la_grave sa:
Jag fattar inte den här luckan på marknaden för pjäxor? Visst, jag är 195 cm och väger därefter, vilket väl är lite ovanligt, men det är ju på intet sätt unikt. Vad kör typ Seth Morrisson (inga jämförelser med mig) med för pjäxor? 3D-utskrivna kolfiberpjäxor med 220 i flex?
Alla lite snabbare åkare måste ju vilja ha robusta grejor. Och om man inte tävlar i randonné eller gör turer som kräver att man startar 4 på morgonen för att hinna ner igen innan det blir mörkt borde ju vara beredde att offra lite vikt på vägen upp för att få bättre åkning på vägen ner?
Flex är ju inte allt men passform och material är det.
Om man behöver modda sina pryla så behövs det mycket plast i dem för att kunna trycka, alltså ge f-n i de lättaste prylarna.
Vi har samma mått, typ 193/94, det vi får problem med är hävarm och att pjäxorna är lite långa i foten och därför inte klarar av att hålla formen.
Jag åker alpint på Lange RS 140 strl 28.5, mina fötter är typ 30, skalen är moddade för att passa mina fötter. Grymt bra vinklar, tycker trots det att de är lite mjuka ibland, har kört på Fischers WC 150 men den passade inte i vinklar el stance så de skrotades. Kommer gå på antingen Lange/Ross (samma pjäxor) WC skor lr Head WC skor till nästa år. Har haft både sprutade och vanliga innerskor i dem, just nu en snörad WC historia tjock som ett par raggisar, helt perfekt.
Rando prylar jag haft var Scarpa Laser, som att åka i gummiskor fastsatta på skidorna, de moddades med nya vinklar och annan plös för att få lite styrsel.
Telis har jag en lätt moddad Scarpa TX.
Pjäxor till mig måste alltså ha tillräckligt med material i foten för att kunna moddas, tillräckligt i sulan för att hålla formen, och tillräckligt i skaftet för att ge rätt flex, de ska oxå stämma i vinklar och stance för att passa mig och min kropp.
Bindningar varierar från 9-12 och upp till 10-20 på tävlingsskidorna. Står man bra på skidorna behöver man inte dra dem mer än 10, Har aldrig haft problem med Tec bindnigar, inte ens de gamla, har aldrig tjuvsläppt.
Välj en alpinsko med mycket material, alltså det bredaste och hårdaste du kan hitta, typ Lange RS 130 Wide eller RX 130 Wide, finns tillräckligt för att trycka och fräsa. Se till så att du får en sula som klarar att hålla upp foten och välj för guds skull INTE en för stor sko.
Välj en randosko med motsvarande kvalitéer, dvs mycket material, tror faktiskt att Quadran skulle kunna funka, i ditt fall så ska det nog inte vara ett tredelat skal utan ett vanligt överlapps, för att det inte ska kollapsa lika lätt. Sen får man justera och modda så att de passar din stance, din stil mm
Låt någon som kan göra jobbet men lär dig vad du behöver och testa vad som gör skillnad.