Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok! Sommarfråga. Inga frågor på ”topparna” här - det räcker med orten.

1688647652637.jpeg

Yej! Nått lär man sig i fjällbackamorden… i väntan på snö undrar jag vad det står det på texten under det svarta

Bilagor

• 2CA29448-0216-47D0-A531-DE9886613031.jpeg
    2CA29448-0216-47D0-A531-DE9886613031.jpeg
    510.3 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Landsvägscyklisterna har stannat och läser så det är säkert reklam för ett medel som tar bort hårväxt på benen 🤷‍♂️

”Håll i hatten, nu kommer 30 km nedförsbacke…..”
Tror faktiskt att det inte ens räcker till 20(?)
Landsvägscyklisterna har stannat och läser så det är säkert reklam för ett medel som tar bort hårväxt på benen 🤷‍♂️
Kunde varit men så inte fallet. Iö funderade vi på varför alla dessa män i trikå hade så stort behov av att rasta snoken framför dylika skyltar. Nån sub-kultur? En ritual? Berätta ni som vet

Trots massa goda förslag tänkte jag ge lite ledtrådar. De något kännspaka bergen i bakgrunden verkar ingen bergsspannare känna igen… ledtråd 1. Vi är i Frankrike. Ledtråd 2. Det finns en skidcentrum på orten ledtråd 3. En bild till alla cykelentusiaster

Bilagor

• A8087B7E-04BA-43E0-82B5-F95FB3B35129.jpeg
    A8087B7E-04BA-43E0-82B5-F95FB3B35129.jpeg
    103.5 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Du måste skämta Aprillo! ;) :ROFLMAO:
Det är ju självklart Aiguilles d'Arves i närheten av Les Sybelles. Ett område jag spanat på i många år nu...kanske till vintern?
Bra då vet du var vi är på kartanpå ett ungefär… berätta vad de står på skylten så kan vi gå vidare med hårdrocksfredag.. eller e de allsångsfredag nu på sommaren? Rätta mig om jag har fel, har inte varit inloggad på nån månad

Bra då vet du var vi är på kartanpå ett ungefär… berätta vad de står på skylten så kan vi gå vidare med hårdrocksfredag.. eller e de allsångsfredag nu på sommaren? Rätta mig om jag har fel, har inte varit inloggad på nån månad
Ser ju ut att vara ett hjul som sticker ut där, så det kanske skulle kunna vara denna skylt?
1688716361179.png

Var är PC när vi behöver honom då? :rolleyes: Vild chansning, Aiguille de l'Ermite och Monte Bianco da Courmayeur?
Hmmm....räknar vi verkligen Monte Bianco da Courmayeur som en egen topp? 🤔
I sådana fall är den ju näst högst....tänkte dock om vi bortser från Mont Blanc massivet.

Det är dock definitivt inte Aiguille de l'Ermite, utan en mkt mer "aktuell" topp.....

Skulle väl kunna vara Aiguille d'Arves som du zoomat in från Les 2 Alpes kanske?
Och näst högst kanske Grand Combin andra från höger?
Längst till höger syns Mont Pourri tror jag.
Sitter med mobilen så med reservation för fel.:unsure:

Skulle väl kunna vara Aiguille d'Arves som du zoomat in från Les 2 Alpes kanske?
Och näst högst kanske Grand Combin andra från höger?
Längst till höger syns Mont Pourri tror jag.
Sitter med mobilen så med reservation för fel.:unsure:
Präxis så skall en slipsten dras. Närmast är Aiguille d'Arves, fast från andra hållet än @Emmis bild nyss.
Och Grand Combin är väl lite slarvigt, men absolut det köper vi.

Rokk on @PisteCarver

Hintertux? Finns ju massor av saker att göra där, åka ”glaciärbuss”, se på utsikten, gå i alpernas enda marmorgrotta osv. Men antar att du tänker på deras långa skidsäsong.

Hintertux? Finns ju massor av saker att göra där, åka ”glaciärbuss”, se på utsikten, gå i alpernas enda marmorgrotta osv. Men antar att du tänker på deras långa skidsäsong.
Ja, jag tänkte just på deras 365 dagars skidsäsong inkl. sommarskidåkning. Den här bilden är tagen i månadsskiftet juni/juli 2021, och det året hade de en väldigt fin sommarsäsong med 30 cm nysnö den 1-2 juli. Sommarsäsongen 2022 kan vi glömma….:(

Över till @Kalle_Luzern !

Nej, förra sommaren var inget bra... Åtminstone lite färre heta dagar hittills i år, även om vi har Hitzewelle med klass 3 varning just nu. Se om det bräcker 35-gradersstrecket någonstans i Schweiz i dag eller på tisdag.
Här njöt jag av en apfelstrudel tidigare i dag. Vad heter stället med den utsikten?
IMG_5399.JPG

Ledtråd: utsikten från bergsstationen som ligger till vänster utanför bild i bilden ovan.
1688974517688.jpeg

Senast ändrad:
Ingen ”topp” i bild, för den står vi på, och den är en av denna ös högsta punkter och består av en beväxt sanddyn. Till höger på första bilden skymtar fastlandet (som från denna utsiktsplats tillhör ett annat land än ön själv).

Vad heter ön?

Edit: Lägger till bilder och andra ledtrådar här efterhand.
Rakt fram i första bilden skymtar annan ö som tillhör en annan nation - samma nation som fastlandet tillhör som skymtar till höger i bild.

1689139090275.jpeg

Bild från annan del av samma ö:
1689152535335.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp