Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Min stolthet och min status som ”andra rangens bergspanare” förbjuder mig att fråga hur fagerlund du hittade den… 🍾👍🏻
"Fuskar" genom att minnas var PC varit på skidsemester senaste åren. ;) Sen fanns det ledtråd i videon om hur ny eller gammal den är. Efter det är det ju bara att ta fram en bra karta. :cool:

För att komma tillbaka till gåtan. Ledtråd: Åket ger ungefär 1500 fhm från lift till lift. Kan få staka lite på något ställe…

Ojojoj, många på/av med hudar i Väsjöbacken för att få ihop den fallhöjden, sisådär 18 st.
För att få igång bergspaningen slänger jag iväg gissningen "Baksidan på Gemsstock ner mot den eländiga Talfahrten".

Kul gåta. Var lite distraherad av jobb, borde ju sett direkt att ni körde i generell nordlig riktning... Vägen ser onekligen fin ut, och helt tomt! Skulle inte vilja prova den i lite halka däremot... 😅 Såg att den har Wintersperre nu.

Här ett klassiskt puderdyk fångat på bild. I vilket åk?
Visa bilaga 22154
Kan det vara Laub? Enda åket jag hört talas om i Engelberg.

Bilagor

• IMG_2597.jpeg
    IMG_2597.jpeg
    480.6 KB · Besök: 62
Korrekt.
Lattenabfahrt går långt till vänster utanför liftsystemet, börjar på toppen av Ablittkopfbahn på ca 2700 möh, tar först en sväng norrut och bjuder på utsikt över Arlberg, fortsätter sedan i en dal rakt söderut och bjuder på varierad åkning och fint panorama. Fallhöjden är på nästan 1000 m, och den slutar vid Huisleralm och Gongalbahn, där det på eftermiddagen kan vara frestande att stanna till för en Schokolade mit Rum.

Din tur @Kalle_Luzern !

Stationen lite längre till höger, något lokstall eller liknande som syns. Men Kleine Scheidegg precis vad jag sökte. (y) Lauberhornrennen på TV förra veckan.

Din tur igen @Emmis
Point. Stationen e nog lite mer pitoresk än dedär lådorna men tack för förtroendet att fortsätta. Ger er denna bild, i vilken kabin är denne tagen?

Bilagor

• 58765950-E1EC-470A-B5E0-E688511FD2BA.jpeg
    58765950-E1EC-470A-B5E0-E688511FD2BA.jpeg
    349.9 KB · Besök: 74
Det var länge sedan jag var i Tignes/Valdi, men den vyn glömmer jag inte bort. :)
Nu undrar jag vad den här dalstationen heter?
1674166119146.png

Stämmer bra det! Och härligt många besökare denna härliga påskdag!
Den liften är trots att den ser ganska modern ut ändå numera ersatt med en ny supergondol som skyfflar upp ca 4.000 pers/h. Var där Påsken 2018 och det blev aldrig kö oavsett hur mycket folk som strömmade till. Rulltrappa upp till gondolerna också.(y)

Kanske något att kika på för Åre nu när de ska bygga ny gondol upp till toppstationen?

Den liften är trots att den ser ganska modern ut ändå numera ersatt med en ny supergondol som skyfflar upp ca 4.000 pers/h. Var där Påsken 2018 och det blev aldrig kö oavsett hur mycket folk som strömmade till. Rulltrappa upp till gondolerna också.(y)
Kollade upp Giggijochbahn och den har en brutal liftkapacitet på 4.500 pers/h.
Känner någon till en lift med högre kapacitet?

Kollade upp Giggijochbahn och den har en brutal liftkapacitet på 4.500 pers/h.
Känner någon till en lift med högre kapacitet?
Intressant fråga. Hittade på nätet följande uppgift:

Ski resort
Le Grand Massif – Flaine/Les Carroz/Morillon/Samoëns/Sixt
Europe France Auvergne-Rhône-Alpes Savoie Mont Blanc Haute-Savoie Bonneville Faucigny
Europe France Auvergne-Rhône-Alpes Savoie Mont Blanc Haute-Savoie Bonneville Faucigny Grand Massif
Height/length
1360 m5500 m
Speed
6 metres per second
Transit time
19:00 minutes
Carrying capacity
5000 people per hour
Ski resort area
Le Grand Massif – Flaine/Les Carroz/Morillon/Samoëns/Sixt [Flaine]

Tillbaka
Topp