Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter liften som syns strax till vänster om bildens vänstra kant (ja den syns alltså inte på denna bild... ni förstår)?

1645612953480.png

Stämmer bra! Fantastisk lift som startar mitt inne på gågatan i den fina staden Mayrhofen. Ordet till SP!

Visa bilaga 16763
De är poppis de där barerna med namn som Eis-bär, Ice Bar osv. Släng in det i en googling tillsammans med Zillertal så hamnade man här. :)

Då undrar jag i vilket skidområde vi hamnat nu?
1645615691559.png

Dött värre.... Ny bild.
1645623144975.png

Tröööögt som tusan här..... Ny bild.
1645633481499.png

Senast ändrad:
Also… här har man precis öppnat mobilen och ni gissar och gissar…:ROFLMAO:;)
Sista bilden visar ju hela Silvretta Nova, och du har väl taget den från Schruns?
Man passar ju på medans du är upptagen, men inte trodde jag detta skulle ligga kvar i närmare 7 timmar... 😦
Nu efterfrågade jag visserligen namnet på skidområdet, men det är ju en petitess om man nu identifierat Schruns, så jag godkänner det.

Då får vi kanske en bild från .....Davos? :rolleyes:

Man passar ju på medans du är upptagen, men inte trodde jag detta skulle ligga kvar i närmare 7 timmar... 😦
Nu efterfrågade jag visserligen namnet på skidområdet, men det är ju en petitess om man nu identifierat Schruns, så jag godkänner det.

Då får vi kanske en bild från .....Davos? :rolleyes:
Jaja, Hochjoch då!🤓
Ursäkta att jag inte har svarat, men nu har vi tagit oss igenom vår 4-rätters, anständigt klädda utan långkalsonger.:ROFLMAO: (ifall någon kommer ihåg en viss tråd…;)).
Jag svarade under middagen på en annan tråd, och fick ”onda ögat” av frun.:oops:

Bildgåtan går vidare till @fredw som nog har ett helt magasin laddat med Zillertal.:)

Oj oj såg detta nu! Får skylla på en del andra världshändelser som distraherat mig... Återkommer.

På hemväg från alperna kan man passera många trevliga ställen om man svänger av från motorvägarna. Här bodde vi en natt. Vad heter byn? Inte så lätt kanske, men i det här sällskapet så kanske någon känner igen sig.... Ledtrådar kommer annars så småningom. Litet finns redan i bilden, dock ingen topp över 4000 m. Ej heller över 3000 m. Inte över 2000 heller förresten...

1645701095898.png

Edit, får nog komma med litet ledtrådar...
I bilden här nedan har jag zoomat in på en... ledtråd, som utgörs av taket på ett kloster. Byns namn är fem bokstäver långt.
Byn ligger i södra Tyskland, ganska nära en något större by/stad som av någon anledning drar många internationella turister vart tionde år - faktiskt just i år, pga uppskjutet sedan 2020 pga pandemin.

1645704380052.png

Senast ändrad:
Ettal, och om det är rätt ger jag bollen till @luddeckens ;)
Just det! Det är taket på det enorma klostret i lilla Ettal som syns på bilden, och alldeles i närheten finns staden Oberammergau där man mer eller mindre regelbundet genomför ett sorts "passionsspel" sedan 1634. Mer känt i t ex Australien och USA än i Sverige.

Ordet tydligen till... @luddeckens, som belöning för uppfriskande civil olydnad ! :)

Nähä, här kan det ju inte bara stå still.... Får väl köra själv då.
Här syns också några torn, vad hör de till? Söker namnet på bygget alltså.
Till skillnad från Ettal syns en topp över 2000 m i bild. ;)
IMG_0330.jpg

Tackar! Ti(cino) i register skillet (helvete, skylt)hjälpte mycket till. Men, var är bilden tagen sedan mycket många år?
arvoitus.jpg

Senast ändrad:
Jag tror du står här vid röda korset. Du har solen nästan rakt söderut, lilla stugan på din vänstra sida och liften en bit bort på höger sida om stugan..

Visa bilaga 16797
Jag litar på dig! Jag trodde vi var då i Rendl... Din tur @STORPOTATEN !

Hoppas jag hittar på söndagen till Rendl, och backside, och ännu tillbaks till systemet.... Men, hej, behöver nån guiding till Hinterer Rendl på söndagen? Här är en bra guide...

Jag litar på dig! Jag trodde vi var då i Rendl... Din tur @STORPOTATEN !

Hoppas jag hittar på söndagen till Rendl, och backside, och ännu tillbaks till systemet.... Men, hej, behöver nån guiding till Hinterer Rendl på söndagen? Här är en bra guide...
Ja int fan vet jag, jag bara spekulerar....

Men ok. Då passar jag på att göra en seriös dykning ned i djuparkivet och sjösätta min nya serie "Tvivelaktigt skidmode". Här får ni möjligheten att gissa på skidorten och/eller min utstyrsel. Vilket du väljer är upp till dig, men båda alternativen ger rätt på gåtan.

Så här kommer del 1 i "Tvivelaktigt skidmode".
Vad heter skidorten, och/eller vad är det för märke på min seriöst läckra skidjacka?
1645737650552.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp