Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Man tackar! Men jag skänker alltså min chans till mannen/kvinnan med de blommiga och fria hälarna! :)

Pausfråga utom tävlan medan vi väntar… Här ligger mina vinterhjul och väntar på bättre tider. Varför var jag inte nöjd med däckens montering? 😄

1625147513660.jpeg

Du har tre vänsterhjul och ett högerhjul, eller vice versa.
Ja alltså min bil har ju (liksom de flesta bilar) två hjul på varje sida… De hade alltså monterat ett av däcken bakochfram. Jag upptäckte det just när de låg som på bilden. Som tur är utan att ha kört på dem.

Klart om ingen ville ta en gratis omgång ens efter 1.5h är det vill ingen som orkar ta en gåta där man måste skriva 2-3 ord i google... :oops: ;)

Federala palatset i Bern som kanske firar skolbibliotekens dag.
Det får räcka som svar då, ingen verkar vilja ta andra delen. Din tur @pd !

Rendez-vous Bundesplatz hette evenemanget med ljus- och ljudshow som projicerades på parlamentet i Bern under några veckor i november under flera år. Klart sevärda de flesta av dem, finns på YT så klart.

Vi fortsätter med temat klippformationer och fyrar. Var är detta och vad är speciellt med platsen?

IMG_2876.JPG

Tackar! Nu en snabb kvällsfråga. Där går det fint att åka också puder, inte bara carva pister! Men, på vilken piste pumpar frun puder i bilden?
thumbnail_IMG_1486.jpg

Inte så illa kanske, hittade en snygg bild med litet sorglig bakgrund… typ ”Den sista färden”. Har dock svårt att få till en vettig fråga, vilket som vanligt inte stoppar mig, så här kommer flera:

1. Vilken finfin sittlift fanns en gång strax ovanför den plats där bilden är tagen?
2. Är kabinerna på bilden på väg att mötas eller går de åt olika håll?
3. Kabinbanan på bilden drar snart sin sista suck. Vad heter begravningsentreprenören? (Ledtråd: vintersportredskap plus ljusstarkt objekt på himlen)

Fråga 2 är förstås oerhört svår, för att inte säga ren löjligt omöjlig, å andra sidan finns här stora möjligheter för den som är sugen på att gissa… 😜

93142AE2-5E01-4A08-A96C-EF51D16E3EC8.jpeg

1 tusenmetersliften. (när faen ska den ersättas?)
2 kabinerna ska just mötas (draglinan slak på den öfre)
3 begravningsentreprenören (eller mördaren) som vill döda sveriges enda kabinbana är Skistar. kabinbanan är byggd med våra förfäders skattepengar och borde naturligtvis k-märkas!

1 tusenmetersliften. (när faen ska den ersättas?)
2 kabinerna ska just mötas (draglinan slak på den öfre)
3 begravningsentreprenören (eller mördaren) som vill döda sveriges enda kabinbana är Skistar. kabinbanan är byggd med våra förfäders skattepengar och borde naturligtvis k-märkas!

Nästan alla rätt! Du får bara ett försök till, men en saftig ledtråd nedan! ;-)

(Edit: Det räcker, du får rätt ändå. Din tur, Ivo!)

Nån gång kring Valborg typ 1985, med "Kaiserwetter" (då är Åre ett paradis) hade vi väldigt kul när vi tog fart och surfade över en stor smältvattenpöl som låg typ på andra sidan det staket som syns i bild... Finns den kvar, Ivo?

Senast ändrad:
Nästan alla rätt! Du får bara ett försök till, men en saftig ledtråd nedan! ;-)

(Edit: Det räcker, du får rätt ändå. Din tur, Ivo!)

Nån gång kring Valborg typ 1985, med "Kaiserwetter" (då är Åre ett paradis) hade vi väldigt kul när vi tog fart och surfade över en stor smältvattenpöl som låg typ på andra sidan det staket som syns i bild... Finns den kvar, Ivo?

1985, hur gammal är du egentligen..? jag har aldrig sett någon vattensamlig där på Svartberget som är åkbar. (Däremot figurerade jag i ett pinsamt ztv-klipp då jag kör över vattenpölen nedanför kabinberg iförd endast kalsonger 1 maj -91)

bild kommer snart

Tillbaka
Topp