Rätt longboardlängd!?

Fruxo

Medlem
Rätt longboardlängd!?
Hejsan!

Startar ännu en longboard tråd för att jag söker lite tips. Jag har åkt en del skateboard men provade för ett tag sedan min kusins nya longboard och blev salig. Det var en Loaded Dervish med paristruckar (ingen aning vad för modell) och orangatang hjul (ingen aning vad för hårdhet).

Det jag undrar då är hur lång bräda jag ska sikta på?

Jag är 185 cm lång och väger 82-83 kg. Många snackar om Slipstream Platypus på 38" men funderar på om den är för kort då den jag provade var på 41". Utläste att det är ca 4 cm skillnad. Frågan är gör det ngn skillnad i känslan att den är lite kortare?

Chillz!

Rätt longboardlängd!?
Det är bara att prova :)
Finns bara en modell av paristruckar så det är bara färgen som skiljer 180mm truckarna.
Vilken färg va det på hans otangs? Orange 80a, Lila 83a, Gula 86a.

Platypusen är inte lika allround som en dervish men det fungerar sjukt bra för slides och tricks så allt beror vad man vill ha brädan till :)

Rätt longboardlängd!?
Det finns flera modeller på Paris truckar. 150 och 180mm, det du åkte på var troligen 180.

Längden på brädan är smaksak och själv gillar jag inte slipstreams brädor, tror heller inte att platypusen här samma känsla som dervishen. (obs jag gillar inte loadeds brädor heller)

Rätt longboardlängd!?
Lugna ner sig nu såsmannen, inget att skeva ur på totalt, det är ju freeride och inte fragbite.

Ärligt talat så gör just längden ingen större skillnad om det rör sig om 4cm. Det som däremot gör skillnad är att du måste välja olika modeller för att få till dem där 4 centimetrarna. Slipstream Platypus är en redigt tight bräda, men dervishen måste väl ändå hamna ett snäpp högra upp i ranking. Dock tror jag inte att du märker av att platypusen är kortare i bemärkelsen att du inte kommer kunna crossteppa eller hålla höga farter. Har du däremot ett måttband med dig när du är ute och cruisar så märks det otroligt mycket!

Senast ändrad:
Rätt longboardlängd!?
Platypusen lär nog fungera lika bra som dervishen när det går fort.

Är bekväm i 55 (gpsfart) med min dervish, det enda som är sketchy i den farten är när man ska fotbromsa pga flexet eller slidea pga den minimala konkaven. Platypusen är ju både hårdare och bättre konkav så kanske kan kompensera lite :) egentligen borde man väl tatta polarens platypus o bomba ett åka med den :D

Angående 38" och 41" så är det ju lite mer än 4cm då en tum är 2.54cm så blir ju 3" skillnad ca 7.5cm
Det som är största skillnaden är ju hjulbasen mellan dessa två brädor. 33" resp. 29" (alltså lite drygt 10cm)
Så visst är det en hel del skillnad, det känner t.o.m. min bror som endast åkt i 2-3 veckor :)

Senast ändrad:
Rätt longboardlängd!?
Förövrigt så är slipstreams "dervishkopia" the twin om du nu vill halite mer allround istället för tricks/slide :)

Rätt longboardlängd!?
Man tackar för alla goda svar! Ska kolla upp "the twin" å det snaraste. Det var orangea hjul så 80a i hårdhet!

Mangel takk! :)

Rätt longboardlängd!?
Jag har ju tänkt på det där att det vore ju rätt grymt att lära sig slidea också. Är "platypusen" helt ute om man vill ha en allroundbräda eller är det bättre att satsa på "the twin" isf?

Cheerz!

Tillbaka
Topp