Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok, var är vi här? Söker namnet på berget vars ena rygg vi är påväg uppför. Berget ser ganska spektakulärt ut och det är alltså inte någon av topparna man ser rakt fram. Det är ganska hög höjd.

Bonuspoäng för namnet på byn. Vi är i Europa men kanske inte så centralt.
317A4D9B-FBFF-45DF-A2AE-5C040FAC976C.jpeg

Vi kanske är i nordvästra georgien i svaneti, gissar vilt på shkhara edit ändrar mig till Ushba

Vi kanske är i nordvästra georgien i svaneti, gissar vilt på shkhara edit ändrar mig till Ushba
Ja! Där satt den. Ushba heter berget som egentligen är en häftig tvillingtopp på 4700m. Endast toppturer i området då det inte finns lift eller skidsystem. Och hotellet heter Grand Hotel Ushba.

Helt rätt det är snöhetta 2286 möh, den bittra förloraren när ett radioprogram hade omröstning om vilket som skulle vara norges nationalfjäll. Din tur @KaitsuH

Tackar! Jag tror att vi har kört tiotals gånger nära Snöhetta på väg från Dombås till Oppdal.

Vad heter toppen/berget i bilden, den är nästan lika hög som Snöhetta?
huippu.jpg

Senast ändrad:
Det är Galzig. Min favorit av alla bergen i Europa. Galzig gondolen tycks åka även vid storm väder, och där finns alltid något roligt att åka, också flera dagar efter sista snöfallet, och vid tjockaste snöfallet.

Vi får försöka smala av alternativen.
Vetefält, nå träd som ser ut som ek och kullar.
Spanien?
Förstår att du vill veta mer men vi startar såhär.

Kul! Vilka 2 berg med fantastisk skidåkning är vi på väg mot denna gång? 1 rätt är lätt medans 2 rätt borde va lite svårare! freeride 2.JPGfreeride 1.JPG

Kändes lite åt de hållet denna januari dag då kvicksilvret visade -25. Många km och endel skråande de år man inte kan gå nere i bäckravinen innan man når bergets fot från den välkända dalen där vi brukar slå upp basecamp. Med de sagt inte rätt men ni fick nån ledtråd
Tvåan ser ut som Eiger tycker jag, men säkert är det ngt annat, man har aldrig hör att skidåkningen på Eiger skulle vara bra?

Edit: Inser att vi inte är i Sarek men i Kebnekaise fjällen, den stora toppen är Pyramiden.
Snyggt, visste att du kunde berget då de varit uppe tidigare i tråden men från en klart mer välkänd vinkel! Välkända dalen är Vistasdalen, Unna räita som kan vara lite besvärlig att färdas i där de 2 dalarna möts. Stora laviner som varje år fyller den stundtals djupa bäckravinen.

Berget i bild #1 ligger i ett annat massiv norr om Pyramiden. Med en bra karta är formationen välsynlig, tex Sweden topo maps från google play.

Tillbaka
Topp