Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu blev det rätt!Blommensbergsbacken
Edit: pust... har åkt förbi 10000 ggr...
Nej, vi åkte inte skidor där.Skam att jag missade den. Har sovit över där två ggr, iofs i utkanten. Ena gången insåg vi först efteråt att vi stupat i säng utan att bädda!Madrasskydden av orange frotté såg så sköna ut. Eller om det skulle vara så. Vi vet fortfarande inte.
Hann ni testa backarna? De ser ok ut från motorvägen!
Jämfört med dem är ju St Hans backar i Lund rena Alperna!Pausbild från pulkabackarna i Kroksbäck. På bilden ses alltså Malmös största fallhöjder alla kategorier (troligen från toppen som skymtar i fjärran till höger). Danmark ligger till "pulkers left". Tyvärr arkivbild, idag är där ingen snö.
Visa bilaga 8285
PS vad hände med knappen för "förhandsgranskning"? ÄR den borta?
Jag blir bara förbannad över att se Löven på skidsemester mitt i en pandemi. Ska maila expressen.Dags igen. En skidort, och denna gång räcker det inte med orten i sig utan även "ortsdelen" där detta eminenta par sitter och avnjuter varsin välförtjänt Spritz.
Bilden är något modifierad för att förvilla särskilt PC och SP (som väl iofs lär knipa denna direkt ändå). Ni får själva avgöra vilka delar av bilden som är förvanskade, och ni får själva gissa var vi befinner oss i förhållande till Sveg.
Visa bilaga 8289
Säger Livigno igenDags igen. En skidort, och denna gång räcker det inte med orten i sig utan även "ortsdelen" där detta eminenta par sitter och avnjuter varsin välförtjänt Spritz.
Bilden är något modifierad för att förvilla särskilt PC och SP (som väl iofs lär knipa denna direkt ändå). Ni får själva avgöra vilka delar av bilden som är förvanskade, och ni får själva gissa var vi befinner oss i förhållande till Sveg (behövs ej för korrekt svar).
Visa bilaga 8289
Oberlech?
Är det inte Mohnenfluh toppen som man skymtar där uppe i bakgrunden?
Visst är det det!Det där måste ju vara Stubaier Gletscher.
Undrade lite, så mycket snö men inte helt frusen damm. Att det var i Okt förklarar ju saken.Visst är det det!
Misstänkte att du skulle ta den rätt fort - jag har ju också haft med den tidigare men med andra vyer.
Bilden är från vår senaste alpresa den sista oktoberveckan förra året. Det var fantastiska förhållanden som man nog bara får uppleva redan i oktober högst en gång vart 10:e år (nästan hela liftsystemet var öppet).
Alla lärkträd på sluttningarna var fortfarande guldgula, samtidigt som det låg tjock snö ända ner till Neustift by.
Just denna resan hade vi egentligen bestämt oss för att köra till Cervinia som säsongsöppnade den 24:e oktober. I sista stund ändrade vi oss och körde till Stubai i stället (vi hade ingen lust att köra de extra 4-5 timmarna som det tar till Cervinia).
Och vilken tur att vi ändrade oss!
När vi kom fram till Neustift den 25:e, kom nyheten att Cervinia blev tvungna att Corona-stänga samma dag, endast en dag efter säsongsöppningen!
Det hade ju varit just snyggt - att komma fram till Cervinia på kvällen efter en långkörning och få reda på att det är bara att vända och köra tillbaka 4-5 timmar till Neustift igen!
Och under veckan bestämmer sedan Tyskland och Österrike att gå in i lock-down på söndagen påföljande helg - lugnt för oss för vi skulle ju köra hem på lördagen den 31 oktober.
Övernattning och god middag i Tyskland på vägen hem, fullt med folk på alla restauranger, "sista måltiden" för tyskarna - de har sedan dess fortfarande inte kunnat gå på restaurang.
Sällan har vi varit så nöjda med vårt resval och timing som denna oktobervecka!
Din tur igen @STORPOTATEN !![]()
Ja, det du ser är Gamsgarten stationen på 2.620 möh.Undrade lite, så mycket snö men inte helt frusen damm. Att det var i Okt förklarar ju saken.
Pga klimatförändringarna och krympande glaciärer är det tyvärr inte längre vad det har varit.Ni som verkar kunna detta... Skulle uppskatta en "topp-tre-lista" vad gäller sommarskidåkning i Alperna.
Annars kan man även åka på sonfjället. Finns snö ända till juni utan ens köra med snökanoner (har jag fått höra...)Pga klimatförändringarna och krympande glaciärer är det tyvärr inte längre vad det har varit.
Zermatt var genom höjd över havet plus en fallhöjd på nästan 1000 meter mitt i sommaren outstanding. Idag är det inte många liftar och timmar de kör på sommaren tyvärr.
Motsvarande gäller för de flesta glaciärer-orter idag.
Jag tror att Hintertux har bäst sommarskidåkning i Alperna idag.
Var där juni/juli 2014 och 2015.
Alla pister som var öppna där på sommaren på 90-talet är fortfarande öppna idag. De har byggt ut snökanoner ända upp till Gefrorene Wand på 3250 m!
Stryn var bäst innan toppliften pajade: 500 fhm på sommarn är svårslaget även i alperna.Ni som verkar kunna detta... Skulle uppskatta en "topp-tre-lista" vad gäller sommarskidåkning i Alperna.
Nja, Hintertux har nästan 600 fhm på sommaren och dessutom flera olika liftar/nerfarter öppna. I Norge är ju sommaråkning i storts sett en lift och en nerfart.Stryn var bäst innan toppliften pajade: 500 fhm på sommarn är svårslaget även i alperna.
Nu är det snartMont Pouri
Aiguille Rouge
Snyggt snyggt. Kan inte bli mer korrekt än så.På A gissar jag Le Grand Bec
På B gissar jag på ryggen mot Bellecôte ovanför Glacier de la Chiaupe
Tack för utförliga svar, även ni andra. Jag är litet mystisk och älskar att i stora svängar plöja igenom/över stora tunga blöta högar av vårsnö, men firnschnee är väl ngt annat? Typ flera gånger omfrusen vårsnö? Och om min bättre hälft tycker snön är litet väl knepig så kanske det finns möjlighet till en stund i solen med ngt bubbligt i glaset.. antar jag?Nja, Hintertux har nästan 600 fhm på sommaren och dessutom flera olika liftar/nerfarter öppna. I Norge är ju sommaråkning i storts sett en lift och en nerfart.
Jag har på 90-talet provat sommaråkning även i Sölden och Pitztal, men de stänger redan i maj nuförtiden.
Tignes/Val d'Isere har nog inte mycket kvar av sin sommaråkning heller.
Vill man åka på riktigt hög höjd är det Saas Fee och Zermatt som gäller. I Zermatt öppnar Grenzlift i juli och den går ända upp till 3900m! Sedan kan man alltid åka Klein Matterhornbahn 2939 - 3820 möh. Uppe på Plateau Rosa kör släpliftar mellan 3420 - 3740 möh. Zermatt har fortfarande nästan 1000 fhm på sommaren.
Men, i Zermatt och Saas Fee måste man vara uppe med tuppen! De öppnar 07.00 och stänger ca 13.30.
@fredw , i Hintertux kan du köra köra 08.00 - 16.00.
Men räkna med att den nedre halvan består av tung "Firnschnee". Kör med lätta, mjuka och korta skidor. Jag hyrde Stöckli 165 cm.
Och kör inte senare på sommaren än början på juli!
Låtsades att jag är @PisteCarver och körde lite satellitspaning. Hade inte haft en chans utan ledtråden att det var vid La Plange...Snyggt snyggt. Kan inte bli mer korrekt än så.
Från vinkeln på bilden ser Grand Bec ut som en ganska platt historia, men om man ser det från en annan vinkel kan det se lite annorlunda ut. Som på denna picnicbild längre ned på turen.
Kom igen @Kalle_Luzern !
Finns snö året runt i Hintertux också utan snökanoner - och det finns ytterligare en fördel - det finns liftar!Annars kan man även åka på sonfjället. Finns snö ända till juni utan ens köra med snökanoner (har jag fått höra...)
......även för de som lämnar flera förslag i samma inlägg också.....Nu är det snartkort på dig och dina dubbelgissningar...
.