Prylar Du Använder I Samband Med Ditt Åkande

veddoo

Ny medlem
Hej. Jag skulle vilja ha lite information om diverse elektroniska prylar man änvänder i samband med sitt åkande. Informationen kommer att användas i tidningen M3. Så skriva vad ni använder, vad ni skulle vilja ha, vad saknas på marknaden osv.
ps. jag förbehåller mig rätten att använda det ni skriver samt att redigera om jag väljer att ta med det i tidningen. Tack tack //Vedo

EDIT:
Skriv gärna om de bästa orterna! bästa backarna osv! =)

Jag har skrivit om en del grejer som kommer komma upp i nästa nr. så av det jag ser här så finns det en del intressanta grejer.. =)

Senast ändrad:
mp3
mobiltelefon

jag skulle uppskatta en telefon mer utvecklad för extrem(skidåkning)sport.
rädd för att pajja telefonen när man crashar och samma med mp3n..

tycker även att det mer komfortabla in ear lurar skulle vara skönt då man ofta har hjälmen över.
'

ngt mer du vill veta?

låter bra, det e du själv som får skriva det du vill, men varför använder inte du tex giro hjälmen med tuneups istället för in-ear hörlurar?

mp3, mobil även här...

kör oftast med earpads på hjälmen, tycker att det borde gå att ansluta mp3 på mobilen till hjälmen istället för att ha både mobil och mp3, blir mycket att hålla reda på ;)... men även lättare att höra om någon ringer osv.

veddoo sa:
låter bra, det e du själv som får skriva det du vill, men varför använder inte du tex giro hjälmen med tuneups istället för in-ear hörlurar?
han kanske inte har lust att köpa ny hjälm,

Alexander_Runhellen sa:
veddoo sa:
han kanske inte har lust att köpa ny hjälm,
hehe sant... tänkte bara på att att det kanske skulle underlätta för honom.. men men han vet bäst antar jag =)

Senast ändrad:
så lite som möjligt.. musik i öronen kan jag inte koncentrera mig om jag har..
mobilen kan man landa på å så pajjar den..
trancivers å sånt behövs ju inte i parken..

jag kör helt rensade fickor för att ha så lite att förstöra som möjligt.. bara liftkortet dårå.. men de ränkas väl inte?

=)
/jep

mobil, å de e ju mp3 på mobilen så, de e väll det..
Å filmkamera då... å vanlig kamera..

Kläppens funpark e nijze............

Senast ändrad:
mobil, mp3, walkie-talkie, transciever.

Kombinerad mobil och mp3 finns ju redan imed Sony Ericsson Walkman, men för att göra det hela lite mer skidåkarvänligt, så mer stöttåligt likt den Nokian tror jag det var som man kunde kasta i väggen utan att den gick isönder.

Även att använda mobilen som walkie-talkie när man är på berget, kostar ju säkert en del, bara en tanke=)

Blir iaf walkman mobilen iår så man slipper att ha med sig MP3´n iår.

Fred ut.

Trancivers, walkie-talkie, mp3 ibland, mobilen(avslagen stör trancivers), MAC:en är alltid i närheten för att ha kolla på var man ska åka.(hemma)

Skulle gärna se en combo mellan mobil och MP3 som är lite universal. (kabel lösning)(vill ha min IPOD och ingen walkman)

Åker mest i Schweiz. Och nästan bara puder. Lite pist.

//H

Senast ändrad:
men har man problemet att man e rädd att mp3 spelarn ska pajja köp en mindre då, typ Creative Stone, sjukt liten, så man inte drar ut iPod en i backen, kan knnas lite risky

Liftkort i klockan (swatch) sà man vet var man har det. Annars är jag mer pà jeppenators linje att det stör med musik o sànt krafs. Men lavinsändare och gps kan ju behövas ibland sà där finns ju en korsning o gà vidare pà. Att förklara var man är när man sitter i skiten är ju inte alltid det enklaste.

