlust, vilket motsvarar nästan fyra turneringars gruppspel.
Så om du kollar på den faktan och tänker på att Sverige är ett litet land jämfört med Frankrike, England, (som åstadkommit ännu mindre än Sverige under Lagerbäcks tid) Italien och Tyskaldn som är inte bara europeiska stornationer, utan bland de bästa i världen. Dessutom så har Sverige en otroligt dålig inhemsk liga vilket inte bara skadar klubbfotbollen i landet, utan också landslagsfotbollen då unga spelare behöver flytta utomlands för att få ett smakprov på hur snabb och tuff internationell fotboll är.
Så att konstatera att Lars Lagerbäck är dålig som åstadkommit allt detta med de förutsättningarna han har är skitsnack. Bara för att han inte spelar med de spelare folket vill se kan man knappast kalla honom en dålig förbundskapten, för hans laguttagningar har gett resultat under årens gång. Sen kan man självklart kritisera enstaka val, men det gör honom knappast till en dålig förbundskapten.
Spaniens mål kanske inte gör någon skillnad, men tänk dej vilket självförtroende svenskarna hade haft om det det oavgjorda resultatet hade kvarstått, jag tror målet nästan kan ha knäckt svenskarna, men tur iallafall att dom spelade bra annars hade nog självförtroendet vart lägre, för vinsten mot Grekland ser inte jag som en direkt eloge.H-T sa:Angående matchen, Spaniens segermål var egentligen ganska betydelselöst för Sverige i och med resultatet i Ryssland och Greklands match. 1-1 hade gjort att Sverige och Spanien legat på samma poäng och Sverige fortfarande haft chansen att vinna gruppen. Dock skulle det knappast vara troligt då Spanien möter ett otroligt blekt Grekland i sista matchen och man förlorar knappast den matchen, snarare vinst med minst 2 mål. I och med Spaniens bättre målskillnad så skulle Sverige vara tvugna att vinna med minst 4 mål mot Ryssland om Spanien vinner med två, och det händer inte.
Men nu ser gruppen ut sådan att Spanien är klar gruppetta och Sverige tvåa på samma poäng på Ryssland, men på grund av bättre målskillnad så räcker det med oavgjort mot Ryssland, vilket det också gjort om matchen slutat 1-1.
Så egentligen så kan man säga att läget är likadant nu även om Sverige inte släppt in det sista målet. Förutom att nu finns det ingen teoretisk möjlighet för dem att sluta som gruppetta och slippa Holland i en möjlig kvartsfinal, men chansen att lyckas med detta efter ett oavgjort resultat mot Spanien hade ändå varit minimal.
Det spelar ingen roll, om Sverige hade haft en poäng mer än Ryssland hade oavgjort resultat räckt för avancemang, men vid förlust åker man ur. Och nu är det exakt likadant i och med att Sverige har bättre målskillnad än Ryssland. Alltså, ingen skillnad.Setermannen sa:Nja, hade vi fått med oss en pinne hade vi ju haft en poängs mariginal ner till Mother Russia. I stället blir det ju spel på liv och död.
Ja psykiskt kanske det påverkar, det är möjligt, men det var inte det jag menade. Jag menade för Sveriges chans till avancemang vilket fortfarande är lika stort som om man spelat lika. Men jag hoppas och tror att spelarna är tillräckligt mentalt starka för att kunna glömma matchen mot Spanien och ladda om inför mötet med Ryssland. De spelade trots allt jämnt mot världslaget Spanien, Ryssland blev utspelat...eriklundqvist sa:Spaniens mål kanske inte gör någon skillnad, men tänk dej vilket självförtroende svenskarna hade haft om det det oavgjorda resultatet hade kvarstått, jag tror målet nästan kan ha knäckt svenskarna, men tur iallafall att dom spelade bra annars hade nog självförtroendet vart lägre, för vinsten mot Grekland ser inte jag som en direkt eloge.
Alltså målet som svenskarna släppte in tror jag var viktigt.
Håller med dig i mesta av dina resonemang längre upp, men ville bara tillägga att vi knappast spelade jämnt mot spanien. Vi hängde med hyfsatt i första halvlek och hade en grym period vid zlatans mål, men i andra halvlek utan zlatan tappade vi ju totalt.H-T sa:Ja psykiskt kanske det påverkar, det är möjligt, men det var inte det jag menade. Jag menade för Sveriges chans till avancemang vilket fortfarande är lika stort som om man spelat lika. Men jag hoppas och tror att spelarna är tillräckligt mentalt starka för att kunna glömma matchen mot Spanien och ladda om inför mötet med Ryssland. De spelade trots allt jämnt mot världslaget Spanien, Ryssland blev utspelat...
haller helt med.sirreeh sa:Alltså kommer matchen mot ryssland bli mycket tuff men om zlatan spelar kommer vi ändå ta matchen med tanke på att hela vårat anfallsspel kretsar kring honom.
Jo, men jag menade resultatmässigt då det ändå är det som räknas i slutändan. Det spelar ingen roll om Sverige blev mer utspelat än vad Ryssland blev spelmässigt sett, Sverige spelade jämnare resultatmässigt och det är det som gör att det räcker med oavgjort.sirreeh sa:Håller med dig i mesta av dina resonemang längre upp, men ville bara tillägga att vi knappast spelade jämnt mot spanien. Vi hängde med hyfsatt i första halvlek och hade en grym period vid zlatans mål, men i andra halvlek utan zlatan tappade vi ju totalt.
Efter det hade vi knappt bollen och blev helt utspelade av spanjorerna som hade full kontroll på matchen. Det som räddade oss från ett resultat likt rysslands var mellbergs försvarsspel, som var helt grymt.
Jämför man matchbilderna var ryssland inte alls lika utspelade över lag som sverige var i andra halvlek, då vårat bollinnehav i stort sett bestod av kontring upp till spanjorernas planhalva där bollen tappades direkt för vi försökte spela som om zlatan fortfarande var på plan, dvs hålla i bollen.
Alltså kommer matchen mot ryssland bli mycket tuff men om zlatan spelar kommer vi ändå ta matchen med tanke på att hela vårat anfallsspel kretsar kring honom.
Jo, men nu tror ju Ryssarna på allvar att de har chansen, vilket gör det mycket farligare.H-T sa:Det spelar ingen roll, om Sverige hade haft en poäng mer än Ryssland hade oavgjort resultat räckt för avancemang, men vid förlust åker man ur. Och nu är det exakt likadant i och med att Sverige har bättre målskillnad än Ryssland. Alltså, ingen skillnad.Setermannen sa:Nja, hade vi fått med oss en pinne hade vi ju haft en poängs mariginal ner till Mother Russia. I stället blir det ju spel på liv och död.
Men vafan, ryssarna är ju knappast efterblivna, de kan läsa av poängställningar. De inser lika mycket som svenskarna att läget inte ändrades på något sätt eftersom ryssarna har EXAKT lika stor chans att gå vidare nu som de hade haft om Sverige spelat 1-1.Setermannen sa:Jo, men nu tror ju Ryssarna på allvar att de har chansen, vilket gör det mycket farligare.H-T sa:Det spelar ingen roll, om Sverige hade haft en poäng mer än Ryssland hade oavgjort resultat räckt för avancemang, men vid förlust åker man ur. Och nu är det exakt likadant i och med att Sverige har bättre målskillnad än Ryssland. Alltså, ingen skillnad.Setermannen sa:Nja, hade vi fått med oss en pinne hade vi ju haft en poängs mariginal ner till Mother Russia. I stället blir det ju spel på liv och död.
En poäng är ju ändå alltid bättre än 0 även om det inte ändrar förutsättningarna så mycket egentligen.
Nej de skapade inte så väldigt många chanser, som sagt på grund av det svenska försvaret som var riktigt bra. Men man vinner inte matcher på att försvara sig och Sverige var fortfarande riktigt utspelade. Hade resten av laget spelat lika bra som försvaret hade vi kanske kunnat vinna matchen vem vet, men det jag vill säga är att vi kommer ha rätt liten chans mot ett överlag starkt Ryssland om vi spelade som i andra halvlek i Spanien-matchen, även om vi höll undan spanjorerna bra från de riktigt heta målchanserna.H-T sa:Jo, men jag menade resultatmässigt då det ändå är det som räknas i slutändan. Det spelar ingen roll om Sverige blev mer utspelat än vad Ryssland blev spelmässigt sett, Sverige spelade jämnare resultatmässigt och det är det som gör att det räcker med oavgjort.
