Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Tack @Hawk100

Bjuder på nåt som alla längtat efter, sol, sand, bärs och bikinibrudar!
Dessutom Live!
IMG_20240627_113630231~2.jpg

På vilken strand är jag nu?

Här finns både Eiffeltorn och Pariserhjul!
IMG_20240627_121119204.jpg

I det här landet har man egna bokstäver som gör det svårt att läsa...
IMG_20240624_142403737.jpg

Senast ändrad:
Inte så många specifika ledtrådar kanske... :ROFLMAO: Jag börjar med att gissa på norra halvklotet och Europa. Slänger in en chansing på att det är Adriatiska havet där framme, tycker mig känna igen vågmönstret. :cool:

Sunny Beach? Heter tydligen Slăntjev Brjag... Bulgarien i vilket fall.

Vi var på en legendarisk gymnasieresa dit med vår lika legendariske klassföreståndare (som f.ö. hette Pripp i efternamn...)

Senast ändrad:
Jösses, hur tar man sig därifrån!? Verkar ju bara vara svarta backar med skräckinjagande namn, den ena värre än den andra. Var är mina blå? 😱

Efter en Jägermeister i kuben så blir alla backar blå! :ROFLMAO: Skämt åsido, jag var litet seg i låren efter en lång dag i blöt varm snö så jag nöjde mig med den fina svarta backen tillbaka längs Almbahn som jag redan kände till. Har haft den liften som fråga här förut, kan rekommenderas, fin backe med en egen snabb lång gondol.

1719489025548.png

Känns bekant… ;) På väg upp till någon av de kända turerna där?
Kan tänka mig det :)

Denna gång blev det vandring, men på väg upp från passet möttes vi av flera skidåkare på väg ned till restaurangen som ligger på krönet och då får jag erkänna att jag ångrade att skidorna hade lämnats hemma. Var också mer snö kvar i området än vad vi hade trott, så stigen upp till glaciärsjön vi skulle till låg helt under snö. När vi väl kom fram till vad vi innan hade tänkt skulle vara en ganska stor och öppen sjö insåg vi att vi var för tidiga på säsongen och att sjön alltjämt var nästintill helt frysen med snö över, förutom en liten vik. Men det var ändå en fin tur och fördelen med att vara lite för tidiga på säsongen för området var att vi var i princip helt själva i området, vilket man kanske inte är när stigarna har smällt fram.

Så, vill du ta passet eller låta några andra gissa vidare? ;)

Kan tänka mig det :)

Denna gång blev det vandring, men på väg upp från passet möttes vi av flera skidåkare på väg ned till restaurangen som ligger på krönet och då får jag erkänna att jag ångrade att skidorna hade lämnats hemma. Var också mer snö kvar i området än vad vi hade trott, så stigen upp till glaciärsjön vi skulle till låg helt under snö. När vi väl kom fram till vad vi innan hade tänkt skulle vara en ganska stor och öppen sjö insåg vi att vi var för tidiga på säsongen och att sjön alltjämt var nästintill helt frysen med snö över, förutom en liten vik. Men det var ändå en fin tur och fördelen med att vara lite för tidiga på säsongen för området var att vi var i princip helt själva i området, vilket man kanske inte är när stigarna har smällt fram.

Så, vill du ta passet eller låta några andra gissa vidare? ;)
Har familjebesök så lite upptagen, låt dem gissa lite till. 😄

Helt riktigt @fredw det är Klausenpass.

Trevlig del av CH med rejäla berg och kort avstånd från Zurich flygplats, men inte heller ”busy” på något sätt (i alla fall när vi var där).

Så här såg det ut uppe vid glaciärsjön. Vinkeln gör att det öppna vattnet ser betydligt större ut än det var.

Bilden till @fredw !

Bilagor

• IMG_0218.jpeg
    IMG_0218.jpeg
    872.9 KB · Besök: 47
Helt riktigt @fredw det är Klausenpass.

Trevlig del av CH med rejäla berg och kort avstånd från Zurich flygplats, men inte heller ”busy” på något sätt (i alla fall när vi var där).

Så här såg det ut uppe vid glaciärsjön. Vinkeln gör att det öppna vattnet ser betydligt större ut än det var.

Bilden till @fredw !

Tog ni ett dopp ändå i glaciärsjön? Mycket populärt på instagram i dessa dagar (sägs det...), ju j*vligare kallt desto värre... Förstår inte sånt! :-) Återkommer!

Ny klyddfråga! För att det inte ska bli för lätt så har jag maskerat det berg som frågan gäller, plus litet till... :LOL:

1. Vid pilen, ca 14 km bort, ligger ett berg. Vad heter det? Det är den högsta toppen bland de närmaste bergen man kan se från denna plats.
2. Varifrån är bilden tagen?

1719568635285.jpeg

Ok det är fredag så vi gör det något litet enklare:

1719574880431.jpeg

Senast ändrad:
Tog ni ett dopp ändå i glaciärsjön? Mycket populärt på instagram i dessa dagar (sägs det...), ju j*vligare kallt desto värre... Förstår inte sånt! :) Återkommer!
Nej, det kändes lite väl modigt, fanns inget enkelt sätt att ta sig upp igen heller så det var nog klokt att avstå den gången :)

1. Langkofel/Sassolungo
2. Marmolada

Jupp! Fin utsikt från Marmolada, Sydtyrolens tak, 3265 meter ö.h. Sella-massivet till höger i bild, där högsta toppen är något lägre än Sassolungo. Till höger börjar en låååång mörkröd fin backe med rejäl fallhöjd. Din tur!

PS an pd: Hier ist der Langkofel, und zwar nicht in Alta Badia, aber das sollten Sie, wenn überhaupt jemand, wissen, oder? ;)

1719578766056.jpeg

Senast ändrad:
Nä för fasen nu går vi på Bamseklubben istället, med en helt skamlöst snodd bild från idag (tror jag)…..
Var i vida världen har min skidkompis lyckats fixa ett åtråvärt backstagepass till Bamses bejublade (förutsätter jag!!!)uppträdande???

1719690701132.jpeg

Snödjup

Tillbaka
Topp