Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Also...det är väl synd att låta fina okända pärlor förbli just okända, bara för att exakt hålla oss inom de "utstakade pistpinnarna". Så lite "offpist" kan jag tycka är rimligt. Och utvecklande. :)
Alternativet blir ju annars att försöka variera befintliga orter till ett maximum och då bränna av liftar, pister, restauranger och varenda topp i närheten. Lite som.....Zillertal... 😉
Jag säger inte att något är rätt eller fel, utan framför endast en åsikt.
Jag har varit och åkt skidor på en del små och okända skidorter där jag inte har några egna bilder ifrån, så kanske dyker det upp något därifrån då.;)
Ja, Zillertal är väl ganska ”färdigutforskad”.:LOL:
Men, det finns mycket kvar i Pitztal/Kaunertal.

Det här är ju bara lek inget allvar, bara det inte spårar ur för då dör tråden kanske. När folk får slut på sina bilder och börjar plocka bilder från internet i stället… hm ja…
Bättre att alla blir uppmuntrade att åka på skidsemester igen (och ta många bilder) ⛷️. Du ska ju snart ner igen och antagligen åka på en del ställen som inte figurerat så ofta här.;)

Det var trådskaparen @johan som satte reglerna i första inlägget. Ett alternativ är ju att vi drar ner på tempot lite, och även låter andra komma in med bildgåtor. Finns säkert en del som sitter på bilder, men vi nördar har ”blockat” många möjligheter för dem.🤓:oops:

Du ska ju snart ner igen och antagligen åka på en del ställen som inte figurerat så ofta här.;)
Det får vi verkligen hoppas, så man kan se detta som en "nödlina" tills jag fyllt på med nya bilder. Som sagt, förhoppningsvis inom en väldigt snar framtid. :)
Det var trådskaparen @johan som satte reglerna i första inlägget.
Så är det och de gäller således. Men civil olydnad är ju härligt och samtidigt är jag inte ensam om att ha böjt något på reglerna, jag vet till exempel en lirare som lånat bilder från frugans album! 😲 😉 Enligt original-reglerna alltså inte ok.
Ett alternativ är ju att vi drar ner på tempot lite, och även låter andra komma in med bildgåtor. Finns säkert en del som sitter på bilder, men vi nördar har ”blockat” många möjligheter för dem.🤓:oops:
Så är det naturligtvis....men det innebär ju att man skulle behöva sätta igång och arbeta. Hemska tanke. 😦

Ledtråd igen: Högsta toppen i bilden är numer en "välkänd silhuett" i den här tråden. En ståtlig 3500-plussare!

Det får vi verkligen hoppas, så man kan se detta som en "nödlina" tills jag fyllt på med nya bilder. Som sagt, förhoppningsvis inom en väldigt snar framtid. :)
Klart det blir resa för er!
(och glöm inte att besöka Saalbach!:ROFLMAO:)
"Always look on the bright side of...." :)

Så är det och de gäller således. Men civil lydnad är ju härligt och samtidigt är jag inte ensam om att ha böjt något på reglerna, jag vet till exempel en lirare som lånat bilder från frugans album! 😲 😉 Enligt original-reglerna alltså inte ok.
😲! Det är ju numera gemensam ingift egendom.:ROFLMAO:;)

Du vet väl att Saalbach är rankat som näst bästa skidort i hela Österrike!! 😦
I alla fall enligt Marlene...
Aha, och då måste ju den allra bästa skidorten vara Hinterglemm!:ROFLMAO:

Skämt åsido, jag tittade på videon och blev igen sugen på Heilgenblut, med alla lättillgängliga och "organiserade" freeride rutter. Försökte boka en feb resa dit, men kommunikationen med det tilltänkta hotellet kändes väldigt trög och oengagerad. De flesta hotell (där finns inte många) kändes också "dated" á la 80-tal, så jag övergav det och bokade Nauders i stället. Liftsystemet i Heiligenblut verkar inte heller vara av det nyare typiskt österrikiska moderna snittet.
Ovanpå det så ligger Heilgenblut söder om Alpen Hauptkamm och är lite otillgängligt att ta sig till på vintern, med omvägar och tunnlar.
I Nauders finns fler skidområden på nära avstånd att besöka i tre olika länder. Större by och bättre hotell (som även svarar på mail inom rimlig tid). Är också riktigt sugen på att efter väldigt många år återigen få återse det ståtliga Ortler som reser sig över Vinschgau, och dessutom åka skidor alldeles intill!

Aha, och då måste ju den allra bästa skidorten vara Hinterglemm!:ROFLMAO:

Skämt åsido, jag tittade på videon och blev igen sugen på Heilgenblut, med alla lättillgängliga och "organiserade" freeride rutter. Försökte boka en feb resa dit, men kommunikationen med det tilltänkta hotellet kändes väldigt trög och oengagerad. De flesta hotell (där finns inte många) kändes också "dated" á la 80-tal, så jag övergav det och bokade Nauders i stället. Liftsystemet i Heiligenblut verkar inte heller vara av det nyare typiskt österrikiska moderna snittet.
Ovanpå det så ligger Heilgenblut söder om Alpen Hauptkamm och är lite otillgängligt att ta sig till på vintern, med omvägar och tunnlar.
I Nauders finns fler skidområden på nära avstånd att besöka i tre olika länder. Större by och bättre hotell (som även svarar på mail inom rimlig tid). Är också riktigt sugen på att efter väldigt många år återigen få återse det ståtliga Ortler som reser sig över Vinschgau, och dessutom åka skidor alldeles intill!
Både Nauders och Heiligenblut står på ToDo-listan ... tillsammans med för många andra orter förstås.. :confused:
Nauders var till och med inbokat för ngt år sedan, men blev utbytt mot Innsbruck. Bodde någon natt i Pfunds härom året vilket ju är ett stenkast från Nauders, men den gången blev det Serfaus istället.Går ju för bövelen inte att bo i Serfaus, löjligt dyrt.
Heiligenblut har jag dragit samma slutsatser som du, men den kvarstår på listan då jag tror på skidåkningen. Tids nog så!

Ok, då så!
Aussois, La Norma och Aiguille de Scollotte.
Så är det ja. Två mindre orter i Maurienne-dalen med trevlig åkning, framför allt La Norma skulle jag säga. Där fanns lite att stöka av efter ett snöfall, riktigt trevlig skogsåkning men något begränsad.
Kanske sagt det förut, men hela dalen är knökfull med skidorter som är värda ett besök. Ca 13-14 st lite beroende på hur man räknar naturligtvis. Och på andra sidan bergen, dit man kommer via tunneln på en kvart, ligger ju Bardonecchia och La Via Lattea lättåtkomligt.
Dagens rekommendation - Maurienne-dalen!

Över till @PisteCarver

Ok, då tar jag mig också friheten och lägger upp en bild som jag inte har tagit själv.:oops:
Men jag har åkt skidor flera gånger i det lilla skidområdet, och då också fått se den här ståtliga utsikten och panoramat. Parken på bilden har jag dock inte åkt i, sådant var inte uppfunnit på den tiden jag var där.
Vad heter skidområdet med den fina utsikten?
OBS! Var nu snälla och bildgoogla inte den här bara för att bilden är tagen från Internet. Det finns tillräckligt med info i bilden att känna igen ändå.;)
1639658442448.png

Ledtrådar?
Nix!
En stor bred dal, brett panorama med höga kända berg.
Det får räcka.;)

Mååånga toppar över 3000 m i bilden.:)

Senast ändrad:
Stor Zebra där ja. :ROFLMAO: Sedd från Watles skidområde, ovanför Burgeis?

Edit: skulle vilja se en video med @PisteCarver i den där ski cross-banan. ;)
Ja, Watles ovanför Burgeis.
Man tar serpentinvägen upp till det lilla skidområdet som ligger mellan 1700-2500 möh. Översta delen är öppen och bred terräng med fantastisk utsikt mot "Zebran" (Gran Zebrü), men eftersom vi är i Südtirol och jag är bättre på tyska än italienska, så använder jag ju det tyska namnet på berget - Königsspitze 3.851 m. Strax till höger om det, det ännu högre Ortler, sydtirolens högsta berg med 3.905 m.
De båda bergen är en mäktig syn när man är i Vinschgau. Man ser dem tydligt även ifrån Serfaus när man är uppe i skidområdet där.

Du vill att jag som är 2-3 ggr så gammal som de flesta som åker där, ska göra en video från den crossbanan?!🤪🤕
Jag kanske kommer att åka där i februari, så vi får väl se. Ska jag ta pistlaggen eller bredisarna?😬

Din bild då @Kalle_Luzern !

