Trimning av moderna freerideskidor?

snorkel sa:
En fråga är ju varför leveransslipningen alltid är aggressivare än standard turistslipningen som skidshoppen levererar? Ska man ta bort hantverket och automatisera helt så borde ju maskinen känna igen skidan genom streckkod eller RF tag och automatiskt ställa in tillverkarens rekommenderade vinklar?

Arroganta skidshopsknoddar säger att man inte märker någon skillnad men varför levererar tillverkarna skidor med olika vinklar då? Det är ju uppenbart att helt släta skidor blir knepiga. Det är därför rimligt att man kan uppleva stor skillnad på 0,5 och 1 grads hängning.
Som jag har skrivit förut. Kom förbi så slipar jag upp tre likadana skidor med olika grader får vi se hur många som känner skillnaden.

//H

@Hasse, ta den diskussionen med tillverkarna. Det är ju de som levererar med 87,88,89 samt 0,5 och 1 på olika skidor. Samma tillverkare har ju dessutom olika slipning på olika skidor.
Förklara varför och få det konfirmerat från tillverkarna varför de isåfall bryr sig att slipa annorlunda när "expertisen" i butikerna (som säkert vet mycket mer än tillverkarna) inte orkar ställa om maskinerna.

Senast ändrad:
snorkel sa:
En fråga är ju varför leveransslipningen alltid är aggressivare än standard turistslipningen som skidshoppen levererar? Ska man ta bort hantverket och automatisera helt så borde ju maskinen känna igen skidan genom streckkod eller RF tag och automatiskt ställa in tillverkarens rekommenderade vinklar?

Arroganta skidshopsknoddar säger att man inte märker någon skillnad men varför levererar tillverkarna skidor med olika vinklar då? Det är ju uppenbart att helt släta skidor blir knepiga. Det är därför rimligt att man kan uppleva stor skillnad på 0,5 och 1 grads hängning.
Och det är därför jag hänvisar att du skall komma och testa om DU känner skillnad på det?

snorkel sa:
Intressant ämne men så länge attityden i sportshopen är \"det märks ingen skillnad ändå och jag orkar inte ställa om maskinen\" så åker de flesta på butikens standardinställning oavsett vad de tror de beställt för vinklar.

Dessutom är det rena lotteriet inte bara när det gäller vinklarna, har sluppit betala ett antal ggr när det varit uppenbara brister. Slarv, okunnighet och attityden \"alla kunder är idioter\" är tyvärr legio.

Handslipa kanterna är klart bättre än att lämna in till en random butik. Lämna in endast då planslip är oundvikligt. Hur gör ni övriga i tråden?

Beträffande valla så tror jag på Kuzmin, dvs valla är bra i någon km annars är ett rent och sicklat belag bättre.
Om du hör vissa argument från visa kunder som kommer in och säger hur de vill ha skidorna så skulle du kanske oxå förstå ;) Nä men som jag skrev hör ovan. Kom och testa och se om DU känner skillnaden mellan 88,5, 89, 88, 87,5 grader med 1 eller 0,5 graders hängning och vilken som har vad!
Jag vet att tävlingsåkare på hög nivå gör det men gemene man hävdar jag inte gör det!

snorkel sa:
@Hasse, ta den diskussionen med tillverkarna. Det är ju de som levererar med 87,88,89 samt 0,5 och 1 på olika skidor. Samma tillverkare har ju dessutom olika slipning på olika skidor.
Förklara varför och få det konfirmerat från tillverkarna varför de isåfall bryr sig att slipa annorlunda när "expertisen" i butikerna (som säkert vet mycket mer än tillverkarna) inte orkar ställa om maskinerna.
Alltså det är du som har hakat upp dig på att butikerna slipar en "standard" slipning. Varför skall jag ta den diskussionen med tillverkarna? De slipar förmodligen skidan som de tycker. Och för övrigt så lär inte gemene man vet vad just deras skidor har för vinklar?

Edit: Skall snacka med leverantören som kommer idag på eftermiddagen och höra vad han säger.

