vem använder ryggskydd å hjälm egentligen?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sannaa

Ny medlem
Hej där!

Jag skulle vilja veta vilka som använder ryggskydd, hjälm likn...

Fler och fler börjar ju använda ryggskydd, hjälm.. men det kanske inte gäller inom alla
snowboardområden..

finns det någon typ/grupp av åkare som man generellt kan säga använder sig mer av skydd än andra?
typ, är d ni som mest håller till i parken, eller är det mer off-pist åkare..

Hoppas ju som å få någon sorts bild av hur användningen av skydd förhåller sig till olika åkstilar..
e lite sent ute med ett projekt som ska in imorgon.. hum humm.. *flin*

så d vore super om ni vill dela med er av er syn på saken!

/sanna

hjälm & ryggskydd är ju ett måste , tycker iaf jag .
ha de / jennie

Jag anser att man alltid sk ha hjälm och ryggskydd.

Använder alltid hjälm och ryggskydd både offpist och park men när jag går på tur så blir det inte så. Då vill man inte ha ett ryggskydd under ryggsäcken eller en hjälm som väger en massa i ryggan eller ger noll ventilation på huvet.

Ja ska man ha det så ska man ha det jämt.. Annars blir det ju konstigt.

den som har något att skydda:)

jag anvävänder det alltid, ska man på tur spänner man fast hjälmen vid sidan på ryggsäcken, så länge det är flakt och ryggskyddet är inte ivägen. Men det är vad JAG tycker och det är ju upp till var och en.

I park är de ju många som inte har hjälm för dom som åker park är dom som mest tänker på hur dom ser ut. Själv tycker jag att man alltid ska ha hjälm...

Jag har hjälm och ryggskydd nästan jämt.
Det känns rätt bra att de sitter där de sitter när man kraschar på railen eller kanske ute på någon sten nånstans i offpisten...

Gör som jag och montera in hörlurar i hjälmen.
Så länge musiken är bra vill inte jag ta av av mig hjälmen.
I hjälmen är det jag som väljer musiken så hjälmen sitter alltid på!

Ryggskydd har jag också, både vinter o sommar.

Det känns nästan viktigare med ryggskydd då man åker skidor än kör MC.
Jag har aldrig krashat med mc:n men det har jag med skidor på fötterna...

Dom flesta duktiga skidåkare änvänder både hjälm och ryggskydd. Är man duktig åker du fortare hårdare och tar fler risker, men utan risker blir ju livet trist !
Man vänjer sig efter ett tag med både hjälm och ryggskydd, jag blir helt paranoid utan nuförtiden =)

Jag använder alltid både hjälm och ryggskydd och jag tror att de som använder det mest e väl de alpina åkarna .....

Jag har hjälm och ryggskydd men använder bara ryggskyddet vid farlig/extrem off-pist och om jag ska testa nya trick, hjälmen använder jag hela tiden när jag kör off-pist och när jag är i parken 50/50 = Om jag hoppar stort hjälm, och saker jag är 85 procent säker på utan hjälm!

Jag använder alltid hjälm och ryggskydd eftersom jag känner mig trygg å kan satsa mer när jag har det, jag tycker inte det är i vägen, man vänjer sig.

PS. Bigair chansen är alltså 15% att du ramlar på säkra hopp dvs om du kör 10 säkra hopp så borde du ramla på nåt av dom, å då får man hoppas att det inte ligger en sten i vägen...

jag andvänder hjlm men jag får ryggskydd om jag vill men jag vet inte om det förstör åkningen om man får begränsad rörlighet

klart man ska ha skydd.
hjälm alltid, fet rygga gör ju att man tyvär struntar i ryggskyddet allt för ofta.
Men ryggan skyddar ju hyfsat iaf...
lycka till med projektet!

O-freeride, jag har aldrig ens tänkt på mitt när jag åker, utom när jag landat på ryggen förstås å det kan man ju inte säga tt d är negativt. Köpt ett skönt ryggskydd som passar dig bra så borde det inte hindra rörligheten

ryggskydd alltid. kan inte åka utan det, blir alldeles nojjig.

hjälm ibland, om det är hårt eller när jag känner mig osäker.

Ähh jag kör med spikar ispikade från utsidan i min hjälm och samma gäller ryggskyddet, för att göra det hela lite mer spännande.

använder hjälm jämt men ska införskaffa mej ett ryggskydd nu i höst..

jag använder både hjälm och ryggskydd.. Åker både park och offpist och tycker inte det är i vägen eller något.. nu åker jag dock inte bräda utan skidor men jag antar att jag hade haft hjälm och ryggskydd i vilket fall... Jag har haft nytta av båda och insett hur bra det var att man köpte det..

