Skidnyheter inför 08/09

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
Skidnyheter inför 08/09
TexMurphy sa:
Man skall aldrig säga aldrig men jag har svårt att se att en skida med rocker någonsin kommer att kunna bli en "one quiver ski". Så med det som grund så anser jag att det är jäkla mycke väsen för väldigt lite när det gäller rockers, dom kommer alltid att vara en niche skida.

Tycker det är mycke intressantare att "one quiver" skidorna blivit så feta som dom är och har så låg chamber som dom har. Det visar lite bättre på vart utvecklingen är på väg. Visst det är kul att det kommer nya former och konstruktioner men just rocker har jag lite svårt att få stå fräs över.

Men visst skulle vara kul att provåka ett par någongång.

Tex
Vet inte om jag kan hålla med om det riktigt - rocker är ju en del av samma tänk som att skippa spannet och pintail: Öka bärkraften genom att sänka tailen ner i snön och ge nosen bästa möjliga bärkraft. När man pratar om rocker så pratar vi egentligen bara om en längre nos, utan att någon har sagt hur lång den ska vara. Jag tror definitivt att alla friåkningsskidor kommer att inspireras av dessa nya former (nya och nya...) mer eller mindre.
Samtidigt måste jag hålla med dig om att "one-quiver" skidan förmodligen aldrig kommer sakna spann helt och ha lång rocker. (Däremot är salomons "the rocker" ett j*vligt intressant koncept - hoppas vi får se mer skidor med det tänket i famtiden)

Skidnyheter inför 08/09
ISPO var en stor besvikelse. Inga riktigt nyheter. Mest intressant var Dynastars "nya" Pro Rider som skall testas så fort jag får köra skidor igen och sen JahLove från Nordica. Pjäxsidan så var Black Diamond en stor besvikelse då de var så sjukt mycket mjukare än jag trodde de skulle vara. Ghost ser intressant ut från Salomon iofs. På klädsidan kom det en hel del roligt. Massa blått och gult verkar det vara som gäller nästa år. Sen släpper KASK en fullface hjälm. Sjukt snygg. Extrem en skida med 118 mm i midjan.

//H

Tillbaka
Topp