Ryktestråden 13/14

Ryktestråden 13/14
Hur tänkte dom när de gjorde V-Werks Katana svart? Snyggt med coolfiber, absolut! Men en svart skida blir varm i solen och snön fastnar snart är hela viktminskningen förlorad. Dessutom trist att man inte kan sätta en lätt tec bindning på den. I övrigt ser den ju mycket spännande ut.

Ryktestråden 13/14
jocke_torkelson sa:
Hur tänkte dom när de gjorde V-Werks Katana svart? Snyggt med coolfiber, absolut! Men en svart skida blir varm i solen och snön fastnar snart är hela viktminskningen förlorad. Dessutom trist att man inte kan sätta en lätt tec bindning på den. I övrigt ser den ju mycket spännande ut.
Den är inte svart, den är kolfiberfärgad. Dvs grafitgrå.

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
SiSt sa:
Sveda_och_verk sa:
Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.
Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.
Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??
Völkl's latest incarnation of its V-Werks technology, the Katana (143/112/132), is 15 percent lighter, due to carbon-fiber construction. The fiber's stiff suppleness means that the designers could go even narrower in the tip and underfoot.
http://www.snewsnet.com/cgi-bin/snews/SIA_Snow_Show_Preview_Alpine_skis_011113.html

Ryktestråden 13/14
Sveda_och_verk sa:
Hasse_Lindborg sa:
SiSt sa:
Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.
Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??
Völkl's latest incarnation of its V-Werks technology, the Katana (143/112/132), is 15 percent lighter, due to carbon-fiber construction. The fiber's stiff suppleness means that the designers could go even narrower in the tip and underfoot.
http://www.snewsnet.com/cgi-bin/snews/SIA_Snow_Show_Preview_Alpine_skis_011113.html
15% på 2,5kg er 375 gram, sluttvekt 2125 gram. Så da veier den omtrent som en vanlig ski.

Bra gjort å få så mye pr for det isåfall.

Ryktestråden 13/14
Men 9000;-, ersätter den vanliga Katana helt eller blir den vanliga billigare? Mkt smart av Völkl att komma med "GTi"-versioner av sina skidor, har sett överraskande många Werks-RTMor i år.

Ryktestråden 13/14
SiSt sa:
Sveda_och_verk sa:
Hasse_Lindborg sa:
15% på 2,5kg er 375 gram, sluttvekt 2125 gram. Så da veier den omtrent som en vanlig ski.

Bra gjort å få så mye pr for det isåfall.
4500g/par, inte 5000 är det jag hittat iaf.

Ryktestråden 13/14
Just det. Glömde det. ELAN kommer med TBT på Boomerangen. Den kan bli riktigt intressant att se den i snön plus deras nya friåknings serie..

Ryktestråden 13/14
jocke_torkelson sa:
Varför KAN man inte sätta en lätt tech bindning på den ? Är det pga av att det står "endast marker-bindningar" eller är det något jag missat ?

Ryktestråden 13/14
Ok. Jeg husker litt feil. Katana 2010, 197 cm veier 2533. Trodde det var 190-versjonen. Kilde: Fri Flyt.

Edit 2: 11/12 (som er lik 12/13) i 190 veier 2530 gram.

Oppgitt vekt er ofte på korteste modell, at ikke store produsenter klarer å oppgi riktig vekt på hver lengde er ganske irriterende.

Edit: Den er forresten 196cm lang, målt langs sålen.

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Utter sa:
jocke_torkelson sa:
Jag är mycket medveten om att det stavas kolfiber, men då det är bland det snyggaste materialet och coolaste så borde det stavas coolfiber. :cool: Dock kvarstår att en mörk skida blir varmare än en ljus och följden blir att mer snö fastnar.

Ryktestråden 13/14
jocke_torkelson sa:
Utter sa:
jocke_torkelson sa:
Jag är mycket medveten om att det stavas kolfiber, men då det är bland det snyggaste materialet och coolaste så borde det stavas coolfiber. :cool: Dock kvarstår att en mörk skida blir varmare än en ljus och följden blir att mer snö fastnar.
Så ehentlig burde det hete "hotfiber"?

Ryktestråden 13/14
Heddious sa:
Hasse_Lindborg sa:
Eric_W sa:
Är det någon som klämt på Völkl Two och kan avslöja lite om hur den är flex/vridstyvhetsmässigt?
Har kört den oxå men återkommer sen.
Har inte kört, bara känt på den och jämfört med typ allt annat brett som det stått Völkl på är den rejält mjuk genom hela. Vilket jag personligen tycker är ganska trevligt :)
Ahh, jag som hade hoppats att det skulle vara lite stuns i dom.
Men mjuka med völkls mått behöver ju inte betyda nudelflex heller tänker jag..

Ryktestråden 13/14
Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant. Elasticitet som Dynafit Beast fast halva vikten och troligtvis betydligt billigare. Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

http://freizeitalpin.at/25685/diamir-zenith-12-eine-rahmenlose-bindung-von-fritschi/

http://www.wildsnow.com/9176/diamir-zenith-fritschi-review-skiing/

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
jonny sa:
Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

http://freizeitalpin.at/25685/diamir-zenith-12-eine-rahmenlose-bindung-von-fritschi/

Finns en bild på någon sida tillbaka ;)

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
jonny sa:
Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

Finns en bild på någon sida tillbaka ;)
My mistake!

Men fortfarande väldigt tyst, med tanke på intresset angående Beast.

Ryktestråden 13/14
Eric_W sa:
Heddious sa:
Hasse_Lindborg sa:
Har kört den oxå men återkommer sen.
Har inte kört, bara känt på den och jämfört med typ allt annat brett som det stått Völkl på är den rejält mjuk genom hela. Vilket jag personligen tycker är ganska trevligt :)
Nä, nudel skulle jag inte kalla dom.

Ryktestråden 13/14
Heddious sa:
Eric_W sa:
Heddious sa:
Nä, nudel skulle jag inte kalla dom.
Nej det är ingen nudel. Det är bra spänns i den. Körde den en dag i Davos(3 timmar iofs). Trivdes bra på den. Inte alls lika "stum" som nya kuron tex och sjukt "lekfull".

Ryktestråden 13/14
Vilken pseudodebatt om Völkl V-werks! Skidan är uppenbart tänkt att säljas till flintskalliga Audiägare och dom går inte på tur.
Desto intressantare är att ett flertal skidmärken verkar fattat att dom är tvungna att göra lättare turskidor, b.la Black Diamond och Dynafit. I kombination med nya TLT6 pjäxan kan man framöver få en riktigt lätt tur-setup med bra utförsegenskaper. Freeridetouring pjäxorna som b.la Scarpa, K2 och Black Diamond nu lanserar känns mest användbara om man behöver ett gåläge när man ska på afterskin. Ett försök att sälja turpjäxor till folk som egentligen inte går på tur.

Ryktestråden 13/14
Lowe71 sa:
Vilken pseudodebatt om Völkl V-werks! Skidan är uppenbart tänkt att säljas till flintskalliga Audiägare och dom går inte på tur.
Desto intressantare är att ett flertal skidmärken verkar fattat att dom är tvungna att göra lättare turskidor, b.la Black Diamond och Dynafit. I kombination med nya TLT6 pjäxan kan man framöver få en riktigt lätt tur-setup med bra utförsegenskaper. Freeridetouring pjäxorna som b.la Scarpa, K2 och Black Diamond nu lanserar känns mest användbara om man behöver ett gåläge när man ska på afterskin. Ett försök att sälja turpjäxor till folk som egentligen inte går på tur.
Ja det är sant, men katana är för svår för de flintskalliga audiägarna, därför väljer dom RTM werks

Ryktestråden 13/14
Sveda_och_verk sa:
Lowe71 sa:
Ja det är sant, men katana är för svår för de flintskalliga audiägarna, därför väljer dom RTM werks
Den kanske bara har Katana till namnet men är mer som den Pocket Rocket den ser ut som.

Ryktestråden 13/14
JL76 sa:
Sveda_och_verk sa:
Lowe71 sa:
Den kanske bara har Katana till namnet men är mer som den Pocket Rocket den ser ut som.
Den är som Katanan...

Ryktestråden 13/14
Ha begäret slog till:

attachment.php

attachment.php

Down nya mid season ;)

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Det här är nog mer rykten för 14/15 men Salomon håller på och utvecklar en ny typ av turbindning åt Dynafit Beast-hållet, som om jag fattade det rätt funkar med tech-inserts. Ryktet kommer från en av märkets åkare som är involverad i produktutveckling så det är säkra källor. När jag försökte få ur honom mer fakta fick jag bara ett flin och tystnad tillbaka men uppenbarligen är det nya lösningar på gång som det låter, mer eller mindre tech 2.0 om jag fattade det rätt.

Ryktestråden 13/14
Jepp, haha, deras hype-machine är rätt oöverträffad i skidvärldens just nu :) Låt mig säga som så att den ena källan är svensk och lite mer återhållsam, och den andra amerikanska och stört entusiastisk. Så kanske vi landar någonstans mitt emellan i verkligheten. Vi får se, något håller Salomon i alla fall på med trots att dom hävdat att dom inte skulle ge sig in på att göra tech bindningar med det första efter att ha signat Greg Hill och Fransson.

Tillbaka
Topp