Se hit ni som har Mantra och Gotama.

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
Zakarias: Nej den tillverkas i Kina. Alla skidor från freeride serien tillverkas i Kina from med denna säsongen. Försäsongs skidorna tillverkades i Tyskland. Allt det är från Huvudkontoret i tyskland.

//H

Senast ändrad:
Hasse. Du får tro vad du vill. Har idag pratat med både Roger (combisport/leverantör av Völkle) samt säljchefen för Völkle Europa idag på Swesport. Mantran tillverkas i Tyskland! Antar att de har en hyffsad koll på vart deras produkter tillverkas! eller vad tror du?

Ska jag ta ett kort på skidorna då med klistermärket på som det står MADE IN CHINA på då? Kan lösa det imorgon om du vill. Eller be huvudkontoret maial dig på Alpint? Var på mässa här nere förra veckan nämligen och då sade dom till alla återförsäljare att ALLA freeride skidor tillverkas i Kina from denna säsongen. Men kanske skillnad på skiodr i Sverige och Schweiz. Och MnO:s skidor är oxå tillverkade i kina. Och alla K2:s friåkningskidor. På samma fabrik. Samma ägare så det är i och för sig inte så konstigt.

//H

Otroligt intressant diskussion. Vad gäller info om varifrån laggen är gjorda så ber jag er att lita på Hasse, han vet vad han pratar om. Som någon nämnt längre upp i tråden
Köp på Conrad - Bara för att man köper skidan genom Conrad betyder inte det att den görs i Tyskland.

Vad gäller Hasses tester på Mantran & Gotaman så är det skrämmande att skidorna gått hela vägen från fabrik till köpare utan att felet upptäckts. Å andra sidan så om man har ett par oplana och i och med detta inlägg "upptäcker" problemet så är det ju ganska onödigt att brusa upp. Det är dumt att lägga fokusering på något som man ändå inte känner utan har upptäckt nu i och med dessa tester.
MEN när man köper nya skidor så ska och borde man kunna kräva att de ska vara helt plana för att i så fall i efterhand slipa till kantstrukturen.

Bra jobbat Hasse. Du är en jäkel på information och uppgifter, tack för det.

Senast ändrad:
Hur Orkar Man?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????shit Happens ............och Jorden Snurrar Vidare..........................................lägg Ner Med "sverkandet".............peace Out

Varför lägga ner?
Det är ju hur intressant som helst för de som har lagt några tusen på ett par skidor som inte är plana?
Shit händer inte för nån som lägger 7000 på ett par skidor...

HeLium sa:
Varför lägga ner?
Det är ju hur intressant som helst för de som har lagt några tusen på ett par skidor som inte är plana?
VÄXSJÖ.....................SKIDÅKARNAS MECCA....................HAHAHAHAHA

LITEFORTARE sa:
HeLium sa:
Varför lägga ner?
VÄXSJÖ.....................SKIDÅKARNAS MECCA....................HAHAHAHAHA
Vart ligger Växsjö?
Vad är det för fel på dig?
Har du inte blitt torr bakom öronen?
Eller råkade du få en oövervakad stund vid datorn?
Dina föräldrar måste vara väldigt stolta över att ha uppfostrat en sån fin kille.. Verkligen.
Förlåt, missade en sak.
Tappade dom dig när du var.. mindre?

Om du inte vill läsa, eller, orkar i ditt fall, gör det inte, men låt oss diskutera om vi vill. Tack.

Senast ändrad:
Jag har precis pratat med völkl. Mantra tillverkas i Tyskland deremot tillverkas Gotama och Dogen i Kina. Likaså Karma.
Om Man läser på tailen på Mantra (vid svärdskaftet) så står det "Made in Germany" med stora bokstäver. Mantra tillverkas i Racefaberiken i Straubing. Mantra är den enda av freeride skidorna som tillverkas i Tyskland. Och även om nu Völkl skulle ha flyttat över produktionen till Kina denna säsong på Mantra så skulle dessa skidor inte komma ut på marknaden förens nästa säsong.
Sedan är det så att om man tillverkar skidan i ett levande material (trä) så kommer materialet alltid att förändra sig lite. T.ex om man inte limmar borrhålen så kommer den in fukt och träkärnan expanderar.

Belaget är 1,3 mm tjockt och är exakt samma belag som används på Racetigerserien. Detta är bekräftat av Simon på Völkl som precis pratade med Völkls utvecklingsansvarige i Tyskland.

MvH/Zakarias

OlaMelin sa:
Köp på Conrad - Bara för att man köper skidan genom Conrad betyder inte det att den görs i Tyskland.
Det citatet kan jag ta ansvar för och jag VET att Conrad själv står i lederhosen och äter knackwurst mit sauerkraut och planslipar alla völkllagg som han skeppar ut. Dessutom har han en egen produktionslinje på Straubingfabriken som bara tillverkar skidor åt honom.

Eller så kanske jag skämtade lite eftersom Hasse och jag har diskuterat Sport-Conrad tidigare?

Dustbin_Dan sa:
OlaMelin sa:
Det citatet kan jag ta ansvar för och jag VET att Conrad själv står i lederhosen och äter knackwurst mit sauerkraut och planslipar alla völkllagg som han skeppar ut. Dessutom har han en egen produktionslinje på Straubingfabriken som bara tillverkar skidor åt honom.

Eller så kanske jag skämtade lite eftersom Hasse och jag har diskuterat Sport-Conrad tidigare?
Okej, då stryker jag dig från listan :) Det var några till här ovanför som uttryckte sig så som jag skrev och de verkade väldigt seriösa.

Senast ändrad:
"Even most new skis are not flat, because manufacturers have to keep up production, skis don't get a chance to fully cure in the mold. This means that even after the ski has been tuned at the factory it may continue to cure, causing the base to warp. Although skis today come finished better than ever, they can be improved."

Källa: TOKO Tech Manual Alpine 2005/2006, finns lite överallt på nätet bla här: http://www.tokous.com/Manuals/Alpine Tech Manual 0506.pdf

Denna tråd har ägnat sig specifikt åt Mantra och Gotama och en del av diskussionen har jag tolkat som att man tror detta är ett problem specifikt med Völkl och/eller den fabrik i Kina som bla tillverkar vissa Völkl modeller.

Baserat på citatet ovan är en troligare slutsats att just de två modeller av skidor, Mantra och Gotama, eller Völkl, som märke, åtnjuter den typ av kunder som uppmärksammar problem som dessa.

Och att problemen ligger i att fabrikerna, av diverse skäl, inte kan låta skidorna ligga och sätta sig, "cure", ordentligt innan man måste slipa och skicka iväg till återförsäljare.

Jag tror inte att det finns någon som tacklar käppar som inte kollar att skidorna är plana innan säsongen börjar, vare sig dom är nya eller gamla, Völkl eller annat märke.

Bara en tanke...

-fred, vind och snö
/r

En annan tanke i sammanhanget som bara delvis hör till ämnet. Om någon vet hur mycket manuellt arbete utöver maskintid det ligger på en skida? För om det är en stor del av kostnaden för tillverkningen och de kommer produceras i Kina, borde priset också sjunka markant. En Kines tjänar motsvarande ca 1 Us dollar /timme medans Tysken tjänar ca 25-30 Euro/timme. (källa en verkstadschef på ett internationellt bolag)
Tyvärr är detta verkligheten inom de flesta brancher. Företag och aktieägarna tjänar massvis, och de Kinesiska arbetarna har svältlöner. Tänk om vi vågade ryta till. Kanske blev lite politiskt, men se det som upplysning.
MVH
Anders

Zakarias sa:
Jag har precis pratat med völkl. Mantra tillverkas i Tyskland deremot tillverkas Gotama och Dogen i Kina. Likaså Karma.
Om Man läser på tailen på Mantra (vid svärdskaftet) så står det "Made in Germany" med stora bokstäver. Mantra tillverkas i Racefaberiken i Straubing. Mantra är den enda av freeride skidorna som tillverkas i Tyskland. Och även om nu Völkl skulle ha flyttat över produktionen till Kina denna säsong på Mantra så skulle dessa skidor inte komma ut på marknaden förens nästa säsong.
Sedan är det så att om man tillverkar skidan i ett levande material (trä) så kommer materialet alltid att förändra sig lite. T.ex om man inte limmar borrhålen så kommer den in fukt och träkärnan expanderar.

Belaget är 1,3 mm tjockt och är exakt samma belag som används på Racetigerserien. Detta är bekräftat av Simon på Völkl som precis pratade med Völkls utvecklingsansvarige i Tyskland.

MvH/Zakarias
Ville bara tillägga att jag precis fick ett par Karma 06/07 från sport-conrad, står "made in germany" på dem också.

Tillbaka
Topp