albinnystrom
Medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Rätt, kanske var lite för enkel.Gampberg (Rendl)?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rätt, kanske var lite för enkel.Gampberg (Rendl)?
Någonstans där ja, gick även en lavin för några år sedan från den konstgjorde "väggen" man ser i bilden där 2 personer omkom.Var det inte därifrån där lavinskydden ligger som det gick en brutal lavin rakt in i St Anton för ca 30 år sedan?
Ha...man får ta de få sekunder jobbet ger en!Det var bara @STORPOTATEN som var i sedvanlig god form idag!![]()
Kom igen, du har två höga spetsiga berg att ta sikte på!Tack för en läcker bild!
Tyvärr har jag ingen aning om var det är (ingen pist is sikte..)
Nix.Fast jag gissar på Valle Blanche
Nix, det här är inte ett Chamonix/Courmayeur-åk..Kan det vara från Helbronner (ner på Mer de Glace alltså (vad nu det åket heter))?
Två Matterhorn? Man blir förvirrad. Kommer att tänka på en viss sketch av Monty Python.Kom igen, du har två höga spetsiga berg att ta sikte på!![]()
Näe, inte Italien över huvud taget. Eller Frankrike för den delen.La Balma?
Inte Österrike heller.... Nu har vi benat ner länderna ganska rejält.Valluga?
Inte lika många som i Lofsdalen!Hur många sådana åk hinner man med på en dag?
Som sagt jag nöjer mig med det generella namnet och då duger Mont Fort baksida alldeles utmärkt. det är dock inte Super Bowl utan den nedre bowlen man mest skråar till.Mont Fort baksida / Super Bowl?
I detta fallet tar man ju liften till toppen, och efter första branten får man skråa till denna bowl lite. För at avsluta med lite längdåkning utmed dammen. Tar en liten stund, så det blir inte jättemånga baksidor på en dag. Men...det är bra åk!En fråga av interesse:
Hur lång tid tar det att "promenera" dit?
Hur många sådana åk hinner man med på en dag?
Ok, tack.I detta fallet tar man ju liften till toppen, och efter första branten får man skråa till denna bowl lite. För at avsluta med lite längdåkning utmed dammen. Tar en liten stund, så det blir inte jättemånga baksidor på en dag. Men...det är bra åk!![]()
Hudar man i sansat gubbtempo ligger man väl på ca 300 höjdmeter per timme.Ok, tack.
Det förklarar saken.
I en tidigare bild för några dagar sedan hade @KalleBackeus klättrat från Julierpass till Piz Lagrev (900 fallhöjdsmeter!), hur lång tid tar det?
Måste ju ta minst en halv dag?
Ja det är ett bra riktmärke. Har gjort Piz Lagrev två gånger, och med en fikapaus på vägen upp kan man sikta på runt 3,5h. Så det blir ju inte mer än ett sånt åk per dag (om man inte är väldigt hurtig). Men det är ofta de dagarna man minns bäst ändåHudar man i sansat gubbtempo ligger man väl på ca 300 höjdmeter per timme.
Och du sparar ju pengar på liftkort!Ja det är ett bra riktmärke. Har gjort Piz Lagrev två gånger, och med en fikapaus på vägen upp kan man sikta på runt 3,5h. Så det blir ju inte mer än ett sånt åk per dag (om man inte är väldigt hurtig). Men det är ofta de dagarna man minns bäst ändå![]()
Minns ingen ägglift från A-basin, men det var ju tjugo år sedan jag åkte där...Arapahoe Basin?