Àker ocksà mest i Schweiz. Mest puder. Pister är transportsträckor.

Senast ändrad:
Transciever, Kamera, Mobil(avstängd). Funderar på att införskaffa walkie-talkies och ev en gps som man kan ta med sig.

pitor sa:
mobil, mp3, walkie-talkie, transciever.

Kombinerad mobil och mp3 finns ju redan imed Sony Ericsson Walkman, men för att göra det hela lite mer skidåkarvänligt, så mer stöttåligt likt den Nokian tror jag det var som man kunde kasta i väggen utan att den gick isönder.

Även att använda mobilen som walkie-talkie när man är på berget, kostar ju säkert en del, bara en tanke=)

Blir iaf walkman mobilen iår så man slipper att ha med sig MP3´n iår.

Fred ut.
Finns Walkie-talkie mobil på www.steelway.se den har mp3 spelare .mm

Senast ändrad:
Transciever och avslagen mobiltelefon är alltid med. Ofta är kameran och en walkie-talkie med. Har alltid min Suunto-klocka på med höjdmätare, kompass, termometer osv osv... Vid turande har jag ibland med en GPS.

För övrigt anser jag att bästa orten är där det snöar mest och bästa backen är den det är minst folk i.

mobil och mp3, har en Jens Of Sweden mp3 som är gjord för extremsporter, den är stöt-, vatten- och köld tålig. 1 gb minne, ingen display men det hinner man inte med när man åker ändå. Kameran kommer glida med i år.

Senast ändrad:
Alexander_Runhellen sa:
mp3, mobil även här...

kör oftast med earpads på hjälmen, tycker att det borde gå att ansluta mp3 på mobilen till hjälmen istället för att ha både mobil och mp3, blir mycket att hålla reda på ;)... men även lättare att höra om någon ringer osv.
Sweet - Trooper Soundpads gör att du kan koppla in mobilen samt prata i mobilen när det ringer, då det är en inbyggd mikrofon i högtalarna.

Musik i backen är ju sjukt fjortis så jag kör som de andra friåkarna i tråden med Tranceiver och avstängd Mobil. Kameran kan ju finnas med ibland också.

Mobilen! På naturligtvis ifall mäklarn ringer och för smskontakt med insläppet på Dippans afterski.
Reccodiod i mössan och på skidorna ifall dom lossnar.
Elhalsband på barnen.

Dustbin: Grymt outfit! Jag kör nåt liknande, fast även med batteri-driven boombox i ryggsäcken.

El-halsband på barnen var nytt, tror jag ska testa det på skidskole-elever också. Hur gör du? Varje gång de ramlar får de sig en stöt eller?

jag kör med sjukt gammal mobiltelefon efter att jag hade sönder 2 st inom loppet av 3 dagar för något år sedan. Musik är nice, kör med en av mina gammla som annars är undanplockade. Hörlurar är ett problem eftersom de lätt flyger ur öronen, ett par in-ear hörlurar som sitter lite bättre hade varit fint. (tycker inte om att ha hörlurarna i hjälmen, så som tuneups i Bad Lieutenant eftersom ljudkvaliten blir för kass). klockan med inbyggt liftkort brukar jag också dra med.

all annan utrustning lämnas hemma, lavinfaran känns inte speciellt överhängande i parken som någon nämde ovan.

Sådär, då var det klart. ;)

Dustbin_Dan sa:
Stöt vid bakvikt eller taskigt skär!
Ålrajt, låter som en bra plan. Återkommer när jag testat. Nån mer med erfarenheter från detta? Duger det med vilket hundhalsband som helst eller är det nåt särskilt man ska sikta in sig på? Idealet vore ju om man snabbt och smidigt kan dela ut både individuella stötar och en hel grupp-tjong.

Hasse sa:
Trancivers, walkie-talkie, mp3 ibland, mobilen(avslagen stör trancivers), MAC:en är alltid i närheten för att ha kolla på var man ska åka.(hemma)

Skulle gärna se en combo mellan mobil och MP3 som är lite universal. (kabel lösning)(vill ha min IPOD och ingen walkman)

Åker mest i Schweiz. Och nästan bara puder. Lite pist.

//H
http://www.skullcandy.com/shop/link-c-3.html
Skullcandy har länge haft en sådan länk då du kan koppla in både mobil och mp3 till ett par hörlurar och mic i sammankopplingen. Funkar skitbra.

Mina prylar.
Vanlig pist/park åkning:
Mobil
Mp3

Alp puder, hike osv:
mobil
transceiver
(walkietalkie ifall mobilsändnig inte finns)
ev. mp3 ifall man ska gå långt.

Håller med effeh att ett par tunnare in ear lurar skulle funnits. Dels att man vill kunna ha musik i liften ifall man tar av hjälmen men att man vill slippa att dom kläms såpass mycket av öronlapparna på hjälmen. Anledning att inte använda öronlappar med högtalare är att dom sitter inte tillräckligt tight så man får inte någon direkt basåtergivning eller vettigt ljud utav dom då man åker.

Det vore ju nice med någon sorts gps pryl som kunde mäta hastighet, höjd o hela köret, som man sen kunde ladda in i datorn vid dags ände. Sen tycker jag om alla prylar som medför någosn sorts tävling. ex hastighetsmätare, vem åker snabbast!!!!

jahren sa:
Det vore ju nice med någon sorts gps pryl som kunde mäta hastighet, höjd o hela köret, som man sen kunde ladda in i datorn vid dags ände. Sen tycker jag om alla prylar som medför någosn sorts tävling. ex hastighetsmätare, vem åker snabbast!!!!
du får i såna fall vänta in november nummret av M3 så får du reda på lite mer :D

veddoo sa:
jahren sa:
du får i såna fall vänta in november nummret av M3 så får du reda på lite mer :D
har inte suunto nàt sànt?

Blackriverpaint sa:
veddoo sa:
jahren sa:
har inte suunto nàt sànt?
aa=) det har de...

giro tuneups kopplat till mp3 och mobil. Ibland även walkie-talkie.

min kompis har byggt in bluetooth i hjälmen och satt en av och på knapp på utsidan:)

Alexander_Runhellen sa:
mp3, mobil även här...

de kan du ju! om du har nån skarv grej som man kan köpa på vilken elektronik butik som helst...

Möjligheterna är ju rätt goda att trycka in en massa onödig teknik i goggles.
Till exempel saknar jag idag så enkla saker som klocka, projicerad i synfältet. Löser man det så bör det gå att fixa pistkarta på liknande sätt. Gärna med möjlighet att lokalisera vänner så befinner sig på andra ställen på berget.

EDIT: något typ av mätteknik för att kontrollera klipphöjder ;)
-"jag lovar, jag droppa 40m idag..."

Senast ändrad:
Mobil, Pengar, Lifkort och i ryggan har jag alltid digitalkamera och videokamera. och har även en stativväska med stativ i bredvid som jag bär runt på.

jeppenator sa:
så lite som möjligt.. musik i öronen kan jag inte koncentrera mig om jag har..
mobilen kan man landa på å så pajjar den..
trancivers å sånt behövs ju inte i parken..

jag kör helt rensade fickor för att ha så lite att förstöra som möjligt.. bara liftkortet dårå.. men de ränkas väl inte?

=)
/jep
rensade fickor ärdet absolut manligaste, lyssna på massa musik å prata i telefon kan man väl lika gärna göra hemma:P

mobil telefon är ett måste. mp3n lämar jag hemma då jag helst umgås med mina kompisar när mn är ute och oftast sjunger jag själv ist för att lyssna på musiken.andra elektronikprylar som kamera etc får ligga i en väska som ligger vid liften. bästa backarna finner du utomlands i alperna där snötillgångar ofta är bra och liftar med mera ofta är i toppskick.

Tillbaka
Topp