Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
Men vet någon vart man får tag i en "Snow effect" alltså en effect som det bara är svart bakrund också snöar det, som man sedan kan lägga in på ett klipp, ..... för vegas eller annat redigerings program? har googlat men hittar inte

Om ni inte förstår vad jag menar så, i början av den :https://www.freeride.se/video/skonaste/

Senast ändrad:
Hur gör man ett osynligt eller genomskinligt objekt som på Superunknowns J.F.F 2 vid 2.30. eller måste man filma med något specielt?

Kinkan sa:
FinHund sa:
Kinkan sa:
va i H**vete är greenscreen?
det är typ ett grönt papper eller filt typ som du hänger på väggen för att du ska kunna keya bort de gröna
aaaah jag fattar inte, varför måste det vara grönt???, kan nån hjälte länka en vettig tutorial till detta?
måste man köpa en greenscreen eller räcker det med ett grönt lakan? och snälla, länka en turorial.

FinHund sa:
TheFibretech sa:
Hur gör man ett osynligt eller genomskinligt objekt som på Superunknowns J.F.F 2 vid 2.30. eller måste man filma med något specielt?
då måste du ha greenscreen

BTW vrf är den här tråden så tyst
Måste man täcka upp hela bakgrunden i grönt då? eller funkar det om man tar ett grönt lakan?

Lite mer förklarat tack än bara greenscreen.

hur läggar man in text i videoklipp? jag får bara in text med svart bakgrund,

Nån som har nå heta tips på hur ett intro till en videoblog kan se ut?

När jag ska lägga tilll effekter till ett klipp i vegas så kommer inte tidslinjen upp i rutan.

Om jag tillexempel väljer effekten sony black and white och trycker på ok så öppnas ju nästa ruta där man väljer hur mycket man vill ha och så, men själva tidslinjen där man bestämmer när effekten ska komma in, kommer helt enkelt inte upp! hur ska jag gör för att få upp den igen?

Har en lite pinsam fråga =)
Jag har precis börjat använda sony vegas 6.0..Filmen är färdig redigerad, men nu återstår det bara att göra den till avi fil, men jag fattar fan inte hur man skall göra. Jävla avancerad engelska.

Hur skall jag göra? :$

Senast ändrad:
olskybar sa:
Har en lite pinsam fråga =)
Jag har precis börjat använda sony vegas 6.0..Filmen är färdig redigerad, men nu återstår det bara att göra den till avi fil, men jag fattar fan inte hur man skall göra. Jävla avancerad engelska.

Hur skall jag göra? :$
file->render as-> sen väljer du där

jag får inget ljud när jag lägger in filmen i vegas pro 8.0..
varför?;O

gbodare sa:
När jag ska lägga tilll effekter till ett klipp i vegas så kommer inte tidslinjen upp i rutan.

Om jag tillexempel väljer effekten sony black and white och trycker på ok så öppnas ju nästa ruta där man väljer hur mycket man vill ha och så, men själva tidslinjen där man bestämmer när effekten ska komma in, kommer helt enkelt inte upp! hur ska jag gör för att få upp den igen?
längst ner på den rutan kan du göra den större dra ner den så är tidslinjen där

jag kan inte lägga in mina filmer på freeride och på min konverterare så står det att den inte kan göra om filerna vad ska jag göra!?

tjaa jag har sony vegas 8.0 och har börjat redigera lite smått. idag när jag redigerade så försvann den där tidslinjen som man får upp på effekter texter mm. tidslinjen som man bestämmer hur lång tid effekten ska hålla igång. e det nån här på FR som kan berätta för mej vart fa*n den tagit vägen.
Och hur man får tbx den . Snälla hjälp mej!

more10 sa:
tjaa jag har sony vegas 8.0 och har börjat redigera lite smått. idag när jag redigerade så försvann den där tidslinjen som man får upp på effekter texter mm. tidslinjen som man bestämmer hur lång tid effekten ska hålla igång. e det nån här på FR som kan berätta för mej vart fa*n den tagit vägen.
Och hur man får tbx den . Snälla hjälp mej!
Testat o scrolla ner? på de effekter då det finns en massa reglage o sånt kan det ta så stor plats så man får scrolla. annars vet jag inte.

tjena, äre nån som vet nåt program där man kan göra hyberslowmotions, alltså typ 1% av originalhastingheten..

JakobJ sa:
tjena, äre nån som vet nåt program där man kan göra hyberslowmotions, alltså typ 1% av originalhastingheten..
jag skulle gärna vilja veta ett program som man kan göra hybersnabb spelning i. eller hur bär ni er åt för att filma tex en solnedgång eller himlen då målnen rör sig väldigt snabbt.

TheFibretech sa:
JakobJ sa:
jag skulle gärna vilja veta ett program som man kan göra hybersnabb spelning i. eller hur bär ni er åt för att filma tex en solnedgång eller himlen då målnen rör sig väldigt snabbt.
Jag testade att filma moln i typ 10 min och sedan lade jag in klippet i moviemaker o tog "snabba upp, dubbla" typ 6 gånger sedan sparade jag det som en film. efter det lade jag in filmen/klippet i vegas o började redigera där, kvallan blir ju sämre och det är jävligt jobbigt/tar tid men det fungerar :P

En fråga, jag har en Panasonic nv gs 320, & när man laggt in filmen & redigerat klart & allt så blir filmen skiiiiiitstor, 5 minuters film blir över 1 gb(!!)
Jag har sett andra filmer som är skitbra kvalle men ändå inte är större än 60 mb kanske, 3-4 minuters film. Hur renderar ni era filmer, blir era också så stora eller ?
Ock är det nån som har en likadan kamera som jag som kan få "små" filmer men endå bra kvalle.
haha jag vill ju såklart att kvaliten fortfarande ska vara bra fast filmerna är mindre ! ;p

tacktack i förhand

streetknowledge sa:
En fråga, jag har en Panasonic nv gs 320, & när man laggt in filmen & redigerat klart & allt så blir filmen skiiiiiitstor, 5 minuters film blir över 1 gb(!!)
Jag har sett andra filmer som är skitbra kvalle men ändå inte är större än 60 mb kanske, 3-4 minuters film. Hur renderar ni era filmer, blir era också så stora eller ?
Ock är det nån som har en likadan kamera som jag som kan få "små" filmer men endå bra kvalle.
haha jag vill ju såklart att kvaliten fortfarande ska vara bra fast filmerna är mindre ! ;p

tacktack i förhand
du renderar i .avi (alltså orginal kvalitet)

svaret blir wmv eller qt 3mbit/sek eller högre!

finns det nåt hyfsat pogram som är gratis? har bara windows movie maker...

E_Rockner sa:
Har en fråga. Hur fixar jag så att jag kan ha två klipp samtidigt sida vid sida i vegas 8?
gå in i Pan/crop och så drar du fyrkanten så halva är svart och klippet är ¨på ena halvan, sedan med det andra klippet lägger du det under i tidslinjen och gör likadant fast på andra sidan.

Har inte tästat själv med jag skulle göra så iaf.

Snödjup

Tillbaka
Topp