Rödebydramat

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Rödebydramat
Det här är ju en fråga som kanske inte hör hemma här, men skulle ändå tycka det var intressant att få höra eran syn på saken. Som flera av er säkert vet besöktes en familj av ett ungdomsgäng mitt i natten för några månader sedan med utgången att en av pojkarna i ungdomsgänget blev skjuten till döds av pappan i familjen.

Nu är pappan frisläppt, och tror det blev klart idag att han slipper straff.
Tycker ni det är rätt eller fel, att man släpper honom fri fast han skjutit ihjäl en person och skottskadat en?

Själv vet jag inte riktigt hur jag ser på det, men samtidigt hade dom ju blivit trakkaserade under längre tid och vid tillfället, dessutom blir väl ingeting bättre av att spärra in han förutom att han får ett "straff"...?

Skulle ni tycka att tråden inte passar här för diskussion är det bara att trycka på rapportknappen så tittar någon moderator fram och tar bort tråden.

Rödebydramat
Svårt ämne som skapar stora debatter. Men jag sätter mig in i pappans roll och förstår precis varför han gjorde som han gjorde. Hårt att säga men ungarna var gamla nog att förstå vad dom gjorde och förtjänade att stoppas hårt och bestämt. Dock så borde han kanske siktat på benen eller dylikt.

Förhoppningsvis skapar denna tragedi eftertanke bland de som mobbar och trakasserar. Det förvånar mig faktiskt att inte fler mobbare blir dödade av sina offer, tyvärr tar de ofta sina egna liv istället.

Rödebydramat
svårt ämne med tanke på att man inte vet allting i detalj, men som jag uppfattade det så hade moppepojkarna terrat familjen ett bra tag, hotat dom, förstört deras ägodelar osv... överdrivet av pappan att ta fram hagelbössan och ännu värre att skjuta men samtidigt så kan jag tänka mig att han var desperat, men det är inte någon ursäkt. killarna får ju också skylla sig själva och efter detta så lär dom ju knappast göra om det. men som sagt så blev det ett jvligt sjukt slut och detta bör ju ge varningar till andra om hur långt vissa är kapabla till att gå...

ursäkta om det blev lite luddigt skrivet, rätta mig gärna...

Rödebydramat
Psykisk vård av något slag hade säkert varit på sin plats.

Man fattar ju ganska snart läget om det står ett gäng med knölpåkar utanför dörren ute på vischan... Vetefan om man själv inte hade blivit kapabel att få en rejäl knäpp i skallen, särskillt om polisen inte tar ens telefonsamtal på allvar... Vem skulle inte skydda familjen framför allt?

Jag funderar mest på varför inte någon reagerat ORDENTLIGT på den här grabbkulturen som verkar rumstrera fritt, framför allt borde ju föräldrarna fattat något... eller?

Rödebydramat
men det var ju som så att det här med psysik hjälp hade inte hjälpt han. Dom som utreder ifall han skulle få fängelse eller psysik vård mm. har kollat igenom hela hans liv och inte funnit något fel alls han hade fått någon typ av blackout eller kommer inte ihåg var det hette men det var nått iallafall ... ajja det skulle iaf inte ha hjälpt honom att få någon typ av vård ;)

MVH

Rödebydramat
han kan väll inte blivit släppt för att han hade blivit trakasserad och så innan? han måste ju ha kännt av ett uppenbart hot om våld mot honom och att han va tvungen att skjuta honom för att "komma därifrån"?

Rödebydramat
Lu-Crabber sa:
han kan väll inte blivit släppt för att han hade blivit trakasserad och så innan? han måste ju ha kännt av ett uppenbart hot om våld mot honom och att han va tvungen att skjuta honom för att "komma därifrån"?
ja de var väl så de va? dom sa att dom skulle döda familjen sen började dom slå sönder saker

Rödebydramat
Victors sa:
Lu-Crabber sa:
ja de var väl så de va? dom sa att dom skulle döda familjen sen började dom slå sönder saker
Jo det var något sådant jag också uppfattade det som...
Dom hade väl plockat upp stora vedträn där och börjat vifta med dom.

