Val av bindning

Rose_N

Ny medlem
Val av bindning
Har fått ett sug på att börja tura, kortare turer och liftanslutet turande är väl det som jag kommer börja med. Tanken är väl att byta bindningen på mina Lotus till..ja? vad?

* Marker Duke, tunga och problem med hållbarhet?
* Trekker's, skräp? Fördelen är att jag kan behålla en vanlig bindning
* MDF? Verkar få som använder eller testat?
* Quiverkiller's?

Är 197cm lång, 100-105kg och åker väl ganska fort och hårt så tror inte att Dynafitlösningar är något för mig. Då skidan är lätt så borde jag inte lida allt för mycket av vikten från en Duke eller liknade?

Salomon & Atomic's lösningar kommer först nästa säsong? Som vanligt är alla förslag & lösningar välkommna

Val av bindning
Jag är själv 100-105 kg och kör på en Dynafit FT12 och K2 sidestash.

Dom håller för mer än man tror dom där små rackarna. Det enda jag skulle backa för med dem är väl att droppa 10-15meter. (men det gör ju i och för sig jag "aldrig" så det gör inte så mkt.)

MEN om det är som du säger att du bara ska göra kortare turer / liftanslutet så är det väl i stort sett bara Duke eller Marker F12 att välja på i realiteten. ( även om F12 också har haft en del kvalitetsproblem)

MDF, Vad är det ?

Quiverkillers är ju inte direkt en turbindning, men ja det är ju inget problem att borra i QK för både dina vanliga bindningar och tex en dynafit bindning för att få det bästa av två världar.

Senast ändrad:
Val av bindning
MDF Alltime:

Men jag har aldrig sett/hört någon som faktiskt använder dem, dessutom verkar de vara rätt dyra (300 dollar per enligt filmen) och jag har ingen aning om vars man hittar dem :P

EDIT: Själv kör jag tech-bindningar och kan inte annat än hålla med ovanstående skribent.

Senast ändrad:
Val av bindning
Har läst lite recensioner via TGR på dom, men jag har aldrig sett någon eller hört dom rekommenderas.

Nackdelen med att skaffa tech-bindningar är väl att det ska till nya skor också, så Duke (Eller Salomons modell) kommer jag nog satsa på. Blir ändå mest liftburen åkning i dagens läge^^

Kanske slänga på ett par Ft12 på mina gotama och se vad som händer?

Val av bindning
Om du gillar bindningarna du har nu så kan ju MFD vara nice, så länge du inte har ett par marker dvs...

Jag skulle nog valt MFD i vilket fall. Ser ut som en stabil konstruktion och skidan har möjlighet att flexa fritt, lite dåligt med feedback och platser att hitta dom på bara...

Det har tjatats en del om priset, men som det har sagts nånstans så ska man nog snarare tänka på det som att man (som du) redan har ett par skidor och ett par bindningar och vill ha turfunktion också. Alternativet är ju att köpa helt nya bindningar och då springer ju pengarna iväg iallafall... Rätta mig gärna om jag har fel, men en Duke ligger väl på $400 eller så?

EDIT: Kan ju påpeka att MFD Alltime är helt nytt, så det är inte så konstigt att det inte är så spritt än...

Senast ändrad:
Val av bindning
Notosai sa:
Det har tjatats en del om priset, men som det har sagts nånstans så ska man nog snarare tänka på det som att man (som du) redan har ett par skidor och ett par bindningar och vill ha turfunktion också. Alternativet är ju att köpa helt nya bindningar och då springer ju pengarna iväg iallafall... Rätta mig gärna om jag har fel, men en Duke ligger väl på $400 eller så?
Att köpa dukes blir inte så fastligt dyrt, ca. 2500 ink frakt från sport-conrad. Verkar som att en MFD alltime ska kosta 300 USD när det är klart, vilket med moms och skit landar på ungefär 2500 också, men då är inte frakt inräknat.

Val av bindning
Rose_N sa:
Har fått ett sug på att börja tura, kortare turer och liftanslutet turande är väl det som jag kommer börja med. Tanken är väl att byta bindningen på mina Lotus till..ja? vad?

* Marker Duke, tunga och problem med hållbarhet?
* Trekker's, skräp? Fördelen är att jag kan behålla en vanlig bindning
* MDF? Verkar få som använder eller testat?
* Quiverkiller's?

Är 197cm lång, 100-105kg och åker väl ganska fort och hårt så tror inte att Dynafitlösningar är något för mig. Då skidan är lätt så borde jag inte lida allt för mycket av vikten från en Duke eller liknade?

Salomon & Atomic's lösningar kommer först nästa säsong? Som vanligt är alla förslag & lösningar välkommna
Duke är ett säkert kort. Guardian är säkert bra skit det med. Jag ställer mig lite skeptisk till att hållbarheten på duke skulle vara dålig. Jag har ett par av första generationen. Efter att ha limmat "tåplattan" med ordentligt mycket epoxy så är bindningen bombsäker. Så JA, duke ÄR en gedigen och pålitlig bindning!
Trekkers är skräp. Värre än herpes. (Personlig åsikt) ;)

Val av bindning
MFD alltime väger för mkt för att vara ett option, med lättaste möjliga kompatibel bindning skulle de väga 3,3kg.
Med look P18/fks 180 skulle det bli ca 3,7kg och visst allt går att tura med men i mina ögon är detta störande mycket.

Val av bindning
Har mfd på ett par skidor och har ännu inte ngt överdrivet turande på dem, men de åker väldigt bra utför. De är såklart inte till för några längre turer, men som slackcountryalternativ känns de helt bra. Allt är väl mest en fråga om ekonomi. Fick även tillfälle att teståka guardian och det känns onekligen som en väldigt gedigen utförsbindning (inte gått ngt med den).

Val av bindning
MDF verkar svår att hitta utanför staterna, och om man skulle behålla det jag har idag (Axial 200 XXL) så skulle jag komma 30 höjdmeter innan jag dog.

Troligen blir det ett par Guardian, vill dock klämma och känna samt få lite åsikter från folk som är opartiska!

Tillbaka
Topp