Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Du undrar jag vad den här liften heter, och vad den är (ö)känd för?
IMG_4230.JPG

Kanske kan vara ökänd för att den är svår att komma av? Kort avstigning och vajern fortsätter brant uppåt…..🤔

Kan det vara Schonegg-liften?
Visst är det, högst upp på Brunni.
Kanske kan vara ökänd för att den är svår att komma av? Kort avstigning och vajern fortsätter brant uppåt…..🤔
Inte bara att komma av verkar det som, från deras hemsida:
Steepest T-bar lift in Switzerland
The Schonegg T-bar lift is the steepest ski lift in Switzerland with an average incline of 48 % (or 26 °). A challenge for every skier!
DVS känd för att det är brantaste släpliften i Schweiz.

Uppe bakom syns Rigidalstock, haft med en bild från den toppen. Fin via ferrata upp dit!

Din tur igen @Hawk100

The Schonegg T-bar lift is the steepest ski lift in Switzerland with an average incline of 48 % (or 26 °). A challenge for every skier!
DVS känd för att det är brantaste släpliften i Schweiz.
Din tur igen @Hawk100

Den fick jag inte testa när jag hade förmånen att få åka skidor med dig Kalle……
Jag måste nog få komma till E-berg en gång till!! 😉

Den fick jag inte testa när jag hade förmånen att få åka skidor med dig Kalle……
Jag måste nog få komma till E-berg en gång till!! 😉
Vad menar du, ni hade ju hela eftermiddagen på er efter att jag åkt hem! 😂Inte säker på om det var någon snö kvar på Brunni iofs...😟 Men klart du ska komma ner igen. (y)⛷️
Har faktiskt inte heller åkt den, de brukar inte vara direkt snabba att öppna den och antalet gånger jag åkt på Brunni går nästan att räkna på en hand. :oops:

Här kommer en pinfärsk bild från toppen av det lokala berget. Vad heter det berget?

TG601827.JPG

Ledtråd 1: Det lokala berget toppades alltså med ett vattentorn. Det har dock inte flutit något vatten där sedan första världskriget. Det ersättande tornet benämns i folkmun Kuken. I parken nedanför har det bränts häxor och begravts både fångar och soldater.

Senast ändrad:
Nog dags för en ledtråd. Man ser en glimt av en sjö/damm om man tittar noga. Den hade jag med som gåta relativt nyligen.

Edit: här en närbild som borde hjälpa... :rolleyes:
IMG_4171.JPG

Senast ändrad:
Det står ju Bannalp på kabinen, så jag gissar på det.

Om jag har rätt så går bildgåtan över till @Hawk100 , eftersom han har så många fina bilder från sin Schweiz resa i mars. ;)

Om han vägrar så kommer ni alla att drabbas av en ny bild med en tysk ”vindkraftsskog”, där uppgiften blir att räkna ut hur många nerlagda Barsebäcksreaktorer den motsvarar.:LOL:;)

Senast ändrad:
Det står ju Bannalp på kabinen, så jag gissar på det.

Om jag har rätt så går bildgåtan över till @Hawk100 , eftersom han har så många fina bilder från sin Schweiz resa i mars. ;)

Om han vägrar som kommer ni alla att drabbas av en ny bild med en tysk ”vindkraftsskog”, där uppgiften blir att räkna ut hur många nerlagda Barsebäcksreaktorer den motsvarar.:LOL:;)
Det är vid Bannalp, men toppstationen har ett annat namn.

Jaha, då blir det vindmöllor då.:)
På den här bilden syns det ganska mååånga vindmöllor.
Hur många Barsebäcksreaktorer motsvarar de?
Förutsättningarna är att det blåser så möllorna uppnår maxeffekt och att Barsebäck fortfarande hade varit i drift.
Jag är enväldig domare och avslutar gåtan när jag tycker att det har kommit in ett bra svar.
Lycka till med kalkylerna!:)
1661370910007.jpeg

samtliga vindsnurror i bild motsvarar en Barsebäcksreaktor:

ett normalt vindkraftverk har en effekt på 2 MW
vi utgår från att det är 300 snurror i bilden = samma effekt som en Barsebäcksreaktor på 600 MW ;)

(för att ersätta en reaktor med vindsnurror behövs dock en faktor på typ x10 men det är en annan historia...)

@Ivo del Scandi resonerar korrekt, men det är för långt ifrån korrekt svar för att godkännas. Jag har identifierat vilken vindpark det är och det blir Wikipedias uppgifter som får avgöra.
Det räcker att komma hyfsat nära.

I snitt ger den där parken 370 MW. 370/600 = 0,62 Barsebäck reaktorer. Och 100000000 x fulare, men det var ju inte frågan.
Det där är ett tillräckligt bra svar (även om det skiljer en del mot officiella siffror) för godkänt.
På bilden syns Windpark Asseln som är en av Tysklands största onshore vindparker. Den är en sammanslagning av flera närliggande vindparker.
Enligt Wikipedia så består den av 91 vindmöllor (jag tycker det ser ut att vara fler precis som @Ivo del Scandi tyckte) med en sammanlagd effekt av 119 MW.
Det ger 119/600 = 0,198 Barsebäcksreaktorer.
Kan tilläggas att en Barsebäcksreaktor motsvarade ungefär en halv Forsmark 3 eller Oskarshamn 3.

Nä, effektivt är det inte, och den här dagen gav anläggningen noll MW. Optisk miljöförstöring av ett helt landskap dessutom. Tycker vindparkerna borde ligga långt ut på havet om det är möjligt.

Över till @Kalle_Luzern !

Tillbaka
Topp