Rödebydramat
dom får ju skylla sig själva.. dumt av dom från första början.
visst blir folk uppröra när en "mördare" blir frisläppt.. men pappan hade ju verkligen ett svinbra motiv.. och de kan ju se som självförsvar?? eller?
jag vet inte.. visst är de fel å döda folk, men fan. dom borde tänkt ett steg längre

Rödebydramat
Utter sa:
Svårt ämne som skapar stora debatter. Men jag sätter mig in i pappans roll och förstår precis varför han gjorde som han gjorde. Hårt att säga men ungarna var gamla nog att förstå vad dom gjorde och förtjänade att stoppas hårt och bestämt. Dock så borde han kanske siktat på benen eller dylikt.

Förhoppningsvis skapar denna tragedi eftertanke bland de som mobbar och trakasserar. Det förvånar mig faktiskt att inte fler mobbare blir dödade av sina offer, tyvärr tar de ofta sina egna liv istället.
Säg tamejfan inte att du "förstår precis" för det finns ingen som gör. Och du kan inte heller sätta dig in i hans roll.

Vad som är mer värt att diskutera är Ricardomordet. Det är helt sjukt om man ändå ska diskutera brott osv.

Rödebydramat
Dock är det sjukt rätt att han blir frisläppt. För ingen skulle kunna agera "psykiskt korrekt" i en situation där 6-10 killar kommer uppkörandes mot huset på moppar och träpåkar i handen!
Killen får skylla sig själv. Hans föräldrar borde ha haft bättre koll på ungen. Vem fan mobbar en utvecklingsstörd människa under längre tid?

Rödebydramat
jeppenator sa:
visst blir folk uppröra när en "mördare" blir frisläppt.. men pappan hade ju verkligen ett svinbra motiv.. och de kan ju se som självförsvar?? eller?
jag vet inte.. visst är de fel å döda folk, men fan. dom borde tänkt ett steg längre
Visst kan man tänka att de får skylla sig själva men det känns väldigt gammeldags att försvara pappan och att han hade rätt att skjuta för det är aldrig rätt att döda. Både pappan och ungdomarna gjorde båda väldigt fel men det största felet gjordes av myndigheterna som inte tog tag i problemet som tydligen funnits där i flera år vilket är helt sjukt. Hade lite resurser lagts där så hade ungdomarna kommit på rätt väg i livet och farsan aldrig behövs skjuta.

Rödebydramat
millionaire-OG sa:
Utter sa:

Säg tamejfan inte att du "förstår precis" för det finns ingen som gör. Och du kan inte heller sätta dig in i hans roll.

Vad som är mer värt att diskutera är Ricardomordet. Det är helt sjukt om man ändå ska diskutera brott osv.
Nu vet du ingenting om mig eller mitt liv så ta ingenting för givet.

Rödebydramat
Kort svar: ja det var rätt att fria.

förklaring:Troligtvis ingen uppsåt att döda, sannolik situation av nödvärn måhända putativ.
(putativt nödvärn är när man upplever en situation som mer än hotfull än den i efterhand visade sig vara, är också grund för ansvarsfrihet). Som du skrev själv i finns ingen "samhällsnytta" med att spärra in mannen mer än att straffa för straffandets skull.

Rödebydramat
Andy_Banton sa:
jeppenator sa:
Visst kan man tänka att de får skylla sig själva men det känns väldigt gammeldags att försvara pappan och att han hade rätt att skjuta för det är aldrig rätt att döda. Både pappan och ungdomarna gjorde båda väldigt fel men det största felet gjordes av myndigheterna som inte tog tag i problemet som tydligen funnits där i flera år vilket är helt sjukt. Hade lite resurser lagts där så hade ungdomarna kommit på rätt väg i livet och farsan aldrig behövs skjuta.
Jag håller med till en viss del, men pappan kände nog vid den tidpunkten att det var ända vägen ut... Annars är det nog ingen normal person vi handskas med som skjuter ungdomar utan han kände nog att det här var sista vägen ut, han försökte innerligt försvara sin familj.

Rödebydramat
kujanpaa sa:
Han borde skjutit varenda jävel istället, så hade dom fått sig en riktig läxa. Man är INTE frisk om man åker jämsides med en bil och försöker rycka upp dörrarna, försöka preja ner sonen från vägen när han kör på sin moppe osvosv. Ni kan väl försöka förstå hur det känns att ha blivit trakasserad i 2 år och INGENTING har hänt, absolut ingenting. Klart som fan man hämtar hagelbössan när ett ungdomsgäng på 5-6 personer kommer ut till din gård mitt i natten med träpåkar.
haha nu låter det där påminner mig om klassikern "Jag är för dödsstraff så de lär sig en ordentlig läxa" Förjävla dumt sagt.

Jag tycker det är helt rätt att pappan frikänns, speciellt är det väldigt skönt att det faktiskt sker i moralnödiga Sverige. Tycker det är bra att domaren faktiskt för en gångs skull ser till situationen och inte till lagboken. De som tycker att han borde agerat lugnt och sansat borde tänka sig in i situationen själv, jag tror de flesta inte ens skulle kunna avlossa skottet pga. den psykiska press han måste varit under. Sen är det så jävla lågt av ungdomarna att jag en utv. störd och reta upp pappan som tydligen var / är psykiskt sjuk. Det finns ju dock såklart tragiska aspekter i historien.

* Att killen dog.
* Att "offren" antagligen bara kommer bli ännu mer oförstående och hatiska när deras polare blivit ihjäl skjuten. Antagligen inte lär sig nåt av det.

* Och framför allt att familljen i fråga antagligen kommer ha feta men av händelsen resten av livet.

Hoppas nu att tråden får vara kvar då det är bra att folk får ut sina åsikter lite.

Rödebydramat
millionaire-OG sa:
Hur fan kan du säga något sånt? Varför skulle ingen kunna "förstå precis"?

millionaire-OG sa:
Varför är mordet på Riccardo "mer värt" att diskutera än det här?
Om man ska diskutera något angående det så är det inte mordet på Riccardo, snarare de förjävligt mesiga straffen de fick.

Rödebydramat
oscarius sa:
millionaire-OG sa:
Hur fan kan du säga något sånt? Varför skulle ingen kunna "förstå precis"?

millionaire-OG sa:
Varför är mordet på Riccardo "mer värt" att diskutera än det här?
Om man ska diskutera något angående det så är det inte mordet på Riccardo, snarare de förjävligt mesiga straffen de fick.
1. Därför att det alltid är i princip omöjligt att precis förstå någon som gjort något liknande om man inte har gjort samma sak själv. Man ska aldrig säga "jag förstår dig". Jag har erfarenheter av det.

2. därför att 5 st casuals misshandlade en kille så hårt att han dog, ingen vågar erkänna och 3 av 5 går fria, 2 stycken får 1 års sluten ungdomsvård. det är så fel det bara kan bli!

Rödebydramat
titti720 sa:
ja tycker han får skylla sej lite själv som blev skjuten men om man dödar nån ska man ju få straff!
samtidigt får du ju tänka dig in i pappans situation och vad han har stått ut med? lite omotiverat att bara skriva "om man dödar nån ska man ju få straff!", är så mycket mer som har hänt än bara en dödskjutning.

Rödebydramat
Victors sa:
titti720 sa:
ja tycker han får skylla sej lite själv som blev skjuten men om man dödar nån ska man ju få straff!
samtidigt får du ju tänka dig in i pappans situation och vad han har stått ut med? lite omotiverat att bara skriva "om man dödar nån ska man ju få straff!", är så mycket mer som har hänt än bara en dödskjutning.
ja tycker inte att han skulle ha dödat dom. men nu har han ju gjort de. man ska inte döda folk de känns väl typ skit för han som dogs familj å vänner å allt sånt där också man ska fan inet döda nån,
sen om samma sak hänt mej kanska ja hade dödat dom också va vet jag men ja tycker fortfarande att han ska få straff. kanske inte livstid precis men nåt straff iallfall.

men om man anfaller nån så där kan man ju räkna me att få nån slags motreaktion.. typ att nån skjuter en . dom får skylla sej själva att duden blev skjuten tycker jag han tiggde ju om de. dom som gjorde de där brottet borde få straff för de, sen borde pappan få straff för att han skjöt pojken också!!!!

Rödebydramat
vad skulle ni själva göra om ett moppegäng hade trakasserat eran familj och utvecklingsstörde son unedr flera års tid och ingen jävel gjorde nåt åt det??

poöngen är att det är sveriges rättssystem det är fel på!!!

Rödebydramat
crip sa:
vad skulle ni själva göra om ett moppegäng hade trakasserat eran familj och utvecklingsstörde son unedr flera års tid och ingen jävel gjorde nåt åt det??

Samtidigt är det ju skönt att se hur vårat system fungerat i detta fall, som någon annan här i tråden sa -att man faktiskt tagit hänsyn till omständigheterna och inte exakta lagar.

Rödebydramat
Victors sa:
balanselius sa:
crip sa:
och vilket rättsystem är perfekt, vilka kan du på rak arm nämna som är bättre?
Sverige är ju som rena lyxen för de kriminella jämfört med andra länder... många brottslingar får sjukt fjöntiga straff i sverige.
Mm Se bara på Ricardorättegången, hur fan kan man få 1 års vård eller bli frikänd för ett 5-1 överfall som slutar med en killes död? Det är ett jävligt knasigt rättsystem då polisen spenderar sina dagar med att göra livet surt för uteliggare och sånt.

Rödebydramat
Setermannen sa:
Victors sa:
balanselius sa:
och vilket rättsystem är perfekt, vilka kan du på rak arm nämna som är bättre?
Sverige är ju som rena lyxen för de kriminella jämfört med andra länder... många brottslingar får sjukt fjöntiga straff i sverige.
Mm Se bara på Ricardorättegången, hur fan kan man få 1 års vård eller bli frikänd för ett 5-1 överfall som slutar med en killes död? Det är ett jävligt knasigt rättsystem då polisen spenderar sina dagar med att göra livet surt för uteliggare och sånt.
precis, det finns inget som säger till folket att sånt inte kan tolereras.

Rödebydramat
Jag tycker till en viss dela att de får skylla sig själva(pojkarna)!!!
De har takaserat familjen i så många år att det är sjukt. Tänk dig själv att du står där med haglet i näven och 3-4 stycken killar med stora käppar. Och myndigheterna har inte gjort något åt det.

SKA MAN VERKLIGEN BEHÖVA SKJUTA NÅGON I DAGENS SAMHELE FÖR ATT SVERGIE REDIGT SKA FÖRSTÅ?! JA DET VERKAR SÅ!! (PINSAMT)

DETTA ÄR MIN ÅSIKT..

Rödebydramat
ja tycker de var rätt att släppa han fri fast han har ju endå mördat så jag vet inte riktigt men endå de måste ju vart störda som mobba en utvecklingsstörd människa under så lång tid.

Rödebydramat
ett mord är ett mord så är det bara. Antagligen behöver mannen psykisk vård, inte för vad han har gjort osv men att skjuta ihjäl en person lär ta hårt på psyket. egentligen borde både ungarna och pappan få ett straff för att dom trakkaserat familjen under en längre tid.

Rödebydramat
v-larsson sa:
ett mord är ett mord så är det bara. Antagligen behöver mannen psykisk vård, inte för vad han har gjort osv men att skjuta ihjäl en person lär ta hårt på psyket. egentligen borde både ungarna och pappan få ett straff för att dom trakkaserat familjen under en längre tid.
Nej ett mord är inte alltid ett mord. Det är en jävla skillnad att döda någon när man är livrädd och har ett beväpnat ungdomsgäng utanför porten, en helt annan att kniva nån på öppen gata...

