SL, GS ...längden är kopplad till vad?

sweethood

Ny medlem
...något inriktad på race.

Jag var på en GS-tävling (U10) i helgen och kollade lite på åkarnas skidor. GS-skidorna såg ut att vara betydligt längre än åkaren själv, även om åkaren inte helt kunde åka på kanten i den portade backen (övertro från föräldrar?). Kollade med en förälder och han blev rek. och köpte 141 SL-skidor till sin grabb < 140 cm (seriös butik i Sthlm).
I många andra butiker rekommenderas -~15 cm kortare skidor än åkaren (generellt), här på forumet skriver man ofta någonstans mellan hakan och pannan (typ näsan). Går man in på snabbköpen (nämner inga namn på ”sportaffärerna”) så kan man få vad som helst.
Kollar man på Hargins SL-skidor så har jag för mig att han kör med 165 (det står det på dem iaf) och han är väl 180? Hans "mjukis"-skidor ser dock ut att vara något längre (http://mattiashargin.com/wp-content/uploads/2014/12/P1010741-1024x769.jpg).

Jag har läst att det kan skilja på rek. längd beroende på om det är en cap (”race”) eller macka, varför då?
Vad är längden på skidan kopplad till, längd på åkaren, kroppsvikt, åkteknik, nivå eller vad?
Kan även tänka mig att det kan skilja på längderna mellan race-skidor, "vanliga" pistskidor och ”hopp/åka-i-parken”-skidor, varför?

Skidans längd är i första hand beroende av skidans utformning, användningsområde, åkaren vikt, styrka och teknik ... Åkarens längd torde ha mycket liten betydelse.

Jag har liten koll på raceskidor, men visst är det så att herrar inte får ha kortare skidor än 165 cm i slalom och "alla" kör på denna längd. Sedan kan det skilja en hel del på hur skidan är uppbygd, dess styvhet och dämpning mm.

/MM

Kanske lite off topic; gällande WC SL-längd, jag tror, likt
@Mountain_Man, också att den undre gränsen för herrarnas SL-lagg är 165cm.

Jag har absolut inte någon koll på alpina WC-skidor men tror dock inte att "alla" åker på så korta skidor numer i samma utsträckning som det gjordes för några år sedan. Förra året såg jag någon intervju med en österrikisk toppåkare (kommer inte ihåg vem) som sa att många lämnar de kortaste SL-längderna för att risken för ofrivilliga piruetter och bakåtvolter blir för stor om man hamnar i obalans och baksits och att åkare nu tar till några extra centimeter för att inte få en för kort bakände på skidan. Och visst har det blivit färre spektakulära uråkningar i världscupen i det hänseendet på senare år. Eller?

@Mountain_Man
Ja, WC-åkarna (fabriksåkarna) har väl CM (Custom Made) på allt i backen?

@HeLium
Ja, min tanke också, vill man ha kortare skidor?

Kopplingen med Hargins skidor, var att han kör med 15 cm kortare skidor än hans kroppslängd medan butiken rekommenderar skidor som är längre än åkare, till en U10 (fyller 9 i år) som förmodligen inte ligger på Hargins nivå.

Nästan alla (jag kollade inte alla) U10-åkarna på tävlingen hade också lika långa eller längre än deras kroppslängd.
Så varför kör Hargin på 15 cm kortare skidor när man i butiken rek. samma längd som åkaren eller längre?

Reglerna finns här om någon är intresserad.
http://www.skidor.com/Grenar/Alpint/Tavling/Regler/

När det gäller FIS regler så ar det hårt reglerat
Ski length (Minimum) tolerance of +/-1cm
DH Ladies 210**
DH Men 218**
SG Ladies 205**
SG Men 210**
GS Ladies 188**
GS Men 195**
SL Ladies 155
SL Men 165*
** -5cm tolerance for FIS
* Men U18 (Junior I) at FIS -10cm tolerance

Profile width under Binding
DH Ladies <=65
DH Men <=65
SG Ladies <=65
SG Men <=65
GS Ladies <=65
GS Men <=65
SL Ladies >=63
SL Men >=63

Profile width in front of Binding
DH Ladies <=95
DH Men <=95
SG Ladies <=95
SG Men <=95
GS Ladies <=103
GS Men <=98

Radius (Minimum)
DH Ladies 50
DH Men 50
SG Ladies 40
SG Men 45
GS Ladies 30
GS Men 35

Standing height (ski/plates/binding) 50

http://www.fis-ski.com/mm/Document/...onequipment_1314_30.09.2013_clean_English.pdf

Det stämmer att längder är standardiserade för seniorer i FIS-sammanhang. Herrar åker på 165 i SL och 195 i GS, med några -cm tolerans. Från och med U14 finns ett FIS-reglemente för radie och längder, men vet inte riktigt hur strikt det efterlevs i dom åldrarna.
SL kan gärna vara korta. Trenden för GS tycker jag verkar vara längre och längre. I min dotters U14 åker de flesta SL på 5-10 kortare (än sig själv) och många GS på 15-20 längre, fast tillverkare och rekommendationer ofta säger 5-10 längre.
Men precis som nämnt är det snarare vikt, styrka samt teknik som avgör längden på skidan eftersom med längd kommer styvhet. Det kan skilja natt och dag i dom här åldersgrupperna. Prata med tränaren.
Hade en längddiskussion med en förälder som var på en internationell juniortävling i alperna, hans intryck var att svenskarna generellt valt att åka på längre skidor i GS jämfört med andra nationaliter. Kanske är våra ungar större och starkare med bättre teknik? Eller är det bara önsketänkande :) Ja, många föräldrar överskattar sina barns förmåga. Så även undertecknad.

Lite utanför grundfrågan...
Så varför fick min kompis rek. att köpa SL-skidor som var längre än åkaren?
Var det kanske för att inte behöva köpa 2 par, ett par SL och ett par GS?
- Bara han i butiken vet nog, för pappan ville egentligen köpa kortare...

Bör (rekommenderat) riktiga race-skidor vara kortare eller längre än t ex cap-"race"-skidorna (typ butiksracer)?

Ska man vara riktigt krass så är vikten viktigare än åkarens längd och sen ser nog verkligheten ut som att alla i samma åldersklass åker på samma längd i SL och samma i GS, ju högre upp i åldrarna så blir det sen skillnad på hårdhet på skidorna.
Trenden att jr åker på längre och längre i GS har att göra med att FIS regeln för seniorer säger 195cm vilket gör att man vill "vänja" sig med långa skidor

Lite utanför grundfrågan...
Så varför fick min kompis rek. att köpa SL-skidor som var längre än åkaren?
Var det kanske för att inte behöva köpa 2 par, ett par SL och ett par GS?
- Bara han i butiken vet nog, för pappan ville egentligen köpa kortare...

Bör (rekommenderat) riktiga race-skidor vara kortare eller längre än t ex cap-"race"-skidorna (typ butiksracer)?

Vet ej anledningen. Har aldrig hört eller sett någon som rekommenderat SL som är längre. Man åker ju ofta på enbart SL till att börja med, men inte som är längre. Finns sk multi-event också, men dom är mer som SL än GS. Inte heller dom ska vara längre. Det är först i GS man går på längre, eller på sina All Mountain/Free ride.

Anders_Nilson sa:
Trenden att jr åker på längre och längre i GS har att göra med att FIS regeln för seniorer säger 195cm vilket gör att man vill "vänja" sig med långa skidor
Tänkte också i dom banorna. Samtidigt lite obegripligt då att svenskar verkar anammat den linjen i större utsträckning än andra nationaliteter – enligt nämnda utsago. Vi pratar barn i U12-U14, som, om dom ens kommer dit, har 5-8 år till seniorlängder med dagens reglemente. Nu kanske den personen yrade, vilket jag iofs inte tror. Han verkade ha mycket bra koll på ungdomsracing och utrustning.

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Tänkte också i dom banorna. Samtidigt lite obegripligt då att svenskar verkar anammat den linjen i större utsträckning än andra nationaliteter – enligt nämnda utsago. Vi pratar barn i U12-U14, som, om dom ens kommer dit, har 5-8 år till seniorlängder med dagens reglemente. Nu kanske den personen yrade, vilket jag iofs inte tror. Han verkade ha mycket bra koll på ungdomsracing och utrustning.
Vet, kommer man ner på kontinenten så åker alla på SL skidor,GS skidor är väldigt ovanligt.
Men vi har en oxå en kultur där vi låter kidsen nöta port så fort vi kommer åt och vi tror att det är det bästa för dem.
För att inte tala om att vi ska ha plant, jämt, hårt underlag och rytmiska vilket lett till att WC tränarna sätter lite stökigt så åker åtminstone SE åkarna bort sig. (Ok den är kanske lite hård och de har blivit bättre)

Jag var den generationen som var med om det stora carving bytet eller vad man ska kalla det. I det skiftet var det väldigt mycket skador. När jag körde fis gjorde dessa regler om tusen gånger och det värkar vara lika dant idag. Generellt är en storslalomskida 10cm längre än åkaren och slalomskidor ca 20cm kortare än åkaren. Allt beror ju självklar på längden på åkaren. Men ta mig som är ca 185, jag har alltid så långt jag kommer ihåg haft 195, 193, 191 eller något i den stilen i GS, i slalom ville man ha så kort som möjligt ett tag. FIS släppte gränsen ett tag till 155, sen gick det till 165 och nu har jag faktiskt ingen aning vad den kortaste skidan får vara!?

Jag har alltid känt mig lurad, istället för att åka på något som jag trivdes på bestämmde fis eller tränare vad folk skulle åka på, jätte bra om det funkar för dig. Men skidor ska ju vara roligt och kännas bra, har ingen aning om hur nazi det är i ungdomstävlingssammanhang men tror det är viktigt att låta åkaren få testa olika och hitta det hen trivs på. Skidor sitter mycket i huvet. Trivs åkaren på skidorna trivs ofta skidorna på åkaren. Idag kör jag på så långa och så breda skidor jag hittar. Som Anders skriver ovan är skidsverige lite fyrkantigt när det kommer till portar eller till skidåkning generellt. När jag gick på skidgymnasium blev jag nästan avstängd för att jag åkte och körde puder i Ramundberget istället för att åka till getberget för en slutkörd slalom FIS. Det jag menar är att hitta det som funkar för er å skit i vad de andra har eller vad de i butiken säger. Skidtestarhelger är super bra på det sättet.

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
För att inte tala om att vi ska ha plant, jämt, hårt underlag och rytmiska vilket lett till att WC tränarna sätter lite stökigt så åker åtminstone SE åkarna bort sig. (Ok den är kanske lite hård och de har blivit bättre)
Ouch! Men det verkade ändå muntert härom helgen när dom var nere i Slovenien.

jarnebring sa:
Anders_Nilson sa:
Om vi hårddrar det lite så ta Wengens SL idag som exempel (Ouch - ännu hårdare, ledsen Mattias)

Anders_Nilson sa:
jarnebring sa:
Anders_Nilson sa:
Om vi hårddrar det lite så ta Wengens SL idag som exempel (Ouch - ännu hårdare, ledsen Mattias)
Ja han har ju själv lyft upp det som en sak att förbättra, att hantera stökiga underlag bättre. Men lite hårt kanske. Hirscher åkte ur och det var många som hade problem. Att starta sist i andra idag var ruggigt svårt. Och pratar vi varierad träning, så är ju Mattias en som åker en del fritt och gör filmer och grejer (bra på det). Hatten av till honom. Men jag håller helt med dig att det jag sett av barn- och ungdomsträning är väldigt portfokuserat (för mycket?). Nu finns ju intecterrängen överallt för skog, puder och annat... men ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp