vem använder ryggskydd å hjälm egentligen?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sen jag skaffade min hjälm för 2 säsoner sen sitter den alltid på huvet när jag står i backen. det höjer tröskeln för vad jag vågar göra, plus att det är varmt o skönt när det är -25 ute och mina kompisar står i stickade toppluvar á la stenmark o fryser hjärnan ur sig.

ryggskydd har jag dock inte införskaffat än. snålheten bedrar dumheten.

på toppturer för hjälmen hänga på ryggan på vägen upp o på huvet på vägen ner. har slagit huvet i stenar tillräckligt många gånger för att fatta att det här med skydd är bra.
när jag åker telisar har jag även knäskydd, mkt behagligt när man brakar in i stubbar o dyligt.

sharkish, ska du bilda familj??

kan väl tillägga att jag åker skidor överallt, park, pist, offpist, toppturer. o hjälmen är som sagt alltid på. som kondomen(den är dock inte alltid på men, när den behövs)....

stort, större, min penis

Skulle aldrig kunna tänka mig att åka utan skydd nu för tiden, kanske ovant till en början men sen så blir det tvärt om, man känner sig "naken"utan.. Hjälm
och ryggskydd kan jag säga dig att det räddat mig från tråkiga skador ett antal gånger....så spring och köp det kan va en billig "livsförsäkring".....

ryggskyd är verkligen ett måste. hjälm är inte lika viktigt om man inte ska göra nåt super brutalt.

Ska införskaffa hjälm i höst (måste invänta pengar först) och kanske även ryggskydd, om jag får lust...

Åkte en säsong för länge sen utan hjälm, sen köpte jag mig en och efter det har jag aldrig stått i backen utan den. Har åkt med ryggskydd ett bra tag och har varit glad att jag haft det. Det värmer gott när det är kallt, och åkningen blir häftigare när man känner sig säkrare. Har åkt nedför Trysilfjället med huvudet först och på rygg. Då tar man aldrig av sig dem.. ;)

Förr var det väl mest tävlingsåkare som hade såna skydd, men det blir mer och mer för andra..

jag använder alltid ryggskydd kan verkligen inte simma utan det. samma gäller hjälmen, kan inte gå till skolan utan det, får böker i huvudet hela dagarna. Och dessa förgrumade vattenpölar håller på att drunkna varje dag till och från bussen =/

Ja hjälm är bra skont att ha. Höjer självfötroendet när man hoppar eller kör som bara den.
Sen är det bara puckat att köra utan.
Tyvärr så har jag inte införskaffat mig ryggskydd än dock... Men det kommer nog.

Jag använder alltid ryggskydd och hjälm när jag åker spelar ingen roll om jag åker i park eller off-pist.

Mina föräldrar ska skaffa hjälm nu när de åker till alperna eftersom de tycker att många skidåkare inte har kontroll på andra eller brister i hänsyn. Det har blivit påkörda av åkare som kommit alldeles för fort utan att ha fantasi nog att väja eller kunna läsa av situationen framför dem.
Själv har jag ryggskydd när jag åker, ska skaffa hjälm oxå tror jag. Märker själv att mer skydd gör att man vågar mer, särskilt när man cyklar eftersom allt är hådare då.

Ryggskyddet gjorde att jag klarade mig med en kilkota och ett par kompretioner i ryggen... billigt i förhållande till nyttan. Och visst det blir svettigt ibland men vi är väl inga primadonnor..

klart man använder hjälm och ryggskydd, men de e ju upp till en själv, men man förlorar ju inte nåt på att använda dom räddar ju en faktiskt ibland

Hjälm har jag alltid sedan jag typ smashade sönder skallen på en sjö...

Hur fränt e det inte att hänga med några span från backen i värmestugan. Feta hängtäckisar, underställströja och ett ryggskydd medan man sörplar i sig varm oboy. Ser riktigt grymt ut och brudarna blir ju asimponerade! =)

MVH

Jag har alltid rygg skydd på mej vad det än gäller och hjälm när man ska ut i parken... annars tycker jag d susar så fint i öronen när man droppar feta klippor... :D!!

Om man inte har nåt i huvudet behöver man inte använda hjälm men annars är det lika viktigt som skidor tycker jag

jag åker skidor dårå, mest freeride och off-pist och så och då har jag ryggskydd i min väska, en fjällräven off-limit. big jumpen är kul ibland men det är olika....

Den här utrustningen används primärt av killar och tjejer som vill vara extrema och balla. De flesta hasar ju ändå bara runt. Men ballt är det ju. Klart man behöver allt det där om man hänger i parken och lyckas med en medioker grab 2m över snön. När man pratar med folk från Alperna heter det ju inte sällan: De där skandinaverna som tror att de är balla för det har allt det där, och sen äe det bara ett fåtal som faktiskt kan åka. Det hade väl varit dumt att säga att det inte är bra att folk åker med skydd. det kan ju aldrig vara fel. Ett barn i backen sa till mig en gång: Den som inte har hjälm behöver inte ha det. Den har ju inget att skydda, eftersom den inte har valt att ha hjälm. Jag har själv hjälm och ryggskydd i garderoben. De åker fram när det blir ordentligt med åka av. Harva några gamla "klassiska" off-pistfält får gå utan. Likaså någon solig eftermiddag i parken. Nä klart att du ska ha utrustningen, men för att den skyddar, inte för att vara cool. Jämför hur tufft du tycker det är när ryssarna står med deras nya värstingutrustning och plogar ner. Superballt eller!
Köp det och använd när du vill. Ökad konsumtion sätter fart på Sverige
Robin

Om man bara ska ut i backen och dra ett par åk kanske man inte har de... samma är det när man gör puder....men när man kör lite jibb och grajer kan det vara bra att ha om man vill åka skidor hela livet....
ha de kyss

jag åker park så fort det finns en park och jag använder bara hjälm,men jag vill ha ryggskydd

jag kör med ryggskydd. hjälm dock hmm.. har inte haft tid/ork att skaffa en..
men det kan ju inte vara negativt att använda.

det är väl klart att man har hjälm och ryggskydd om man inte vill få hjärnskakning och bryta ryggen...

Just nu: Använder hjälm, ryggskyddet är på väg ner (glömde det hemma :().

Tänk på att ryggskyddet inte skyddar mot vridningar och brytningar (står ofta i "instruktionsboken"), detta gäller både MC-ryggskydd och "skid"-ryggskydd. Så jag vet inte om det har någon betydelse vid "rullstolsfallet"... ryggskyddet skyddar ryggen om du ramlar mot stenar eller liknande (alltså mot slag och stötar). Någon kommentar på detta?

downslope sa:
Just nu: Använder hjälm, ryggskyddet är på väg ner (glömde det hemma :().

Tänk på att ryggskyddet inte skyddar mot vridningar och brytningar (står ofta i "instruktionsboken"), detta gäller både MC-ryggskydd och "skid"-ryggskydd. Så jag vet inte om det har någon betydelse vid "rullstolsfallet"... ryggskyddet skyddar ryggen om du ramlar mot stenar eller liknande (alltså mot slag och stötar). Någon kommentar på detta?
Håller med enda kommentaren jag har är att tråden är över 4 år gammal :-)

MrSpeed sa:
Gör som jag och montera in hörlurar i hjälmen.
Så länge musiken är bra vill inte jag ta av av mig hjälmen.
I hjälmen är det jag som väljer musiken så hjälmen sitter alltid på!

Ryggskydd har jag också, både vinter o sommar.

Det känns nästan viktigare med ryggskydd då man åker skidor än kör MC.
Jag har aldrig krashat med mc:n men det har jag med skidor på fötterna...
Hur gjorde du detta? skulle vara kul och se hur hjälmen såg ut

en krash med MC är farligare än att krasha med skidor.

Senast ändrad:
Giro sa:
MrSpeed sa:

Hur gjorde du detta? skulle vara kul och se hur hjälmen såg ut

en krash med MC är farligare än att krasha med skidor.
finns att köpa till många hjälmar antar av namnet att du har en Giro hjälm?

http://www.skidsport.nu/vinter/alpin/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3257&Aid=1942

Shota sa:
jag andvänder hjlm men jag får ryggskydd om jag vill men jag vet inte om det förstör åkningen om man får begränsad rörlighet
stämmer inte alls,
det kan väl kännas ovant i början kanske,
Men VÄNJ in det . ja lovar du ångrar dej inte då du väl ligger där på en sten med ryggen eller liknande.
Visst, de kanske inte låter så troligt att man just ska landa på en sten med just ryggen, men har man oturen med sig så?, eller nå annat liknande?.

Jag märker iallafall inte av ryggskyddet nå mer!,

MrSpeed sa:

vet inte om musik i hjälmen är så bra med tanke på att det finns mer en du i backen.. kan tex vara en som kommer i full fart bakom.

Jag använder alltid ryggskyd och hjälm ! :D

KOP_MINA_LAGG sa:
I park är de ju många som inte har hjälm för dom som åker park är dom som mest tänker på hur dom ser ut. Själv tycker jag att man alltid ska ha hjälm...
Vad snackar du om? 80-90 % av alla som åker i parken bär hjälm eftersom det i dagsläget inte bara skyddar huvudet, det visar även att du vågar satsa och vill åka ordentligt. Bara dumma idioter som inte har hjälm.

Florre sa:
KOP_MINA_LAGG sa:
I park är de ju många som inte har hjälm för dom som åker park är dom som mest tänker på hur dom ser ut. Själv tycker jag att man alltid ska ha hjälm...
Vad snackar du om? 80-90 % av alla som åker i parken bär hjälm eftersom det i dagsläget inte bara skyddar huvudet, det visar även att du vågar satsa och vill åka ordentligt. Bara dumma idioter som inte har hjälm.
det var ju nästan fem år sedan han skrev inlägget också ;)

det är väll alla som har något att skydda skulle ja tro :)
Haha

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp