Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det var han! Renarna var inte med, så vi tog gondolen upp till Melchsee-Frutt. 😅 Titlis glaciär och torn syns i bakgrunden.

Över till @STORPOTATEN igen då.
Fan, hade sagt till mig själv att gå över till glöggen, men kunde tydligen inte hålla mig. :whistle:
Nåväl, en sista snabb en. Ge mig minst två välkända Freeride-berg som syns på denna bild!
1640279250609.png

Jag lämnar vidare till @Topp_Ture och nöjer mig med att vara förundrad och imponerad över att vi åkte ner på den där sidan av Bec des Rosses som syns på bilden….
Hur tänkte vi då???

Ser ut att kräva bra med, och jävligt stabil, snö. 😨 Säkert spännande oavsett…
Överhört i en buss i dalen nedanför då en bergsguide sade till sina klienter;
-Rajt nöw is wan ov de fju tajms it is possibel to Ski de bec de rosses face syd. ⛷️🏔️

Dagen därpå stod tre herrar redo på toppen. 🙄

Jag lämnar vidare till @Topp_Ture och nöjer mig med att vara förundrad och imponerad över att vi åkte ner på den där sidan av Bec des Rosses som syns på bilden….
Hur tänkte vi då???
Å tack @Hawk100 !
Egentligen har jag inte tid eftersom jag måste förbereda en avancerad topptur på Romeleåsen i morgon.
Det här är ett annat högt berg, hur högt och vad heter det?
1640286505076.png

Hade ni fallskärm i ryggsäcken?😨
Ser ju ut som ett stup när man tittar rakt framifrån.
I profil ser det ut som 40-45 grader, kan det stämma?
Visa bilaga 14579
Inte mer tror du? 40 grader är ju inga större problem, 45 börjar så klart bli svettigt. Såg nyligen på SRF ett program där Anthamatten och Heitz körde NV-facet på Bortelhorn (ovanför Brig), upp till 50 grader påstod de. Det där ser minst lika brant ut…

Ser ut att kräva bra med, och jävligt stabil, snö. 😨 Säkert spännande oavsett…
På tal om stabil snö släppte hela sidan 1999 och begravde vissa delar av byn Lourtier nedanför. Sidan släpper visserligen ofta, men vid den här tidpunkten kom det så sjuka mängder snö att man även fick evakuera vissa delar uppe i Verbier... 😱

Hur brant? Vet inte, men brant var det. För min del tyckte jag dock klättringen upp var värst .

Inte mer tror du? 40 grader är ju inga större problem, 45 börjar så klart bli svettigt. Såg nyligen på SRF ett program där Anthamatten och Heitz körde NV-facet på Bortelhorn (ovanför Brig), upp till 50 grader påstod de. Det där ser minst lika brant ut…
Frågan får @STORPOTATEN svara på.
Profilbilden ovan ser ut att vara 40-45 gr i snitt.
Artiklar på webben säger 40-60 grader, men 60 grader det betvivlar jag, det är =stup, och ett fall =☠️.

Sån stiltje att jag vågar mig på en gissning… 😉 Weisshorn, 4506 m. Från Zermatt-hållet någonstans.

Hur gick det på turen? 🧐 Någon snaps på toppen? 🥳

En fråga från julbordet? Vi äter skiklöj rom nu i bordet. Eller, kallar ni det siklöja, mujka eller bara löja? Jag vet, att löja är en mört fisk, men våra släktingar kallar mujka/siklöja i Göteborg området löja.

En fråga från julbordet? Vi äter skiklöj rom nu i bordet. Eller, kallar ni det siklöja, mujka eller bara löja? Jag vet, att löja är en mört fisk, men våra släktingar kallar mujka/siklöja i Göteborg området löja.
Kallas inte det för Kalix löjrom, var prissättning har liknelser med kryptovaluta?

Snödjup

Tillbaka
Topp