Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter toppen mitt i bilden?
bild.jpg

Högsta toppen i Trollheimen, här sett från stigen till Innerdalstornet från Innerdalen. Väldigt fin topp som är rätt luftig. Normalväggen är från andra sidan. Skarfjellet till höger där det finns en del klättring.

Det är nog inte Raudalen vid Beitostölen, men Wallander ville ändå dela med sig av nedanstående ovanligt vackra pistkarta som han stötte på under sina spaningar!

1729763049269.png

Senast ändrad:
Där har vi den ja - Renåfjellet!
Att ta sig ned för ravinen till älven för att försöka fånga någon av dess storvuxna öringar var en utmaning vill jag lova. Ihållande brant och långt ned till älven med uthängda rep för att ta sig ner på ett säkert sätt.
Den klättringen och det faktum att det längs med älven var bitvis riktigt tuff terräng (väldigt branta sidor) gav svett i ansenliga mängder. En äventyrlig dag! :)
1729764398162.png

Över till @fabianSvensson

Älven var det jag kände igen. Letade efter stugor där i området i våras. Och då fanns den bilden du la upp som ledtråd med i de flesta annonser...

Vad heter byn därnere?
1729764641095.png

Aldrig varit just där på sommaren (och definitivt inte varit uppe på toppen av Sassongher...) men Wallander kände igen "liftkorsningen" nere till höger...

Det är nog inte Raudalen vid Beitostölen, men Wallander ville ändå dela med sig av nedanstående ovanligt vackra pistkarta som han stötte på under sina spaningar!

Visa bilaga 34345
Jag har "säsongat" i Beitostölen! Man kan faktiskt åka en och samma lift en hel vinter. Raudalen fostrade mig!

Ja det var ju så det var tänkt! Fin liten by i en vacker dal. Ski in/out överallt i princip. Och lilla Edelweisstal där min bild togs har några fina pister. Sen litet flackt på slutet genom Colfosco, och sedan en transport-sittlift som går både från och till Corvara. Sorry xhib!
Den knapplift som syns på bilden i Edelweisstal är nu ersatt med en sittlift. Mycket snäll och trevlig backe för nybörjare och barn.

Ordet till kappakomplett (har du varit i Dolomiterna ännu?)

Vad, har de byggd en sittlift i lilla barnbacken där :oops:. Den var ju inte speciellt lång eller jobbigt...

Många med mig (särskilt utanför Sverige) tycker att snälla sittliftar fungerar alldeles utmärkt för barn och nybörjare. Särskilt om man ska lära sig snowboard.
Det finns nog ganska många fler svenskar (varav kanske en och annan partner till existerande skidåkare) som skulle ha varit glada skidåkare än idag om första mötet med en skidlift hade varit en gondol eller sittlift i Edelweisstal istället för att ha ramlat och ramlat i en släplift i Sverige och sedan lagt skidorna på hyllan för gott...

Ja det var ju så det var tänkt! Fin liten by i en vacker dal. Ski in/out överallt i princip. Och lilla Edelweisstal där min bild togs har några fina pister. Sen litet flackt på slutet genom Colfosco, och sedan en transport-sittlift som går både från och till Corvara. Sorry xhib!
Den knapplift som syns på bilden i Edelweisstal är nu ersatt med en sittlift. Mycket snäll och trevlig backe för nybörjare och barn.

Ordet till kappakomplett (har du varit i Dolomiterna ännu?)

Ser härligt ut! Hade tänkt mig att åka till Bolzano i januari (med den nya flyglinjen Skyalps) och sen ngn by i närheten, sen såg jag bilder från Mürren här i tråden.... och nu blir det Jungfrauregion istället. Var där runt millenieskiftet senast.

Vad heter toppen som är dold i moln här?

Bilagor

• IMG_2690.jpeg
    IMG_2690.jpeg
    575.1 KB · Besök: 61
Många med mig (särskilt utanför Sverige) tycker att snälla sittliftar fungerar alldeles utmärkt för barn och nybörjare. Särskilt om man ska lära sig snowboard.
Det finns nog ganska många fler svenskar (varav kanske en och annan partner till existerande skidåkare) som skulle ha varit glada skidåkare än idag om första mötet med en skidlift hade varit en gondol eller sittlift i Edelweisstal istället för att ha ramlat och ramlat i en släplift i Sverige och sedan lagt skidorna på hyllan för gott...
Så är det säkert. Men nu är det rätt gott om gondoler och sittlifter i området som leder till fina blå nybörjabackar. Tycker helt enkelt inte att varenda lilla backa måste ha en sittlift...
Kollade kartan, de har ju faktiskt byggd en 6 stolslift där. Det är rätt imponerande vad de lägger pengar på en sån liten sidobacke... Det var ju knappt nån kö där när det var en knapplift heller.
Att de byggde bort knappliften som gick upp till vänster i bilden fattade jag. Den var brant och jävligt...
Förr i tiden var det en rätt fin park bredvid den backen också.Men den verkar ju redan borta när du tog bilden. Men samtidigt är det väldigt länge sen att jag varit där...

Så är det säkert. Men nu är det rätt gott om gondoler och sittlifter i området som leder till fina blå nybörjabackar. Tycker helt enkelt inte att varenda lilla backa måste ha en sittlift...
Kollade kartan, de har ju faktiskt byggd en 6 stolslift där. Det är rätt imponerande vad de lägger pengar på en sån liten sidobacke... Det var ju knappt nån kö där när det var en knapplift heller.
Att de byggde bort knappliften som gick upp till vänster i bilden fattade jag. Den var brant och jävligt...
Förr i tiden var det en rätt fin park bredvid den backen också.Men den verkar ju redan borta när du tog bilden. Men samtidigt är det väldigt länge sen att jag varit där...
Min bild togs nog cirka 2011 men jag minns iofs inte den backen som "brant och jävlig" nånstans. Tvärtom! Se bild nedan hur det tydligen ser ut nu. Tror att knappen slutade där nånstans, men den nya sittliften startar betydligt längre ner än vad knappen gjorde, så att man nu får kontinuitet med gondolen nerifrån dalen i Colfosco utan att behöva ta nån av liftarna på tvären för att nå ända upp. Och en ganska lång, snäll backe därunder. Med park bredvid, ser det ut som.

Det är så jag upplever att många moderna liftsystem "renoveras", att en eller ett par längre och snabbare sittliftar eller gondoler med hög kapacitet ersätter ett tidigare sammelsurium av kortare släp- och sittliftar, så att man snabbt kommer längst upp i den del av systemet man är i. Ökar kapaciteten, minskar köerna och förbättrar förhållandet mellan tid i backen och tid i lift/liftköer. Något för en del svenska orter att lära sig av, men det kostar förstås. Fast färre och längre liftar med totalt högre kapacitet minskar också personalkostnaden (färre liftvakter).

Ser ut som ett rejält berg och tänkte på Mt Blanc direkt, men ni blir jag osäker. Gissar ändå på det stora vita berget.

Rätt, det är inte så ofta det här berget får vara med tråden.
Bilden från Le Tour, så här såg det ut när molnen skiftade.
Över till @SoulRider.

Bilagor

• IMG_2686.jpeg
    IMG_2686.jpeg
    338.5 KB · Besök: 50
I avvakta på att fylla på bildbanken med nya vinterbilder lägger jag upp en sommarbild. Vad heter berget i bakgrunden?

IMG_1680.jpg

Tillbaka
Topp