Tankar kring ditt "quiver" inför 11/12?

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
Så här lagom i sensommarvärmen börjar man ju smått fundera på hur man ska utveckla/utöka/minska/bredda/modernisera sin skidgarderob. Därför tycker jag det är dags att dra igång en tråd för allmänt quiver-snack med tankar och idéer inför säsongen.

För att få fart på det hela får jag väl själv börja med mina egna tankar:

Pistskidor:
Inga förändringar. Jag kör vidare på samma som jag har haft de senaste tre vintrarna.
Fischer GS 183 och SL 161cm racestock. De går så pass bra och används så pass lite att jag inte behöver, eller ens är sugen på att byta. Bättre att lägga pengarna på underhåll så att kanterna är som rakblad hela tiden. Racestockskidor blir fasen bara bättre och bättre ju mer man åker på dom.

Offpist/everyday:
Ut ur garderoben: Fatypus I-rock 186cm. Har gett mycket kul åkning och det svider att sälja dom, men jag konstaterar att jag får allt mindre dagar per år där en 126mm-skida är bättre än en 115. Speciellt i de fall när man gör veckoresor och inte kan dra med sig en skidbox full med lagg, utan får nöja sig med ett par. Tyvärr. En kanonskida annars för segmentet.

Nuvarande sortiment:

Icelantic Keeper 178cm - för lekfull åkning, främst i Sverige. 119mm under foten. Klarar även alper och större åkning, men är då mer poppig och snärtig än chargig. Underhåller tom i låglandsbackar med sin korta skärning. Förbannat kul skida som jag behåller från förra säsongen. Som namnet antyder... it's a Keeper :)

Down Skis Countdown 2 - ett tillskott från i våras som blir min huvudskida för större åkning i vinter. 115mm under foten, en nästintill perfekt rockerkurva som får ögonen att tåras på prylbögen och precis lagom skärning på 25m. Vann duellen mot I-rock som huvudskida för mig tack vare pistegenskaperna i kombination med ett flyt och hantering i lösare snö som inte var långt bakom Fatypusen.

Icelantic Shaman 184cm - egentligen utdaterad, men den står i ett garage nere i Alperna och får stå kvar där. Går bra i pisten och i fast offpist, men flyter dåligt pga för mycket spann. Men smidigt att ha ett par undangömda där nere när man flyger ner utan att betala flygfrakt.

Möjliga bubblare som kan få äran att inhandlas under säsongen:

Salomon Rocker2 - Hypemaskinen går som vanligt för fullt när det gäller late-releaser från Solly, och nog fasen blir man sugen på att testa. Detta till trots att jag precis har konstaterat att jag borde välja 115-120mm.

Völkl Shiro - Ooooooh, den har jag väntat på. Redan efter en dags test av Kuron eftersökte både jag, MarkusO och xJONx en skida som hade Kurons shape, men som var smalare. Det tog tre år för Völkl att räkna ut samma sak. Nu är den här. Måste testas. Frågan är bara om jag blir ägare till ett par eller ej.

Icelantic Gypsy - Icelantics poppiga konstruktion i en fullrocker... hmmm... kan bli bra. Hoppas Stine på FatBastards drar med sig ett par till skidtestarhelgerna. Vågar inte blindköpa den dock.

Hela Black Diamonds nya linje - Megawatt i ny tappning. Gigawatt blir nya superfat-skidan. Diverse tiprockat neråt i bredd. Klart intressant, men svårt att få till några test. Man kan ju hoppas på mer synlighet på den svenska marknaden.

Hendryx 920, eller nåt annat från Luthmans trolleributik. Egentligen borde man äga ett par. Det finns knappast bättre grejor att åka pist i Sverige med, och ändå inte vara helt lost om man hamnar utanför i knädjupt.

DP 112 - Hade varit kul att ha ett par... Hoppas att de sänker tip-rockern en aning så att den inte näbbar lika mycket i löst.

Ett ständigt sökande. Mer intressant kommer säkerligen att dyka upp.

Så... hur ser utvecklingen ut i din skidgarderob? Vad ska ut och vad ska in?

Senast ändrad:
Jag tycker helt klart att du har funderat lite för lite över nästa års quiver :P

Down skis countdown 2? Dåligt med info/bilder på hemsidan, ge mig? :)

Inget ska nog ut men ska inhandla både puder och park skidor. Är klar på puderskidorna, köper ett par begagnade EP Pro till riktigt bra pris. Parkskidor blir förmodligen ett par Majesty Rock N Rolla, men nu är det ju Freeride-skidor det handlar om så ska inte gå in för mycket på det. Om det är någon som vet någonting om dom så tar jag gärna emot lite information!

Har sen tidigare ett par Atomic Race SL 165 cm som jag ska köra vidare på under säsongen, framförallt under skidlärarstegen, sen kanske man plockar ut något kul ur skidhyran på anläggningen jag ska jobba på. Sen så har jag ett par Faction 3.Zero utan rocker som funkar bra för blandad åkning och hård offpist. Har även ett par sletna Kung Fujas i reserv för typ allt utom piståkning och hårt packad snö..

Det enda jag egentligen funderar på är vilka lagg som ska med till Italien den månaden vi ska dit med SCoTT. Kan ju snöa otroligt mycket i Monte Rosa, men förra året var januari och februari mest soligt så det är ju frågan om jag ska satsa på att köra Faction eller Line där nere dom dagar det bjuds på bra snö. Annars kommer vi nöta mest pist..

Min skidgarderob kommer stå asstill. Mina surt förvärvade sommarjobbsdineros (och den hundringen som blir över av CSN i månaden, att studera är ekonomiskt harakiri) kommer gå till att försöka komma nånstans längre bort än hammarbybacken.

Eller ja, det och sen försöka bygga på mitt tradrack, då jag råkade spendera sommaren med att bli biten av en ny typ av klättring. Skitliv. Det sköna med det hela är i alla fall att jag slipper fundera över skidor!

Senast ändrad:
Sj har jag inga funderingar just nu. Hade haft det om min vinter skulle sett annorlunda ut....dvs en resa till Kanada/Japan.

För mig så kommer Vassfjället, Åre och Oppdal vara mina vanligaste resmål och där behöver jag inga tokbreda lagg. Mina Moment Bibby 190 kommer få hänga med då snön blir mer tredimensionell även för turer så det kommer sitta Quiverkiller inserts i de för STH16/916 och Dukes. Som daily driver ska jag ha ett par Moment PB&J 188 med ett antingen FKS185 eller STH16 (har inte bestämt mig där) Nästan mittmonterade allmountainlagg med symetriskt flex och rocker men direktional shape 101mm under foten, 26m R....kommer bli fint :)

Nu en lite ny variant, hade Gotama som daily driver de senaste två vintrarna vilket jag gillade men den blev för mjuk och med längsgående rocker jobbig att landa dropp med på hårdare snö vilket jag åker en del då jag bor i östersund.

Jag ska iår prova en lite ny grej, får se vad jag tycker.

Daily driver
ON3P Billy Goat 191, 143-118-128, radie 28,3 med duke som daily driver när det inte är is men speciellt som enda skida att ta med på resor.

Åreskida
ON3P Jernonimo 181, 126-96-120, radie 21,4 för tillfället utan bindning då jag har dalbello virus tour som enda pjäxa just nu, som varjedagskida i Åre när det inte snöat, lite skog lite park lite piståkning. Jag åker aldrig på de pistskidor jag äger så därför valt att gå ner i midja och längd på prov för att få en kvickare skida som även är kul i parkåkning vilket jag återupptog lite i vintras efter sex års frånvaro.

Puderskida
Bluehouse Maven 189, 154-139-151 som puderskida med sth16 men duke kommer inför nästa resa till japan/canada/indien. Underbar när det är mjukt men tycker den inte håller sig när det blir uppskört tyvärr =( Däremot gör den 10cm i åre till bottenlöst vilket gör den till en grym skida på förssäsongen trot eller ej =)

Min tur och lättviktsskida 1750g/skida med dynafit ft12
High Society Freeride 186, 136-104-126, radie 23 lika lätt som stoke men bra mkt hårdare och roligare att åka på. Med den breda nosen fungerar de väldigt bra i lös snö trots avsaknaden av rocker nu för tiden ;)

Så va tror ni om min idé att gå ner i midja och längd för sverige?
Den enda fundering jag har är en skida typ 115mm midja 180 lång för skog i Åre men vill inte ha för många skidor och vet inte heller vilken den skulle vara, får bli senare isf...
/G

Senast ändrad:
Min enda tanke ær att få plats med skidorna i flickvænnens førråd. Snacka om tråkig anledning før ett smalare quiver :)

Jarle sa:
Jag tycker helt klart att du har funderat lite för lite över nästa års quiver :P

Nu förstår jag inte din ton av ironi. Och vad ska jag annars göra förutom att fundera på nästa års quiver menar du? Det är ju ett ständigt aktuellt ämne ;)

Det finns rockerkurvor på hemsidan, men jag kan väl skriva ihop en liten recension rörande CD2 från Down plus ta lite foton vid tillfälle. Jag får väl ta det nästa gång jag är nere och rotar i förrådet i den mörka källaren. Trevliga skidor iaf.

LawndartGustav sa:
]Däremot gör den 10cm i åre till bottenlöst vilket gör den till en grym skida på förssäsongen trot eller ej =)
En ofta bortglömd aspekt som ger fler kvalitetsdagar till den som vågar dra med sig superfats trots att det egentligen inte "behövs". Fasen då. Jag kanske skulle ha behållt fettona? ;)

Oj, nu fick man tänka till lite över vilka skidor man har nuförtiden...

Om vi börjar smalt och går uppåt...

Jag sålde mina gamla slalomskidor för några veckor sedan, ett par Salomon 3V Lab 165cm då de kändes lite väl mjuka och sällan användes. Kul i Stockholm, men i backar med mer än 100m fallhöjd är storslalom så mycket roligare! Jag behåller med andra ord mina fantastiska Atomic GS12 191cm, även om de sällan åks är det en fantastisk skida som är betydligt mångsidigare än man tror. Bättre skida att bröta pist med i Åre finns knappt!

Nästa breddkategori blir parskidorna. Har ett par Salomon Dumont 176cm med FKS155 som jag har som slitochsläng-parkskida. Längden gör inte riktigt skidan rättvisa (har haft ett par 181'or tidigare, $$$) så den känns kort och stabbig. Jag kommer ha kvar dem, men det blir för rails only.
Nyköp blir det däremot för ett par Salomon 2012 i den nya 186-längden. En ruggigt kul skida i 179cm, men jag saknade lite längd. I 186-längd kommer det vara en löjligt perfekt allroundskida för mig. Perfekt parkskida för min typ av parkåkning (fokus hopp/butters) och tillräckligt mycket skida för att ta med ut i pisten och lite utanför. Bestyckas givetvis med STH16.

Mina DPS Wailer 112RP 190cm med FKS185 får givetvis vara kvar, carvingmaskiner utan dess like och en offpistskida som klarar allt! Har hudar till dessa och måste styra trekkers (lånat tidigare). Det jag saknade/inte gillade med 112'orna är det som MnO (givetvis) är inne på. Lite för mycket rocker vilket gör att de tappar i döda-stora-berg-segmentet. De saknar det som är så fantastiskt med mina gamla Lotus 120 190cm, det konstanta stomp-läget och avsaknaden av hastighetsbegränsning. Lotusarna är kvar, dock avmonterade och kommer nog förvandlas till jävligt exklusiva bokhyllor någon gång i framtiden.

Vi kommer alltså helt osökt till mitt andra inköpsområde, avslutningen i mitt quiver, avrundningen med det som skall vara den roligaste skidan. Jag och några polare har Japan-planer för januari, så jag känner mig befogad att gå balls to the wall... Drömmen hade ju varit ett par DPS Lotus 138 190cm. Jag tror ett par Hybrider hade räckt, lite billigare och jag känner inte riktigt behovet av att ha en superduperlätt skida som Pure ger.
Mitt andra alternativ som jag faktiskt lutar åt är ett par Salomon Rocker2 192cm. Antagligen inte samma insanely bra puderskida som ett par 138'or, men de blir betydligt billigare (ni kanske ser ett mönster...) och så kan man ju köra lite baklänges och antagligen snurra betydligt bättre.

Det som skall ut är redan sålt, dvs. sl-skidorna, och jag går och funderar/väntar på att få sätta tänderna i 2012 och ett par puderplank.

Senast ändrad:
MnO sa:
Jarle sa:

Nu förstår jag inte din ton av ironi. Och vad ska jag annars göra förutom att fundera på nästa års quiver menar du? Det är ju ett ständigt aktuellt ämne ;)

Det finns rockerkurvor på hemsidan, men jag kan väl skriva ihop en liten recension rörande CD2 från Down plus ta lite foton vid tillfälle. Jag får väl ta det nästa gång jag är nere och rotar i förrådet i den mörka källaren. Trevliga skidor iaf.
Ironi?! Det finns säkert en hel hög med små indymärken som du har missat! Hittar säkert en ny tillverkare i veckan. :P

Jag tror jag får lära mig att läsa eller skaffa glasögon. Hittade kurvan nu, ser riktigt fin ut, hade vart kul att testa.

Shiro verkar alla vara överens om att det är en toppenskida. Inte testat själv men Pontus från skistore hade med ett par till Japan (åktes slask/återfruset/dust on crust) och tyckte den var riktigt rolig.

Kul att du hittat tillbaka till forumet :)

Själv kommer jag åka på pistskidor (115 midja), parkskidor (115 samt ~100 midja) och allroundskidor (120 samt 122 midja), samtliga med någon forma av rocker/early rise.

Ska för övrigt också montera ett par, hör och häpna, dukes (eller om salomon hinner ut med sin och den ser lovande ut) på ett par skidor som kommer att bli dedikerade för strandpromenade

Jarle sa:
Shiro verkar alla vara överens om att det är en toppenskida. Inte testat själv men Pontus från skistore hade med ett par till Japan (åktes slask/återfruset/dust on crust) och tyckte den var riktigt rolig.
vadå, hade inte vi bara pow i japan? är det inte därför man åker dit? det ska ju vara vattentätt enligt säkra källor!

Det jag funderar över i sammanhanget är hur ordet 'quiver' har kunnat bli så etablerat. Var tvungen att kolla vad det betyder och svaret var koger, dvs en träryggsäck som Robin Hood hade sina pilar i. Får inte riktigt ihop det med skidåkning.

Antar att någon känd person var den första att säga det och att det är därför alla tog efter, eller att det är ett ord som är mer spritt än i skidåkar- och bågskyttekretsar och betyder typ utrustningsväska eller något annat mer vitt begrepp, och som jag missat helt.

Får jag ingen vettig förklaring tänker jag börja prata om vilken utrustning jag har i min tvärflöjtsväska. Känns mer logiskt, jag har aldrig skjutit pilbåge men spelade blockflöjt ett par år i mellanstadiet.

Koger är ju den korrekta översättningen, personligen tycker jag stall, dvs. skidstall känns bättre på något sätt. Eller arsenal. Det är ju (storabergs-)vapen vi snackar om!

Men man förstår ju hur jänkarna som började med begreppet resonerar. Någongång på åttiotalet var det säkert någon tjomme som hade en hel drös med finfina fullängdsskidor ståendes i något hörn i ett garaget. Grejerna var ju inte formade på samma sätt som idag så jag kan verkligen se en samling med stickor och pinnar framför mig, inte allt för långsökt för att kunna gå som pilar ihopsamlade i ett koger... Det om det...

Lee-nus sa:
Jarle sa:
vadå, hade inte vi bara pow i japan? är det inte därför man åker dit? det ska ju vara vattentätt enligt säkra källor!
Mina skor var inte vattentäta i regnet :P Men kul, det hade vi!

Nästa gång jag kommer får du ge f*n i regnadansen två månader i förväg!

Senast ändrad:
Sulan sa:
Det jag funderar över i sammanhanget är hur ordet 'quiver' har kunnat bli så etablerat. Var tvungen att kolla vad det betyder och svaret var koger, dvs en träryggsäck som Robin Hood hade sina pilar i. Får inte riktigt ihop det med skidåkning.

Antar att någon känd person var den första att säga det och att det är därför alla tog efter, eller att det är ett ord som är mer spritt än i skidåkar- och bågskyttekretsar och betyder typ utrustningsväska eller något annat mer vitt begrepp, och som jag missat helt.

Får jag ingen vettig förklaring tänker jag börja prata om vilken utrustning jag har i min tvärflöjtsväska. Känns mer logiskt, jag har aldrig skjutit pilbåge men spelade blockflöjt ett par år i mellanstadiet.
Jag använder termen "skidgarderob" om jag pratar svenska, och ska jag vara ärlig så har jag aldrig haft någon sådan. Däremot kanske jag hade lättare än andra att acceptera termen quiver, eller koger. Detta eftersom min huvudsport är just bågskytte sedan många år tillbaka. Jag är faktiskt som ren kuriosa-info f.d. världsmästare och är för tillfället rankad tvåa i världen i min disciplin (inte den olympiska dessvärre, utan klassiskt, eller barebow, som det också heter). Så koger har jag rätt bra koll på, inklusive det mesta annat som har med bågskytte att göra :)

Rent begreppsmässigt så användes ju ordet "quiver" redan på det tidigare dominerande PowderMag Forum, och det hängde sedan med när det forumet dog ut och togs över av Teton som världens ledande skidforum för friåkning. Alla har väl tittat igenom den klassiska "Quiver-pic"-tråden någon gång. Det är helt enkelt ett etablerat internationellt uttryck för den uppsättning skidor man åker på för tillfället.

Senast ändrad:
Sulan sa:

Jag tänker på ekorrar =) och nej jag är inte tokig!

De flesta människors första tanke när de tänker koger och pilbåge är förmodligen krig och spetsiga likadana pilar.
Men pilbågen uppfanns för att jaga och användes och används fortfarande för detta ändamål.
När man jagar olika djur använder man olika pilar för att orsaka olika skada. Hullingar på spetsarna till vissa djur och bara spets till vissa djur. När man jagar ekorre använder men en platt eller rundad boll längst fram för att inte skada pälsen.

Det jag vill säga är att det är så jag ser på ett koger, olika pilar (skidor) för olika ändamål.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Lee-nus sa:
Jarle sa:
Mina skor var inte vattentäta i regnet :P Men kul, det hade vi!

Nästa gång jag kommer får du ge f*n i regnadansen två månader i förväg!
hur kan du inte ha vattentäta skor? du drar ju med dig regn var du än drar fram.

själv kommer jag åka på skilogik rock star (117 mm, 14 m, rocker/rocker) och skilogik depth hoar (143 mm, 23 m, rocker/rocker). och nån gång efter nyår tillkommer en ännu hemlig nyhet inför 2012/13... :)

edit: glömde min trotjänare, skilogik howitzer (110 mm, 22 m, tip rocker)...

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Min tur och lättviktsskida 1750g/skida med dynafit ft12
High Society Freeride 186, 136-104-126, radie 23 lika lätt som stoke men bra mkt hårdare och roligare att åka på. Med den breda nosen fungerar de väldigt bra i lös snö trots avsaknaden av rocker nu för tiden ;)
/G
Den verkar schysst, bytte just upp mig från förra säsongens Stoke 182 till 191 varianten. Får se om det råder bot på det uppkörda puderet som jag tyckte 182:orna hade svårt med... Hoppas också kunna byta upp FT12 mot ett par Plum, inte för att jag har något emot Dynafit men har man haft ett par Plum i handen är det svårt att inte vilja ha. Ser verkligen helt otroligt välgjorda ut och väger dessutom mindre, vilket kan behövas till de längre skidorna. (Alltså ett par sparsamt använda FT12 till salu om nån är sugen ;-)

Sen har ju orginal EHP 193 varit med 3 säsonger nu, kanterna går bara inte att få vassa längre. Får se om det finns utrymme för att köpa ett nytt par av senare årsmodell, för Duke:en håller nog för en 3 säsong utan att klappa allt för farligt.
Drömmen vore ett par Kästle 108 195, har bara läst bra grejer om dem men kostar ju också en slant. Är också lite sugen på ett par El Dictator också, trotts blandade recensioner.

Hade gärna toppat med ett par Kuro 195 (Testade 185 och gillade dem verkligen) eller Poo2oon 189 (Någon som vet hur långa de egentligen är?), de senares shape verkar verkligen genomtänkt och vikten på ca 2,2 kg per skida skulle kunna göra dem till en väldigt bra inbounds puderdag/kortare pudertur-skida.
Men högst upp på shoppinglistan står ett par Dynafit TLT5P, så får väl se hur mycket mer utrustning jag har råd med när de sitter på fötterna och pengar till en Alaska resa är borträknade, hmm får nog jobba mer...

Blide sa:
Hoppas också kunna byta upp FT12 mot ett par Plum, inte för att jag har något emot Dynafit men har man haft ett par Plum i handen är det svårt att inte vilja ha. Ser verkligen helt otroligt välgjorda ut och väger dessutom mindre, vilket kan behövas till de längre skidorna. (Alltså ett par sparsamt använda FT12 till salu om nån är sugen ;-)
Själv behöver jag skistoppers, vågar inte ens ställa mig på en topp utan ;) (tappat en skida en gång när jag hade smala skistoppers på en bred skida)
Dynafit här ju oxå bindningar med samma vikt.

Blide sa:
Men högst upp på shoppinglistan står ett par Dynafit TLT5P, så får väl se hur mycket mer utrustning jag har råd med när de sitter på fötterna och pengar till en Alaska resa är borträknade, hmm får nog jobba mer...
ska du ha de pjäxorna till dina stoke? har inte testat liknande pjäxor, hur e dom att åka i?

Lee-nus sa:
... och nån gång efter nyår tillkommer en ännu hemlig nyhet inför 2012/13... :)
Jasså, vad kan det vara?

Min quiver för vintern:
DPS Lotus 120, 200cm special edition
DPS Wailer 112RP, 190cm Sweden edition
DPS Wailer 105, 188cm med dukes
DPS ********, ***cm (superjättetopphemlig modell, kommer snart finnas på ett skidtest nära dig)
Eventuellt ett par spoon om modellen blir klar under året.
:D

Får bara ha två skidor i quivern i år, förutom mina slalomskidor. Har dock beslutat att eftersom jag bara får ha två par skidor, så får jag köpa bägge två par nya nu i höst.
Har sålt mina Coreupt TJ, Armada ARG och 4FRNT CRJ. K2 domain samt 4FRNT EHP ska säljas.

Har köpt ett par Atomic Punx 182 2012'or. Har hört lite dåligt om kvaliteten på dessa skidor, men det gör inget då jag inte kör rails. Har en STH 16 till dessa.

Funderar starkt på ett par Atomic Bent Chetler 183 med grön/orange FFG 16,
Andra starka kanidater är 4FRNT YLE, Völkl Shiro och Line Opus.
Det är ju dock så sjukt svårt att välja skidor, speciellt när man inte får pröva dom först.

Men som det är nu så lutar det mest år BC eller YLE.

Skare sa:
MnO: Hur många skiddagar har du att fördela på dessa sex par skidor du äger?
Jadu, Skare, det är alldeles för få numera. Säsongartiden när man loggade in 110-120 åkdagar per år börjar bli avlägsen. Numera är har jag ett vanligt kontorsjobb. Ett bra sådant iofs, men ändock långt från optimalt för att beta av skiddagar. Som tur är är jag nere i alperna i princip varannan helg året runt, så det blir alltid en del bonusdagar tack vare det. Basläger i Alperna i form av en flickvän kan rekommenderas :)

Får jag ihop 40 åkdagar så får jag nog vara nöjd, och blir det 50 är det ett bra år. Då räknar jag in även låglandsåkning. Det fördelas långt ifrån jämnt mellan skidparen (fem sådana dock, inte sex än så länge). 10 på SL kanske som jag kör enbart i lågland i princip, några enstaka åk på GS:en och resterande 30-40 dagar blandat mellan de tre bredlaggen.

Hade jag haft kontor i Åre så hade det blivit betydligt mer ;)

40-50 är bra för att jobba och inte bo vid skidåkningen. Respekt! Du får flytta upp kontoret hit så kan du utan problem dubbla dosen. Själv har jag också en jädrans massa skidor och sedan jag blev helt hookad av att tura har det tillkommit fyra par med Dynafit-bindning. Får bli en utförsäljning i höst.

Daily driver
191 On3p Wrenegade
Bør funke på det meste av føre. Stiv og nok rocker.

Pudder
Line EP Pro
Kan ikke bli mer morro i dyp snø.

Skit/Park
178 Line Chronic Cryptonite (vurderes byttet ut mot 186 On3p Jeronimo)

PNyberg sa:
För mig så kommer Vassfjället, Åre och Oppdal vara mina vanligaste resmål och där behöver jag inga tokbreda lagg.
Hva du skal studere i Trondheim? Masse skiglade studenter her! Et par ski som takler tung og vindblåst snø er must på Oppdal forresten, blåser alltid når det snør som mest ;)

MrLarsen sa:
Daily driver
191 On3p Wrenegade

Pudder
Line EP Pro

Skit/Park

PNyberg sa:
För mig så kommer Vassfjället, Åre och Oppdal vara mina vanligaste resmål och där behöver jag inga tokbreda lagg.
Hva du skal studere i Trondheim? Masse skiglade studenter her! Et par ski som takler tung og vindblåst snø er must på Oppdal forresten, blåser alltid når det snør som mest ;)
Ska läsa Internationell Marknadsföring på BI :)
Jodå..såna skidor har jag allt :)

Läser du också i T-heim?

PNyberg sa:
MrLarsen sa:
Daily driver
191 On3p Wrenegade

Pudder
Line EP Pro

Skit/Park

PNyberg sa:
Ska läsa Internationell Marknadsföring på BI :)
Jodå..såna skidor har jag allt :)

Läser du också i T-heim?
Kan av og til lure på hvor mye jeg faktisk leser, har egentlig 1 år igjen av mastergraden i Materialteknologi på NTNU, men bruker nok litt lenger tid pga. at jeg tar sesongen i alpene til vinteren. Sjekk forresten ut UKA i høst, blir nok bra (www.uka.no)

Slalom A.k.a sthlms-åkning
Gotama i 190 med ett par Atomic-bindningar. Dessa är mina mordvapen, slakthus-verktyg och stenskidor. Kort & gott, ett par slynor.

Allt annat
DPS Lotus 120 (200cm Pure) med Rossi XXL 200. Underbara skidor med en mindre underbar uppsättning bindningar. Men dom är djävulskt stabila och funkar på nästan alla underlag. Väntar fortfarande på den där puderdagen då dom skall komma till sin fulla rätt..

Kommer inte bli så mycket skidor som jag önskar i år heller....Och pengarna hamnar på andra håll.

Behåller min utrustning men slipar nog ner kanterna på mina Salomon Simon Dumont Pro Model -08 pga. att jag vill raila mer kommande säsong.

Rose_N sa:
Slalom A.k.a sthlms-åkning
Gotama i 190 med ett par Atomic-bindningar. Dessa är mina mordvapen, slakthus-verktyg och stenskidor. Kort & gott, ett par slynor.

Allt annat
DPS Lotus 120 (200cm Pure) med Rossi XXL 200. Underbara skidor med en mindre underbar uppsättning bindningar. Men dom är djävulskt stabila och funkar på nästan alla underlag. Väntar fortfarande på den där puderdagen då dom skall komma till sin fulla rätt..

Kommer inte bli så mycket skidor som jag önskar i år heller....Och pengarna hamnar på andra håll.
Det var en liten, men sannerligen köttig uppsättning lagg... Lotus 120 i 200cm-versionen... det måste vara en fallhöjdsdräpare av rang.

I år blir det:
- En køttarskida

- En topptursskida

- En lek/pist-skida

Skillnaden mot førra året ær att då var topptursskidan och lekskidan samma. Inte optimalt att lalla runt med fritschi i pisten.

Sen ær mærken och form ganska irrelevant, men køttarskidan ær samma Ehp 193 som jag hade førra året.

Hello freeride. Har lite funderingar kring mina nuvarande skidor som kanske ni kan hjälpa mig med.

Har i dagsläget inför kommande säsong 5 par skidor.

Salomon Rocker 2, Salomon Czar, Salomon Foil (gamla as, ska bort) , Atomic Bent Chetler och ett par Rossignol S3
Kommer köra Rocker2an med vanliga sth16 bindningar. Har just nu Marker Duke på Czaren vilket jag är lite osäker på då jag inte egentligen gillar den som turskida, den är lite för tung och tråkig helt enkelt. Men den är bra iom att de inte är tailrocker och mer av hudarna ligger i när man går på skare och liknande. Kommer troligtvis sälja Bentchetler skisen då de är så pass lika Rocker2an ( kör 183 på Bentchetler å 193 på Rocker2an) . Men Chetlerna är så jävla snygga så skulle vilja ha kvar dom som typ skogsköttar/lekskidor)

Frågan är ska man slänga på Duken på Rossi S3orna? Kommer jag ha nytta av ett par skidor med 98 mm under foten med tip/tail-rocker när jag turar? Turar mest korta sträckor runt 1 timme max för att hitta puder. Eller ska jag ha kvar Czaren som turskidor? Kommer då köra Rocker 2an som puderlagg, czaren som turlagg och S3orna som pist/park/allroundskida.

Eller så säljer jag av allt förutom Rocker2an och S3orna och kör Duken på S3orna? Det som blir dåligt då är att dom istället blir lite tunga som parkskidor och jag gillar inte riktigt hur mkt Duken bygger i höjdled, känns som man står så högt upp.

Vad tror ni?
Skall tilläggas att jag kommer säsonga i canada eller italien och därmed inte kan släpa obegränsat med utrustning

Senast ändrad:
Jag har nyligen sålt mina älskade Hendryx Cash och skaffat mig ett par inte fullt så breda och ffa inte så tunga DPS 112RP Hybrid. Ska montera ett par STH16 på skidorna, men funderar på att även skruva dit en platta mellan skida och bindning, en sk Sollyfit, med hål för både Salomonbindning och Dynafit/PLUM.

Någon som har erfarenhet av dessa Sollyfit plattor får gärna ge feedback på era intryck och tankar...

Och är det någon som hört något om när PLUM ska komma med den utlovade versionen av PLUM Guide med skistoppers?

eriC1 sa:
Turar mest korta sträckor runt 1 timme max för att hitta puder. Eller ska jag ha kvar Czaren som turskidor? Kommer då köra Rocker 2an som puderlagg, czaren som turlagg och S3orna som pist/park/allroundskida.
Jag tycker att detta alternativet låter vettigast. Alternativt att köra rocker 2 som allt i allo skida med duke och slopa czaren helt? Eller sätta ett par alpinbindningar på czaren och köra den som alltiallo och tura/åka pow på 2an och s3 som lekskida?

Annars finns trekkers, så har du både 2an och czar att tura/åka annat med ;)

Jarle sa:
eriC1 sa:
Turar mest korta sträckor runt 1 timme max för att hitta puder. Eller ska jag ha kvar Czaren som turskidor? Kommer då köra Rocker 2an som puderlagg, czaren som turlagg och S3orna som pist/park/allroundskida.
Jag tycker att detta alternativet låter vettigast. Alternativt att köra rocker 2 som allt i allo skida med duke och slopa czaren helt? Eller sätta ett par alpinbindningar på czaren och köra den som alltiallo och tura/åka pow på 2an och s3 som lekskida?

Annars finns trekkers, så har du både 2an och czar att tura/åka annat med ;)
Beror väl kanske lite på var man turar ;)

För mig blir det mest turer i Sverige och då räcker ju mina 104mm midja medan turande i Kanada skulle innebära att jag lekte mera u-båt...

Tillbaka
Topp