Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Blommensbergsbacken
Edit: pust... har åkt förbi 10000 ggr...

1614842547680.png

Livsfarligt att åka pulka där skulle jag säga. Den är verkligen brant. Tack för denna post. Har aldrig vetat vad den hette!

Blommensbergsbacken
Edit: pust... har åkt förbi 10000 ggr...
Nu blev det rätt!

1614842547195.png

På 60-talet byggdes här (i ryggen bakom kameran, där det nu är skog) en backhopparbacke.
1970 kom en skidlift och nedfarter till. En "slalombacke" och en "störtloppsbacke". Tyvärr verkar den ha stängt ned efter att ha stämplats som "mycket farlig för vintersport" eftersom backen slutar vid en liten sjö (Trekanten) med svag is.
Enda som är kvar som man kan se idag är betongfundament från lift och strålkastare. Jag tror att man kanske kan se den gamla skidhopparbacken gömma sig i den nu snåriga skogen.

Precis som alla andra (?) skidbackar i Stockholm så ryktas Stenmark ha åkt här. Det kan jag inte hitta belägg för, så bjuder istället på lånad bild på Blommensbergsbacken i strålkastarljus från tidigt 70-tal:
1614843174651.png

Senast ändrad:
Vad många härliga arkivbilder det blev! (Ser ut som att vi båda hittade pärlor från Stockholms stadsarkiv från tidigt 70-tal.)

Din tur @fredw

Senast ändrad:
Tack för litet kuriosa till din bild! Gillar sånt! Kan tillägga att det finns en tråd på Flashback där de diskuterar om det finns ett hemligt militärt bergrum under vattenreservoaren på toppen... Tydligen tror de äldre lokalboende det! :)

Min tur att leta efter bild. Mina hårddiskar ligger i ett förråd i Adelaide, Australien just nu... Får gräva i min google drive igen. Återkommer.

IMG_5526.PNG

Skam att jag missade den. Har sovit över där två ggr, iofs i utkanten. Ena gången insåg vi först efteråt att vi stupat i säng utan att bädda! 😳 Madrasskydden av orange frotté såg så sköna ut. Eller om det skulle vara så. Vi vet fortfarande inte.
Hann ni testa backarna? De ser ok ut från motorvägen!
Nej, vi åkte inte skidor där.
Bilden är från oktober förra året när vi var och åkte försäsongsåkning i Stubai (Den andra ledtråden som jag hintade om i bilden var att folk använde munskydd utomhus. Tillsammans med den tyska butiksskylten kunde man använda dessa två ledtrådar till att avgöra att bilden är tagen i Sydtirolen).
Det var dåligt väder en dag och vi bestämde oss för att göra en dagsutflykt över Brenner till Sterzing (Vipiteno). Mycket vacker Altstadt och vi hittade en väldigt trevlig restaurang.
Det du tyckte såg ut som en kyrka i bilden är nog ett gammalt torn från en tidigare stadsmur, och ligger vid ett gammalt kullerstenstorg.
Staden är värd ett besök. :)

Pausbild från pulkabackarna i Kroksbäck. På bilden ses alltså Malmös största fallhöjder alla kategorier (troligen från toppen som skymtar i fjärran till höger). Danmark ligger till "pulkers left". Tyvärr arkivbild, idag är där ingen snö.

1280px-Kroksbäcksparken,_vinter.jpg

PS vad hände med knappen för "förhandsgranskning"? ÄR den borta?

Pausbild från pulkabackarna i Kroksbäck. På bilden ses alltså Malmös största fallhöjder alla kategorier (troligen från toppen som skymtar i fjärran till höger). Danmark ligger till "pulkers left". Tyvärr arkivbild, idag är där ingen snö.

Visa bilaga 8285

PS vad hände med knappen för "förhandsgranskning"? ÄR den borta?
Jämfört med dem är ju St Hans backar i Lund rena Alperna! 😁

Förhandsgranskning har blivit en liten "knapp" uppe i högra hörnet.

Dags igen. En skidort, och denna gång räcker det inte med orten i sig utan även "ortsdelen" där detta eminenta par sitter och avnjuter varsin välförtjänt Spritz.

Bilden är något modifierad för att förvilla särskilt PC och SP (som väl iofs lär knipa denna direkt ändå). Ni får själva avgöra vilka delar av bilden som är förvanskade, och ni får själva gissa var vi befinner oss i förhållande till Sveg (behövs ej för korrekt svar).

IMG_3306 - Kopia.JPG

Senast ändrad:
Dags igen. En skidort, och denna gång räcker det inte med orten i sig utan även "ortsdelen" där detta eminenta par sitter och avnjuter varsin välförtjänt Spritz.

Bilden är något modifierad för att förvilla särskilt PC och SP (som väl iofs lär knipa denna direkt ändå). Ni får själva avgöra vilka delar av bilden som är förvanskade, och ni får själva gissa var vi befinner oss i förhållande till Sveg.

Visa bilaga 8289
Jag blir bara förbannad över att se Löven på skidsemester mitt i en pandemi. Ska maila expressen.
Vilken skidort har jag ingen aning om. Men säkert långtbortistan som alla andra bilder.

Bilden är något modifierad för att förvilla särskilt PC och SP (som väl iofs lär knipa denna direkt ändå). Ni får själva avgöra vilka delar av bilden som är förvanskade, och ni får själva gissa var vi befinner oss i förhållande till Sveg (behövs ej för korrekt svar).

Visa bilaga 8289
Säger Livigno igen :)

Oberlech?
Är det inte Mohnenfluh toppen som man skymtar där uppe i bakgrunden?

Helt korrekt, naturligtvis. Det var en fin dag för några år sedan (pre-Covid!!), vår första i Lech någonsin. Vi (dvs inte paret Löfven...) såg någon som liknade Miley Cyrus nere i byn.

Vi konstaterade gemensamt att tjock pälskrage, skidhjälm beklädd med skinn och nitar, fladdrande silverjacka och elastiska skidbrallor har en omvänd relation till förmågan att ta sig ner för en skidbacke på ett vettigt sätt.

Över till PC - igen! :)

Den här bilden tog jag med för att det är ett så läckert ljus i den.
Och jag fortsätter med att ställa snälla frågor :) - vad heter skidområdet?
(men nästa gång blir det "fjärrspaning" på ett högt berg igen....;))
Clip640_.JPG

Det där måste ju vara Stubaier Gletscher.
Visst är det det! (y)
Misstänkte att du skulle ta den rätt fort - jag har ju också haft med den tidigare men med andra vyer.

Bilden är från vår senaste alpresa den sista oktoberveckan förra året. Det var fantastiska förhållanden som man nog bara får uppleva redan i oktober högst en gång vart 10:e år (nästan hela liftsystemet var öppet).
Alla lärkträd på sluttningarna var fortfarande guldgula, samtidigt som det låg tjock snö ända ner till Neustift by.
Just denna resan hade vi egentligen bestämt oss för att köra till Cervinia som säsongsöppnade den 24:e oktober. I sista stund ändrade vi oss och körde till Stubai i stället (vi hade ingen lust att köra de extra 4-5 timmarna som det tar till Cervinia).
Och vilken tur att vi ändrade oss!
När vi kom fram till Neustift den 25:e, kom nyheten att Cervinia blev tvungna att Corona-stänga samma dag, endast en dag efter säsongsöppningen!
Det hade ju varit just snyggt - att komma fram till Cervinia på kvällen efter en långkörning och få reda på att det är bara att vända och köra tillbaka 4-5 timmar till Neustift igen!
Och under veckan bestämmer sedan Tyskland och Österrike att gå in i lock-down på söndagen påföljande helg - lugnt för oss för vi skulle ju köra hem på lördagen den 31 oktober.:)
Övernattning och god middag i Tyskland på vägen hem, fullt med folk på alla restauranger, "sista måltiden" för tyskarna - de har sedan dess fortfarande inte kunnat gå på restaurang.
Sällan har vi varit så nöjda med vårt resval och timing som denna oktobervecka!:)

Din tur igen @STORPOTATEN ! (y)

Visst är det det! (y)
Misstänkte att du skulle ta den rätt fort - jag har ju också haft med den tidigare men med andra vyer.

Bilden är från vår senaste alpresa den sista oktoberveckan förra året. Det var fantastiska förhållanden som man nog bara får uppleva redan i oktober högst en gång vart 10:e år (nästan hela liftsystemet var öppet).
Alla lärkträd på sluttningarna var fortfarande guldgula, samtidigt som det låg tjock snö ända ner till Neustift by.
Just denna resan hade vi egentligen bestämt oss för att köra till Cervinia som säsongsöppnade den 24:e oktober. I sista stund ändrade vi oss och körde till Stubai i stället (vi hade ingen lust att köra de extra 4-5 timmarna som det tar till Cervinia).
Och vilken tur att vi ändrade oss!
När vi kom fram till Neustift den 25:e, kom nyheten att Cervinia blev tvungna att Corona-stänga samma dag, endast en dag efter säsongsöppningen!
Det hade ju varit just snyggt - att komma fram till Cervinia på kvällen efter en långkörning och få reda på att det är bara att vända och köra tillbaka 4-5 timmar till Neustift igen!
Och under veckan bestämmer sedan Tyskland och Österrike att gå in i lock-down på söndagen påföljande helg - lugnt för oss för vi skulle ju köra hem på lördagen den 31 oktober.:)
Övernattning och god middag i Tyskland på vägen hem, fullt med folk på alla restauranger, "sista måltiden" för tyskarna - de har sedan dess fortfarande inte kunnat gå på restaurang.
Sällan har vi varit så nöjda med vårt resval och timing som denna oktobervecka!:)

Din tur igen @STORPOTATEN ! (y)
Undrade lite, så mycket snö men inte helt frusen damm. Att det var i Okt förklarar ju saken.

Ni som verkar kunna detta... Skulle uppskatta en "topp-tre-lista" vad gäller sommarskidåkning i Alperna.

Nu är det dags för vinklar och kartor inom ett väldigt begränsat område....
Här är vi på en liten påsktur i La Plagne. Vad heter toppen som är utpekad, och varifrån är bilden tagen?
Och som alla vet kräver två frågor också två svar. :)

1614860086091.png

Senast ändrad:
Ni som verkar kunna detta... Skulle uppskatta en "topp-tre-lista" vad gäller sommarskidåkning i Alperna.
Pga klimatförändringarna och krympande glaciärer är det tyvärr inte längre vad det har varit.
Zermatt var genom höjd över havet plus en fallhöjd på nästan 1000 meter mitt i sommaren outstanding. Idag är det inte många liftar och timmar de kör på sommaren tyvärr.
Motsvarande gäller för de flesta glaciärer-orter idag.
Jag tror att Hintertux har bäst sommarskidåkning i Alperna idag.
Var där juni/juli 2014 och 2015.
Alla pister som var öppna där på sommaren på 90-talet är fortfarande öppna idag. De har byggt ut snökanoner ända upp till Gefrorene Wand på 3250 m!

Pga klimatförändringarna och krympande glaciärer är det tyvärr inte längre vad det har varit.
Zermatt var genom höjd över havet plus en fallhöjd på nästan 1000 meter mitt i sommaren outstanding. Idag är det inte många liftar och timmar de kör på sommaren tyvärr.
Motsvarande gäller för de flesta glaciärer-orter idag.
Jag tror att Hintertux har bäst sommarskidåkning i Alperna idag.
Var där juni/juli 2014 och 2015.
Alla pister som var öppna där på sommaren på 90-talet är fortfarande öppna idag. De har byggt ut snökanoner ända upp till Gefrorene Wand på 3250 m!
Annars kan man även åka på sonfjället. Finns snö ända till juni utan ens köra med snökanoner (har jag fått höra...)

Stryn var bäst innan toppliften pajade: 500 fhm på sommarn är svårslaget även i alperna.
Juvas är ingen höjdare. Nu verkar alla åka till Fonna. Mest för parkens skull (jag har dock aldrig varit där)

Stryn var bäst innan toppliften pajade: 500 fhm på sommarn är svårslaget även i alperna.
Nja, Hintertux har nästan 600 fhm på sommaren och dessutom flera olika liftar/nerfarter öppna. I Norge är ju sommaråkning i storts sett en lift och en nerfart.
Jag har på 90-talet provat sommaråkning även i Sölden och Pitztal, men de stänger redan i maj nuförtiden.
Tignes/Val d'Isere har nog inte mycket kvar av sin sommaråkning heller.
Vill man åka på riktigt hög höjd är det Saas Fee och Zermatt som gäller. I Zermatt öppnar Grenzlift i juli och den går ända upp till 3900m! Sedan kan man alltid åka Klein Matterhornbahn 2939 - 3820 möh. Uppe på Plateau Rosa kör släpliftar mellan 3420 - 3740 möh. Zermatt har fortfarande nästan 1000 fhm på sommaren.
Men, i Zermatt och Saas Fee måste man vara uppe med tuppen! De öppnar 07.00 och stänger ca 13.30.
@fredw , i Hintertux kan du köra köra 08.00 - 16.00. :)
Men räkna med att den nedre halvan består av tung "Firnschnee". Kör med lätta, mjuka och korta skidor. Jag hyrde Stöckli 165 cm.
Och kör inte senare på sommaren än början på juli!

Nu har jag skrivit färdigt om sommarskidåkning och hoppar in i leken igen med Mont Pourri i bakgrunden och ni är på Grand Assaly.

På A gissar jag Le Grand Bec
På B gissar jag på ryggen mot Bellecôte ovanför Glacier de la Chiaupe
Snyggt snyggt. Kan inte bli mer korrekt än så.
Från vinkeln på bilden ser Grand Bec ut som en ganska platt historia, men om man ser det från en annan vinkel kan det se lite annorlunda ut. Som på denna picnicbild längre ned på turen.
1614864072371.png

Kom igen @Kalle_Luzern !

Nja, Hintertux har nästan 600 fhm på sommaren och dessutom flera olika liftar/nerfarter öppna. I Norge är ju sommaråkning i storts sett en lift och en nerfart.
Jag har på 90-talet provat sommaråkning även i Sölden och Pitztal, men de stänger redan i maj nuförtiden.
Tignes/Val d'Isere har nog inte mycket kvar av sin sommaråkning heller.
Vill man åka på riktigt hög höjd är det Saas Fee och Zermatt som gäller. I Zermatt öppnar Grenzlift i juli och den går ända upp till 3900m! Sedan kan man alltid åka Klein Matterhornbahn 2939 - 3820 möh. Uppe på Plateau Rosa kör släpliftar mellan 3420 - 3740 möh. Zermatt har fortfarande nästan 1000 fhm på sommaren.
Men, i Zermatt och Saas Fee måste man vara uppe med tuppen! De öppnar 07.00 och stänger ca 13.30.
@fredw , i Hintertux kan du köra köra 08.00 - 16.00. :)
Men räkna med att den nedre halvan består av tung "Firnschnee". Kör med lätta, mjuka och korta skidor. Jag hyrde Stöckli 165 cm.
Och kör inte senare på sommaren än början på juli!
Tack för utförliga svar, även ni andra. Jag är litet mystisk och älskar att i stora svängar plöja igenom/över stora tunga blöta högar av vårsnö, men firnschnee är väl ngt annat? Typ flera gånger omfrusen vårsnö? Och om min bättre hälft tycker snön är litet väl knepig så kanske det finns möjlighet till en stund i solen med ngt bubbligt i glaset.. antar jag? :)

Snyggt snyggt. Kan inte bli mer korrekt än så.
Från vinkeln på bilden ser Grand Bec ut som en ganska platt historia, men om man ser det från en annan vinkel kan det se lite annorlunda ut. Som på denna picnicbild längre ned på turen.

Kom igen @Kalle_Luzern !
Låtsades att jag är @PisteCarver och körde lite satellitspaning. Hade inte haft en chans utan ledtråden att det var vid La Plange... 😅
Här var jag på vandring på en lite lägre kam. Vad heter den högsta toppen till vänster om mitten i bild? Ligger ett skidområde på andra sidan...
IMG_0888.jpg

Tillbaka
Topp