Officiella redigerings tråden

Albin123skate

Ny medlem
har nån några bra tips (hur) man ska redigera filmen typ studsmatte film eller skid film, + vet nån vars man kan hitta bra musik

Hjälp! Problem med vegas 8: om jag ska klippa (cut, ctrl X) ut någonting för att tex ha en del av ett hopp i slow motion så funkar det inte längre i mitt vegas. I stället för att det blir ett "klipp" så försvinner hela filmsnutten, precis som om man kör ctrl X i word, så ska det ju inte vara. Vad är fel?

FilleJ

Aktiv medlem
HampeH sa:
Jag behöver hjälp med hur man gör:
Slowmotion
Snabbspolar
Hur man lägger in text på ett klipp, då jag ska lägga in texten och spelar filmen så är det bara texten med inte klippet.. vad ska jag lägga dit för text?
någon speciell?
Haha det där behöver du ju inte hjälp med egentligen...
Det där handlar bara om att sitta ner lite i programet använda hjärnan.
Härja runt lite i programet så hittar du snabbt svaren på frågorna!

jooooonas

Ny medlem
hej jag har sony vegas 8 jag undrar hur man gör för att alla inställningar är som från början mitt har blivit helt konstigt

Senast ändrad:

E-Rockner

Ny medlem
kossan sa:
hur får jag två klipp att spelas bredvid varandra samtidigt i vegas?
Lägg det ena klippet under det andra i timelinenen, tryck sedan på event pan/crop. Där ska "maintain aspect ratio" vara på no sen är det bara att lirka lite med storleken.

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Någon som vet vart de finns någon guide eller vet hur man gör så det ser ut som text i vattnet, Om man har en bild ut över havet tex så ser de ut som att vinden skapat vågor eller liknande så det blir en text..
Nån som vet?

EDIT: Menar i photoshop (har själv cs3)

Senast ändrad:

korken1

Ny medlem
hur får man in en film man filmat med mobilen till vegas?
när jag försöker få in en film så står det att att filen är ett unsupported format
vad ska jag göra?

fenox92

Ny medlem
Jag har nyss köpt en canon hf200, men när jag ska försöka spela upp filerna i vegas så hackar de bara hela tiden. Det hackar även när jag försöker spela upp dom i det medföljande programmet... Känns jävligt surt att ha lagt ut 7500 å sen inte kunna kolla på filmerna.

Nån som vet vad som kan vara problemet och ifall det är lätt åtgärdat? Jag kan väll normal mycket om datorer, dock inte lika bra med olika filformat och sånt. Ska man behöva vara redigeringsproffs för att ens kunna se filmerna?

fenox92

Ny medlem
soft.... vad ere man behöver byta ut?

Jag har ett GeForce 7200 GS grafikkort

PCI-express, DirectX 9.0C, DVI-I, HDTV, 128mb DDR2 står det på framsidan av lådan till grafikkortet, köpte det för typ ett år sen

fenox92

Ny medlem
Det funkar när jag renderar (elr vad det heter) till wmv, men då blir kvalitén mycket sämre. Finns det nåt annat sätt?

nilltre

Medlem
Tyvärr är avchd formatet så komprimerat att det verkar kräva sjukt mycket för att kunna redigera i det. Tror inte ditt grafikkort spelar in så mycket utan jag tror det är processorn och minnet som det krävs mest av. De flesta verkar vara tvungna att konvertera om klippen till h.264 eller mpeg4 för att kunna få ett bra flöde i redigeringen.

Sitter själv och klurar hur jag ska lösa det smidigast utan att filerna ska bli gigantiskt stora. På min gamla dator gjorde jag om dom till 720p och då flöt det på utan hack.

Senast ändrad:

fenox92

Ny medlem
Okej :/ det funkar ifall jag gör om de till wmv HD. Men det blir fortfarande inte lika bra bild. Lite synd att kvalitén går till spillo pga datorn...

nillen

Ny medlem
tja, jag har ett litet problem, jag har en canon hv20 och jag filmar med band, men jag behöver ett bra program för att lägga in klippen på datorn med!
någon som har nått tips om program? (jag fick med ett program men det sög)
tack på förhand ;)

Senast ändrad:

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Någom som kan förklara hur man får nånting att se ut som om att de sprängs?
behöver inte vara jätte avancerat, mest att de kommer någon slags eld så de ser ut som en sprängning, skulle vara snällt ifall någon kan förklara via msn, simon.blad@hotmail.com

Senast ändrad:

jung

Aktiv medlem
TheFibretech sa:
Någom som kan förklara hur man får nånting att se ut som om att de sprängs?
behöver inte vara jätte avancerat, mest att de kommer någon slags eld så de ser ut som en sprängning, skulle vara snällt ifall någon kan förklara via msn, simon.blad@hotmail.com
Sök på explosion After effects Tutorial så borde du hitta hur du ska göra!

E

eff

Guest
fenox92 sa:
Jag har nyss köpt en canon hf200, men när jag ska försöka spela upp filerna i vegas så hackar de bara hela tiden. Det hackar även när jag försöker spela upp dom i det medföljande programmet... Känns jävligt surt att ha lagt ut 7500 å sen inte kunna kolla på filmerna.

Nån som vet vad som kan vara problemet och ifall det är lätt åtgärdat? Jag kan väll normal mycket om datorer, dock inte lika bra med olika filformat och sånt. Ska man behöva vara redigeringsproffs för att ens kunna se filmerna?
Välj lägre kvalité på "preview"en, du har förmodligen ganska hög kvalité nu om du sänker den så ordnar det nog sig.

fenox92

Ny medlem
eff sa:
fenox92 sa:

Välj lägre kvalité på "preview"en, du har förmodligen ganska hög kvalité nu om du sänker den så ordnar det nog sig.
Hackar ändå :/ men det är väll dags att uppgradera till en ny dator. Nån som har nåt tips på en dator som klarar av ett redigera avchd filer. Hur mycket kostar en sån ungefär?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp