Ryktestråden 13/14

Ryktestråden 13/14
Sammmyboy sa:
LawndartGustav sa:
ROM? Det har blivit för mycket förkortningar på freeride, måste ju googla varannat inlägg.... Gogglade IMO förut...
HAHA

Rörelse omfångst tror jag - träningsterm! Men håller med, internet språket har gått överstyr!
Range of movement för att vara exakt. Men även jag är enig. Man klarar sig rätt bra utan den, och många andra.

Ryktestråden 13/14
josh sa:
Nagon som testat K2 Pinnacle 130? Hur harda ar dom om du ex jmf med Lange XT 130 som var sjukt mjuka.
Jag testat Spyne 130 och blev otroligt sugen på ett par pinnacle130. Det ska alltså vara samma passform och flex som pinnacle och den känns jävligt bra!
Kan inte jämföra med lange, men den flexar ca som en fulltilt flex10...ca. det var iofs ett par månader sedan jag testade dem...så är lite osäker på flexet....

Ryktestråden 13/14
Haglöfs, TNF, Dakine, Ortovox, Bergans, Head och några till kommer med säckar med integrerad ABS.

Arva, Dakine, Evoc, Millet, Atomic, Salomon m.fl. m.fl kommer med zip-on säckar som är kompatibla med ABS Vario.

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
jonny sa:
Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

http://freizeitalpin.at/25685/diamir-zenith-12-eine-rahmenlose-bindung-von-fritschi/

http://www.wildsnow.com/9176/diamir-zenith-fritschi-review-skiing/
Finns en bild på någon sida tillbaka ;)
Hemsidan deras säger till ankomst till butiker Januari -14. Finns det alls några indikationer på pris?

Ryktestråden 13/14
SooL2007 sa:
Hasse_Lindborg sa:
jonny sa:
Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

http://freizeitalpin.at/25685/diamir-zenith-12-eine-rahmenlose-bindung-von-fritschi/

http://www.wildsnow.com/9176/diamir-zenith-fritschi-review-skiing/
Finns en bild på någon sida tillbaka ;)
Hemsidan deras säger till ankomst till butiker Januari -14. Finns det alls några indikationer på pris?
Har för mig att det har stått på bland annat wildsnow att priset i USA kommer vara 1000USD och därmed lika högt som en Beast. Jag tippar att priset kommer att ligga strax under Beast i Europa men det kommer fortfarande vara en köttig prislapp.

Ryktestråden 13/14
PNyberg sa:
Har för mig att det har stått på bland annat wildsnow att priset i USA kommer vara 1000USD och därmed lika högt som en Beast. Jag tippar att priset kommer att ligga strax under Beast i Europa men det kommer fortfarande vara en köttig prislapp.
Trist med den kursen :( verkar vara en vettig väg framåt annars.

Ryktestråden 13/14
SooL2007 sa:
PNyberg sa:
Trist med den kursen :( verkar vara en vettig väg framåt annars.
Bah!

~€450 enligt delägare i Diamir Schweiz.

(Och vikt på 500g utan broms, bromsen är ytterligare 70g. Per bindning alltså.)

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Den nya Diamiren har allt jag kan behöva, till lägre vikt och pris än Beast. Mer än till 12 behöver jag inte. Kul med ytterligare en aktör med tech-bindningar.

Men jag är tveksam till att butikerna får en fullt fungerande produkt, som skeppas ut i tid (just nu). På ISPO var det ju en prototyp som såg ut att vara gjord i en 3D skrivare, visad för publik ett år för tidigt.

Ryktestråden 13/14
Skare sa:
Den nya Diamiren har allt jag kan behöva, till lägre vikt och pris än Beast. Mer än till 12 behöver jag inte. Kul med ytterligare en aktör med tech-bindningar.

Men jag är tveksam till att butikerna får en fullt fungerande produkt, som skeppas ut i tid (just nu). På ISPO var det ju en prototyp som såg ut att vara gjord i en 3D skrivare, visad för publik ett år för tidigt.
Stort sett enig. Skeptisk til ski/walk -funksjonen og at den slår oppover, tror jeg skal klare å få den til å havne i "walk mode" ved kjøring i sporet, tung pudder.

Ryktestråden 13/14
Skare sa:

Tyvärr håller jag med. Men jag kör vidare på min princip att aldrig köpa en produkt första året den finns på marknaden, bättre att vänta ut barnsjukdomarna en säsong eller tre. Klarar mig nog på mina dynafit-bindningar ett bra tag till! Men den kan nog komma att ersätta radical-bindningen i framtiden, förutsatt att den fungerar väl förstås.

Ryktestråden 13/14
Skare sa:

rent marknadsmässigt hade det kanske varit smartare att vänta med offentligheten tills den var förbi prototypstadiet. nu försvann den helt i hajpen kring beasten. kan inte heller låta bli att förundras över det faktum att det inte hördes ett pip om den inför (och under) årets ispo.
men men, dyker den upp så redan i vinter så kommer vi styra upp någon form av test.

Ryktestråden 13/14
Intressant bindning men den behöver nog som sagt något år för att bli kvitt eventuella barnsjukdomar. Många rörliga plastdetaljer. Tådelens utlösningsfunktion är en helt ny lösning. Känns scary men kan säkert fungera.

Vikten och framförallt priset är ju avsevärt lägre än Dynafit Beast vilket gör den intressant som en allroundbindning med elasticitet för pist utan att man behöver ge avkall på prestanda uppför.
Kommer Dynafit med en mer moderat prissatt lättad lill-beast på din 12 så köper jag nog hellre den. Å andra sidan är jag helnöjd med mina Radical.

Ryktestråden 13/14
Gillar Rangern! Har den nollspann och är styv så börjar det klia i fingrarna ordentligt... Trodde den skulle komma i 195 och inte 192?
De (ni?) borde verkligen lägga till rockerprofiler i katalogen...

Ryktestråden 13/14
Blide sa:
Gillar Rangern! Har den nollspann och är styv så börjar det klia i fingrarna ordentligt... Trodde den skulle komma i 195 och inte 192?
De (ni?) borde verkligen lägga till rockerprofiler i katalogen...
Check! Lägger upp här på pryldatabasen inom kort. Har front rocker och helt flat tail.
195 it is. Katalogen gjordes innan sista testerna. PRO är något styvare än std.

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
En fågel viskade i går i mitt öra att förmodligen finns en skandinavisk agentur på ett "halvstort"/"halvhypat" amerikanskt skidmärke från juni.... Finns vissa "get" skidor där bland annat...
ON3P finns nu i skandinavien: http://edgeboardshop.eu/

Ca 6500:- för Caylor som exempel...

Låter som ett oki pris från USA om man jämför med andra märken från den sidan av pölen...

Tillbaka
Topp