Snöläget i alperna, värdelöst?

Fr4dde

Medlem
Hej
Hur är väderläget i alperna?
Nån som kan posta bilder så man blir lite glad, webbkamerorna gör en bara deprimerad. Såg att det var möjligtvis lite snö på ingång i början av januari men den kanske också bestämmer sig för att blåsa västerut eller bli till regn. Läget känns hopplöst med 8 grader i Arlberg idag :(

Senast ändrad:
Ska till Bad Gastein v3 och det är ju som du säger, deprimerande. Bara hålla tummarna att det ska komma lite snart!

Arlberg, st.anton.. Så dåligt det kan bli? Stuben går knappt att åka i trots öppna backar pga för mycket sten...

Bild på kk från pisten.

Zermatt/Cervinia har glaciärsnö och spray men det mesta är dock öppet. Problemet med sten i pisten finns även här. Början av Januari hoppas vi på nu och det ser ju ljust ut (slå i trä):rolleyes:

Åkt puder i les arcs och la plagne i två veckor nu, senast idag knädjup snö i ett fält skyddat från solen. Är du bara redo för att jobba lite för det tror jag inte det ska vara några problem med bra snö om du kan ta dig över 2500m.
Majoriteten av pisten är öppen men även om underlaget är bra är det lite för mycket stenar och britter därför min smak...

Hej!

Är det någon som minns om det var samma "snöupplägg" förra året, d.v.s att snön dröjde. Har för mig att det ändå kom dumpar. Jag har varit ner till alpen varje år i tio år ( hittat bra puder alla de åren ) utom förra året, var i Nippon då, så jag har dålig koll.

Någon som minns:-)

SalomonRocker sa:
Hej!

Är det någon som minns om det var samma "snöupplägg" förra året, d.v.s att snön dröjde. Har för mig att det ändå kom dumpar. Jag har varit ner till alpen varje år i tio år ( hittat bra puder alla de åren ) utom förra året, var i Nippon då, så jag har dålig koll.

Någon som minns:-)
I Lech som ligger i Arlberg var det definitivt inte såhär illa förra året. Så mycket stängda pister som det är nu har det inte varit på länge. Har aldrig sett så mycket barmark i slutet av december. När vi kom ner förra året vid samma tid hade vi en hel del fluffig puder på ställen som det är gräs och sten på idag..

Btw progonosen looks good, snön kommer. Dock 9 plus idag????

@Blide
@sackelman

Ang. Val Thorens: Nederbördsmässigt ser den kommande veckan ut som rena himmelriket jämfört med merparten av december. Dock är det extremt lite snö kvar sedan dumpen för en månad sedan eftersom det varit så varmt. Ledordet både i och utanför pisterna är "sten". Tyvärr. Sydsidorna utanför pisten är i princip barmark upp emot 2500 meter, nordsidorna är bättre men det är tunt där med. Det blir lite stenslalom av det, eftersom det inte kommit tillräckligt med snö för att jämna ut terrängen.
Tänkte ta en rekrunda imorgon och kolla hur det ser ut lite varstans, för att ha färska referenser om vad som kommer gömmas under snön när den väl kommer. :D

Ajaj, men man ska inte klaga när det finns nästa en halvmeter i prognosen :)

Packar puderlaggen (också..) och hoppas på det bästa.

Hojta till om du själv eller någon kompis vill byta en liten rundvisning mot afterski-öl när den nya snön väl har landat ;-)

Ska åka ner till chamonix på lördag, någon på plats som har koll på vart i systemet det är ok åkning? Och hur väderläget ser ut...mvh Martin

Arlberg idag, Lech Steinmähder. Shitfu*kconditions

Bilden ville inte laddas upp.. Ska se om ja kan få de till att samarbeta

Senast ändrad:
Uppskattningsvis två decimeter nysnö i byn i Val Thorens nu
@Blide. :D
Och jag skulle gissa att det har fallit mer än så högre upp.

Tillbaka
Topp