Billig försäkring med rygg- o huvudskydd, jämför med ett lic i rullstol...

Det är väl en billig fösäkring i samanganget, mitt ryggskydd är i form av en hel väst o inte alls ivägen. Har testat dom som man spänner runt magen men dom är inte speciellt sköna..
Annars kan man alltid köpa TopRider Ryggsäcken, där har du inbygget ryggskydd.
Hjälm är ett måste ! Enligt min mening ! Dock svårt att hitta en storlek som passade...

jag använder hjälm och ryggskydd därför jag e inte dum! eller jo lite.

använder bara ryggskyd.. vore ju kul o se vilka som skriver i tråden som åker vad?!

åker jag i en pistad backe och hoppar och så har jag ryggskydd och hjälm, även handrails

Åker bräda skidor å telisar å använder ryggskydd å hjälm åker oftast bräda.. kör bara skidor för omväxlings skull

Finns det ingen som kan ge skid-/snowboardskyddens motsvarighet till sjöfararnas:
"Den som inte använder flytväst - måste vara korkad"

"Jag känner mig naken" utan hjälm och ryggskydd men på vårkanten kan det dock bli åt h-vette för varmt med hjälm under solen.
Det borde finnas en mer ventilerad hjälm, Giro Fusion är väl hyfsad men ändå inte helt sval.

Lycka till med projektet!

I pistad backe kör jag med Ryggskydd och hjälm. Jag tycker dock att man blit lite hindrad i rörelserna liksom. Men man kan ju överväga vad som är viktigast.

Det har förmodligen börjat ändra sig men i St Anton för 3 år sen kunde man säga så här:

Folk med hjälm: Bummare

Folk utan: Veckoturist

Bekräftas väl också av att alla som skriver här (bummare) verkar använda hjälm.

Aldrig fastnat för ryggskydd med motiveringen att den smällen tar ryggan. Svettig blir man också :-) Kanske borde tänka om...

Har inte kört med hjälm och ryggskydd så mycket tidigare, har ett billigt ryggskydd som inte är speciellt bekvämt men jag har insett att det är bättre än att inte ha nåt skydd alls. Ska köpa mig en skaplig hjälm inom kort så under kommande säsong blir det att köra både med ryggskydd och hjälm.

Jag tycker man ser det i alla kategorier, men nog ändå mest bland dem som åker mycket. Förut var det nog mer tävlingsåkare, men nu börjar det bli mer allmänt utspritt o det tycker jag är bra!! För att ofta händer det faktiskt nåt när man minst anar det. Tex min bror blev påkörd efter ett hopp av en kille som hoppa precis bakom utan nån koll alls..jag blev påkörd bakifrån i vintras...

Hej!

Jag tror att hjäl o ryggskydd används i första hand av åkare som är bättre än medel i alla fall om vi pratar om ryggskyddet.

Hjälm kanske är lite mer allmänt, bra åkare använder det för att det går snabbt o dom hoppar högt o kan skada sej rejält.
Föräldrar för att dom ska vara bra förbilld för sina småttingar som också måste ha hjälm och att småbarn har hjälm är ju en självklarhet, för då får dom åka gratis.....

Ska man se till riktigt duktiga åkare så använder dom nog mest sin hjälm när dom åker pipe, park eller liknande.

Hjälm bör nog alla ha egentligen, man vet aldrig när det kommer en dåre o brakar in i en.
Ryggskydd bör man ha om man ska hoppa mycke, eller om man åker mer än bara någon vecka varje år, det är i alla fall min åsikt.

Danne

Gillar mr-speeds tankesätt...

Om du räknar lite på sannolikheten för att köra omkull med skidor relativt motorcykel så finns det självklart en större risk att gå omkull vid skidåkning.
om du däremot tänker på följderna efter en vurpa så kanske det inte är så hemskt att göra en faceplant i snö i max 50 km/h om du jämför med att trycka ner nyllet i asfalten i hundra...

Självklart kan man ju bli påkörd i backen (vilket iofs inte brukar hända om man inte ställer sig på idiotiska ställen) men hey, hellre ha skydd på mig då jag kör mc än då jag åker skidor..

Skydd är bra helt enkelt. Förutom att det oftast blir äckligt varmt på ryggen...

(kan ju tilläggas att jag har hjälm och ryggskydd oavsett om jag åker mc eller skidor...)

jag har alltid hjälm och,ryggskydd ska jag köpa i vinter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp