Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Helt rätt!!
Du är grym på barer i Alperna!!!! 😉
Vi blev bluffat där litet, menar bar Roma! Min favorit är den där lilla baren på busstation. Också bra pizza där.

Jag har inga nya bilder nu, jag måste fotografera som fan på jullovet. Men en mycket gammal. I vilken bar sitter jag i bilden? (Jag vet det inte säkert.)
P1010033-2.JPG

Vi blev bluffat där litet, menar bar Roma! Min favorit är den där lilla baren på busstation. Också bra pizza där.

Jag har inga nya bilder nu, jag måste fotografera som fan på jullovet. Men en mycket gammal. I vilken bar sitter jag i bilden? (Jag vet det inte säkert.)Visa bilaga 21395
Hmmmm....berget känns av någon anledning bekant? :unsure: ;)

Åkte förbi idag. ;)
Här funderade jag på att fråga vad liften heter, men blir nog tillräckligt att bara fråga efter namnet på skidområdet.
1671478474719.jpeg

Senast ändrad:
Här kommer en kass bild (från film), men det är likväl uppenbart att denna gubbtjyven hamnat helt fel.
Vad är sambandet mellan bild och video?
1671480156433.png

Senast ändrad:
1671520018411.jpeg

Vad heter tåglinjen/tågbanan som bilden är tagen från? Bonus om du dessutom vet namnet på någon topp eller kan markera exakt vart bilden togs…..

Hur vet du då att svaret är korrekt? Jag tror det är Pågatågen och Hooks Creek!

Jag förstår associationen när du ser de vackra snöbeklädda kullarna, påminner litet om vad man kan få uppleva här i det fagra Skånelandet. Men man ser inte Hooks Creek (Kroksbäcks pulkacoluoirer) från Pågatåget. Du får stiga av Pågatåget i Hyllie och ta buss 10 mot Malmö C (spara den uppgiften för framtida referens). Men jag tror inte fotot är från buss 10, i de trakterna brukar pågar med handgranater skymtas bakom träden.
Så jag tror också Kalle har rätt.

Senast ändrad:
Jag är redo att belöna vilda gissningar med ledtrådar. :)
Jag har varit lite upptagen idag, men kollade på både Engelberg, Grindelwald och Mürren, men fick det inte att stämma. Och så är hela familjen med båda Junior samlade här inför Julen, och i kväll har jag tänt upp kolgrillen och tillagat några saftiga hängmörade ryggbiffar och serverat med tillbehör.🔥🥩🍷😋

Bergen med sina lutande horisontalskikt ser ju väldigt schweiziska ut. Man hittar inte sådana berg i Österrike.
En liten ledtråd hade varit trevligt. :)

EDIT: Slänger in Gstaad så att man får en ledtråd. ;)

Ja den var knepig den här, får det inte heller att stämma nånstans på karlns vanliga häng... Hmm...
Och som sagt ser det verkligen ut som Swiss-berg ...

Edit: Asch, det är ju Jochstock Express....juh.

Senast ändrad:
Ni driver med mig? Trodde verkligen inte att en ledtråd skulle behövas här, bilden från i tisdags och visst är det toppen av Jochstock Xpress! Graustock i bakgrunden, har ju varit med 100 ggr?

Nåja, tillbaka till @STORPOTATEN :)

Ni driver med mig? Trodde verkligen inte att en ledtråd skulle behövas här, bilden från i tisdags och visst är det toppen av Jochstock Xpress! Graustock i bakgrunden, har ju varit med 100 ggr?

Nåja, tillbaka till @STORPOTATEN :)
Joo, pinsamt. Samtidigt som bergen kändes väldigt välbekanta fick jag känslan av att det låg lägre...och glömde helt enkelt bort att kolla Jochstock. :oops:
Och inte har det varit med 100 ggr, det måste ju vara minst 1000!☝️

Här kommer en riktigt riktigt enkel rackare. Vägen bär till vilken lift då?
1671692411620.png

Är väl Punta Grober där i bakgrunden?
Då ska ni åka upp med Alagna-Panalunga.
Japp, stämmer bra det.
Anekdot från Alagna. En bekant som varit där nämnde han hade åkt Passo dei Salati till Alagna på X (kommer inte ihåg, men väldigt få) antal minuter. Jag tänkte mest att jaja, det skall jag nog krossa.
Väl på plats var jag inte i närheten av att kunna slå honom hur snabbt jag än åkte.
Karln är väl duktig på lagg, men nog borde jag, om inte krossa, så i alla fall slå honom ordentligt gick tankarna.
Så jag tog och började räkna lite på hans nedfart och kom fram till att han måste hållit en medelhastighet på 130 km/h. 😆😵
Mäktigt, och sedan dess kallar jag honom Hermann Maier.

Ledtråd:
När jag googlade ”schlepplift namnet” så blev den allra översta websideträffen inte skiresort.info eller bergfex, utan ett resereportage här på freeride.se.

Släpliften har bra speed och ca 500 meters fallhöjd. Nästan överallt finns tillgång till pistnära offpist.

Då tar vi en märklig bild från igår…..
Vilken figur/person från många medelålders barndom och skoltid är det vi ser på bilden? Och vilken lift är det man ser bakom figuren?
Visa bilaga 21447
Haha!
Jag berättade för mina elever om flourtanten. Dom trodde jag skojade. Vill tro att det är annat än flour i dom muggarna.

Haha!
Jag berättade för mina elever om flourtanten. Dom trodde jag skojade. Vill tro att det är annat än flour i dom muggarna.
Ja, jag måste erkänna att det vi fick igår gick alldeles utmärkt att svälja och smakade inte fluor utan snarare passionsfrukt….
Men vilken är liften då som skymtar bakom ”tanten”??🤔

Snödjup

Tillbaka
Topp