PROTEST MOT BENSINPRISET! alla läser!

VEhrling sa:
afgystahlnees sa:
JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.
bensinpriset är verkligen inte det första som behöver sänkas.

Jacob
Men hurru richboya skicka hit bensin pengar åt oss dödliga då. En skidåkare som det mesta kommer gratis för, resor osv kanske det är lugnt för.
Visst får alla ha sina åsikter men sätt er in i andras situationer. Växthus effekten e sjuk men det kommer inte bli förändring i världen för att bensin priset höjs i sverige. Man måste få med alla på det och bestämma sig. Jag kör inte onödigt mycket moped och vår familj kör inte överdrivet mycket bil, men jag vill kunna ta mig till stugan om vintern och till träningarna om sommaren utan att behöva slänga ut en miljon i veckan för att kunna göra det jag vill.
åk bus?? eller gå! det är bra för din kagge!
Typiskt ignorant Stockholms-attityd, grejen är att stadsbussarna här slutar gå kring 10. Vill man ta sig fram senare är det nattbuss som gäller vilket inte är billigt.

Och då ska vi inte snacka om bussarna till landsbygden....

MEN SNÄLLA , det kanske är dyrt med bensin och kommer bli dyrare , men det är dom oljeproducerande länderna som sätter priserna ! Dom sänker inte det bara för att vi inte tankar på 3 dagar , någon har inte tänkt igenom detta ordentligt :S

Pohjo sa:
MEN SNÄLLA , det kanske är dyrt med bensin och kommer bli dyrare , men det är dom oljeproducerande länderna som sätter priserna ! Dom sänker inte det bara för att vi inte tankar på 3 dagar , någon har inte tänkt igenom detta ordentligt :S
om det inte hade varit någon som helst skatt på bensinen i sverige skulle den kosta under 6kr idag. så det är med andra ord inte oljepriset som är den stora orsaken till det höjda bensinpriset utan istället den höjda bensinskatten.
ridå.

JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.

Jacob
här uppe är det ett krav att kunna åka bil då vi inte har 2 meter till jobbet som vissa andra. ska alla bo i stockholm alltså? är det så du vill ha de

tittti540 sa:
varför kan inte alla ta de här på allvar?
märker ni inte att vi har nada snö på vintern och 2 dm i mitten av maj!?
normalt?
Ta detta på rätt sätt Titti, jag håller med dig...

men, 1982 snöade det hos oss veckan före midsommar. Vintern 1966 var det ingen snö alls nästan.
I mitten på 1800 talet var det svinkallt någon sommar så att folk svälte när inget växte.
Vad är nytt ? Tycker förresten att vi haft mer snö än på länge i vinter, jag satsar pengarna på en
ny istid. ;-)

Men allt kan vi inte lasta biltrafiken idag för, det finns naturliga variationer i klimatet. Men
koleldningen i större delen av Europa för hundratalet år sedan har nog påverkat ganska mycket.
Och Du var ju till Egypten nyss...släppte inte Ni ut en massa CO2 då ? ;-)

Regeringen ska satsa på miljövänliga bilar, och subventionera dem med skatterna från
snuskbensin/dieseln och låt alla som har förmånsbilar som går på biogas slippa förmånsskatt, då
ska Ni se att det blir fart på miljöbilsförsäljningen. Den enskilde svensken ska inte behöva betala
en rutten politik med ett högt bensin/diesel pris med redan hårt skattade pengar. Ge en morot så
tar Vi den...för vi Norrlänningar kan inte ta tunnelbanan överallt ;-)

Vad har vi själva gjort ? Jo, vi har isolerat huset, byter till superenergifönster just nu, bytte ned oss
från en XC90 bensin till XC70 diesel, flyger inte utomlands på semester i år, går till jobb och skola
så ofta vi kan. Hoppar studsmatta för att hålla värmen... Slutat använda plastkassar. Duschar
kortare tid, luktar fortfarande lika gott. Släcker massor av lampor som inte behövs. Tycker vi gjort
mer än tillräckligt i Sverige, det är dags att resten av världen gör mer. Jag tankade för 900 kr
idag, BLÄÄÄ

Jörgen (Erics pappa)

Senast ändrad:
ALLA tankar på YET framöver...stora kedjor som statoil och preem kommer då förlora en hel del pengar och det blir ett priskrig där priserna pressas lägre.
fast bensinskatten måste sänkas rejält också...Sverige kan dessutom aldrig påverka klimatförändringen själva. Vad vi gör är en fis i rymden.

Höjda bensinpriser leder bara till besvär och folk är tvungna att flytta till städerna, jobb försvinner och allt blir ett helvete. Folk måste köpa bensinsnålare bilar vilket gör att priserna går upp ytterligare och törstiga bilar blir inte värda ett skit.

nee jag ser inget positivt i den här skiten.

5kr/litern är ett lagom pris
det var allt för mig, gonatt

Senast ändrad:
För lite produkt, för mycket efterfrågan = högre pris
Växthuseffekten = Glaciärer försvinner, Skidåkningen i t.ex. alperna hotas etc.

Du har helt rätt i att vi måste få USA och Kina att ändra sin miljöpolicy. Men vi måste också tänka att vi är lilla Sverige och står för c:a 0.02 % av växthuseffekten runtom i världen. Cch att om folk protesterar och inte köper olja så ser de som styr snarare det som ett lyckat försök i och med att mindre folk köper bensin och mindre folk släpper ut mindre växthusgas, som faktiskt är målet med höjd bensinskatt. Det är inte som om regeringen VILL att vi ska lida. Man vill att folk ska tänka annat än bilen och kanske prova något nytt.

Ditt argument blir helt förvrängt och det säger emot sig självt. Men jag förstår att folk blir upprörda över höga bensinpriser men jag vet att inom några år så kommer vi knappt att köra med bensin längre, det är ett resultat av att oljan blir för dyr och att elmotorn utvecklas.

Det där är som en litet inlägg mot alla som säger "Vi kommer fortfarande använda bilen och köra hur mycket det än kostar". Nej det kommer ni inte, det kommer bli för dyrt och det kommer att ersättas av ny modern teknik.

Så att protestera kommer inte att leda till någonting och om det får ett stort genomslag så leder det bara till något bättre.

Och sen undrar jag; sen när blev Freeride ett politiskt forum?

haha fattar inte riktigt hur ni kan ta upp något sånt här på freeride? vi som åker på snö borde väll ändå vara emot mer bensinförbrukning och de är de ända de som vill sänka bensinpriset kommer få.

och som flera andra sagt är de ganska naivt att tro att detta kommer påverka något?

Jag förstår verkligen inte er som klagar över att ni måste pendla och att de är så frtukansvärt dyrt...Du som fick lägga 5000kr/mån på bensin till jobbet. Alltså i runda slängan 60,000 per år. låter ju helt hemskt för dig, men har du då tagit me att du får dra av de på deklarationen sen (utom de första 8000 kr) så din bensin till jobbet blir inte dyrare än min så sluta klaga. enda som skiljer oss två är att du släpper ut mer avgaser för ett billigare pris.

Och hur tror ni de hade sett ut OM nu bensinen hade legat på 7-8kr litern. JAG personligen hade iaf kört mycket mer bil, nu när bensinen är som den är så tar ju inlinsen in till stan och när ja handlar ibland och får således lite kondition me. Se på USA tror ni helt ärligt att de tar några inlines när de åker och köper sina big mac?

splendid sa:
Jag förstår verkligen inte er som klagar över att ni måste pendla och att de är så frtukansvärt dyrt...Du som fick lägga 5000kr/mån på bensin till jobbet. Alltså i runda slängan 60,000 per år. låter ju helt hemskt för dig, men har du då tagit me att du får dra av de på deklarationen sen (utom de första 8000 kr) så din bensin till jobbet blir inte dyrare än min så sluta klaga. enda som skiljer oss två är att du släpper ut mer avgaser för ett billigare pris.

Och hur tror ni de hade sett ut OM nu bensinen hade legat på 7-8kr litern. JAG personligen hade iaf kört mycket mer bil, nu när bensinen är som den är så tar ju inlinsen in till stan och när ja handlar ibland och får således lite kondition me. Se på USA tror ni helt ärligt att de tar några inlines när de åker och köper sina big mac?
Håller med, om man skulle sänka priset till ja 5 kr /l då skulle folk köra mer bil för då har dom mer pengar till bensin, och då kmr det ut lika mycket avgaser och skit, så om dom höjer bensin kostnaden fett mkt, då skulle nog bilen dö ut, ingen skulle åka bil, förutom dom mest rich bitchiga :P, men det skulle ju också va ett minus med höga priser, Jag säger som splendid, Ta inlinesen så får vi mer snö, bättre kondis, och massa skillz på inlines, Lr ta cykel lr skate eller nå annat som inte drivs med bensin lr liknande!

Var tvungen att tanka i helgen då det var nästan torrt i tanken, blev ju rädd när ja titta på displayen hur stålarna rann iväg :/

Tacka för våran nya bil som kommer i sommar har Flexifuel.

Vet ni varför bensinpriserna höjs?
Det finns två huvudanledningar.
1. För att minska koldioxiduppsläppen.
2. Den olja vi idag vet att finns och vi kan komma åt håller på att ta slut, oljan kommer troligen under vår livstid att ta slut.

Man vet många fler ställen på jorden där det finns olja men dom ställena är väldigt svåråtkomliga.

Senast ändrad:
För alla er som klagar på priset och att ni är beroende av bilen. Framtiden ser ändå ganska ljus ut, Volvo håller på att utveckla en miljöbil som går på el i 10 mil för att sen ladda upp sig själv med hjälp av etanol, helt miljövänligt och också billigt ! fatta att man kan åka 10 mil om dagen utan att det låter och utan att betala en spänn?

Förutom priset på bilen då...

Fillez sa:
För alla er som klagar på priset och att ni är beroende av bilen. Framtiden ser ändå ganska ljus ut, Volvo håller på att utveckla en miljöbil som går på el i 10 mil för att sen ladda upp sig själv med hjälp av etanol, helt miljövänligt och också billigt ! fatta att man kan åka 10 mil om dagen utan att det låter och utan att betala en spänn?

Men då var det ju med etanol frågan, hur det framställs å så du vet mänskliga rättigheter

Men det går att fixa :D

Senast ändrad:
Fillez sa:

Jo Etanolen är nog det bästa alternativet idag, och i framtiden.
Nackdelen är dock själv tillverkningen av etanol som kräver väldigt mkt råvaror, dessa råvaror är bland annat spannmål, majs & potatis. Detta påfrestar stort på dagens U-länder och bidrar till viss mån till att sinka U-ländernas utveckling då det blir ökad brist på föda.

Så vad säger moralkärringen inom oss? Ska man köpa den dyra bensinen och sätta stor påfrestning på sin egen ekonomi och på såvis hjälpa dom fattiga eller ska man köpa den billigare & miljövänligare etanolen men då kanske sinka U-länderna?
Ja, jag vet inte själv..

Dock går utvecklingen att alternativa bränslen framåt väldigt fort och jag tror att framställningen av etanol kommer förbättras radikalt inom dom kommande åren.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
makafone sa:
Men vet ni hur etanolen utvinns då? Av slavar i Brasilien!
Tror du de ryska oljeborrarna har det bättre?
Eller barnen som syr klädena du köper på H&M?
Världen är generellt sett rutten och sådana argument används främst av giriga slipsnissar (George W. Buske) som tror att hela världen stannar om man slutar att bränna olja (och de själva förlorar kapital).

Nej bensinpriset ska höjas mer, gärna dubblas.
MEN succesivt måste mer prisvärda och miljöfördelaktiga alternativ introduceras på marknaden så att folk tvingas byta till miljövänliga alternativ.
Vi kan inte få folk att sluta använda bilen, men vi kan sätta stopp för bilar som köra på olja och i slutändan för konsumenten betala ett pris för det.
Nu disskuterade vi väl inte olja i ryssland eller kläder ifrån H&M? Dessa 2 problem är dok relativt lätta att råda bot på, då det inte är nödvändigt att köpa kläder ifrån H&M eller olja (bensin) från ryssland då man kan gå till tex. Statoil (finns överallt i sverige) och tanka eller köpa kläder som är made in "nått vettigt land".
Problemet med Etanolen var det som disskusionen handlade om. Jag menar att det är nödvändigt att byta ut oljan. Men skall man nu ändå byta ut oljan så är det kanske dumt att byta till något som det senare kommer visa sig bli minst lika stora problem med.
Etanol är bra för att det smutsar ner mindre än bensin. Men etanolen framställs som tidigare skribenter redan konstaterat från sockerrörs plantage. Plantagen kommer till på regnskogens bekostnad.
Skövlingen av renskogen är ju som du säkert vet ett stort miljöproblem då amazonas regnskog fungerar lite som jordklotets lungor (träd omvandlar koldioxid till syre).
Skulle det helt plötsligt bli en rusning efter etanol vad skulle då hända med regnskogen? Regnskogen på jordklotet ligger i de typen av länder som inte har speciellt mycket med pengar. Dessa länder vill naturligtvis ha pengar. Så vad gör dom?
Brasiliens miljöminister avgick (rätt mig om jag har fel) då hon ansåg att det inte var någon mening med att ha en miljöminister i Brasilien då hon ändå inte fick något gehör av någon.
http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.91145
Även om det är bråttom att uppgradera sig så skall man kanske tänka till en extra gång vad man uppgraderar sig till..

makafone sa:
Nojlas sa:
makafone sa:
Men vet ni hur etanolen utvinns då? Av slavar i Brasilien!
Tror du de ryska oljeborrarna har det bättre?
Eller barnen som syr klädena du köper på H&M?
Världen är generellt sett rutten och sådana argument används främst av giriga slipsnissar (George W. Buske) som tror att hela världen stannar om man slutar att bränna olja (och de själva förlorar kapital).

Nej bensinpriset ska höjas mer, gärna dubblas.
MEN succesivt måste mer prisvärda och miljöfördelaktiga alternativ introduceras på marknaden så att folk tvingas byta till miljövänliga alternativ.
Vi kan inte få folk att sluta använda bilen, men vi kan sätta stopp för bilar som köra på olja och i slutändan för konsumenten betala ett pris för det.
Nu disskuterade vi väl inte olja i ryssland eller kläder ifrån H&M? Dessa 2 problem är dok relativt lätta att råda bot på, då det inte är nödvändigt att köpa kläder ifrån H&M eller olja (bensin) från ryssland då man kan gå till tex. Statoil (finns överallt i sverige) och tanka eller köpa kläder som är made in "nått vettigt land".
Problemet med Etanolen var det som disskusionen handlade om. Jag menar att det är nödvändigt att byta ut oljan. Men skall man nu ändå byta ut oljan så är det kanske dumt att byta till något som det senare kommer visa sig bli minst lika stora problem med.
Etanol är bra för att det smutsar ner mindre än bensin. Men etanolen framställs som tidigare skribenter redan konstaterat från sockerrörs plantage. Plantagen kommer till på regnskogens bekostnad.
Skövlingen av renskogen är ju som du säkert vet ett stort miljöproblem då amazonas regnskog fungerar lite som jordklotets lungor (träd omvandlar koldioxid till syre).
Skulle det helt plötsligt bli en rusning efter etanol vad skulle då hända med regnskogen? Regnskogen på jordklotet ligger i de typen av länder som inte har speciellt mycket med pengar. Dessa länder vill naturligtvis ha pengar. Så vad gör dom?
Brasiliens miljöminister avgick (rätt mig om jag har fel) då hon ansåg att det inte var någon mening med att ha en miljöminister i Brasilien då hon ändå inte fick något gehör av någon.
http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.91145
Även om det är bråttom att uppgradera sig så skall man kanske tänka till en extra gång vad man uppgraderar sig till..
Man måste dock betänka att etanolen är ett relativt nytt drivmedel när det gäller bilar.
Ju högre efterfrågan på sådana bilar ju högre bli kraven på ny teknik och och ökande forskning.
Detta gäller inte bara etanol utan alternativa drivmedel över lag. Ju fler som väljer alternativa drivmedel, ju mer press skapas det att förbättra tekniken.
Jag tror att det kommer komma bättre teknik gällande etanol som drivmedel, både gällande framställningen och etanol som drivmedel i sig.
Även andra drivmedel kommer säkert utvecklas och förbättras, men det kräver att vi som kund som skapar en efterfrågan, den efterfrågan kan skapas genom bland annat höjt bensinpris.

Senast ändrad:
Jag är ganska övertygad att de finns rätt bra alternativ till bensin MEN som de stora oljebolagen köper upp och skrotar just för att de ska kunna fortsätta tjäna pengar. Så fort vi slutar köpa olja så slutar de tjäna pengar, oljebolagen är ju de bolagen som förlorar på att de kommer miljöbilar.

Men tänk efter lite nu, exakt hur mycket av er körning är 100% nödvändig, ja skulle nog kunna skära ner min körning till hälften om inte mer. Jag brukar använda min bil dagligen, men har nu vart utan bil sen i fre och ja klarar mig prima. Är väl imorn då ja börjar jobba, hade ja haft en cykel hade ja kunnat cykla men jag äger för tillfället ingen.

splendid sa:

Jag tror inte att någon här har bett om 7-8 kr/ l, snarare 10-12.

Setermannen. Jo flera här på Freeride säger ju att de vill ha bensinpris på 6 kr liten, alltså helt utan skatt.

Varför ska just bensin vara skattebefriad som förstör miljön så mycket som den faktiskt gör. Bara för att just sveriges utsläpp ´bara är en extremt liten del i de stora hela så kan vi ju inte skita i de, de har ju en direkt effekt på våran egen miljö om ni inte visste de.

Och Varför ska ni tanka på just Jet, så ni tjänar 10-20 öre litern, WAO men är de värt de, vill ni att alla mackar ska vara utan service va gör du den gången du är sjukt törstig, eller behöver pumpa däcken, eller fylle på olja i bilen. Då hade de gladeligen passat er att ha en bemannad mack eller hur? TÄNK lite för helvete.

En av anledningarna till att bensin priset är så högt är också för att usa valde att kriga mot irak och afganistan, de länderna de flesta oljefaten kommer ifrån.
Och under krig fraktas inte lika mycket olja ut ur landet.
Men bensin priset är på tok för högt, det ska snarare ligga på 10 kr som det gjorde för ett par år sen, då är jag nöjd.

gäller det i hela sverie? ska påminna mina pääron om att inte tanka isf :) nog för att vi far till sthlm den 21 å kmr dit den 23:e för vi ska sova i sundsvall men

okej det är onödigt dyrt men under sommaren har man åkt 25%(tror jag) mindre bil och valt cykel/buss tom gå. Då har utsläppet mindskat mycket.
Men staten är idioter som inte byter ut bensin mot tex flytande vätgas eller andra drivämnen som har uppfunnits. Den ända anledningen dom inte byter ut det är ju för att dom tjänar mindre pengar.
I USA har en del bilar och stationer börjat med vätgas som bränsle.
Vätgas släpper bara ut vatten och får samma drivkraft som bensin, vätgas skulle också kosta under 1kr litern.

Det är ju bara för staten att beskatta vätgasen på samma sätt som vanlig bensin...

Det är lite mer kompliserat än så tyvärr...

va fan dom kan väll sänka bensin skatten och det jag som bor på glesbygden har 2mil till skola ska behöva betala massa pengar i bensin det är för jävligt för att politikerna ska kunna ha ut över 100 000 kr i månaden

pannkan sa:
va fan dom kan väll sänka bensin skatten och det jag som bor på glesbygden har 2mil till skola ska behöva betala massa pengar i bensin det är för jävligt för att politikerna ska kunna ha ut över 100 000 kr i månaden
Vilka politiker tjänar så mycket? Tror inte ens statsministern sitter inne med den lönen.

Att höja bensinskatten och införa någon typ av glesbygdsavdrag skulle jag tro är lösningen. Folk i storstäder har ofta väldigt mycket bättre lokaltrafik och kan välja alternativ till bilen. Att dessutom få en högre skatt => högre pris på bensin skulle framkalla alternativa lösningar på framskaffning. Högre subventioner på bilar/bussar med ickeförbränningsmotorer borde införas.

Folk skriver att industrin ska beskattas mer för sina utsläpp, visst är det så egentligen. Långsiktigt är det ingen bra lösning eftersom produktionen antagligen förläggs utomlands. Att industrier flyttar ur landet ger verkligen ingen god samhällsekonomi. Det räcker med dem höga arbetsgivar- och sociala avgifterna som företag betalar idag.

Som många inte verkar förstå är frågan mer komplicerad än "dom höjer bara bensinpriset för att tjäna pengar till statskassan!!!".

Jag är så trött på allt gnäll.

"jag bor i glesbygden, bensinen kostar massor buhuhuhu" -Flytta någon annanstans om det inte passar? Vet ni vad ett SL-kort kostar? Och folk gnäller för det också. Gnäller för trängsel i rusning, lång väg till jobbet. Bläää om fördelarna med glesbygden/stan inte väger upp nackdelarna varför bo kvar? Jag bor där jag vill bo med 10 mins gångväg till jobbet, för att jag inte vill åka tunnelbana (för att jag hatar människor, speciellt på morgonen.) Har ingen tolerans för sånt gnäll.

Har lika hög tolerans för sånt gnäll som en tjockis som gnäller över sin vikt på Mcdonalds. Eller någon som jobbar på ett kontor och ständigt klagar på sitt tråkiga jobb. Ät inte där, jobba inte där. Med vissa undantag så röstar glesbygden åt det röda hållet, om jag inte missminner mej? Vilka är det som står för höga skatter? Vilka har en snedvriden syn ekonomi, samhället, skatter och på hur miljön skall räddas? Häst -och vagnpartiet och de stolta socialisterna? Och börja inte ens komma dragandes med att andra partier inte värnar om medboragare och att vårt skattetryck är bra. Utanförskapet i Sverige har ökat med 60% sedan 1993. Så länge du röstar rött så vill ja inte höra något tjat om hur kass ekonomi eller höga skatter vi har i sverige. Det är som att röka och klaga på lungcancer.

"politikerna tjänar massa pengar buhuhuhu" -Vad har det att göra med en hög skatt på bensin? Politiker ska tjäna pengar. Men dom bör också leva som dom lär. hänvisar till monaljuger.wordpress.com

"USA krigar! Det är USA's fel buuhuhuh" -Dagens oljepris på över 140 dollar/fat kommer inte från ett krig i Afghanistan. Det kommer från en oljekartell som kalls OPEC och en snedvriden utlåningskultur i USA. En bolånekris som fått börserna att dyka och därmed folk att investera/spekulera på andra marknader, råvaror bland annat. Till detta kan nämnas att de kära socialisterna ville införa samma bolånereformer i Sverige, som nu fått hela USA på fall. Subprimelån is the shit Mona?!

"Men fattar ni inte växhuseffekten sabbar allt buhuhhu" - Är vi säkra på att den existerar?

"Men fattar ni inte växthuseffekten existerar inte buhuhu" - Är vi säkra på att den inte existerar?

Återigen, det handlar inte om vad vi i lilla Sverige gör. Så länge t.ex. Indien och Kina industrialiseras i dess nuvarande takt, så länge USA skiter fullständigt i utsläpp, så länge Ryssland och alla andra öststater bryr sej föga, så spelar det ingen roll vad 9 miljoner svenskar tar sej för. Ja, vi behöver ha en bra policy för att kunna (försöka) påverka dessa länder, men det behöver faan inte drivas ända in i absurdum. Med en hög bensinskatt skjuter vi oss själva i foten. Inflationen är hög och vi går mot en stagflation. Räntorna går upp i en stundande lågkonjunktur som hotar att slå tämligen hårt mot landet. Varför man inte kan vara flexibel med t.ex. bensinskatter så som man är med andra skatter är för mej en gåta. "Då möter vi inte miljömålen...! buhuhhu" Varför ska jag behöva lida för något Sverige inte har någon del i (läs förbannat liten del i), för något Sverige inte kan påverka?

Till sist, Jag har inget bättre för mej än att gnälla på trådar på ett skidforum mitt i sommaren buhuhu ;)

Senast ändrad:
Hur gick det med bensinupproret då, blev det några konsekvenser för mackarna?

Räcker det inte att se folk köra 1 mil till jobbet i bil för att spara en kvart (jag gör det själv) för att inse att vi (nästan) alla inte ändrar på ett skit om inte plånboken blir lidande...... BENSINEN ÄR FÖR BILLIG..... att man sedan behöver någon form av kompensation för att inte avbefolka glesbyggden är en annan diskussion....

bensinen är för billig för folk som bor i STÖRRE STÄDER som ändå oftast kan cykla eller åka buss till jobbet/skoaln, däremot för såna som bor ute o "obygden" som har nåra mil till jobbet e den ju för dyr för:P

Nee, se till att staten som drar in fett med cash på bränsleskatt o liknande fixar med bättre kollektivtrafik o sätter press på mack-bolagen så att de börjar sälja mer fordonsgas till SVINIGT låga priser (typ ingen skatt på gas).
Se också till att bilindutrin fixar mer gas/hybrid bilar som e bra för das miljö :D

Ser det dock inte som särskilt troligt att nån i regeringen (varken, blå, röd, grön eller turkos vågar det)

såg nu att jag skrev ungefär samma som Jockepocke xD

Senast ändrad:
JWester sa:

Jacob
Håller med dig. Det finns andra saker att sänka eller skära av på. Jag såg en program i SVT som handlade just om detta ämne. Det de diskuterade om var att boskapen( främst kor) stod för mycket av alla utsläpp som försämrar vårat ozonlager. Pga av att de släpper ut metan gas så bidrar det till en större del en va bilarnas utsläpp. Jag minns inte hela programmet i detalj, men ni kan gärna kolla upp det på SVT:s hemsida ifall ni inte tror mig (Kunde lika gärna vara TV4). Tyckte det var ganska intressant iaf.

Tack för mig

Kul att läsa denna gamla tråd :)
Uppdatering av priset:
De redan rekordhöga drivmedelspriserna höjs ytterligare. Oljebolagen höjer bensinpriset med 25 öre till 17:29 kronor litern. Dieseln blir från och med torsdagen tio öre dyrare och kostar nu 18:57 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer.

Kul att läsa denna gamla tråd :)
Uppdatering av priset:
De redan rekordhöga drivmedelspriserna höjs ytterligare. Oljebolagen höjer bensinpriset med 25 öre till 17:29 kronor litern. Dieseln blir från och med torsdagen tio öre dyrare och kostar nu 18:57 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer.
Snart leder Sverige Diesel-ligan https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/ , bara Hong Kong kvar :mad: . Nästa reduktionsplikt av Diesel lär fixa det.
Passa på att fylla upp tanken i Norge på skidresan.

Eller så pyntar in någon krona till o tankar HVO100 (Neste My) istället för vanlig diesel och kan köra runt med lite renare miljösamvete…..

Tillbaka
Topp