Dessutom, hur mycket skapade Spanien i andra halvlek egentligen? 2, kanske 3 heta chanser. Att lyckas med att ge ett så offensivt skickligt lag som Spanien endast 2-3 heta målchanser under en halvlek är otroligt starkt.
hahaha nää, å de var allt ett tag sedan han hade dreads!felix sa:Har Henke Larsson gjort något mål ännu?
Han med dreads om ni inte vet vem det är...
jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form och jag har mycket svårt att tro att kim skulle kunna prestera lika bra som han. Ockås får ljungberg faktsikt med sig farliga frisparkar åt sverige med sina päronben...krrilleeee sa:byt ut ljungberg han rammlar bara med sina päronben!
Håller med erik där. Ljungberg har vart sjukt mkt bättre än väntat hittills hans löpningar öppnar upp enorm för andra spelare. Men kim måste ju få spela. Daniel får gärna starta men byt in kim fortare. Så här tycker jag sverige ska spela i morrn. Starta som senast mot spanien. Sen byta in sebastian larsson och ut med henke om slatan kan spela så länge därmed flyttar vi upp elmander. Som brukar fungera asbra med zlatan. Sen in med källström och ut med daniel. Sista bytet beror på hur zlatan mår antagligen kommer han inte kunna spela 90 min så jag tycker allbäck ska få komma in och göra mål som han alltid gör i landslaget. Henke måste bytas ut för han orkar inte det såg man i matchen mot spanien, han va helt sluteriklundqvist sa:jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form och jag har mycket svårt att tro att kim skulle kunna prestera lika bra som han. Ockås får ljungberg faktsikt med sig farliga frisparkar åt sverige med sina päronben...krrilleeee sa:byt ut ljungberg han rammlar bara med sina päronben!![]()
Blev lite rörigt. Daniel har varit mycket bättre än Taco så här långt. KIm kan mycket väl bytas mot honom istället. Mot ryssarna vore det nog smart att ha med Elmander som du sa eftersom deras spel öppnar för långbollar. Allbäck kan gärna få göra ett inhoppK_G sa:Håller med erik där. Ljungberg har vart sjukt mkt bättre än väntat hittills hans löpningar öppnar upp enorm för andra spelare. Men kim måste ju få spela. Daniel får gärna starta men byt in kim fortare. Så här tycker jag sverige ska spela i morrn. Starta som senast mot spanien. Sen byta in sebastian larsson och ut med henke om slatan kan spela så länge därmed flyttar vi upp elmander. Som brukar fungera asbra med zlatan. Sen in med källström och ut med daniel. Sista bytet beror på hur zlatan mår antagligen kommer han inte kunna spela 90 min så jag tycker allbäck ska få komma in och göra mål som han alltid gör i landslaget. Henke måste bytas ut för han orkar inte det såg man i matchen mot spanien, han va helt sluteriklundqvist sa:jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form och jag har mycket svårt att tro att kim skulle kunna prestera lika bra som han. Ockås får ljungberg faktsikt med sig farliga frisparkar åt sverige med sina päronben...krrilleeee sa:byt ut ljungberg han rammlar bara med sina päronben!![]()
de hade jag inte hållit med om. kom ihåg när han lirade i arsenal nårra år sedan. DÅ var han het runt 2002-04.eriklundqvist sa:jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form
Kim kom in en bit inne i andra mot spanien.todde sa:de hade jag inte hållit med om. kom ihåg när han lirade i arsenal nårra år sedan. DÅ var han het runt 2002-04.eriklundqvist sa:jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form
har kim kommit in ännu? missade nämligen 2:a halvlek av spanien matchen.
kommer även missa 2:a halvlek av ryssland matchen också pga flyg till nya zeeland![]()
en bit?? de va tp i 85:e.. så man kan ju knappt säga att han har fått spela.. han hade ju inte så mkt tid på sig att visa vad han går för. syndv-larsson sa:Kim kom in en bit inne i andra mot spanien.todde sa:de hade jag inte hållit med om. kom ihåg när han lirade i arsenal nårra år sedan. DÅ var han het runt 2002-04.eriklundqvist sa:jag skulle aldig byta ut ljungberg han är juh i sin livs form
har kim kommit in ännu? missade nämligen 2:a halvlek av spanien matchen.
kommer även missa 2:a halvlek av ryssland matchen också pga flyg till nya zeeland![]()
Knappast osannolikt, bara katastrofalt värdelöst.MGustafsson sa:det här är ju heelt osanolikt tamefan..