Smokin KT-22 och isgrepp

Tonne

Ny medlem
Smokin KT-22 och isgrepp
Köpte en KT-22 förra säsongen och har mest kört den under fina och mjuka förhållanden och inte haft något problem med brädan.
Var uppe och körde nu i helgen och det var hårt och isigt och upplevde att jag inte hade något grepp alls, både på häl och tåkanten, lämnade in på slipning och det vart skillnad men inte så bra jag tycker att det borde kunna vara Kör en 166a och väger ca 100 kg, någon som haft liknande problem eller hur funkar era brädor?

Smokin KT-22 och isgrepp
combatspenat sa:
Det är tekniken som behövs slipas på inte kanterna, ;)
Behöver helt klart öva på teknikerna mer :), dock så provade jag ju min nya splitboard http://www.voile.com/voile-splitboards/voile-revelator-bc-splitboard-2014-2015.html nu i helgen och det är som natt och dag, den skar som en skridsko i isen utan magne-traction. Dock har jag inte tänkt att använda den i vanliga pister utan vill kunna använda KT-22, som känns lite kvickare i kant till kant och mer lättkörd.
Har du kört många brädor med magne-traction, ska man tänka på att något speciellt när man ligger på skär?
Eller ska jag försöka slipa kanterna själv och prova igen?

Smokin KT-22 och isgrepp
Är det inte meckit som f-n att slipa magne-traction?
Vet en slipverkstad verkligen hur man gör det?

Smokin KT-22 och isgrepp
Intressanta erfarenheter!

Sedan vintern 09-10 har jag åkt på alla årsmodeller av Smokin KT-22 166W. Jag håller den som en av de allra bästa brädor jag kört och det gäller alla underlag. Jag är 187 och väger ca 90 kg. Min åkstil är hård körning i pist men kör helst puder.

Jag har åkt massor med brädor med Magne Traction: Gnu, Lib och Smokin och tycker att brädor med MTX hanterar hårt underlag och is mycket bättre än brädor utan.

KT-22 är styvare än de flesta brädor och för mig funkar den hur bra som helst på hårt och isigt underlag.

Jag har svårt att se vad problemet skulle vara. Det är så otroligt individuellt hur man uppfattar olika brädor och generella råd funkar långt ifrån alltid.

Senast ändrad:
Smokin KT-22 och isgrepp
Tonne sa:
Kaskar sa:
Enligt http://www.lib-tech.com/2006/10/16/how-to-tune-de-tune-magne-traction-edges/ så verkar det inte svårare än vanligt, ev att man ska köpa deras egna slipverktyg som är lite kortare.
Får försöka få tag i en sån och prova.
Det svarar inte på frågan hur det gick när du lämnade in den p åslipning. Det är inte så att slipnissen fuckade upp hela magnetraction-köret genom att köra brädan i slipbänken då?

Smokin KT-22 och isgrepp
Doughboy sa:
Intressanta erfarenheter!

Sedan vintern 09-10 har jag åkt på alla årsmodeller av Smokin KT-22 166W. Jag håller den som en av de allra bästa brädor jag kört och det gäller alla underlag. Jag är 187 och väger ca 90 kg. Min åkstil är hård körning i pist men kör helst puder.

Jag har åkt massor med brädor med Magne Traction: Gnu, Lib och Smokin och tycker att brädor med MTX hanterar hårt underlag och is mycket bättre än brädor utan.

KT-22 är styvare än de flesta brädor och för mig funkar den hur bra som helst på hårt och isigt underlag.

Jag har svårt att se vad problemet skulle vara. Det är så otroligt individuellt hur man uppfattar olika brädor och generella råd funkar långt ifrån alltid.
Okej, känns som om det inte ska vara något problem med hur brädan ska klara is och hård pist.
Brukar du slipa kanterna ofta?
Får prova att slipa igen och se om det blir bättre, annars är det väl mer övning som gäller.

Smokin KT-22 och isgrepp
Kaskar sa:
Tonne sa:
Kaskar sa:
Enligt http://www.lib-tech.com/2006/10/16/how-to-tune-de-tune-magne-traction-edges/ så verkar det inte svårare än vanligt, ev att man ska köpa deras egna slipverktyg som är lite kortare.
Får försöka få tag i en sån och prova.
Det svarar inte på frågan hur det gick när du lämnade in den p åslipning. Det är inte så att slipnissen fuckade upp hela magnetraction-köret genom att köra brädan i slipbänken då?
Mycket möjligt, vart lite bättre efter men inte så bra som jag vill.
Får prova att slipa själv och se om det blir bättre.

Tillbaka
Topp