Ordet Bail

Ordet Bail
Jag har funderat på detta ord. Det verkar som om många använder detta ord för beteckning på något som gått fel. Till exempel när man inte landar ett trick, brukar folk säga att det var en "Bail" eller att personen "Bailade".

Men betyder inte ordet Bail något i stil med att man struntar i något, flyr eller ångrar sig för något, bangar ur? En full satsning för t.ex. en backflip som man överroterar kan väl inte kallas för en bail i sådana fall?

Med tanke på det kan man anse bail att används på fel sätt bland många. Kanske det är en omstavning av ordet "Fail"?

(F.ö. betyder ordet "Bail" borgen)

Vad anser/tror ni om det?

Ordet Bail
Engelskt uppslagsord
bail out

Svensk översättning
rädda sig genom att hoppa med fallskärm {amerikansk engelska; i brittisk engelska bale out} (verb; intransitivt)

Ordet Bail
vad jag vet från skateboard är en bail när man hoppar av brädan för att de är på väg att gå åt helvete :P så jag skulle inte kalla en vurpa för bail.. sen låter de ju bra mycke fränare att säga klota istället ;)

Ordet Bail
Alex_Sverin sa:
vad jag vet från skateboard är en bail när man hoppar av brädan för att de är på väg att gå åt helvete :P så jag skulle inte kalla en vurpa för bail.. sen låter de ju bra mycke fränare att säga klota istället ;)
aa, precis. man lägger av i sista sekund. T. ex när man hoppar i ett hopp för att trixa och ändrar sig i sista stund och försöker göra det bästa av situationen för att inte skada sig anser jag vara en bail.

Ordet Bail
# To bail out is to parachute out of an aircraft in an emergency. Sometimes spelt bale out in Britain.

* And by extension, to escape in a hurry from other situations, for example, "I spotted in time a plot to land me with a huge bill for everybody's drinks, and baled out home from the gathering through the staff exit and watched the rest of an evening's television."
* (slang): To leave or not attend, as in "I'm going to bail on this afternoon's meeting."

# In extreme sports jargon, to fall

Ordet Bail
Twelvee sa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bail

där har du! bara att plöja igenom det så har du den exakta formen av "bail"
tänker citera min matte lärare

"man ska aldrig lita på wikipedia! där kan vem som helst gå in och skriva! Jag har alltid rätt!"
/A-K mattelärare

Ordet Bail
Det kan betyda va fan som hellst faktiskt för om tex alla säger purjo ist för bail/krash whatever så kommer det slutligen vara helt normalt och ingen kommer bry sig om varför ...

Det är precis som ordet Jibbing

Språket bildas genom hur man använder det. Sen varför det har blivit som det är, är väl en annan sak?

Ordet Bail
Hej!

Ska vi baila till Sälen över sportlovet?

Så enligt mig använder man ordet i sådana sammanhang och ofta i frågefraser!

Puss

Ordet Bail
Pizzaaugust sa:
Twelvee sa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bail

där har du! bara att plöja igenom det så har du den exakta formen av "bail"
tänker citera min matte lärare

"man ska aldrig lita på wikipedia! där kan vem som helst gå in och skriva! Jag har alltid rätt!"
/A-K mattelärare
man kan inte ändra en artikel, men man kan ändra så att den är annan för en själv, den vanliga finnst alltid kvar, vi har testat. . . . .......

Ordet Bail
jag använder ordet på två sätt :P

exempel 1: ''bailade han?'' typ ''ramlade han?''

exempel 2: ''vi bailar!'' typ ''vi drar!''

peace :D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp