Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Måste vara Abisko liften
Stolparna är säkert tillverkade hos min granne: liftbyggarna Östersund
Vad trevligt att det finns små självständiga företag som bygger liftar (tänkte jag), så jag googlade företaget och vad får man upp?
Doppelmayr Scandinavia AB, alltså uppköpta av det stora världsliftbolaget.:(

Vad trevligt att det finns små självständiga företag som bygger liftar (tänkte jag), så jag googlade företaget och vad får man upp?
Doppelmayr Scandinavia AB, alltså uppköpta av det stora världsliftbolaget.:(
Stämmer. Sonen tog över bolaget och sålde till Doppelmayr ganska snart. Sen blev han chef för Doppelmyers fabrik i Salt lake city. Nu är han tillbaka i stan och kör bil med Liftgyggarna-loggan på 😉

Måste vara Abisko liften
Stolparna är säkert tillverkade hos min granne: liftbyggarna Östersund
Absolut Abisko.
Falu mekaniska som gjort stolparna.
Kör på Ivo.
Imponerad av @Hawk100 , inte många som vet att Falu mekaniska varit med. Kan säkerligen vara så att olika företag varit med och tillverkat stolparna. Vet att det står FM på några av stolparna.

Senast ändrad:
Som av en händelse åkte jag förbi den här skidanläggningen i förrgår. Vad heter den?
E3AB9DF8-C3AD-4A0D-9165-3A3D92514ABD.jpeg

Då tar vi en svårare, vilken topp är vi på väg till? Nu ses toppen på lite håll.

En ledtråd. I topptursboken för området beskrivs toppen "The most alpine and most sought after summit on these islands"

Bilagor

• 8722158C-3562-4FE5-BF6E-9A14A829D709.jpeg
    8722158C-3562-4FE5-BF6E-9A14A829D709.jpeg
    339.5 KB · Besök: 83
  • B30F4C75-D568-4ED0-A366-74377387D75A.jpeg
    B30F4C75-D568-4ED0-A366-74377387D75A.jpeg
    557 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
såg att det pågick diskussioner om Oppdal i en annan tråd här. Då kunde jag inte låta bli att snacka på. Hur kunde PC missa den??
Har ju inte varit på något av ställena, och de är rätt lika om man tittar lite från "fel" vinkel.
Om man ska åka skidor i Skandinavien, så ligger ju Norge bättre till för oss skåningar. Och fallhöjderna är oftast de dubbla jämfört med svenska skidorter, vilket ger mer variation.

"Dyra" Norge har jag upptäckt är inte heller dyrare än Sverige när det gäller hotell och liftkort. Det som tyvärr är löjligt dyrt är restaurangätande och alkohol.

I Noresund (Norefjell) var vi och åkte några dagar skidor förra året, och då tog vi in på Sole Gjestegård som drivs av ett mycket trevligt danskt värdpar. Där betalade vi 550 NOK per person och natt inklusive helpension!
Synnerligen prisvärt.
Frukostbuffé och "Nistepakke" att ta med för lunch, och en tvårätters bastant middag på kvällen.
Bör för säkerhets skull nämna att det serveras ingen alkohol (verkar som anläggningen ägs av någon kristen organisation), men det kunde vi stå ut med ett par dagar.
Noresund är ju ingen munter by ska dock tilläggas, men står man ut med det också är Norefjell riktigt fint för ett par skiddagar, och 1000 meters fallhöjd på liftsystemet är ju inte dåligt!
Och ett mycket gästvänligt värdpar på Sole Gjestegård, där mannen lagar välsmakande och mättande rätter på kvällen.

Som av en händelse åkte jag förbi den här skidanläggningen i förrgår. Vad heter den?Visa bilaga 11087
Nu Ivo! Menar du att du paddlade ingen sträcka i Driva? Aj fan! Du har tagit bilden bara ett par kilometer från Driva normal take out, eller Gråura put in!

Körde ni från Molde till Oppdal via Sunndalsöra?

Har ju inte varit på något av ställena, och de är rätt lika om man tittar lite från "fel" vinkel.
Om man ska åka skidor i Skandinavien, så ligger ju Norge bättre till för oss skåningar. Och fallhöjderna är oftast de dubbla jämfört med svenska skidorter, vilket ger mer variation.

"Dyra" Norge har jag upptäckt är inte heller dyrare än Sverige när det gäller hotell och liftkort. Det som tyvärr är löjligt dyrt är restaurangätande och alkohol.

I Noresund (Norefjell) var vi och åkte några dagar skidor förra året, och då tog vi in på Sole Gjestegård som drivs av ett mycket trevligt danskt värdpar. Där betalade vi 550 NOK per person och natt inklusive helpension!
Synnerligen prisvärt.
Frukostbuffé och "Nistepakke" att ta med för lunch, och en tvårätters bastant middag på kvällen.
Bör för säkerhets skull nämna att det serveras ingen alkohol (verkar som anläggningen ägs av någon kristen organisation), men det kunde vi stå ut med ett par dagar.
Noresund är ju ingen munter by ska dock tilläggas, men står man ut med det också är Norefjell riktigt fint för ett par skiddagar, och 1000 meters fallhöjd på liftsystemet är ju inte dåligt!
Och ett mycket gästvänligt värdpar på Sole Gjestegård, där mannen lagar välsmakande och mättande rätter på kvällen.
tack för tipsen med Gjestegården!
Norge är ju bättre än Sverige på alla vis. Men ska man ändå passera gränsen åker jag hellre till Stranda - Skandinaviens bästa liftburna åkning. Eller Voss/Myrkdalen som är Europas nederbördsrikaste område (samma snömängder som Japan)

ex Oppdal ligger precis vid Rondane - norges nederbördsfattigaste plats. Kanske inget ställe för pudderjakt ;)

tack för tipsen med Gjestegården!
Norge är ju bättre än Sverige på alla vis. Men ska man ändå passera gränsen åker jag hellre till Stranda - Skandinaviens bästa liftburna åkning. Eller Voss/Myrkdalen som är Europas nederbördsrikaste område (samma snömängder som Japan)

ex Oppdal ligger precis vid Rondane - norges nederbördsfattigaste plats. Kanske inget ställe för pudderjakt ;)
Stranda ser fint ut, men från en skånsk horisont är det hiskeligt långt dit och många norska berg och dalar att passera - tyvärr.:(

Visste inte att det snöar dåligt i Oppdal, kanske ingen bra kombo med den omtalade ”pigtråden”?:unsure:

Lofoten, nu gäller det bara att hitta rätt.
Kan det vara Higravstinden?
Var på väg dit för massa år sen och läste då på en del. Har tyvärr bara varit nära men iallafall sett Lofoten.

Nehe, då blir gissningen på vad jag tror är Lofotens högsta. Moyasalen. Osäker på stavningen.
Ser bara karta på telefonen och den är inte bra alls.

Nu Ivo! Menar du att du paddlade ingen sträcka i Driva? Aj fan! Du har tagit bilden bara ett par kilometer från Driva normal take out, eller Gråura put in!

Körde ni från Molde till Oppdal via Sunndalsöra?
Tyvärr ingen paddling. (Har inte ens kvar någon kajak).
Jag ville ta en Rafting tur på Sjoa men 16 åringen ville bara hem efter besök på Galdhöpiggen

Påminner om ledtråden, I topptursboken för området beskrivs toppen "The most alpine and most sought after summit on these islands"

Dåligt fart i tråden, att det ska vara så svårt att hitta en av de bästa toppen i Lofoten. Hade @Skantz eller @RandoScando varit online skulle det redan va löst.
I den här filmen vid 2.35 ser ni toppen Film

Dåligt fart i tråden, att det ska vara så svårt att hitta en av de bästa toppen i Lofoten. Hade @Skantz eller @RandoScando varit online skulle det redan va löst.
I den här filmen vid 2.35 ser ni toppen Film
Ja, det är ju verkligen för dåligt.😲
Kan kanske bero på att det stora flertalet av oss här bara är vanliga skidåkare, och inte deltagare i extrema expeditioner i arktiska miljöer?;)

Så, kan det vara Geitgaljartind kanske?

Jag är mest bitter över att jag inte hittar boken du hänvisar till, ganska säker på att den ligger i garaget någonstans. Hittade just en beskrivning över berget som PC gissar på. Det låter onekligen som det kan vara rätt utifrån beskrivningen på svinoya.no & friflyt.
Att leta på kartan har gett mig huvudvärk och ångest. Fattar knappt var Lofoten börjar.

Jag är mest bitter över att jag inte hittar boken du hänvisar till, ganska säker på att den ligger i garaget någonstans. Hittade just en beskrivning över berget som PC gissar på. Det låter onekligen som det kan vara rätt utifrån beskrivningen på svinoya.no & friflyt.
Att leta på kartan har gett mig huvudvärk och ångest. Fattar knappt var Lofoten börjar.
Borde vara rätt (fast man vet ju aldrig...)
Här ett clip ur filmen att jämföra med min "spaning":
1628510469982.png

1628510356916.png

Helt @PisteCarver det är Getgaljetind, en av de klassiska topparna i Lofoten som kan erbjuda riktigt bra åkning.
Guideboken jag citerade kommer från denna https://nordnorskklatreskole.no/butikk/

Här är en toppturbeskrivning

Jahaja, då hade min bok inte hjälpt för den har jag inte : )

Tillbaka
Topp