Rödebydramat
Setermannen sa:
v-larsson sa:
Nej ett mord är inte alltid ett mord. Det är en jävla skillnad att döda någon när man är livrädd och har ett beväpnat ungdomsgäng utanför porten, en helt annan att kniva nån på öppen gata...
Egentlign är inte scenariot ett mord utan ett dråp. det jag menar är att snubben har ju skutit killen så är dte bara.

Senast ändrad:
Rödebydramat
Victors och Setermannen, jag frågade inte om straffen var för låga utan om det fanns ett perfekt eller om inte annat bättre rättssystem än det svenska, jag säger inte att det är perfekt men om ni vill diskutera det är det ju bra om ni kommer med åsikter istället för exempel som inte hörde till frågan. USA och Kina har jättehårda straff är de bättre rättsystem då? (det har varit rätt enig kritik kring straffsättningen i Ricardomålet så det är väl sannolikt att det kommer att påverka dem som jobbar inom rättsystemet, men debatten i sig kräver ändå förståelse för vad avsikten med "Straff" är i svensk rätt)

Sen är det flera som uttalar sig om att det är bra att de sett till situation och inte till lagtexten men det är självklart att de sett till lagtexten och det finns just paragrafer i Brottsbalken som handlar om ansvarsfrihet (BrB 24 kap) i den här typen av situationer.

Det finns problem med alla rättssystem men innan man kan diskutera dem så måste man först och främst förstå systemet, hur det är uppbyggt och vad det innehåller och den kompetensen finns uppenbarligen inte här.

Ett av problemen är väl snarare att mångas kunskaper om sveriges lagar och rättssystem kommer från usla kvällstidningar och journalistiskt tveksamma tv-program. Detta leder till att många blir "upprörda" över vad de tror har hänt när de inte ens förstår vad de som skapat deras eget lands system hade för syfte.

Nej inför åldersgräns på den här tråden och låt bara dem som faktiskt har ialla fall grundläggande insikt uttala sig...

Senast ändrad:
Rödebydramat
balanselius sa:
Victors och Setermannen, jag frågade inte om straffen var för låga utan om det fanns ett perfekt eller om inte annat bättre rättssystem än det svenska, jag säger inte att det är perfekt men om ni vill diskutera det är det ju bra om ni kommer med åsikter istället för exempel som inte hörde till frågan. USA och Kina har jättehårda straff är de bättre rättsystem då? (det har varit rätt enig kritik kring straffsättningen i Ricardomålet så det är väl sannolikt att det kommer att påverka dem som jobbar inom rättsystemet, men debatten i sig kräver ändå förståelse för vad avsikten med "Straff" är i svensk rätt)

Sen är det flera som uttalar sig om att det är bra att de sett till situation och inte till lagtexten men det är självklart att de sett till lagtexten och det finns just paragrafer i Brottsbalken som handlar om ansvarsfrihet (BrB 24 kap) i den här typen av situationer.

Det finns problem med alla rättssystem men innan man kan diskutera dem så måste man först och främst förstå systemet, hur det är uppbyggt och vad det innehåller och den kompetensen finns uppenbarligen inte här.

Ett av problemen är väl snarare att mångas kunskaper om sveriges lagar och rättssystem kommer från usla kvällstidningar och journalistiskt tveksamma tv-program. Detta leder till att många blir "upprörda" över vad de tror har hänt när de inte ens förstår vad de som skapat deras eget lands system hade för syfte.

Nej inför åldersgräns på den här tråden och låt bara dem som faktiskt har ialla fall grundläggande insikt uttala sig...
håller med om att många synpunkter baseras på vad tidningarna skriver men dom talar väl ändå sanning om straffen? visst, inget rättsystem är perfekt men när det gäller Sveriges så kan man ju göra lite vad som helst utan konsekvenser? säger inte att vi ska införa dödstraff men ibland när man hör ex. ricardomålet så blir man ju lite fundersam?

visst jag är bara 15 år, har ingen större erfarenhet av denna typ av disskutioner men kan man inte få skriva ändå? om du nu inte gillar det jag skriver så bara strunt i de =)

Tillbaka
Topp