Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Var du vid prästens badkar när bilden togs??
Just det! Som ligger vid orten Vik som jag tänkte du kanske refererade till. Bild från helgen som gick.
Till vänster en berömd strand som tyvärr delvis fått stänga pga erosion under vinterhalvåret. Vi badade längre söderut förra helgen, max 15-16 grader i vattnet…

Senast ändrad:
Just det! Som ligger vid orten Vik som jag tänkte du kanske refererade till. Bild från helgen som gick.
Till vänster en berömd strand som tyvärr delvis fått stänga pga erosion under vinterhalvåret. Vi badade längre söderut förra helgen, max 15-16 grader i vattnet…
Japp, det var Vik jag ”hintade” om. 😉
Blir spännande att se hur många som ändå kommer att bada och sola vid den avstängda stranden. Det är nog inte alla som fattar risken för att träd kan falla pga erosionen…

jag är dessvärre* tvungen att besöka Skåne om 2v för någon släktsammankomst.

Men vem vet; man kanske får träffa @Hawk100 eller någon av de skånska legenderna i tråden..?

bild kommer snart

*numera Jämte som ogärna lämnar länet

Var e bilden tagen?

Bilagor

• IMG_9427.png
    IMG_9427.png
    558.3 KB · Besök: 64
Jag tror det är Almdalen

Jag tror det är Almdalen

Jajamän!
Bilden är från den turen

Över till Meråker och @Bgn

Oj missade att det var min tur så jag tar en lätt. Var är vi nu?

Bilagor

• IMG_9150.jpeg
    IMG_9150.jpeg
    80.9 KB · Besök: 63
Nu blir det lite EM-kultur istället….
Vem föreställer den här statyn?
Vet ni dessutom var man kan hitta den blir det så klart en stjärna i kanten!!
1720639710735.jpeg

Korrekt.
Venedig syns där i övre vänstra delen av bilden som en klump med hus ute i havet. När man ser det så och inte har varit i Venedig så kan man ju tro att det bara finns kanaler och gondoler mellan husen. Men när man promenerar runt i staden så upptäcker man att det faktiskt finns fler gator än kanaler där.
Bilden är några veckor gammal och bara en liten stund efter att denna bilden är tagen, så kunde jag även få syn på ”den store Venedig” i Österrike.

Bra spanat @STORPOTATEN , din bild!

Då fortsätter jag också på temat sommarbilder - och riktiga sommarbilder! ;)
Rejäl vidvinkel här, hur hög kan högsta punkten i bilden vara?

1720692110784.png

Lite knepigt att svara på rätt svar här, men den högsta punkten på glaciären ser man inte härifrån. Glaciären är formad som ett konvext lock, så man ser inte mycket ovanför liftens toppstation på 1445 möh.
Jag har bestämt mig för att ge @STORPOTATEN rätt med 1513 möh, med vilket jag tror att han menar Veranuten till vänster i bilden.

Din bild!

Lite knepigt att svara på rätt svar här, men den högsta punkten på glaciären ser man inte härifrån. Glaciären är formad som ett konvext lock, så man ser inte mycket ovanför liftens toppstation på 1445 möh.
Jag har bestämt mig för att ge @STORPOTATEN rätt med 1513 möh, med vilket jag tror att han menar Veranuten till vänster i bilden.

Din bild!
Just det, Veranuten ja. Tyckte också att man inte såg längre än där liftarna slutade, så lät toppen av glaciären vara.

Var befinner jag mig här?
1720699685491.png

Sempachersee med det numer legendariska berget Rigi vi alla lärt känna..?
Precis så, tagen i måndags från tåget som går riktigt nära sjön på några ställen. I bild dessutom Mythen, på ”fel sida” om Rigi jämfört med hur jag oftast ser dem. Rossberg med kanton Zugs högsta topp, Wildspitz, till vänster.

Över till @STORPOTATEN som nog landade på Sturup med tanke på PCs kommentar? ;)

Tillbaka
Topp