Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Sestriere
Nej, stämmer nog ändå inte, tyckte jag kände igen det där runda vita huset ner till höger...

Senast ändrad:

Visst är det! Du var ju nästan rätt med en gång. Lift över till Sestriere finns.
Januari 2015, det kom lite mer snö så småningom. I teorin ska man kunna ta sig
ända till Montgenevre i "Via Lattea"-systemet. De två olika år jag varit i Via Lattea har det varit långt ifrån nog med snö.

Över til PisteCarver!

Visst är det! Du var ju nästan rätt med en gång. Lift över till Sestriere finns.
Januari 2015, det kom lite mer snö så småningom. I teorin ska man kunna ta sig
ända till Montgenevre i "Via Lattea"-systemet. De två olika år jag varit i Via Lattea har det varit långt ifrån nog med snö.

Över til PisteCarver!
Tack!
Tydligen är de där fula runda vita höghusen en specialitet i regionen. :rolleyes:
Jag tänkte direkt på Sestriere (samma skidsystem), men insåg att trädgränsen låg för högt i din bild för att det skulle stämma. Bergkonturerna stämde heller inte, så jag satte satelliten i "scan mode" i närområdet. ;)

Var beredda exakt klockan 18.30 för då blir det höga bergstoppar!
En specialitet för @STORPOTATEN. Vem kan utmana? Kanske @Kalle_Luzern? Eller någon annan?
I'll be back!

Tack!
Tydligen är de där fula runda vita höghusen en specialitet i regionen. :rolleyes:
Jag tänkte direkt på Sestriere (samma skidsystem), men insåg att trädgränsen låg för högt i din bild för att det skulle stämma. Bergkonturerna stämde heller inte, så jag satte satelliten i "scan mode" i närområdet. ;)

Var beredda exakt klockan 18.30 för då blir det höga bergstoppar!
En specialitet för @STORPOTATEN. Vem kan utmana? Kanske @Kalle_Luzern? Eller någon annan?
I'll be back!
Förstår hur du resonerade, står onekligen ett runt hus nere i Sestriere (byggt av familjen Fiat?), men trädlinjen fick jag inte redigt ihop... men Sauze, yes. Bilden tagen strax under den andra liften upp från byn, kanske?

Kan stämma in i "snöfattigheten som @kappakomplett nämner med. Stötte på samma sak vid den lilla (långsamma) 2-sittsliften, som leder ner till Cesana. Det går att skida hela vägen till Montgenevre (har testat), men det är rätt mkt transport när du skall hem, så lunchen får man skippa... Däremot är åkningen längs med sträckan väldigt vacker :)
Nu har jag babblat klart :LOL:

Förstår hur du resonerade, står onekligen ett runt hus nere i Sestriere (byggt av familjen Fiat?), men trädlinjen fick jag inte redigt ihop... men Sauze, yes. Bilden tagen strax under den andra liften upp från byn, kanske?

Kan stämma in i "snöfattigheten som @kappakomplett nämner med. Stötte på samma sak vid den lilla (långsamma) 2-sittsliften, som leder ner till Cesana. Det går att skida hela vägen till Montgenevre (har testat), men det är rätt mkt transport när du skall hem, så lunchen får man skippa... Däremot är åkningen längs med sträckan väldigt vacker :)
Nu har jag babblat klart :LOL:

Ja, som lite pausunderhållning innan ridån går upp för PisteCarver: Bilden är tagen härifrån, du kanske känner igen stället, mkt god mat?! Det ligger ju precis där du säger, strax efter början på andra liften från byn.

IMG_0365.JPG

Då var det dags för bergstoppar och denna gången nöjer vi oss inte med mindre än fem stycken.
I bilden nedan har jag markerat topparna och för att ta hem den här gåtan krävs det att man namnger samtliga, och dessutom klarar av att rangordna dem från den högsta till den lägsta.
Det här är inga små kullar, de ger "eko" på vilken "spaningsradar" som helst!
Ready? Go! 😃
Clip340__.JPG

Torde väl vara Dom, Täschhorn, Alphubel, Rimpfischhorn och Strahlhorn?

Edit, och den höga i mitten du inte markerat borde vara Allalinhorn.

Senast ändrad:
Hade tänkt dra till med Rimpfischhorn (4199m), Strahlhorn (4190m), Dufourspitze (Monte Rosa, 4634m), och tvillingarna: Castor (4225m) och Pollux (4089m). Från vänster till höger. I höjdordning DS, C, RH, SH, P.
Men Storpotaten har det nog rätt.

Torde väl vara Dom, Täschhorn, Alphubel, Rimpfischhorn och Strahlhorn?
Nu blev det rätt!
Som jag misstänkte var @STORPOTATEN överlägsen i den här grenen, även om inte @Kalle_Luzern gav sig utan strid. ;)
Also... från vänster till höger Dom 4545m, Täschhorn 4490m, Alphubel 4206m, Rimpfischhorn 4198m, Strahlhorn 4190m.
Både Dom och Täschhorn är faktiskt högre än Matterhorn. Det finns ingen annan by i Alperna än Zermatt som är omringad av berg över 4500m
Sju av de tio högsta alptopparna ligger runt Zermatt, och på bilden hade vi bl a Dom (3:e högsta) och Täschhorn (6:e högsta).

Over to you @STORPOTATEN !

If you gotta go, you gotta go. Och det är helt ok med denna utsikt. Men var finner man "toaletten" med denna vy?
Inte så kinkig så skidort räcker gott.

1612980144045.png

Nu blev det rätt!
Som jag misstänkte var @STORPOTATEN överlägsen i den här grenen, även om inte @Kalle_Luzern gav sig utan strid. ;)
Also... från vänster till höger Dom 4545m, Täschhorn 4490m, Alphubel 4206m, Rimpfischhorn 4198m, Strahlhorn 4190m.
Både Dom och Täschhorn är faktiskt högre än Matterhorn. Det finns ingen annan by i Alperna än Zermatt som är omringad av berg över 4500m
Sju av de tio högsta alptopparna ligger runt Zermatt, och på bilden hade vi bl a Dom (3:e högsta) och Täschhorn (6:e högsta).

Over to you @STORPOTATEN !
Tänkte Aletschgletscher först och tappade tid på att fundera på vad det kunde vara för toppar där. :rolleyes:

Har inte tid att "satellit-spana", ska laga kvällsmat. Tycker terrängen ser "Arlbergsk" ut, så jag gissar på St Anton, Stuben, Rendl området.

Tillbaka
Topp