Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då fortsätter vi med att vidga våra vyer lite. Vad heter den här fantastiska platsen? Och för att återknyta till den förra bilden med hästtema så kan nämnas att det från närområdet härstammar en legendarisk hästras, en hästras som uteslutande är känd för sitt deltagande i en ridakademi som i sitt namn ger associationer varken till platsen i fråga eller platsen för akademin.
IMG_1656.JPG

IMG_3238.JPG

Blejski grad bled heter visst slottet på andra bilden. Bilden tagen från Bled, Slovenien?
Hästrasen är Lipizzaner, känd från spanska ridskolan i Wien

Blejski grad bled heter visst slottet på andra bilden. Bilden tagen från Bled, Slovenien?
Hästrasen är Lipizzaner, känd från spanska ridskolan i Wien
Satan i gatan! Det gick snabbt. Jag trodde det skulle vara lite svårare för den här målgruppen, eftersom besökarna till övervägande del är välmående tyska pensionärer.
Fantastiskt vacker plats är det iaf. Första gången jag var där var 1990, när det fortfarande hette Jugoslavien. 2009 pluggade min blivande fru i Padova och vi skulle åka på vår första gemensamma semester. Jag hade snackat upp Bled-sjön en hel del och som tur var så hjälpte vädret till...

I närområdet finns ju även Postojnagrottorna. Ett gigantiskt system av droppstensgrottor.

Senast ändrad:
...vilket ligger i det område som kallades Krain på den tiden grunden lades för Lippizzaner-rasen...

Typiskt, här prioriterar man för en stund arbetet och missar lättplockad frukt. Bled är verkligen en fantastiskt vacker plats och i grannbyn Begunje kan man dessutom besöka Elanfabriken.

Typiskt, här prioriterar man för en stund arbetet och missar lättplockad frukt. Bled är verkligen en fantastiskt vacker plats och i grannbyn Begunje kan man dessutom besöka Elanfabriken.
Jag kanske skulle tagit en bild jag hade från Bohinjka, sjön ovanför Bled. Den trodde jag dock skulle vara mer Freeride-användarnas ställe.

Satan i gatan! Det gick snabbt. Jag trodde det skulle vara lite svårare för den här målgruppen, eftersom besökarna till övervägande del är välmående tyska pensionärer.
Fantastiskt vacker plats är det iaf.

I närområdet finns ju även Postojnagrottorna. Ett gigantiskt system av droppstensgrottor.
För lätt med den ledtråden om hästarna! :LOL: Snabbt på google bara, hitta orten och sen leta sjö med en ö på kartan...
Här kommer en bild på ett känt berg från en lite annorlunda vinkel. Högsta toppen strax till vänster om mitten är det jag menar. Vad heter berget?
IMG_1696.jpg

Tillbaka
Topp