Min fråga är bara om ni som går in i denna tråd känner skillnad? Inte vad leverantörerna gör. Så därför erbjuder jag dig med flera att komma upp och köra 3-5 olikt slipade skidor och se om någon kan känna skillnaden på i övrigt identiska skidor? Så sluta argumentera och kom och testa då i stället.

Nu går jag ut och kör puder i stället!

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
Då får man höra hur en i branschen resonerar, skönt att bli klappad på huvudet och dumförklarad. Att argumentera med kunderna?! Varför inte bara lägga den tiden vid slipmaskinen istället så blir kunden nöjd. Har kunden inte rätt att ställa vissa krav på den tjänst som betalas för. Det vore som om bilverkstaden bara byte olja och oljefilter och kallar bilen för fullservad och tar betalt därefter, kunden märker ju ändå ingen skillnad.

Lägger du turistslip på dina egna skidor?
Jag argumenterar inte med kunderna angående slipningen. Jag slipar som de vill ha det om maskinen tillåter det. Var har du fått i från att jag argumenterar? Jag skrev vilka argument vissa kunder har när de kommer in och försöker förklara vilka vinklar de vill ha! Det är skillnad.

Jag slipar som det står i denna tråden. Både mina egna och de kunders skidor som kommer in om det inte önskas något annat. Och ja jag skulle kunna kalla det turistslip i och med det.

Jag tycker det är i princip omöjligt att känna skillnad på olika sidovinklar. I alla fall om man håller sig till 87-89 grader som man vanligen gör. 86 bettar bra, men det kan också vara mentalt. 90 känns slött, men det har också alltid varit i lägen där jag vet att det är 90 grader. Hängvinklarna och belagets "platthet"(?) gör däremot enorm skillnad. En skida som är ohängd vet väl alla hur den känns, och det missar man ju knappast. Ju bredare och/eller bastantare skida, desto större blir effekten av 0 grader i botten. 0,5 känns som den bästa varianten om man vill plocka fram maximal prestanda på hårt underlag, oavsett skidtyp. 1 grad är bättre på skidor som ska köras riktigt fort på mjukare underlag där man vill ha mer kontroll i urpressad sladdad sväng, och på riktigt breda grejor, som annars känns väl brytigt. Även i alperna generellt tycker jag det är bättre, eftersom skidorna går att åka med mindre passning och går bättre när man slöåker bort fallhöjdsmeter. Oftast vill man ju inte bränna kraft i pisten, utan bara flytta sig så effektivt som möjligt. 1,5-2 grader är endast nödvändigt i de fall man verkligen vill snälla ner en skida som känns för bred, eller allmänt bångstyrig, eller på extremt bettigt underlag som exempelvis riktigt kallfrusen konstsnö.

När det gäller sidovinklarna så tycker jag som sagt inte att det lönar sig direkt att mecka. Jag brukar först kolla med spritpenna/slip vad det är för kantvinkel. Sen skriver jag det på skidan så att jag kommer ihåg det till nästa gång och slipar skidan med den vinkeln i det dagliga underhållet. Det är för mycket jobb tycker jag att lägga om vinklar, i alla fall om man ska minska den. Hyvla sidewalls och grejor. Nja, det tar jag vid grundprepp i verkstad istället. Och då väljer jag en butik där jag vet att jag kan lita på folk, alternativt kräver att få vara med vid slipningen.

Sen har jag ju som prylbög naturligtvis en egen skidslip i källaren, så alternativet att göra det själv finns ju alltid. Jag kanske ska ta och slipa upp skidparken och testa lite vinklar. Min maskin är dock en ren planslip, tar max 110mm och ger ingen jättebra struktur. Men den är smidig att ha när man har lagat stora hål i botten och behöver plana stansningar och liknande. Eller för att plana belag och sen handhänga. Sen är det ju smidigt att ha elslip för sidokanter också om man ska lägga om vinklar, eller bara putsa till kanten till perfektion lite då och då.

MnO sa:
Jag tycker det är i princip omöjligt att känna skillnad på olika sidovinklar. I alla fall om man håller sig till 87-89 grader som man vanligen gör. 86 bettar bra, men det kan också vara mentalt. 90 känns slött, men det har också alltid varit i lägen där jag vet att det är 90 grader. Hängvinklarna och belagets "platthet"(?) gör däremot enorm skillnad. En skida som är ohängd vet väl alla hur den känns, och det missar man ju knappast. Ju bredare och/eller bastantare skida, desto större blir effekten av 0 grader i botten. 0,5 känns som den bästa varianten om man vill plocka fram maximal prestanda på hårt underlag, oavsett skidtyp. 1 grad är bättre på skidor som ska köras riktigt fort på mjukare underlag där man vill ha mer kontroll i urpressad sladdad sväng, och på riktigt breda grejor, som annars känns väl brytigt.
Exakt det jag försöker komma fram till. Att man knappt känner skillnad på 88,5 eller 87,5. Hängningen är en annan sak som sagt. Och därför erbjuder jag de so skriver motsatsen att komma upp och testa.

//H

En rejäl planing av belagen gör också jäkligt stor skillnad, speciellt om skidorna är dåligt planade från fabrik. En sylvass kant spelar ingen roll om belaget är konvext, eller bara ojämnt. Jag kommer ihåg episoden med ojämna Mantra bla, som jag testade ett åk mellan varje slipomgång, från fabriksslipen som var fruktansvärt ojämn och dålig, till riktigt välpreppat med perfekt plant belag, 0,5 i botten och 86 sida. Den skidan gick från att vara rätt kass till att bli en kanonskida i Duveds pister som det rörde sig om i detta fall. Seriöst agerande av Lang måste jag säga, och mycket schysst att jag fick teståka "under tiden" att han slipade till skidan. Mina Mantra fick maskintid den dagen, det kan jag lungt säga :)

MnO sa:
En rejäl planing av belagen gör också jäkligt stor skillnad, speciellt om skidorna är dåligt planade från fabrik.
Hoppas du inte tvivlar på att mina skidor får maskin tid? ;) Eller inte just nu då alla är ute i pudret och åker och jag är inne och tar hand om mitt smärtande knä...

En fundering jag har är ,var man som entusiast hittar slipvinklar i halvgrader som 88,5?

Jag har bara sett slipvinklar i hela grader: 90,89,88,87,86

Om man vill underhålla sina sidokanter genom att bryna dem efter en dags åkning. Eller för att skapa den extra finish som man kan få genom att bryna sidokanterna med ett extrafint bryne. Då vill jag att sidokanten är slipad i den vinkel som jag kan underhålla själv med de slipvinklar jag har.

Om jag ber om sidokant 87 så beror det nog mer på att jag slarvat bort min slipvinkel i 88 grader än att jag känner skillnad mellan 87 oh 88.

Senast ändrad:
Friska_Viljor sa:
En fundering jag har är ,var man som entusiast hittar slipvinklar i halvgrader som 88,5?

Om man vill underhålla sina sidokanter genom att bryna dem efter en dags åkning. Eller för att skapa den extra finish som man kan få genom att bryna sidokanterna med ett extrafint bryne. Då vill jag att sidokanten är slipad i den vinkel som jag kan underhålla själv med de slipvinklar jag har.

Om jag ber om sidokant 87 så beror det nog mer på att jag slarvat bort min slipvinkel i 88 grader än att jag känner skillnad mellan 87 oh 88.
Så långt tänker man inte i butikerna

Klas_Hagg sa:
Sedan kan jag berätta när jag jobbade i skidbutik hade vi en utländsk råracing wannabe som ville ha 86 graders kanter och vi sa \"jajemen det skall du få\" och sedan slipade dem som alla andra för vi visste att han inte klarade av 86 graders kanter, vilket väldigt få gör, han var jättenöjd och kom tillbaka år efter år med fler och fler par skidor.:)
@Hasse, om vi kommer och testar vinklar hos dig, är det inte så att alla skidor är slipade likadant och att du planerar ett asgarv när alla försöker sig på att tala om vilken skida som har den och den vinkeln? :-)

Trovärdigheten är inte den största, Ingemar hade en point där med "klappad på huvudet och dumförklarad"

Senast ändrad:
Friska_Viljor sa:

Jag kör på maskin och då kan vi ställa in den så.

Friska_Viljor sa:

snorkel sa:
Så långt tänker man inte i butikerna
@Friska_Viljor: Jag förstår inte varför man vill ha 87 om man har 88 och har slarvat bort den slipen? Vad ger det för mening?

@snorkel: Vad menar du med att man inte tänker så långt? Hur mycket erfarenhet har du av att jobba i butik snorkel så du kan dra alla över och samma kam?? Eller varit i så många olika butiker?

snorkel sa:
Klas_Hagg sa:
Sedan kan jag berätta när jag jobbade i skidbutik hade vi en utländsk råracing wannabe som ville ha 86 graders kanter och vi sa \\\"jajemen det skall du få\\\" och sedan slipade dem som alla andra för vi visste att han inte klarade av 86 graders kanter, vilket väldigt få gör, han var jättenöjd och kom tillbaka år efter år med fler och fler par skidor.:)
@Hasse, om vi kommer och testar vinklar hos dig, är det inte så att alla skidor är slipade likadant och att du planerar ett asgarv när alla försöker sig på att tala om vilken skida som har den och den vinkeln? :-)

Trovärdigheten är inte den största, Ingemar hade en point där med \"klappa på huvudet och dumförklarad\"
Där har du en poäng, men även är poängen att den största wannebe känner ingen skillnad.

Du kan få vara med och slipa upp de om du vill? Och för övrigt så kommer jag förmodligen asgarva då det inte kommer vara så många som känner skillnaden som sagt.

Och så länge jag inte vet vem du är och sett dig åka eller så vidare så anser jag att du inte känner skillnad. Jag kan däremot räkna upp några få på detta forumet som skulle kunna känna skillnaden på dessa grad antal då jag vet vilken bakgrund de har och så vidare.

För övrig så känner jag personligen mer skillnad på olika strukturer än på olika kantgrader.

Detta är väldigt spännande grejer att läsa om och har uppstått några frågor!
Till att börja med undrar jag vad exakt hängning innebär, kantslipningen (typ 88 grader) antar jag är vertikala vinkeln. Men hängning, innebär det att stålkantens undersida (belagsidan) inte är precis samma som belaget utan lite lite uppstående? Svårt som fasen att förstå mig på hängningen :D

Hur ofta ser ni till att handslipa era skidor? Antar att det främst är 8X-sidan som ni ser till att slipa då?

Finns det att köpa större delen av tillbehören på vanliga sport-kedjor eller är det att rekommendera att tex ta sig till udens sport?

Vannish sa:
Detta är väldigt spännande grejer att läsa om och har uppstått några frågor!
Till att börja med undrar jag vad exakt hängning innebär, kantslipningen (typ 88 grader) antar jag är vertikala vinkeln. Men hängning, innebär det att stålkantens undersida (belagsidan) inte är precis samma som belaget utan lite lite uppstående? Svårt som fasen att förstå mig på hängningen :D
Här är en snabbt ihopknåpad paintbild:

Notera att sidokantsvinkeln relateras till belaget, och inte till den hängda kanten. Så gör jag i alla fall. En del nämner vinkeln på sidokanten som (sidokantsvinkel-hängningsvinkel), men det tycker jag blir mer oklart, eftersom en tex 88 grads kant då kan göras på flera olika sätt, beroende på hur man fördelar vinklarna.

En diskussion som är intressant är också hur långt in man ska lägga hängningen. När man jobbar med manuella verktyg kan man välja att hänga bara längst ut eller en bra bit in innanför kanten. Förmodligen ger det olika egenskaper, men det har jag inte testat. Grundidén är dock att man hänger hela kanten som på bilden, eller iaf större delar av den.

Senast ändrad:
Hasse jag ber om ursäkt då jag missförstod dig, men som jag fattade det hela i morse gjorde mig riktigt förbannad. Men det är bra att du ger kunden det de vill ha. Jag underhåller också kanten med bryne och vill därmed ha kanterna som jag beställt dem i 88grader men en grad hit eller dit känner jag nog inte skillnad på. Visst ser jag mycket idioter i mitt jobb också som man kan skratta eller svära åt när de passerat utom hörhåll.

@MnO om verkstan hänger halva stålkanten kan jag sedan underhålla den själv en längre tid utan att behöva planslipa skidan, det borde vara fördelaktigt.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
...
@Friska_Viljor: Jag förstår inte varför man vill ha 87 om man har 88 och har slarvat bort den slipen? Vad ger det för mening?

...

Och så länge jag inte vet vem du är och sett dig åka eller så vidare så anser jag att du inte känner skillnad. Jag kan däremot räkna upp några få på detta forumet som skulle kunna känna skillnaden på dessa grad antal då jag vet vilken bakgrund de har och så vidare.

För övrig så känner jag personligen mer skillnad på olika strukturer än på olika kantgrader.
Jag var lite otydlig. Det jag menar är att med mina nuvarande skidor känner jag inte skillnad på 87/88 grader. På mina storslalomlagg inbillade jag mig att jag kanske fick lite bättre bett när det var rikitgt hårt. Men det kan lika gärna vara som jag inbillade mig, men man skall inte underskatta placebo effekten.

Men om jag nu slarvar bort min 88 slipvinkel, vilket har hänt, men har med mig 87 slipvinkel. DÅ vill jag ju gärna få mina sidokanter slipade i just 87 grader för att själv kunna underhålla skärpan med mitt lilla diamantbryne. Att få skidorna slipade i 88 i detta läge på grund av att personalen på skidshoppen är ointresserad, bakfull eller nåt och inte ids ändra inställningarna.

Detta har hänt mig vid ett par tillfällen.

För övrigt håller jag med att struktur och vallning har med betydelse hur skidor uppför sig. Speciellt i vårsnö/slask.

Friska_Viljor sa:
Men om jag nu slarvar bort min 88 slipvinkel, vilket har hänt, men har med mig 87 slipvinkel. DÅ vill jag ju gärna få mina sidokanter slipade i just 87 grader för att själv kunna underhålla skärpan med mitt lilla diamantbryne. Att få skidorna slipade i 88 i detta läge på grund av att personalen på skidshoppen är ointresserad, bakfull eller nåt och inte ids ändra inställningarna.
Ja då förstår jag. Absolut att du skall få 87 grader då. ;)

Hasse_Lindborg sa:
@snorkel: Vad menar du med att man inte tänker så långt? Hur mycket erfarenhet har du av att jobba i butik snorkel så du kan dra alla över och samma kam?? Eller varit i så många olika butiker?
Med "att man inte tänker så långt" menar jag att det kan finnas praktiska skäl till att man vill ha en viss vinkel, precis som Friska_viljor tog upp, annat än att man skulle känna skillnad på en grad hit eller dit. Har man t ex en 88 graders slip så vill man ha 88 grader utan att behöva höra en utläggning om att man ändå inte känner nån skillnad. Erfarenheter från olika butiker får man väl rimligen mer som kund än att stå i en och samma butik hela tiden.

snorkel sa:
Lämnade in ett par lagg förra säsongen och fick tillbaka de halvfärdiga, de var endast planslipade, ej hängda, ej kantslipade (blev gratis efter palaver :-). Hursomhelst blev de väldigt huggiga, med en fil och lite mätande så hängde jag dom ca 0,5 grad samt handslipade kanterna 88 grader vilket blev bra.
Tänkte inte ge fler detaljer om hur det gick till när jag senast slapp betala pga hafsigt jobb men eftersom Hasse ber så snällt. Jag hade åkt en vecka i alperna och lämnade in skidorna för att hämta ut dom på morgonen och ta tåget hem. Letade rätt på en butik jag hört talas om och lämnade in skidorna, fick en personlig försäkran om begärt gradtal av den som skulle slipa, även om det lät som att det var besvärligt att ändra maskinen så skulle det gå bra.

Kom glad i hågen för att hämta ut laggen, en yngling i kassan plockade fram dem och skulle ta betalt. Vis av tidigare erfarenheter (från andra butiker) ville jag kolla kanterna först. Undersidan såg fin ut men som jag skrev ovan inte tillstymmelse till kantslip. Jag ville inte betala fullt för halvfärdigt jobb. Killen i kassan sa att det där kan inte jag ta beslut om och hämtade chefen, en dam runt 40.

Hon menade först att det visst var slipat utan att ens titta på skidan. Efter ett tag så var hon tvungen att hålla med om att sidokanterna inte varit i närheten av en slip. Jag trodde argumentationen var vunnen men då utbrister damen "men det är ju en freerideskida, dom slipar vi inte kanterna på! " Jag blev helt paff och bad henne upprepa det där vilket hon gjorde. Efter att ha frågat henne om varför skidmecken lovat x antal grader i vinkel samt om hon trodde det var första gången jag lämnade in skidor överhuvudtaget gav hon med sig och jag slapp betala. Eftersom jag skulle med tåget fanns inte tid att fixa skidorna och mecken var ute. Sur blev hon dock, antagligen har hon lyckats med den valsen förut med mindre tjurskalliga utlänningar som är mindre benägna att slänga käft.

Ja just det, skidmecken var dalmas och butiken Sport4U i Andermatt. Jag har fler stories också men detta är enda butiken där de direkt försökt lura mig.

Ps Planslipningen var dock OK. Ds

Senast ändrad:
talliali sa:
hur gör man ett eget inlägg i forumet??
Du har just vunnit priset för dagens mest oväntade offtopic!

Tryck på Forum uppe i menyn. Välj det delforum du vill posta i. Längst upp till vänster över listan med befintliga inlägg hittar du "Skapa ny tråd".

MnO sa:
talliali sa:
hur gör man ett eget inlägg i forumet??
Du har just vunnit priset för dagens mest oväntade offtopic!

Tryck på Forum uppe i menyn. Välj det delforum du vill posta i. Längst upp till vänster över listan med befintliga inlägg hittar du "Skapa ny tråd".
Och MnO vann precis priset för dagens mest vänliga svar på en fråga som inte alls passade in!

snorkel sa:
Med \\\\\\\"att man inte tänker så långt\\\\\\\" menar jag att det kan finnas praktiska skäl till att man vill ha en viss vinkel, precis som Friska_viljor tog upp, annat än att man skulle känna skillnad på en grad hit eller dit. Har man t ex en 88 graders slip så vill man ha 88 grader utan att behöva höra en utläggning om att man ändå inte känner nån skillnad. Erfarenheter från olika butiker får man väl rimligen mer som kund än att stå i en och samma butik hela tiden.
Det är så sant. Och jag har ju jobbat på 6 olika butiker än så länge så lite erfarenhet har jag.

snorkel sa:
Tänkte inte ge fler detaljer om hur det gick till när jag senast slapp betala pga hafsigt jobb men eftersom Hasse ber så snällt. Jag hade åkt en vecka i alperna och lämnade in skidorna för att hämta ut dom på morgonen och ta tåget hem. Letade rätt på en butik jag hört talas om och lämnade in skidorna, fick en personlig försäkran om begärt gradtal av den som skulle slipa, även om det lät som att det var besvärligt att ändra maskinen så skulle det gå bra.

Ja just det, skidmecken var dalmas och butiken Sport4U i Andermatt. Jag har fler stories också men detta är enda butiken där de direkt försökt lura mig.

Ps Planslipningen var dock OK. Ds
Ja detta kommer jag kanske ihåg. Och jag lovade dig säkert att slipa de som du ville ha i så fall som jag har gjort med massa annat folk. Fast det var ett helvete att ändra vinklar på den där jävla maskin. Tror till och med att jag ändrade på den det första jag gjorde om jag inte missminner mig på vem du är.

Och att Dörte säger att vi inte slipade friåknings skidor skulle lätt kunna stämma då hon säger allt för att rädda sitt eget skinn eller sin mans skinn.(Och expert att få praktikanterna eller de anställda att ha gjort alla fel som existerat) Hon har även försökt fått mig att betala din service för att kanterna inte var slipade. Men det slapp jag på grund av att jag inte gjorde det för att det inte var jag som var vid kantslipen den kvällen utan den yngre killen eller Sandro då vi cirkulerade varje dag.

En fråga för den delen? Om undersidan på kanten såg fin ut och den inte var hängd vad var det som var fint då? Borde varit struktur i stålkanten då eller?

Personligen har jag lämnat ut 4 par skidor som inte har varit kantslipade på 15 års arbete i skidbutik. Och det är skidor som inte har gått att slipa, 2 med telisbindningar som har tagit i bandet och inte haft rätt grader på filhållaren och två som det hade gått att slipa men då hade kanten blivit förstörd(alltså för tunn stålkant kvar.)

Så då får jag be om ursäkt för deras behandling av dig. Och självklart skulle du inte betala för en inte genomförd fullfix.

För övrigt så tror jag min kära före detta chef även har lurat mig en massa där nere. Bland annat med en patron till ABS säcken jag hade. Fick fan en riktigt gammal såg jag när jag sålde säcken...

Sen hade jag väl inte bet om att du skulle berätta om hur det gick till med ditt misslyckande skidslipning iofs men det är ju en annan sak. Men när du har börjat berätta kan vi väl få höra mer historier? Alltid kul att få veta hur butiker beter sig...

@Hasse,

Varför ändrade du isåfall vinklarna på maskinen om du inte slipade sen?

Det var inte främst undersidan på kanten jag menade utan hela undersidan, typ att belaget blev plant.

Vidare så skulle du då samma kväll personligen slipa skidor åt någon alpinklubb, var i jan/feb förra året. Var det nån annan som fick ta det då också? Erfarenhet från 6 butiker låter ju bra, verkar på ditt senaste inlägg som du lärde dig en del av Dörte...

Tror säkert du kan slipa skidor ordentligt om du bara vill. Alla kan ju ha en dålig dag. Tack för ursäkten iallafall.

För om jag inte hade ändrat så hade ingen annan gjort det kan jag lova... Som jag skrev så cirkulerade vi mellan maskinerna så det var förmodligen Sandro skulle jag tro.

Var så du menade att de var plana;) Då är ja med.

Vad menar du att jag lärde mig av Dörte?

Jo nog kan jag slipa skidor. Har inga klagomål än så länge. Skulle vara det här då fast jag hävdar ju att ja är oskylidig men eventuellt delaktig.

Nu är jag kanske lite sent på det i den här tråden, men här är rekommendationerna för DPS skis, saxat från DPS Tech Manual:

Base Edge Bevel: 1 degree Full edge width only
Side Edge Bevel: 2 degree
Base Finish Medium linear Adjust for local and seasonal conditions
Tip Edge Break or Bevel None, full sharp, no burrs Adjust per customer specifications.
Tail Edge Break or Bevel None, full sharp, no burrs Adjust per customer specifications.

Vill man ha en fullständig tech manual med allt mumbojumbo är det bara att hojta till

Med risk för att bli idiotförklarad...

Är det någon som testad att inte "hänga" kanten, utan istället göra tvärt om, om ni förstår vad jag menar?
Jag förstår ju att det rent praktiskt blir svårt, när man planslipar osv., men vad skulle hända? Hur skulle skidorna uppträda? Skulle dom överhuvudtaget gå att åka på?

Dom blir jäkligt "huggiga", svåråkta och att slappna av är inte att tänka på. Greppet är helt enkelt för bra och direkt.

Lite offtopic.

Finns det nått bryn set man kan köpa för att hålla efter stål kanten när man är ute och åker?

Tillbaka
Topp