Du vill att jag som är 2-3 ggr så gammal som de flesta som åker där, ska göra en video från den crossbanan?!🤪🤕
Jag kanske kommer att åka där i februari, så vi får väl se. Ska jag ta pistlaggen eller bredisarna?😬

Din bild då @Kalle_Luzern !
Bra ursäkt att köpa nya lagg, ski cross-skidor! 😜

Då tar jag också en utsiktsbild och undrar vilken dal det är vi ser?
IMG_0753.JPG

Vad heter den höga toppen? (Osäker på om jag haft med den här bilden? Jag vet i alla fall inte namnet på den)

Bilagor

• 5E960527-D740-4142-8C85-3A4D2E5F715C.png
    5E960527-D740-4142-8C85-3A4D2E5F715C.png
    155.3 KB · Besök: 64
Den toppen kunde jag i alla fall hitta på kartan. Ligger dock lite för långt österut för att stämma.
@PisteCarver tre toppar ger ingen träff på min karta. Min erfarenhet säger mig att PC har rätt (om ingen annan protesterar och @Kalle_Luzern har tryck gilla ;)
Bilden är tagen från Gravedona. Skidanläggningen Val Chavienna ligger i de där bergen (lite till vänster i bild)

Över till den skånske bildmästaren

De tre högst synliga topparna i bilden heter från höger till vänster Sasso Manduino 2888 m, Punta Magnaghi 2847 m och Cime di Gaiazzo 2920 m.
Snyggt! När man för en gångs skull känner igen en topp direkt är man får långsam. Sasso Manduino drar till sig klätterblickarna från hela norra delen av Comosjön. Synd bara att anmarschen är så lång...

Den toppen kunde jag i alla fall hitta på kartan. Ligger dock lite för långt österut för att stämma.
@PisteCarver tre toppar ger ingen träff på min karta. Min erfarenhet säger mig att PC har rätt (om ingen annan protesterar).
Bilden är tagen från Gravedona. Skidanläggningen Val Chavienna ligger i de där bergen (lite till vänster i bild)

Över till den skånske bildmästaren
@PisteCarver har helt rätt kan jag bekräfta (vet jag då det nästan är hemmaplan för mig)

Satt för övrigt precis och funderade på var du tagit bilden. 🙂

Härligt! Brukar du åka i Chavienna?
Ja om du menar Madesimo (men med hemsidan skiareachiavenna) så, ja då och då (Chiavenna är en liten charmig stad som ligger ca. 40 min från själva skidområdet och byn som heter Madesimo). Jag har tom. haft någon bildgåta därifrån. Men det är en knapp timmes körning från sjön, så inte precis runt knuten. Skidåkningen är hur som helst inte dum alls, även om det inte är ett jättestort område. Finns ganska mycket fina ytor från toppen för den som vill utanför pisterna.

Senast ändrad:
De där bergen på @Ivo del Scandi 's bild måste se väldigt imponerande ut i verkligheten, 2700 fhm upp från Comosjön!😲

Nu blir det screenshot från en PC-video.
Markera på lämplig valfri karta den kurvan som jag är på väg in i.
Edit: De satellit-verktyg som jag har tittat på är "dated" på just det här området, men nerfarten finns med, även om kurvan i videon ser betydligt tvärare ut än vad den gör på kartan.
1639683970419.png

Senast ändrad:
Vet ni! Jag har åkt skidor hela tiden sedan mitt november. Längd, men nästan varje, eller varannan dag. Normalt 15 kilometer, och efter det en öl i et bryggeri här i närheten: panimo hoppa

Men, nu mina längd tävlings kompisar sade, att det där går inte an. Det är inte bra, att varje gång åker jag lika mycket och dricker lika mycket. Jag borde hellre nästa gäng åka ett km och dricka 15 öl. Jag måste prova det på lördag.

De där bergen på @Ivo del Scandi 's bild måste se väldigt imponerande ut i verkligheten, 2700 fhm upp från Comosjön!😲

Nu blir det screenshot från en PC-video.
Markera på lämplig valfri karta den kurvan som jag är på väg in i.
Edit: De satellit-verktyg som jag har tittat på är "dated" på just det här området, men nerfarten finns med, även om kurvan i videon ser betydligt tvärare ut än vad den gör på kartan.
Jag ser höga berg, en tunnel, en sjö och glaciär... Hmmm, var kan det nu tänkas vara? :unsure:

Det är i såna svängar man "sneddar" tvärs över, vilket jag brukar göra få att få ihop till min procent (som i 1/99 % offpist/pist). Så om ni ser nån komma farande på tvären (med ca 25% kontroll på fart och riktning) och ut igen på andra sidan så vet ni vem det är.
Nej riktigt så illa är det inte. Men exemplen är hämtade från verkligheten (fast inga djur blev skadade).
Den karta jag brukar använda vid denna typ av frågor har pisterna inritade förskjutet över diverse klippformationer. Men det kan kanske gå ändå...

Hmmm. Då ska man hitta denna sväng. Viss "mis-match" mellan verklighet och karta här... Vi får se om det blir något kryss!

Edit: Kryss ohoj!

1639736255897.png

1639736937715.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp