Ivo del Scandi
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
det stämmer (tror jag i alla fall - det finns fler fjäll där i fjärran)Jahapp.....kan det då vara Mjölkvattsfjället?
över till potatens kluriga gåtor
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det stämmer (tror jag i alla fall - det finns fler fjäll där i fjärran)Jahapp.....kan det då vara Mjölkvattsfjället?
Det här blir inget klurigt, lite mer mainstream så att säga.det stämmer (tror jag i alla fall - det finns fler fjäll där i fjärran)
över till potatens kluriga gåtor
Nix, fel land.Plagne Bellecôte?
Inte korrekt. Men rätt land....och rätt förbundsland....Valisera/Montafon?
Passar på att påminna om frågeställningen, men oavsett det så är det inte korrekt.Kleinwalsertal?
Så synd, jag som hade tänkt svara Vorarlberg.Passar på att påminna om frågeställningen, men oavsett det så är det inte korrekt.![]()
Det är inte så mkt kvar att beta av i det där förbundslandet nu....det är ju inte Tyrolen vi pratar om här.Ja ja, jag letar efter en knutpunkt... Tyckte Kleinwalsertal var litet speciell men är väl snarare en återvändsgränd. Antar att det inte är Hallsberg du är ute efter. Inte Gargellen heller.
Tjusigt, och med Zimba i bakgrunden också!Säkert nån gondol de målat om bara för min skull...Knutpunkt, knutpunkt, knutpunkt.
Det liknar inte riktigt Hohjochbahn från Schruns.
Visa bilaga 18523
Nope. Jag tänker alltså en knutpunkt i själva skidsystemet.Reutte??
Kaiserwetter stimmt.Jag slår till på Stuben och Flexenbahn.
Alpe Rauz.
Edit: Kaiserwetter.![]()
Tycker det luktar Landwasser.Ledtråd 1:
Man talar tyska här men säger ”Grüezi“ när man hälsar på varandra.
Nu är vi ju nära (antar att du bara är lite snäll och bjuder på en ledtråd för övrigaTycker det luktar Landwasser.
Jag är på jobbresa, så håller igen. Tyckte Emmis gåta kändes som Jungfrau-region men svårt att gissa från bilen…Nu är vi ju nära (antar att du bara är lite snäll och bjuder på en ledtråd för övriga).
Man kommer alltså till en lifts dalstation.
Edit: Kan tillägga att skidområdet är ett av de mest pistnära offpist tillgängliga jag har varit i. Nerför flera av sluttningarna i bakgrunden fick jag några trevliga åk (varav ett också har varit med på video i det här forumet, dock inte i den här tråden).
@fredw döpte det till "shadow of the PisteCarver".![]()
Det kommer fett med snö i Hintertux nu hehe...Hoppas på bra väder i helgen, kan det bli material för några gåtor sen…![]()
Ser ut som att Titlis får lite också, bra för glaciären inför sommaren!Det kommer fett med snö i Hintertux nu hehe...![]()
Ja, det ser ut som om den går över kammen, men den vänder tillbaka igen. Annars hade Rinerhornbahn varit det enda rätta svaret, men nu finns det tre rätta svar eftersom man kan nå Nüllisch, Juonli eller Rinerhornbahn från den punkten. Bilden är tagen vid blå krysset och pisten/vägen vid kammen är vid det gröna krysset.Verkar som att den där pisten på PCs bild svänger tillbaka till höger mot liften efter krönet, så att man kommer ner till dalstationen för Nüllisch 1 och 2?
Tjusigt panorama!Ungefär vid den gula cirkeln på bilden ses toppen på två saker... Vadå?
1. Vad heter den lilla toppen?
2. Vad är det jag tänker på som både börjar och slutar nästan 1200 fallhöjdsmeter längre ner till höger i bild, och som har med denna lilla topp att göra?
Visa bilaga 18529
PS för att en del ska känna sig som hemma så har jag låtit horisonten luta en aning...
Dags för en sorts ledtråd:
Visa bilaga 18531
Tjusigt panorama!
Vi funderade faktiskt på att gå upp till den där ryggen, men valde ju istället att gå upp mot den höga rifflaren...kanske valde vi fel?
Väldigt fina fält ner tillbaks från ryggen.
För att citera Vi i femman: ”På A svarar vi B, och på B kan vi inte”. (Visas det fortfarande?)
Friesenbergscharte?
Ok, det må la vara https://www.schlegeis3000.run/en/schlegeis3000-skyrace.htmlDet är ett helt korrekt svar på fråga 1!
Då är väl tvåan inte helt omöjlig? Vad är det som börjar nere vid Schlegeis damm, går via en vända in i Italien tillbaka in i Österrike upp strax under Olperer och Gefrorene Wand, se röd linje på bilder ovan, når sin höjdpunkt just vid Friesenbergscharte (2930 möh) och sedan avslutas igen nere vid Schlegeis? Och är 34 km långt?
Visa bilaga 18536
Sorry.....tiden att investigera ordentligt har inte funnits, även om panoramat var synnerligen välbekant.Där kom det! Sorry för mitt klentroga inlägg ovan som jag skickade typ samtidigt... En närstående är just på väg ner till Zillertal (igen...) för att förbereda sig för detta race som till stor del utspelar sig i högalpin terräng över 2300 möh.
SCHLEGEIS 3000 SKYRACE
Isbollen till Storpotaten!