Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
Kossan sa:
An-ton sa:
Kossan sa:
när jag ska lägga in klippen i vegas så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?
Det problemet har jag aldrig stött på, men vad är det för sorts film du ska lägga in?
Alltså vad e det för format på filmen.
det är avi.
Okej, då förstår inte jag riktig vad som är problemet men jag är inte så hajj på de här, kanske någon annan som har vegas som vet vad felet är?

An-ton sa:
Kossan sa:
An-ton sa:
Det problemet har jag aldrig stött på, men vad är det för sorts film du ska lägga in?
det är avi.
Okej, då förstår inte jag riktig vad som är problemet men jag är inte så hajj på de här, kanske någon annan som har vegas som vet vad felet är?
Kan eventuellt ha med codec att göra, att exempelvis något avi-codec saknas. Prova att ladda hem nåt codecpaket och se om det funkar

jon_ton sa:
Deespin sa:
jon_ton sa:
En Vegas Fråga!

Hur gör man så att man ser en kontur utklippt person i bilden och en annan bakgrund som rör sig i bakgrunden.. Ganska svårförklarat men men...

//Jonas..
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.
Hur använder man greenscreen? Sen fattar jag resten :P.. Peace!
Hur du använder greenscreen? Jadu. Du kan ta tex en stor grön tygbit och hänga upp nånstans. Sen filmar du dig själv med den i bakgrunden.

Deespin sa:
jon_ton sa:
Deespin sa:
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.
Hur använder man greenscreen? Sen fattar jag resten :P.. Peace!
Hur du använder greenscreen? Jadu. Du kan ta tex en stor grön tygbit och hänga upp nånstans. Sen filmar du dig själv med den i bakgrunden.
Jaha, så pass... Tack!

Rastavibrationer sa:
An-ton sa:
Kossan sa:
Kan eventuellt ha med codec att göra, att exempelvis något avi-codec saknas. Prova att ladda hem nåt codecpaket och se om det funkar
testat det nu, de funkade inte då heller. Har nu märkt (när jag har testat med andra filmer som jag har på datorn) att ljudet funkar på vissa, men bilden funkar inte på en enda.

An-ton sa:
Kossan sa:
när jag ska lägga in klippen i vegas så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?
Har samma problem. Formatet är mp4, skulle behöva någon slags omvandlare som inte förstör kvaliten så mycket. Eller kan jag helt enkelt lägga in det i något redigeringsprogram utan att behöva byta format? I nuläget har jag bara testat i Vegas 7.0.

Appelgren sa:
An-ton sa:
Kossan sa:
Har samma problem. Formatet är mp4, skulle behöva någon slags omvandlare som inte förstör kvaliten så mycket. Eller kan jag helt enkelt lägga in det i något redigeringsprogram utan att behöva byta format? I nuläget har jag bara testat i Vegas 7.0.
WinAVIVideoConverter är bra,Sök efter den på goggle och ta hem den. Försämmrar inte kvallan heller. INte för mig iaf.

Har tänkt skaffa en videokamera, men då är ju frågan 4:3 eller 16:9. Föredrad 16:9 men en polare som å ska filma har 4:3 på sin kamera. Ni som redan är inne i vegas kanske kan svara, går de att filma en med 4:3 och en med 16:9 och sedan redda det tillsammans till en film i 16:9?

när man ska spara i wmv fil i vegas blir de svart på sidorna,men inte när man sparar i avi...
hur gör man för att de inte ska bli svart på sidorna när man sparar i wmv fil?
de e as irriterande ibland när man redigerar så kommer de liksom text på sidorna å de e as fult!

Agerstig sa:
när man ska spara i wmv fil i vegas blir de svart på sidorna,men inte när man sparar i avi...
hur gör man för att de inte ska bli svart på sidorna när man sparar i wmv fil?
de e as irriterande ibland när man redigerar så kommer de liksom text på sidorna å de e as fult!
Testa högerklicka och gå in på properties på klippen de blir så på och ställ in typ "Widescreen DV PAL" eller nåt... kommer inte ihåg vilken de e...

zacka sa:
Har tänkt skaffa en videokamera, men då är ju frågan 4:3 eller 16:9. Föredrad 16:9 men en polare som å ska filma har 4:3 på sin kamera. Ni som redan är inne i vegas kanske kan svara, går de att filma en med 4:3 och en med 16:9 och sedan redda det tillsammans till en film i 16:9?
Funkar bra de.. Dom kommer inte se likadana ut men de funkar utmärkt!

aeriksson sa:
Appelgren sa:
An-ton sa:
WinAVIVideoConverter är bra,Sök efter den på goggle och ta hem den. Försämmrar inte kvallan heller. INte för mig iaf.
Tackar, du är en ängel ;)

erik_lindhe sa:
zacka sa:
På vilket sätt? De är ju inte kul om man märker skillnad vid kamerabyten.

zacka sa:
erik_lindhe sa:
zacka sa:
På vilket sätt? De är ju inte kul om man märker skillnad vid kamerabyten.
på 4:3 så blir de svarta streck efter sidorna
på 16:9 så blir de svarta streck under å över

de bästa är att filma i samma format på båda kamerorna! om ni endå ska göra samma film.. dumt å envisas med 2 olika format..

4:3 funkar bra men 16:9 ser ju klart proffsigare ut
/Jeppe

Jally sa:
MMartin sa:
Tja jag har vegas 7.0 å jag undrar vilket filformat som är bästa kvaliten att spara i..
jag brukar ta wmw 3mps för då blir den hyffsat liten me duglig kvalité.
wmv9 - 3 eller 5mbit är väll bäst om du ska lägga ut dom på nätet
ska du bara ha bästa kvaliten för att visa på datorn är .avi bäst
och ska du bränna på dvd ska du rendera i mpeg-2 dvd pal

Mr_board sa:
Deespin sa:
Mr_board sa:
Finns det något gratis pogram som är hyfsat bra?
Avid free dv
Var får man tag på det?
det finns en hemsidan som heter www.google.se sen skriver du Avid free dv i fältet där du kan skriva vad du vill, då kommer det upp massa alternativ och jag tror att första funkar perfekt

för att du inte ska behöva göra allt för mycket själv så länkar jag registrering och nedladdnings länken åt dig
http://www.avid.com/forms/freeDVRegDownload.asp

Senast ändrad:
Mr_board sa:
Men finns det något annat bra gratis program än Avid free dv? för det typ funkade inte:/
Men nu får jag verkligen svårt att hålla mig lugn. Om du hade läst vad artisty skrev så hade du sett att han skrev att du skulle söka på google. www.google.se

Jag har pricis fixat Vegas 7.0 och jag fattar inte hur man capture från kameran till vegas ;/
Har typ suttit i 2 dar nu och försökt:(

Svara gärna!

Mr_board sa:
Deespin sa:
Mr_board sa:
Men finns det något annat bra gratis program än Avid free dv? för det typ funkade inte:/
Men nu får jag verkligen svårt att hålla mig lugn. Om du hade läst vad artisty skrev så hade du sett att han skrev att du skulle söka på google. www.google.se
Men vad ska jag söka på då??
Shit.. Sök på vad som hellst, du kanske kan börja med tex "Gratis redigeringsprogram"

TOOBBA sa:
Jag har pricis fixat Vegas 7.0 och jag fattar inte hur man capture från kameran till vegas ;/
Har typ suttit i 2 dar nu och försökt:(

Svara gärna!
Det funkar inte för mig heller att lägga in, så jag kör en ganska konstig variant...

Jag lägger först in filmen på moviemaker sedan sparar jag det där sen kan jag lägga in den filmen på vegas.

Tillbaka
Topp